#27 Nico Hülkenberg - THE HULK

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Varmaan Hulkille löytyy ensi kaudelle paikka ainakin Porschen WEC tiimistä. Tosin heillä on paineita antaa ajopaikka Tandylle tai Bamberille. Jos joku tuosta voittokolmikosta ansaitsee sen paikan niin se on Tandy. Hänen huikeat yöstintit nosti tuon Porschen kolmosauton kärkeen. Hulkki taisi olla ainakin kierrosajoissa kolmikon hitain kuljettaja.

Itse pidän F1-uraa ajatellen noiden aikaisempien luokkien voittoja kovemmassa arvossa, kuin tätä tuoretta yksittäisen kilpailun voittoa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Varmaan Hulkille löytyy ensi kaudelle paikka ainakin Porschen WEC tiimistä. Tosin heillä on paineita antaa ajopaikka Tandylle tai Bamberille. Jos joku tuosta voittokolmikosta ansaitsee sen paikan niin se on Tandy. Hänen huikeat yöstintit nosti tuon Porschen kolmosauton kärkeen. Hulkki taisi olla ainakin kierrosajoissa kolmikon hitain kuljettaja.
Onko näistä kierrosajoista mitään perusteellista vertailua missään? F1-kisoistahan saadaan usein lap-by-lap-graafeja.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kuuden tunnin saati 24 tunnin kisoista ei koskaan tule massaviihdettä. Le Mansin uhka F1-sarjalle on siinä, ettei F1:tä mielletä enää kuninkuusluokaksi vaan yhdeksi sarjaksi muiden joukossa. Jos F1-kuljettajan suurin meriitti on olla jonkin muun sarjan tai yksittäisen kilpailun voittaja, niin se nakertaa formuloiden arvostusta. Mielestäni tästä saatiin jo esimakua sillä, että torstain lehdistötilaisuudessa Hülkenberg oli ensimmäisenä äänessä ja nimenomaan WEC-sarjan saavutuksiensa vuoksi.
WEC:stä ei massaviihdettä tule, eikä F1:n sitä minusta tarvitsisi pelätä, jos saisi oman pesänsä kuntoon. Hülkenbergin Le Mans oli aikalailla win-win molemmille sarjoille. WEC:n tärkeimmän kisan voittajien joukossa oli laajemmalti tunnettu kuski ja F1 sai siten näkyvyyttä ilman omaa kisaa.

Tosin WEC:n uhka F1:lle on siinä, että jos vaikka Honda, Renault ja Red Bull jättävät sarjan ja WEC:n LMP1 saa uusia valmistajia, niin kohta F1:n keskikasti kuskeista on mennyt WEC:n tehdastalleihin jättäen F1:n muutamalle huippukuskille tehdastalleissa ja maksukuskeille yksityistalleissa.

Toivottavasti F1 ei kuitenkaan ala WEC:tä torpedoimaan blokkaamalla F1-kuskeilta Le Mansin valmistautumisviikonloput. Tai toivottavasti FIA:lla on munaa estää se, LM24:n viikonloppu on jo suojattu F1-kisalta.

DTM ei taida vertautua kunnolla edes pikkuformuloihin saati LMP1- tai F1-autoihin.
Lievästi off-topicia, mutta en DTM-titteliä juuri WEC:n kuljettajien tittelin alapuolelle laittaisi. Paljolti samoista syistä kuskit molempiin sarjoihin päätyivät, talentti ja/tai raha ei riittänyt F1:een asti tai siellä pysymiseen tai sitten oli jo aika jättää F1. Le Mansin prestiisi houkuttaa hieman kovempia kuskeja, mutta DTM-titteli pitää ajaa täysin itse, WEC-titteli jakaen auton. Mitä F1:een pääsyyn tulee, niin vaikea toki muualta kuin pikkuformuloista päästä vaikka esim. DTM- tai Super Formula -mestari kovempia kuskeja olisi. F3-GP3-WSR3.5-GP2 -tieltä poikkeamisen jälkeen kun kuskit tuntuvat putoavan F1-tallien tutkasta. Toki, noissa pikkuformuloissa oma haasteensa on tulos-tai-ulos ilmapiiri, harva (paitsi Cecotto Jr.) niissä vuosia kokemusta kartuttaa.

Varmaan Hulkille löytyy ensi kaudelle paikka ainakin Porschen WEC tiimistä. Tosin heillä on paineita antaa ajopaikka Tandylle tai Bamberille. Jos joku tuosta voittokolmikosta ansaitsee sen paikan niin se on Tandy. Hänen huikeat yöstintit nosti tuon Porschen kolmosauton kärkeen. Hulkki taisi olla ainakin kierrosajoissa kolmikon hitain kuljettaja.

Itse pidän F1-uraa ajatellen noiden aikaisempien luokkien voittoja kovemmassa arvossa, kuin tätä tuoretta yksittäisen kilpailun voittoa.
Eiköhän Hulk vaikka keskitason tallissa jatka, jos muualla ei valtavia summia tarjota. Tavallaan nyt voi huoletta keskittyä F1:een, Le Mansin voiton jälkeen ei tarvitse miettiä meneekö uran parhaat vuodet F1:n keskikastissa hukkaan.

Ja vaikka Le Mans -voitto onkin Hulkin saavutuksista se upein, niin itsekin nuo pikkuformulatittelit nostan paremmiksi lahjakkuuden osoituksiksi. Koko kauden titteli on aina osoitus, että menestys ei ole sattumaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
-- en DTM-titteliä juuri WEC:n kuljettajien tittelin alapuolelle laittaisi. Paljolti samoista syistä kuskit molempiin sarjoihin päätyivät, talentti ja/tai raha ei riittänyt F1:een asti tai siellä pysymiseen tai sitten oli jo aika jättää F1. Le Mansin prestiisi houkuttaa hieman kovempia kuskeja, mutta DTM-titteli pitää ajaa täysin itse, WEC-titteli jakaen auton.
Keskityt pelkkään selittelyyn ja unohdat sen, että DTM-auto on hidas jopa noihin pikkuformuloihin verrattuna. Yritin vertailla kierrosaikoja Hockenheimringillä, missä DTM:n paaluaika (2015: 1:33.044) on hitaampi kuin GP3-autolla ajettu kierrosennätys (2010: 1:31.853). LMP1-autot ovat niin tekniikaltaan kuin nopeudeltaankin paljon lähempänä F1:ä. Aikaero on luokkaa kymmenen sekuntia tai alle normaalilla radalla.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Keskityt pelkkään selittelyyn ja unohdat sen, että DTM-auto on hidas jopa noihin pikkuformuloihin verrattuna. Yritin vertailla kierrosaikoja Hockenheimringillä, missä DTM:n paaluaika (2015: 1:33.044) on hitaampi kuin GP3-autolla ajettu kierrosennätys (2010: 1:31.853). LMP1-autot ovat niin tekniikaltaan kuin nopeudeltaankin paljon lähempänä F1:ä. Aikaero on luokkaa kymmenen sekuntia tai alle normaalilla radalla.
Miksi kierrosaika korreloi suoraan sen kanssa miten hyvä mittari sarja on kuskeille? Siihen vaikuttaa muutkin tekijät. LMP1 on toki ajotyyliltään lähempänä single-seateriä ja ERS-nappiensa kanssa samalla viivalla F1:n kanssa, mutta kuljettajan MM-sarjana WEC ei ole kummoinen, jo pelkästään siitä syystä että kuskeja on autossa enemmän kuin yksi, mutta myös siitä että kilpailukykyisiä autoja on 6 kpl.

DTM:n ongelma on se ettei se ole lopulta niin kovin kansainvälinen ja luokkana vähän sellainen väliinputoaja touring-autojen ja GT-luokkien välissä, vaikka ironisesti Super GT:n kanssa onkin selvästi nopeampi kuin GTE/GT3.
 
Viimeksi muokattu:

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Miksi kierrosaika korreloi suoraan sen kanssa miten hyvä mittari sarja on kuskeille? Siihen vaikuttaa muutkin tekijät. LMP1 on toki ajotyyliltään lähempänä single-seateriä ja ERS-nappiensa kanssa samalla viivalla F1:n kanssa, mutta kuljettajan MM-sarjana WEC ei ole kummoinen, jo pelkästään siitä syystä että kuskeja on autossa enemmän kuin yksi, mutta myös siitä että kilpailukykyisiä autoja on 6 kpl.
Tosi on. Kuskin luontainen ajotyyli ratkaisee melkoisesti, että mikä on sopivin luokka kuskille. Toisilla on inansa hitaampi mutta kalustolle armollisempi ajotyyli, toisilla repivämpi ja inansa nopeampi mutta kalustolle ankarampi.
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
Hulkista on vähän tullut mieleen Trulli. Eli ajaa aivan äärimmäisen hyvin huonolla autolla mutta paremmalla autolla vähän jopa alisuoriutuu. Sauberilla ja muutamalla muulla huonommalla autolla paineli yhteen aikaan ihan käsittämättömän hienoja kisoja mutta nyt on ollut vähän harmaampi viime aikoina. Eipä sillä, harmi jos ei pääse huipputalliin koskaan. Alkuaikoina kaveri teki amatöörimäisiä kolareita mutta pian ne unohtuivat ja ansaitsisi kyllä paikan näyttää.
 
Ylös