https://racer.com/2024/03/22/newgarden-set-to-launch-first-salvo-of-indycar-silly-season/
Silly season keskustelu avattu jo maaliskuussa.
Colton Hertalla viiden vuoden sopimus Andrettin kanssa, lähteiden mukaan Herta tienaa seitsemän miljoonaa per kausi. kun lähteiden mukaan Kyle Kirkwood tienaa 3,5 miljoonaa ja Marcus Ericsson 3 miljoonaa per kausi Andrettin tiimillä on sarjan kallein kuskitrio jossa väitetään olevan kiinni 13,5 miljoonaa taalaa. Aika iso summa väitetty 7 miljoonaa jonka Herta tienaa ottaen huomioon että ei ole voittanut kisan kisaa sitten 2022 Indy Road coursen ekaa kisaa.
Ennen Hertan isoa diiliä oli normaalia että isot tiimit maksaa 1,25-2,5 miljoonaa kuskille per kausi jos on kuski joka on ihan palkallinen kuski joka ei tuo sponsoria mukana tai maksa ajamisestaan (Marcus Ericssonin palkka Ganassilla maksettiin aikalailla Huski Chocolaten pussista mitä muistan)
yhden pitkäaikaisen managerin mukaan Andretti tason palkkoja ei olla nähty sarjassa sitten ysärin jolloin isoimmat kuskit saivat lähes kymmenen miljoonaa per kausi.
artikkelissa mainitaan että Newgarden saattaa käyttää kyseistä tietoa palkasta hyväkseen mitä tulee jatkosopimuksen neuvotteluun Pensken kanssa. Pensken talli on onnistunut maksamaan kuskeista alihintaa sitä vastaan että kuskit jotka tallille ajavat pystyvät olemaan kärkikahinassa mitä tulee mestaruustaistoon.
Artikkelin mukaan joko Mclaren, Ganassi tai Andretti on ollut yhteydessä Newgardeniin mitä tulee sopimukseen kaudelle 2025, Mutta Marshall Pruettin mukaan ei ole todennäköistä että kukaan kolmesta tiimistä pystyy maksamaan Newgardenille sen verran mitä haluaisi koska heidän ns. pääkuskit jotka syövät isot palkat on jo täytetty, (Pato O'Ward, Herta, Palou ja Dixon) Andrettin tiimi ei ole myöskään laajentamassa takaisin neljään autoon että Newgardenilla olisi tilaa tiimissä.
Vielä ainakin uskotaan että Newgarden tulee pysymään Penskellä kautena 2025 ja tulee vaan käyttämään kyseistä muutosta IndyCarin palkoissa hyväkseen mitä tulee uuden pahvin neuvotteluun.