2024 NTT Indycar Series

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Nascasrin kiinnotus ko. kisaa on ymmärrettävä sillä Long Beach sijaitsee LA:n tuntumassa.
Joo, näinhän se on, demograafisesti oikea sijainti (Los Angeles pohjoisessa, Orange County etelässä ja suora tie San Diegoon asti) hyväksi todettu ajankohta huhtikuussa ja hyvät suhteet kaupungin kanssa, toisin kuin monen muun katuradan kanssa on ollut. Kyllähän se pistää miettimään, koska NASCAR savustaa kilpailijat pois.

Mitä tulee suhteisiin kaupungin kanssa, edes 2028 kesäolympialaisten Long Beachiin suunnitellut kisapaikat eivät ole GP:n tiellä eikä toisin päin. Osa lajeista kun käyttää olemassa olevaa areenaa ja vesiurheilulajit eivät tarvitse pysyviä rakennuksia. Lisäksi kun olympialaisten aika neljän vuoden päästä tulee, GP:n kanssa on kolme kuukautta välissä.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
https://racer.com/2024/03/22/newgarden-set-to-launch-first-salvo-of-indycar-silly-season/
Silly season keskustelu avattu jo maaliskuussa.

Colton Hertalla viiden vuoden sopimus Andrettin kanssa, lähteiden mukaan Herta tienaa seitsemän miljoonaa per kausi. kun lähteiden mukaan Kyle Kirkwood tienaa 3,5 miljoonaa ja Marcus Ericsson 3 miljoonaa per kausi Andrettin tiimillä on sarjan kallein kuskitrio jossa väitetään olevan kiinni 13,5 miljoonaa taalaa. Aika iso summa väitetty 7 miljoonaa jonka Herta tienaa ottaen huomioon että ei ole voittanut kisan kisaa sitten 2022 Indy Road coursen ekaa kisaa.

Ennen Hertan isoa diiliä oli normaalia että isot tiimit maksaa 1,25-2,5 miljoonaa kuskille per kausi jos on kuski joka on ihan palkallinen kuski joka ei tuo sponsoria mukana tai maksa ajamisestaan (Marcus Ericssonin palkka Ganassilla maksettiin aikalailla Huski Chocolaten pussista mitä muistan)

yhden pitkäaikaisen managerin mukaan Andretti tason palkkoja ei olla nähty sarjassa sitten ysärin jolloin isoimmat kuskit saivat lähes kymmenen miljoonaa per kausi.

artikkelissa mainitaan että Newgarden saattaa käyttää kyseistä tietoa palkasta hyväkseen mitä tulee jatkosopimuksen neuvotteluun Pensken kanssa. Pensken talli on onnistunut maksamaan kuskeista alihintaa sitä vastaan että kuskit jotka tallille ajavat pystyvät olemaan kärkikahinassa mitä tulee mestaruustaistoon.

Artikkelin mukaan joko Mclaren, Ganassi tai Andretti on ollut yhteydessä Newgardeniin mitä tulee sopimukseen kaudelle 2025, Mutta Marshall Pruettin mukaan ei ole todennäköistä että kukaan kolmesta tiimistä pystyy maksamaan Newgardenille sen verran mitä haluaisi koska heidän ns. pääkuskit jotka syövät isot palkat on jo täytetty, (Pato O'Ward, Herta, Palou ja Dixon) Andrettin tiimi ei ole myöskään laajentamassa takaisin neljään autoon että Newgardenilla olisi tilaa tiimissä.

Vielä ainakin uskotaan että Newgarden tulee pysymään Penskellä kautena 2025 ja tulee vaan käyttämään kyseistä muutosta IndyCarin palkoissa hyväkseen mitä tulee uuden pahvin neuvotteluun.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
https://racer.com/2024/03/28/forsythe-to-buy-remaining-long-beach-stake-commits-event-to-indycar/
Champ Car sarjan entinen omistaja Gerald Forsythe ostaa edesmenneen Kevin Kalkhovenin osuuden Long Beachin kisasta. sanoo että Long Beach tulee olemaan IndyCar kisa jatkossakin.

fakta ettei Forsythe ollut valmis myymään omaa osuuttaan oli iso valtti hänelle mitä tulee toisen 50%:n saamiseen koska NASCAR tai IndyCar tuskin olisivat halunneet omistaa mitään puoliksi.

Mielenkiintoinen liike, hyvä juttu IndyCarin suhteen mutta pakko sanoa että Forsythella saattaa olla aika paljon vaikutusvaltaa koska omistaa nyt IndyCarin reilusti toiseksi kuuluisimmasta ja suosituimmasta kisasta 100%:a, En epäilisi hetkeäkään jos hän lähtisi käyttämään kyseistä omistajuutta hyväkseen jollain tavalla jos ei tykkää joistain asioista jota IndyCar tekee. IndyCarilla on kuitenkin enemmän hävittävää jos menettävät Long Beachin kuin mitä Forsythella on jos menettää IndyCarin.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
https://racer.com/2024/03/29/growing-grids-a-great-problem-for-indycar-to-have/
Kulujen nousemisesta huolimatta IndyCarin gridin pitäisi olla kasvussa jopa parhaassa tapauksessa 29 koko kauden ajavaan autoon tulevien vuosien aikana. Euroopan pikkuformuloista tunnettu Prema Racing kiinnostunut osallistumaan sarjaan, Jos projekti menee suunnitelmien mukaan saattavat olla mukana jo joissakin kisoissa kaudella 2025.

Prema Racingin päämäärä on palkata yksi kokenut IndyCar kuski mentoroimaan kuskia joka on tullut Prema Racingin kanssa Euroopan tikapuun ylös mitä tulee pikkuformuloihin. Suomalaiskuski Tuukka Taponen ajoi Prema Racingille Italian F4 mestaruussarjaa 2023. Oliver Bearman ajaa tallille Formula 2:ssa toista kautta. Ruotsalainen Dino Beganovic on ollut tallissa kaudesta 2021 (Formula Regional European 2021-2022, Formula 3 2023-) Jokainen edellämainituista kuskeista on osana Ferrarin kuskiakatemiaa. Uskon että päätös saatetaan tehdä Bearmanin ja Beganovicin välillä jos jompikumpi tippuu ulos Ferrarin kuskiakatemiasta, Taposella ei tarpeeksi kokemusta tällä hetkellä ja eikä enään aja Prema Racingin alaisuudessa.

Moottoripuoli Preman suhteen iso kysymysmerkki koska ei ole tiedossa onko Chevyllä tai Hondalla lisäresursseja ja onko se kannattavaa heidän puolelta lähteä lisäämään asiakkaita.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Näissä on aina markkinoinnin kannalta kaksi puolta. Sarjan tunnettuutta Europpassa varmasti auttaa eurooppalainen tiimi, mutta Amerikassa italialainen tiimi on siinä ja siinä. Oikein markkinoituna jotain synergiaa voi saavuttaa, kun runkovalmistajakin on italialainen, mutta toisaalta taas ei.

Onhan esim. IMSA:n puolella Cadillac LMDH ja aikaisempi DPi-VR myös Dallaran LMP2-monokokkiin pohjaava, mutta ruutulipulla ykkösenä ollessaan se on aina Cadillac.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
Palmrothin/JJ:n ajajalupauksen haku käynnistyy vappuna. https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010348164.html
”Vielä ei ole lupaa vahvistaa tallia. Siitä neuvotellaan, jos saadaan vihreää valoa.” mutta eikö talli ollut jo varma Palmrothin sanojen mukaan kuukausia sitten? ei kai vaan Jenkkitalli ole tehnyt legendaarista täyskäännöstä kun nähnyt että löytyy parempia ja ajankohtaisempia apajoita mistä lypsää sponsorirahat.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
”Vielä ei ole lupaa vahvistaa tallia. Siitä neuvotellaan, jos saadaan vihreää valoa.” mutta eikö talli ollut jo varma Palmrothin sanojen mukaan kuukausia sitten? ei kai vaan Jenkkitalli ole tehnyt legendaarista täyskäännöstä kun nähnyt että löytyy parempia ja ajankohtaisempia apajoita mistä lypsää sponsorirahat.
Minäkin muistan artikkelin missä hehkutettiiin, että talli on jo tiedossa "mutta ei ole lupa puhua".

Toki olisi kiva, että projektista tulisi jotain, mutta realistis-skeptinen ajatuslinja vain tulee väkisin läpi. En nyt heti usko että joku Chip Ganassi on milloinkaan erityisesti katsellut suomalaista.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8427
Sijainti
Helsinki
Dale Coynen autoja ajavat Long Beachissä Jack Harvey (#18) ja Nolan Siegel (#51)

https://racer.com/2024/04/15/harvey-to-race-no-51-honda-at-long-beach/

Ensimmäiset harjoitukset ajetaan uudella formaatilla, 45 minuutin ajan radalla 27 autoa, sitten jako kahteen ryhmään, joista toisessa 13 autoa ja jälkimmäisessä 14 ja he ajavat kymmenen minuuttia.

https://racer.com/2024/04/15/indycar-to-continue-experimenting-with-first-practice-format-at-long-beach/

Varikkotiloja ei tarpeeksi, kun Prema tulee mukaan.

https://www.racefans.net/2024/04/16/indycars-packed-pit-lanes-a-good-problem-to-have-with-29-car-field/
 
Viimeksi muokattu:
Ylös