26.04.1970

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Tasan 32 vuotta sitten Leo Kinnunen teki suomalaista autourheiluhistoriaa. Monzan 1000 km:n voitto yhdessä Pedro Rodriguezin kanssa. Auto oli tietenkin Porsche 917. :)
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Monzasta en kelvollista kuvaa löytänyt, mutta tässä samalta vuodelta 1970 (Watkins Glen 6h)



Muo sykähdyttää nuo 917:t ennemmän kuin mikään muut nelipyöräiset.

<small>[ 25-04-2002, 19:30: Message edited by: v10 ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Hiano kuva, V10. Kiitos!
Tää otsikko kuuluisi ehkä tuonne "muu moottoriurheilu" puolelle, mutta enpä tiedä onko sillä niin kauheesti väliä.
Siellä oli jo Frankin copy-paste postaus Nigel Roebucki muistoista, jotka liittyi 917:aan. Kiehtovaa luettavaa.
Itsekin olen aika kiinnostunut juuri 917:sta, vaikka muuten Porschet jättääkin minut aika kylmäksi. Hommasin 917 historiikinkin Alfamerin kirjakaupasta. Oli muuten pirun mielenkiintoista luettavaa, Autourheilun historiaa parhaimmillaan. Nuo John Wyerin-tallin Gulf Porschet ovat juuri niitä legendaarismpia.
Tuo sisäkaarteessa oleva Martini-värityksellä oleva Porsche on sitten tietenkin Martini-racingin auto. Nuo kaksi punaista autoa on Ferrari 512:a
Numerolla 2 sisäkaarteeseen taittaa autokunta Jo Siffert/Brian Redman. tod. näk. Siffert aloitti. ajotyylistä ei ainakaan voi erottaa...Ulkokaarteessa no. 92 on Mario Andretti/Ignazio Giunti. Tod. näk. Mario ratissa.
Takana oleva Gulf-Porsche on sitten Rodriguez/Kinnunen, pedro ratissa. Toinen Ferrari on Ickx/Peter Schetty. Sininen Porsche on Kurt Ahrens/Richard Attwood ja Martini Racingin 917:n ratissa on Gerard Larousse/Gijs van Lennep

Nyt täytyy tunnustaa, että tiedot hain netistä, enkä omasta päästä kaikkea muistanut. Osoite on wspr-racing.com
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Kiitos raportista pmv. Voisit joskus joutessasi pistää topikin, joka voisi olla vaikka top 10 moottoriurheilukirjat. Itse en kirjoja paljon raaski ostaa, mutta eläkeikää lähestyvät kirjastontädit ovat erittäin palveluhenkisiä kun päivää jaksaa sanoa ja hymyillä. Voit tietysti mailiakin laittaa, mutta vinkit ovat varmasti arvokkaampia kaikkien käytössä.

Kinnusesta tulee heti mieleen Keimola. Itseäni harmittaa pirusti, kun en ohjautunut 80-luvun puolenvälin jälkeen niihin porukoihin, jotka kävivät iltasella lyhyttä lenkkiä räppäämässä. Kortti oli tuore ja alla "Räsä" tuplilla :D . Toiminta oli moottoriurheilun undergroundia parhaimmiillaan, poliisinpelko etc asiat. Jännää oli myös 90-luvun puolivälissä "Helsinki open" katuautokisoissa, joissa olin "järjestelykoneistossa". Eräs forumilainen taisi jopa kisat voittaa. Itse olin ennen "rataa" vahdissa radiopuhelimen kanssa kertomassa voidaanko autot ottaa burnikseen. Äänet eivät oikein sopineet yleiselle tielle. Paikkoina mm. kehät 1 ja 3. No toi meni vähän asian vierestä, mutta menköön.

ps. Kumpi on ulkokurvi wink ?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei meikäläinen oikein pysty arvioimaan niitä moottoriurheilukirjoja kovin objektiivisesti. Kun niitä on painettu niin saatanasti, enkä itse henk. kht. ole lukenut loppujen lopuksi kovin montaa.
Jos Ralliaiheisia kirjoja hakee, niin kai pitäisi suositella Reinhardt Kleinin valokuvaopuksia.Niitä on kaksi, toinen on ralleista yleensä ja toinen käsittää kaikki MM-sarjaan osallistuneet ralliautot! Molemmat informatiivistä ja viihdyttävää luettavaa. Kuvat ovat maailman parhaita.
Elämänkerroista Gerald Donaldssonin Gilles Villeneuve-kiran on yleisesti arvioitu alansa parhaaksi ja minustakin se on todella hyvä.Olen myös kuullut, että Mark Donohuen "Unfair advantage" on hyvä, samoin kuin Niki Laudan "To Hell and back". Kannattaa välttää näitä Christopher Hiltonin ja Maurice Hamiltonin tusinakirjoja. Asiavirheitten kanssa menee hermot.
Nigel Roebuck on takuuvarma kirjailija, samoin kuin jo edesmennyt Denis Jenkinson. USA:n puolelta on positiivistä kokemusta Joe Scalzon kirjoista, jotka painottuvat USA:n laajaan formulahistoriaan.

Erityistä varovaisuutta kehottisin harrastamaan kun hankkii, jotain merkkiä tai mallia käsittelevää kirjaa. Kannattaa tutustua huolella mihin on kätensä tökkäämässä. Tässäkään tapauksessa ei kannata aina valita hinnaltaan edullisinta. Monesti nimittäin tuntuu siltä, että jostain mallista tehdään kirja puolihuolimattomasti jonkun moottoritoimittajan toimesta joka luulee tietävänsä jo kaiken. Silloin taustat ja yksityiskohdat menee sekaisin, jolloin koko kirjan tarkoitus vesittyy.

Mitä tuohon "katuautokisailuun" tulee, niin vastustan jyrkästi moista laitonta toimintaa. Ja heti perään pitää korostaa, että en se ollut minä, joka otti skabaa liikennevaloista sen punaisen Trans-Amin kanssa loppunopeuden ollessa molemmilla päälle 140km/h.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
pmv:
Mitä tuohon "katuautokisailuun" tulee, niin vastustan jyrkästi moista laitonta toimintaa. Ja heti perään pitää korostaa, että en se ollut minä, joka otti skabaa liikennevaloista sen punaisen Trans-Amin kanssa loppunopeuden ollessa molemmilla päälle 140km/h.
Hyviä vinkkejä. Mitkä noista opuksista on käännetty suomeksi. Kyllähän minä enklantia osaan sujuvasti wink , mutta kirjastossa suhtaudutaan vieraskielisiin hankintoihin nuivasti.

Kumpi voitti? Mikä oli toisen rikollisen ajoneuvo?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No ei niitä Suomeksi ole käännetty juuri mitään.
Reinhardt Kleinin rallikirjoja voisi kyllä suositella jopa kirjastotätille, koska niissä pääpaino on aivan loistavissa valokuvissa.

Mitä siihen skabaan tuli, niin toinen osapuoli taisi olla BMW 535i vm. 89. Ei se Trans-Am mielestäni mihinkään karannut, se 535i ei päässyt lähtemään C-mersun takia aivan rinnalta, vaan ikään kuin kolmannesta ruudusta. 535i:n kuski oli sitä mieltä, että Trans-Am olisi jäänyt jos molempien matka olisi jatkunut vielä moottoritielle. Kieltämättä 535i:n kuskille tuli mieleen, että ollappa nyt joko 540i tai M5, niin ei tarvitsisi kippuroida tällaistan näennäisurheiluautojen kanssa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu,juu. 635 on hiano auto. Löytääkö kukaan netistä kuvia 80-luvun puolenvälin rata-autoilun EM-sarjasta?
On meinaan A-ryhmän kisakamppeina todella hienoja 635:ia. Eikä ollut aivan hidas laite. Kuskeina mm. Gerhard Berger, Dieter Quester, Christian Danner...
Jollain on ollut 635Csi suomessa jäärata-autona(siis oikeana).
Huomatkaa, että se A-ryhmän versio on 635Csi, eikä suinkaan tehokkaampi ja huomattavan nopea M635Csi.
Itseä 600-sarjalaiset kuitenkin hieman pelottaa käyttöautona, koska tahtovat perkeleet olla todella kovia ruostumaan.
Joskus taidan kuitenkin omistaa Alpina B7 coupe biturbon. Joka on siis Alpinan rakentama tuplaturbo 600-sarjalainen. Tehoja reilusti yli 300 ja vääntö 500Nm.
Nyt mennään jo asian vierestä...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ei haittaa vaikka meneekin...

Kyllähän noita kuvia varmaan löytyy netistä... Itsellä on 1/24 pienoismalli Schnitzerin kilpurista "Original Teile" värityksessä. Suomessa on ollut ainakin kaksi 635CSi kilpuria. Tuisku Urpialan jotain perua ja Mika Arpiaisen Schnitzer -tallin entinen verme. Arpiainen tais voittaa (vai oliko toinen?) 635CSi:llä SM:n ennen M3:n hankintaa. 87 sitten Nicke Wiik ajeli tuolla 635:lla Arpiasen/M3:n rinnalla Vehon tehdastiimissä. Autosta vaan meni kone kauden alkuvaiheessa, eikä Nicke oikein enään sen jälkeen päässyt vauhtiin...

Tarkoitus ois hankkia Corrado VR6 ja 635CSi, elämän jossain vaiheessa -ois aika hyvä otanta kultaiseen 80-lukuun? Katotaan jos tässä saa ittensä valmiiksi, pääsee kunnon inssitöihin ja autoverotus muuttuu... :) :)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ai niin, eikös telkusta tule (Subilta?) taas Tappava ase 2? Jos 635CSi kiinnostaa, niin kannattaa laittaa ämyrit täysille ja kattoo leffan alku... Tosi se oli viimeks jotenkin laimeen ja feikin kuulonen. Mutta hienoo autoo romutetaan.
 
Ylös