Kuuden tunnin saati 24 tunnin kisoista ei koskaan tule massaviihdettä. Le Mansin uhka F1-sarjalle on siinä, ettei F1:tä mielletä enää kuninkuusluokaksi vaan yhdeksi sarjaksi muiden joukossa. Jos F1-kuljettajan suurin meriitti on olla jonkin muun sarjan tai yksittäisen kilpailun voittaja, niin se nakertaa formuloiden arvostusta. Mielestäni tästä saatiin jo esimakua sillä, että torstain lehdistötilaisuudessa Hülkenberg oli ensimmäisenä äänessä ja nimenomaan WEC-sarjan saavutuksiensa vuoksi.
WEC:stä ei massaviihdettä tule, eikä F1:n sitä minusta tarvitsisi pelätä, jos saisi oman pesänsä kuntoon. Hülkenbergin Le Mans oli aikalailla win-win molemmille sarjoille. WEC:n tärkeimmän kisan voittajien joukossa oli laajemmalti tunnettu kuski ja F1 sai siten näkyvyyttä ilman omaa kisaa.
Tosin WEC:n uhka F1:lle on siinä, että jos vaikka Honda, Renault ja Red Bull jättävät sarjan ja WEC:n LMP1 saa uusia valmistajia, niin kohta F1:n keskikasti kuskeista on mennyt WEC:n tehdastalleihin jättäen F1:n muutamalle huippukuskille tehdastalleissa ja maksukuskeille yksityistalleissa.
Toivottavasti F1 ei kuitenkaan ala WEC:tä torpedoimaan blokkaamalla F1-kuskeilta Le Mansin valmistautumisviikonloput. Tai toivottavasti FIA:lla on munaa estää se, LM24:n viikonloppu on jo suojattu F1-kisalta.
DTM ei taida vertautua kunnolla edes pikkuformuloihin saati LMP1- tai F1-autoihin.
Lievästi off-topicia, mutta en DTM-titteliä juuri WEC:n kuljettajien tittelin alapuolelle laittaisi. Paljolti samoista syistä kuskit molempiin sarjoihin päätyivät, talentti ja/tai raha ei riittänyt F1:een asti tai siellä pysymiseen tai sitten oli jo aika jättää F1. Le Mansin prestiisi houkuttaa hieman kovempia kuskeja, mutta DTM-titteli pitää ajaa täysin itse, WEC-titteli jakaen auton. Mitä F1:een pääsyyn tulee, niin vaikea toki muualta kuin pikkuformuloista päästä vaikka esim. DTM- tai Super Formula -mestari kovempia kuskeja olisi. F3-GP3-WSR3.5-GP2 -tieltä poikkeamisen jälkeen kun kuskit tuntuvat putoavan F1-tallien tutkasta. Toki, noissa pikkuformuloissa oma haasteensa on tulos-tai-ulos ilmapiiri, harva (paitsi Cecotto Jr.) niissä vuosia kokemusta kartuttaa.
Varmaan Hulkille löytyy ensi kaudelle paikka ainakin Porschen WEC tiimistä. Tosin heillä on paineita antaa ajopaikka Tandylle tai Bamberille. Jos joku tuosta voittokolmikosta ansaitsee sen paikan niin se on Tandy. Hänen huikeat yöstintit nosti tuon Porschen kolmosauton kärkeen. Hulkki taisi olla ainakin kierrosajoissa kolmikon hitain kuljettaja.
Itse pidän F1-uraa ajatellen noiden aikaisempien luokkien voittoja kovemmassa arvossa, kuin tätä tuoretta yksittäisen kilpailun voittoa.
Eiköhän Hulk vaikka keskitason tallissa jatka, jos muualla ei valtavia summia tarjota. Tavallaan nyt voi huoletta keskittyä F1:een, Le Mansin voiton jälkeen ei tarvitse miettiä meneekö uran parhaat vuodet F1:n keskikastissa hukkaan.
Ja vaikka Le Mans -voitto onkin Hulkin saavutuksista se upein, niin itsekin nuo pikkuformulatittelit nostan paremmiksi lahjakkuuden osoituksiksi. Koko kauden titteli on aina osoitus, että menestys ei ole sattumaa.