3D teknologia elokuvissa

Mitä mieltä 3D:stä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    34

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Nyt kun ollaan vihdoin päästy siihen pisteeseen, että esim. Finnkino näyttää joitain elokuvia VAIN 3D:nä, on hyvä ottaa tämä teknologia puheenaiheeksi. Itse en ole koskaan tykännyt 3D:n paskoista väreistä, huonosta focuksesta ja epämukavien lasien pitämisestä 1h30min - 3h leffan ajan. Mikä on foorumistien näkemys tästä "uudesta" 30v vanhasta tekniikasta ja sen eduista/haitoista?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Aukkoja löytyy lisää aina vaan sivistyksestä. En ole nähnyt Avataria tai muitakaan 3D-leffoja.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Vastustan 3D -humpuukia. Kahdessakin on tarpeeksi tekemistä.
 

Melinda

Sponsored by Sam
Liittynyt
16.2.2003
Viestit
6280
Sijainti
Melko kaukana
Komppaan Jonkkia. Idea on kiva, mutta toistaiseksi lähinnä haittaa elokuvasta nauttimista, kun ainakaan oma silmä ei pysy mukana nopeassa liikkeessä. :dunno: Katson 2D-vaihtoehtoja jos vain mahdollista, niin kauan kunnes tekniikka vähän paranee.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ei ole vielä 3D-tekniikka siinä pisteessä että noita haluaisi katsoa hirveän kauaa. Avatarin katsoin 3D:nä läpi. Alussa meni hieman aikaa totutellessa, miten asioita edes katsotaan. En itse ainakaan ollut aivan heti sinut tekniikan kanssa. Koko leffan ajan tämän katsontatavan muutoksen aisti, vaikkakin toki hetkittäin unohti.

Ehkä 5-10 vuoden sisään tekniikka pääsee sille tasolle, ettei katselu aiheuta ns. pääsärkyä.
 

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
En käy leffateatterissa, enkä kotonakaan istu hassut lasit päässä tv:n ääressä. Viewmaster on taatusti parempi. Varsinkin Hessun olympialaiset.

Muuten oon sitä mieltä että rahat pois tyhmiltä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
3D on parasta. Ei pelkän 3D-efektin ansiosta, vaan siksi, että lasit päässä elokuvaan on helpompi keskittyä ja uppoutua siihen täysin antamatta ulkoisten tekijöiden häiritä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
3D on parasta. Ei pelkän 3D-efektin ansiosta, vaan siksi, että lasit päässä elokuvaan on helpompi keskittyä ja uppoutua siihen täysin antamatta ulkoisten tekijöiden häiritä.
Lasien sijaan voi myös kokeilla ympäriä ja lähipuistoa. Elämys on taattu.
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Vihaan elokuvateattereita, tai lähinnä niitä muita ihmisiä siellä.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ei kyllä sovi ainakaan ainoaksi formaatiksi. :mad:

Täysin käsittämätöntä, että suomeksi dubattua lasten elokuvaa näytetään ainoastaa 3D formaatissa. No meidän muksu ei kuulemma ollut todellakaan ainoa, joka ei puolentunnin katsomisen jälkeen ollut enää laseja suostunut päähänsä laittamaan :dunno:

Ehkä se sitten joskus tuo tekniikka on sen verran pitkällä, ettei laseja tarvita ja kuva on muutenkin tarkka jne jne. Ja sitten että ihmissilmä siihen vielä tottuupi.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Minua ainakin häiritsee leffateatterista soittaessa, kun elokuvan äänet niin kovalla, että pitää huutaa puhelimeen.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Minua ainakin häiritsee leffateatterista soittaessa, kun elokuvan äänet niin kovalla, että pitää huutaa puhelimeen.
Tästä tulikin mieleen, kun perjantaina olin tuopposella noin 21:00 kieppeillä tuossa Hämeenkadun eräässä ravitsemusliikkeessä. Ämyrit soitti Leeviä ja muita perussuomalaisia perjantai-iltaan sopivia biisejä. Äänenvoimakkuustasokin oli varsin maltillinen, ettei kuulosuojaimia tarvittu.

Siitä sitten eräästä pöydästä yhtäkkiä nuorehko mies huutaa turhautuneen oloisena, että laittakaa musiikki pois, kun ei voi puhua muuten puhelimeen. Tämä hieman huvitti minua, mutta ei viereisessä pöydässä istunutta vanhempaa herrasmiestä joka huusi takaisin, että pitäisiköhän SINUN vaan olla hiljempaa.

Hähä! Kyllähän nyt baarin täytyy musiikit laittaa pois, kun kaveri haluaa puhua puhelimeen!
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Periaatteessa 3D:ssä olisi ihan potentiaalia, mutta ei tunnu kukaan sitä osaavan käyttää. Avatarissakin 3D toimi parhaiten silloin kun ei höntyilty ja efektiä käytettiin vain syvyysvaikutelman luomiseen. Toimintakohtauksista kolmas ulottuvuus tekee silkkaa suttua.

Eli nykyisellään aika turha hommeli, mutta ehkä joku joskus tekee elokuvan jossa efektejä käytetään oikeasti toimivasti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vähän sama kuin niiden pikselimössökuvakirjojen kanssa, mitä pitää katsoa kieroon että sieltä nousee jotain esiin. Onhan se kiva kerran kokeilla mutta jooh...
 
Ylös