#63 George Russell: Hamiltonin myllyttäjä

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
"Hyvin tasaisia". Miten sen nyt sanoisi. Kimin uran heikoimpia suorituksia oli nimenomaan Vettelin tallikaverina. Sillä välin kun tallikaveri jopa taisteli mestaruudesta niin Kimin saldona 4 vuoden pestistä oli 1 voitto ja sekin tuli vasta kun oli jo tullut lähtöpassit tallista. Ei sitä aikaa hirveän mielellään muistele, vaikka se yksikin voitto tuntui sillon niin mahtavalta.
No vaikka tulikin Kimillä tällä toisella Ferrari-jaksolla vain se yksi GP-voitto, niin kuitenkin ei se ihan huonosti siltikään mennyt. MM-pronssi kaudelta 2018, 26 podiumia, 1 GP- voitto ja 2 paalupaikkaa kausilta 2015-18 yhteensä.

Itse jopa laskisin kauden 2018 yhdeksi Kimin uran parhaista. 12 podiumia tältä kaudelta (yhtä paljon kuin Kimin MM-vuonna 2007 ja McLarenilla kaudella 2005), sekä Austinin legendaarinen voitto ja Monzan paalupaikka. 251 pistettä myös tuolloin, korkein pistemäärä mitä Kimi saavutti yksittäisistä kausista.

Myös kaudella 2006 Kimi oli aika-ajoissa Vettelin luokkaa, jopa voitti yhdellä aika-ajolla Vettelin
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5253
En sanois heikoimpia. Alonsoa vastaan oli aika surkeaa. Tosin mikä lienee siinäkin oli taustalla.

Noh vauhdillisesti ei hirveitä eroja olllu mun mielestä kokonaisuutena, mutta kisoissa Vettel onnistui paremmin. Tosin tähän vaikutti varmaan se että oli melkein aina hieman paremmassa lähtöruudussa kun oli sen kympän kaks nopeampi usein. Toki Kimikin oli välissä nopeampi ja välissä erot oli todella pieniä vettelin hyväksi. Eikä Vettelinkään touhu paineen alla ollut mitenkään puhdasta. En mä sanois että Vettelin tasoista kaveria vastaan oli heikko suoritus. Hävisi kokonaisuutena, mutta heikko on mun mielestä väärä sana.


No vaikka tulikin Kimillä tällä toisella Ferrari-jaksolla vain se yksi GP-voitto, niin kuitenkin ei se ihan huonosti siltikään mennyt. MM-pronssi kaudelta 2018, 26 podiumia, 1 GP- voitto ja 2 paalupaikkaa kausilta 2015-18 yhteensä.

Itse jopa laskisin kauden 2018 yhdeksi Kimin uran parhaista. 12 podiumia tältä kaudelta (yhtä paljon kuin Kimin MM-vuonna 2007 ja McLarenilla kaudella 2005), sekä Austinin legendaarinen voitto ja Monzan paalupaikka. 251 pistettä myös tuolloin, korkein pistemäärä mitä Kimi saavutti yksittäisistä kausista.

Myös kaudella 2006 Kimi oli aika-ajoissa Vettelin luokkaa, jopa voitti yhdellä aika-ajolla Vettelin
Silti. Kun yläpuolella on sellaisia maagisia kausia maailmanmestaruuksineen ja mestaruuksista taisteleminen Mclarenilla, Ferrarilla (2007) ja Lotuksesta mehut irti repiminen että vie tallin lähes konkurssiin niin kyllä, tämä Ferrari 2014-2018 menevät enemmän sinne pohjalle. Tallikaveri repi autosta enemmän suoritusta, ei se silloin ole onnistuneimpia kausia.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5696
Toto otti jo anal luben esille Noah Ruuthin (Suomi F1) mukaan:
Tallipäällikkö Toto Wolff on kuitenkin vakuutellut, että molemmat kuljettajat tulevat toimeen, eikä valtataistelua tulla näkemään.

– Oletamme Georgen pääsevän vauhtiin nopeasti. Emme tiedä tapahtuuko se jo ensimmäisellä kaudella, mutta jos näin on, niin meillä saattaa olla käsissämme hyvänlaatuinen ongelma, Wolff kommentoi GbBlogille.

– Hän on loistava nuori kuljettaja. Jos hän on nopea ensi kaudella, niin meidän täytyy ratkaista se positiivinen ongelma. Molemmat kuljettajat ovat kuitenkin tietoisia rooleistaan. Se on heille selvää.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Silti. Kun yläpuolella on sellaisia maagisia kausia maailmanmestaruuksineen ja mestaruuksista taisteleminen Mclarenilla, Ferrarilla (2007) ja Lotuksesta mehut irti repiminen että vie tallin lähes konkurssiin niin kyllä, tämä Ferrari 2014-2018 menevät enemmän sinne pohjalle. Tallikaveri repi autosta enemmän suoritusta, ei se silloin ole onnistuneimpia kausia.
Toki en mä väitäkään että olis erityisen superonnistunut aikakausi, mutta olis myös väärin sanoa että heikko. Pitää myös muistaa, että vettel oli tuolloin primeiässä ja kimo ehtoopuolella. Niin siihen nähden sanoisin "tyydyttävä" muutamine onnistumisineen. Se olisikin hauska nähdä, että kimin primeaika ja vettelin vastaava samalla kalustolla. Se voisi olla aika tasaista.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5253
Toki en mä väitäkään että olis erityisen superonnistunut aikakausi, mutta olis myös väärin sanoa että heikko. Pitää myös muistaa, että vettel oli tuolloin primeiässä ja kimo ehtoopuolella. Niin siihen nähden sanoisin "tyydyttävä" muutamine onnistumisineen. Se olisikin hauska nähdä, että kimin primeaika ja vettelin vastaava samalla kalustolla. Se voisi olla aika tasaista.
PrimeVettel alkoi 2019 ottamaan samantien pataan yhden kauden kokemuksen omaavalta klopilta niin en sitten tiedä kuinka prime oli Ferrariaikakauden loppupuolella.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Saksa 2018 oli mielestäni merkittävä henkinen käännekohta Vettelin uralla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Kisavauhdissa Vettel oli enempi edellä Kimiä, kuin aika-ajoissa heidän Ferrarivuosinaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Kimillä oli kyllä vaihtelevia noi 2014-2018 Ferrari kaudet kuten esim 2014-2015-2017. Jotka olivat Kimille aika vaisuja kausia tuloksillisesti, jolloin tuli pataan niin Alonsolta ja Vetteliltä noina kausina reippaasti.
Mutta sitten taas kausina 2016 ja 2018 Kimillä kulki jostain syystä taas paremmin ja Kimi oli jopa ajoittain Vettelin vauhdissa molempina kausina.
Muuten noi kaudet eivät kyllä olleet Kimille niitä menestykseitä kausia. Jotka menivät pääosin Vettelin peesamisessa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
En sanois heikoimpia. Alonsoa vastaan oli aika surkeaa. Tosin mikä lienee siinäkin oli taustalla.

Noh vauhdillisesti ei hirveitä eroja olllu mun mielestä kokonaisuutena, mutta kisoissa Vettel onnistui paremmin. Tosin tähän vaikutti varmaan se että oli melkein aina hieman paremmassa lähtöruudussa kun oli sen kympän kaks nopeampi usein. Toki Kimikin oli välissä nopeampi ja välissä erot oli todella pieniä vettelin hyväksi. Eikä Vettelinkään touhu paineen alla ollut mitenkään puhdasta. En mä sanois että Vettelin tasoista kaveria vastaan oli heikko suoritus. Hävisi kokonaisuutena, mutta heikko on mun mielestä väärä sana.
Ai Räikkösen kanssa tämä foliohattuilu onkin sitten on ok?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Ai Räikkösen kanssa tämä foliohattuilu onkin sitten on ok?
Muuta foliohattua tähän ei tarvita, kuin se, että Alonson ajotyylille kehitetty auto ei käynyt Kimin käteen oikein millään. Niin erilaiset ovat miesten ajotyylit keskenään. Siltikin Kimi oli kaudella 2014 ajoittain ihan kelpo tuloksia saavuttamassa. Monacossa olisi tullut podium ilman kolaroimista kierroksella jääneeseen Max Chiltoniin turva-autotilanteessa, ja Spassa Kimi oli neljäs.

En sitten tiedä, miten paljon lähempänä Kimi olisi ollut Alonsoa paremmin käteen sopivammalla autolla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Kimillä oli kyllä vaihtelevia noi 2014-2018 Ferrari kaudet kuten esim 2014-2015-2017. Jotka olivat Kimille aika vaisuja kausia tuloksillisesti, jolloin tuli pataan niin Alonsolta ja Vetteliltä noina kausina reippaasti.
Mutta sitten taas kausina 2016 ja 2018 Kimillä kulki jostain syystä taas paremmin ja Kimi oli jopa ajoittain Vettelin vauhdissa molempina kausina.
Muuten noi kaudet eivät kyllä olleet Kimille niitä menestykseitä kausia. Jotka menivät pääosin Vettelin peesamisessa.
Myös kausi 2017 oli ihan suht. hyvä Kimiltä. Pisteissä neljäs, edellä vain Vettel ja kummatkin Mercedekset. Paalupaikka Monacossa ja seitsemän podiumia. Myös voitto oli tuolla kaudella lähellä .
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Ai Räikkösen kanssa tämä foliohattuilu onkin sitten on ok?
:D :D

Voi jeesus. Tarkotin lähinnä että mikähän siinäkin taustalla ettei kimi sopeutunut yhtään tuohon Ferrariin. Ehkä on ihan kaks eri asiaa puhua auton yleisestä paskuudesta ja kuskien kyvystä sopeutua siihen kuin salassa mersun moottoripajalla valituista moottoreista ja eri moottorikartoista jotka on valittu tarkoituksella päin vittua bottakselle.

2014 Ferrari oli autona ihan susi ja vaikea ajettava tai ennakoitava mitä se tekee ja molemmat tais sanoa, että moottorikin oli epäonnistunut ja tehoton.

Siinä tuli esille kimin heikkous. Tarvii aina just itselleen sopivan auton, että paras vauhti löytyy. Alonsolla on taas aina ollut vahvuutena se, että sopeutuu paskempaankin autoon ja saa siittä parhaan irti. Sinänsä mitään mystistä.

Joitain harvinaisia kisoja oli missä kimi sanoi, että auto toimii nyt hyvin ja silleen kun haluaa niin vauhtiakin löytyi heti. Toki sillä ei nyt ole hirveesti väliä jos 80 prosenttia kisoista on paskaa. Sinänsä voi puolustellakaan hirveästi. Harva kuski on noin on tai off.

Sinällään rankkaan alonson aavistuksen kimiä ylemmäs juuri tuon syyn takia, että Alonso ei ole niin herkkä autolle ja onnistuu aikamoisilla paskalaatikoillakin taikoon hyviä tuloksia.

Tästä oli joskus analyysivideo tubessa mikä oli juurisyyt tuon kauden Ferrarin surkeudelle. Liittyi muistaakseni moottorin tapaan toimia jarrutuksissa ja mutkia ajettaessa kun tuli nämä brake by wire -jutut tms. JOS nyt oikein muistan hämärästi. Lisäksi koko auton konsepti oli virheelline ja haettu väärää lähestymistapaa, niin siksi koko autolle ei oikein voinut mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
:D :D

Voi jeesus. Tarkotin lähinnä että mikähän siinäkin taustalla ettei kimi sopeutunut yhtään tuohon Ferrariin. Ehkä on ihan kaks eri asiaa puhua auton yleisestä paskuudesta ja kuskien kyvystä sopeutua siihen kuin salassa mersun moottoripajalla valituista moottoreista ja eri moottorikartoista jotka on valittu tarkoituksella päin vittua bottakselle.

2014 Ferrari oli autona ihan susi ja vaikea ajettava tai ennakoitava mitä se tekee ja molemmat tais sanoa, että moottorikin oli epäonnistunut ja tehoton.

Siinä tuli esille kimin heikkous. Tarvii aina just itselleen sopivan auton, että paras vauhti löytyy. Alonsolla on taas aina ollut vahvuutena se, että sopeutuu paskempaankin autoon ja saa siittä parhaan irti. Sinänsä mitään mystistä.

Joitain harvinaisia kisoja oli missä kimi sanoi, että auto toimii nyt hyvin ja silleen kun haluaa niin vauhtiakin löytyi heti. Toki sillä ei nyt ole hirveesti väliä jos 80 prosenttia kisoista on paskaa. Sinänsä voi puolustellakaan hirveästi. Harva kuski on noin on tai off.

Sinällään rankkaan alonson aavistuksen kimiä ylemmäs juuri tuon syyn takia, että Alonso ei ole niin herkkä autolle ja onnistuu aikamoisilla paskalaatikoillakin taikoon hyviä tuloksia.

Tästä oli joskus analyysivideo tubessa mikä oli juurisyyt tuon kauden Ferrarin surkeudelle. Liittyi muistaakseni moottorin tapaan toimia jarrutuksissa ja mutkia ajettaessa kun tuli nämä brake by wire -jutut tms. JOS nyt oikein muistan hämärästi. Lisäksi koko auton konsepti oli virheelline ja haettu väärää lähestymistapaa, niin siksi koko autolle ei oikein voinut mitään.
Hyvä analyysi. Pitkälti samaa mieltä myös. Kimi Räikkönen ja Fernando Alonso ovat aivan yhtä loistavia silloin, kun kummallekin auto sopii. Mutta Kimi on pulassa silloin, kun auto ei sovikaan käteen aivan täydellisesti. Alonso taas ei. Eli voidaan puhua kuljettajan ja auton yhteensopivasta säätöikkunasta. Alonsolla se on laajempi kuin Kimillä.

Ferrarin pomoilta suoraa puhetta - miksi Räikkönen hävisi Alonsolle? https://www.is.fi/formula1/art-2000000849881.html

formula-1-albert-park-melbourne-australian-australia-grand-prix-fernando-alonso_3153036.jpg
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Hyvä analyysi. Pitkälti samaa mieltä myös. Kimi Räikkönen ja Fernando Alonso ovat aivan yhtä loistavia silloin, kun kummallekin auto sopii. Mutta Kimi on pulassa silloin, kun auto ei sovikaan käteen aivan täydellisesti. Alonso taas ei. Eli voidaan puhua kuljettajan ja auton yhteensopivasta säätöikkunasta. Alonsolla se on laajempi kuin Kimillä.
Niinpä ja tämän mä nimenomaan luen kimin heikkoudeksi koko formulauralla. Tuntuu olevan, että auton pitää just olla ihan tikissä hänen tyyliin että vauhtia löytyy. Alonso taas osaa ajaa ja sopeutua paremmin esim 05 ja 06 renaultit mistä sai vauhtia irti aika oudolla tyylillä. Koomisen näköistä jopa se, mutta toimi.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Hyvä analyysi. Pitkälti samaa mieltä myös. Kimi Räikkönen ja Fernando Alonso ovat aivan yhtä loistavia silloin, kun kummallekin auto sopii. Mutta Kimi on pulassa silloin, kun auto ei sovikaan käteen aivan täydellisesti. Alonso taas ei. Eli voidaan puhua kuljettajan ja auton yhteensopivasta säätöikkunasta. Alonsolla se on laajempi kuin Kimillä.

Ferrarin pomoilta suoraa puhetta - miksi Räikkönen hävisi Alonsolle? https://www.is.fi/formula1/art-2000000849881.html

Näytä liitetiedosto 1311
Muistaakseni myös lotusaikojen alussa testattiin useita eri etujousitusvaihtoehtoja ja ohjaustehostinvaihtoehtoja ennen kuin löytyi sopiva.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5696
Siinä tuli esille kimin heikkous. Tarvii aina just itselleen sopivan auton, että paras vauhti löytyy. Alonsolla on taas aina ollut vahvuutena se, että sopeutuu paskempaankin autoon ja saa siittä parhaan irti. Sinänsä mitään mystistä.
No kyllä pääsyy oli se, että Kimi haluaa keulan, joka ohjaa ja Alonsolla oli tyylinä pistää vaan eturenkaat linkkuun ja odottaa pitoa kun auton vauhti hidastui. Jos auto olisi ollut tarkkakeulainen, niin Kimi olisi vienyt Alonsoa kuin mätisäkkiä. Valitettavasti auto oli Alonson 'käsialaa' kun oli tallissa 2013.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2851
No kyllä pääsyy oli se, että Kimi haluaa keulan, joka ohjaa ja Alonsolla oli tyylinä pistää vaan eturenkaat linkkuun ja odottaa pitoa kun auton vauhti hidastui. Jos auto olisi ollut tarkkakeulainen, niin Kimi olisi vienyt Alonsoa kuin mätisäkkiä. Valitettavasti auto oli Alonson 'käsialaa' kun oli tallissa 2013.
Aika hemmetin iso "jos" kyllä siinä. Varmaan olisi joo erilaisella autolla voinut ollut tasaisempaa. Olisiko siltikään kääntynyt Kimin eduksi, mene ja tiedä. Alonso on tallikaverinsa piessyt lähes poikkeuksetta ihan sama millainen keula tai auto on alle lyöty.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
No kyllä pääsyy oli se, että Kimi haluaa keulan, joka ohjaa ja Alonsolla oli tyylinä pistää vaan eturenkaat linkkuun ja odottaa pitoa kun auton vauhti hidastui. Jos auto olisi ollut tarkkakeulainen, niin Kimi olisi vienyt Alonsoa kuin mätisäkkiä. Valitettavasti auto oli Alonson 'käsialaa' kun oli tallissa 2013.
Enpä usko, että minkäänlaisella autolla Alonso olisi ollut niin hukassa. Vaikka muutoin inhokkikuski mulle onkin.

https://www.is.fi/formula1/art-2000000127903.html (1 linkki löytyi nopsaan ajotyylistään, eipä tuo kilpailukyvytön siltikään ollut)
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Olisi varmasti ollut ainakin huomqttavasti tasaisempaa. Alonson säädöillä olevaa autoa ei oikein kukaan muu ole saanut kulkemaan.
 
Ylös