Lewis Hamilton ei lopeta uraansa ennen kuin yksi asia tapahtuu
Lewis Hamilton lupaa olla lopettamatta uraansa ennen kuin Formula 1 päättää 33 vuotta kestäneen poissaolonsa Afrikasta. Seitsemänkertainen maailmanmestari kampanjoi jatkuvasti paluun puolesta.
F1-sarjaa ei ole ajettu Afrikan mantereella vuoden 1993 Etelä-Afrikan Grand Prix’n jälkeen. Tapahtuma putosi putosi kisakalenterista, koska se ei ollut kaupallisesti kestävä uusille järjestäjille, ja isännöintikustannuksia pidettiin liian korkeina.
Siihen päättyi 21 vuoden yhtäjaksoinen putki, jolloin F1-sarja vieraili Johannesburgissa. Etelä-Afrikka ja Marokko (1958) ovat ainoat Afrikan maat, jotka ovat isännöineet Grand Prix’tä.
Kiistanalaisemmaksi asian tekee jatkuvasti kasvava F1-kalenteri. Sarja, joka on nyt ennätykselliset 24 osakilpailua, vierailee kaikilla asutuilla mantereilla paitsi Afrikassa. Eikä ole vieläkään selvää, milloin tilanne muuttuu.
– En halua lähteä lajista ilman Grand Prix’tä, ilman että pääsen kilpailemaan siellä. Painostan jatkuvasti F1-organisaatiota: milloin se on? He asettavat tiettyjä päivämääriä ja minä ajattelen ’hitto, aikani on loppumassa’, 41-vuotias Hamilton sanoi.
– Viimeiset kuusi, ehkä seitsemän vuotta, olen taistellut taustalla saadakseni Grand Prix’n Afrikkaan. Joten aion olla täällä jonkin aikaa, kunnes se tapahtuu. Se olisi mahtavaa, ottaen huomioon, että olen puoliksi afrikkalainen.
– Minulla on sukujuuria muutamista eri paikoista, kuten Togossa ja Beninissä, jossa kävin viime vuonna ja Senegalista sekä Nigeriasta, joten olen todella ylpeä siitä maailmankolkasta. Mielestäni se on maailman kaunein osa.