#7 Iceman Räikkönen 2016 - One more year

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
633
Hyvä arvaus. Tämä oli lähellä. Hill ajoi aivan oikein vikalla kaudellaan numerolla 7. Saalisti myös tuolloin seitsemän pistettä.

Näytä liitetiedosto 1288
Kylläpä muuten kaipaan Jordan-Hondaa takaisin formuloihin. Keltainen, yksi hienoimmista ellei itse asiassa hienoin formula. Symppis talli! Jo pienenä poikana se oli aina suosikkitalli, Jordan. Se Keltainen auto.

Ei mikään rellunkaan keltainen ole millään kaudella ollut yhtä hieno, kuin nämä Jordanit.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Kylläpä muuten kaipaan Jordan-Hondaa takaisin formuloihin. Keltainen, yksi hienoimmista ellei itse asiassa hienoin formula. Symppis talli! Jo pienenä poikana se oli aina suosikkitalli, Jordan. Se Keltainen auto.

Ei mikään rellunkaan keltainen ole millään kaudella ollut yhtä hieno, kuin nämä Jordanit.
Jordan oli itselleni suosikkitalli lapsena. Keltainen- tiimi oli kyllä todella piristävä poikkeus muitten tiimien joukossa. Ja ne keulakuviot 😃 kaudella 1997 se oli käärme, kausilla 1998-2000 herhiläinen ja kaudella 2001 hai. Itselleni kauden 1997 Jordan auto on se lemppari. Todella kaunis auto.

EPpZMatX4AEcVcK.jpg
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Eikös jordanilla ollut myös ihan erikoisuutena aina varikon kauneimmat varikkotytöt? Tai niihin panostettiin huolella ainakin.
Ferrarillahan oli näitä italialaisiin punaisiin ja kiiltäviin nahkahousuihin laittautuneita grid girlssejä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Tässä videossa mielenkiintoista pohdiskelua siitä, mikä on Kimi Räikkösen paras kausi F1:ssä.

Omasta mielestäni paras kausi Kimi Räikkösellä on kausi 2007, sillä Kimi voitti silloin maailmanmestaruuden Ferrarilla. Toiseksi paras kausi Kimi:llä on kausi 2005, jolloin Kimi saavutti seitsemän GP-voittoa. Mukana upeat Monacon ja Suzukan voitot. Kolmanneksi paras kausi on kausi 2003, jolloin Kimi taisteli mestaruudesta viimeiseen kisaan asti häviten Michael Schumacherille vain kaksi pistettä. Neljänneksi parhaaksi kaudeksi nostan kauden 2012 Lotuksella. Kuljettajien pisteissä pronssia, hieno GP-voitto Abu Dhabissa ja seitsemän podiumia. Viidenneksi paras kausi on kausi 2018. Kaudella tietysti hieno paalupaikka Monzassa, GP-voitto Austinissa ja 12 podiumia.

Laittakaas tekin omat omat top 5- parhaista Kimin kausista 🏁🏎

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Mielelläni kuulisin myös mielipiteitä siitä, kumman Suomalaisen F1-maailmanmestarin, Mika Häkkisen vai Kimi Räikkösen, ura oli tyylikkäämpi. Vai voiko näitä edes vertailla? Mutta jotain pohdiskelua kuitenkin olisi mukava saada herätettyä.

Kummatkin loistavia kuljettajia. Mikalla yksi mestaruus enemmän, Kimillä enemmän voittoja ja podiumeja. Yhtäläisyyksiä löytyy myös pitkästä urasta McLarenilla ja kummatkin ajoivat tietysti myös David Coulthardin tiimikaverina useamman kauden 🏁

3877e9b39a5c66292b01d898e271335ee453233b3df9cfbbde1ebcb360e377ab.jpggetty_raikkonenhakkinen2001yhdessaasut-e1546003581536.jpggetty_2005hakkinenmikaraikkonenkimiunkari.jpg5bd2b1eac5461e3b55a98899_mikahakkinenkimiraikkonen2018japanikuvakindred.png
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Minä en nostaisi Räikkösen kautta 2007 parhaaksi. Kimi oli kauden kolmanneksi paras kuljettaja ja voitti mestaruuden vain koska Mclaren tappeli keskenään.

2005 Kimin nostaisin sen sijaan vuosituhannen nopeimmaksi kuskiksi. Auto saatiin Kimin hanskaan sopivaksi ja kukaan ei voinut vauhdin puolesta Kimille mitään.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Sanoisin että tuloksellisesti paras kausi Kimille on ollut 2007 maailmanmestaruus kausi, koska voitti vihdoin sen mestaruutensa monien vuosien yritysten jälkeen. Suorituksellisesti paras kausi on ollut Kimillä mielestäni 2005 perusteluni sille on että Kimi oli nopeimmillansa tasolla sinä kautena Mclarenilla. Vaikka tosin mestaruuden hävisikin Alonsolle, niin tappiosta huolimatta Kimiä äänestettiin kauden parhaaksi kuskiksi monissa äänestyksissä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Minä en nostaisi Räikkösen kautta 2007 parhaaksi. Kimi oli kauden kolmanneksi paras kuljettaja ja voitti mestaruuden vain koska Mclaren tappeli keskenään.

2005 Kimin nostaisin sen sijaan vuosituhannen nopeimmaksi kuskiksi. Auto saatiin Kimin hanskaan sopivaksi ja kukaan ei voinut vauhdin puolesta Kimille mitään.
Ymmärrän pointtisi, mutta toisaalta Kimi otti kaudella 2007 kuusi GP-voittoa, kun Hamilton ja Alonso vain neljä GP-voittoa kumpikin
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Sanoisin että tuloksellisesti paras kausi Kimille on ollut 2007 maailmanmestaruus kausi, koska voitti vihdoin sen mestaruutensa monien vuosien yritysten jälkeen. Suorituksellisesti paras kausi on ollut Kimillä mielestäni 2005 perusteluni sille on että Kimi oli nopeimmillansa tasolla sinä kautena Mclarenilla. Vaikka tosin mestaruuden hävisikin Alonsolle, niin tappiosta huolimatta Kimiä äänestettiin kauden parhaaksi kuskiksi monissa äänestyksissä.
Hyvät perustelut 👍Kimi oli kyllä todella nopea kaudella 2005
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
971
Ois kyl hienoo jos Kimi ajais viel jotain luokkaa..
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Minä en nostaisi Räikkösen kautta 2007 parhaaksi. Kimi oli kauden kolmanneksi paras kuljettaja ja voitti mestaruuden vain koska Mclaren tappeli keskenään.

2005 Kimin nostaisin sen sijaan vuosituhannen nopeimmaksi kuskiksi. Auto saatiin Kimin hanskaan sopivaksi ja kukaan ei voinut vauhdin puolesta Kimille mitään.
2007 Mclaren oli sarjan paras auto. Näin sanoi mm. Alonso itse jälkikäteen. Kimi voitti eniten kisoja, ja Kimi kärsi myös eniten teknisistä ongelmista kärkikuskeista eniten. Helposti voidaan sanoa että Kimi oli kauden paras kuski ja ansaittu maailmanmestari.

Monesti kuulee tuon perustelun että Mclarenit tappeli keskenään, mutta eivätpä he kertaakaan klikanneet toisiaan pihalle tai muuta mikä olisi oikeasti syönyt pisteitä. Ainoa incidentti oli kun Alonso sai lähtöruutu rangaistuksen Unkarissa esteltyään Hamiltonia varikolla. Enemmänkin on kyse siitä, että Mclaren ei osannut (tai halunnut) päättää ykköskuskia kumman pussiin pisteet olisi pelattu, ja näin ollen Kimi loppukauden kirin ansiosta vei mestaruuden.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
2007 Mclaren oli sarjan paras auto. Näin sanoi mm. Alonso itse jälkikäteen. Kimi voitti eniten kisoja, ja Kimi kärsi myös eniten teknisistä ongelmista kärkikuskeista eniten. Helposti voidaan sanoa että Kimi oli kauden paras kuski ja ansaittu maailmanmestari.

Monesti kuulee tuon perustelun että Mclarenit tappeli keskenään, mutta eivätpä he kertaakaan klikanneet toisiaan pihalle tai muuta mikä olisi oikeasti syönyt pisteitä. Ainoa incidentti oli kun Alonso sai lähtöruutu rangaistuksen Unkarissa esteltyään Hamiltonia varikolla. Enemmänkin on kyse siitä, että Mclaren ei osannut (tai halunnut) päättää ykköskuskia kumman pussiin pisteet olisi pelattu, ja näin ollen Kimi loppukauden kirin ansiosta vei mestaruuden.
Muistikuvat ovat toki minulla jo vähän hämärät, aikaa on kuitenkin tuosta kulunut :) En esimerkiksi muistanut noita teknisiä ongelmia enää lainkaan. Yksi asia mikä saattaa vaikuttaa tuohon fiilikseen on se, että 2005 Mclarenilla meno oli niin uskomattoman hienoa, että Ferrarilla se ei vain säväyttänyt samalla lailla.

Tuolla keskenään tappelulla tarkoitin ennen kaikkea juuri tuota että söivät toisiltaan pisteitä, en niinkään sitä että olisivat törmäilleet radalla (ulkopuolella törmäilyitä taisi olla enemmänkin, tämäkin varmasti on vaikuttanut kokonaissuoritukseen).
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Niin eihän Kimikään ollut ykköskuski ennenkuin Massalla ei ollut mahdollisuuksia enää mestaruuteen. Myös Mclarenin olisi pitänyt jossain vaiheessa laittaa munat yhteen koriin, mutta sen sijaan he antoivat kuskien reilusti kisata keskenään mikä oli kauden viimeisissä kisoissa Kimin etu tottakai. Suorituskyky heitteli radalta toiselle, toisilla Mclaren oli edellä ja toisilla Ferrari.

2005 oli Kimillä rutkasti epäonnea, vaikka auto olikin huikean nopea. Tuolloin roolia otti varsinkin se yhdenkierroksen aika-ajo, mikä välillä sekoitti pakkaa todella paljon kun vaikka aika-ajoisa satoi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Muistikuvat ovat toki minulla jo vähän hämärät, aikaa on kuitenkin tuosta kulunut :) En esimerkiksi muistanut noita teknisiä ongelmia enää lainkaan. Yksi asia mikä saattaa vaikuttaa tuohon fiilikseen on se, että 2005 Mclarenilla meno oli niin uskomattoman hienoa, että Ferrarilla se ei vain säväyttänyt samalla lailla.

Tuolla keskenään tappelulla tarkoitin ennen kaikkea juuri tuota että söivät toisiltaan pisteitä, en niinkään sitä että olisivat törmäilleet radalla (ulkopuolella törmäilyitä taisi olla enemmänkin, tämäkin varmasti on vaikuttanut kokonaissuoritukseen).
Joo tosiaan, Kimillä oli kaudella 2007 kaksi teknisestä viasta johtuvaa keskeytystä Barcelonassa ja Nurburgringillä. Kummassakin Kimi oli saavuttamassa podiumia. Alonsolla ja Hamiltonilla ei yhtään teknisistä syistä aiheutuvaa keskeytystä. Joten olisi tuo piste-ero voinut olla isompi kuin yksi piste. Kimihän ajoi joitain loistavia kisoja tuolla kaudella kuten Spa ja Silverstone. Ihan ansaittu mestaruus siis 👍🏆

Ehkä kaudella 2005 oli vielä nopeampi kuin 2007, mutta syy, miksi nostan kauden 2007 paremmaksi, on mestaruus 🏁
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Niin eihän Kimikään ollut ykköskuski ennenkuin Massalla ei ollut mahdollisuuksia enää mestaruuteen. Myös Mclarenin olisi pitänyt jossain vaiheessa laittaa munat yhteen koriin, mutta sen sijaan he antoivat kuskien reilusti kisata keskenään mikä oli kauden viimeisissä kisoissa Kimin etu tottakai. Suorituskyky heitteli radalta toiselle, toisilla Mclaren oli edellä ja toisilla Ferrari.

2005 oli Kimillä rutkasti epäonnea, vaikka auto olikin huikean nopea. Tuolloin roolia otti varsinkin se yhdenkierroksen aika-ajo, mikä välillä sekoitti pakkaa todella paljon kun vaikka aika-ajoisa satoi.
McLaren ja Ferrari olivat samalla tasolla mielestäni kaudella 2007. Oli ratoja, joissa McLaren pärjäsi paremmin, kuten Monza ja Monaco. Ja vastaavasti ratoja, joissa Ferrsri pärjäsi paremmin, kuten Interlagos. Joillakin radoilla tiimit olivat tasaväkisiä.

Kaudella 2005 McLarenilla oli paljon luotettavuusongelmia, mutta silti McLaren saavutti 10 GP-voittoa yhteensä ( Kimi 7, Montoya 3), kun Renault saavutti kahdeksan voittoa. Ehkäpä McLaren haki liikaa nopeutta luotettavuuden kustannuksella?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Mitä sanotte Kimin kaudesta 2018? Yhtä paljon podiumeja kuin kausilla 2005 ja 2007. Eli 12 podiumia. Sekä kuljettajien pronssia. Omasta mielestäni varsin hyvä kausi tämä Kimin viimeinen kausi Ferrarilla. Paalupaikka Monzassa ja GP-voitto Austinissa siihen vielä päälle.

Menisin jopa niin pitkälle, että pidän tätä Kimin toiseksi parhaana Ferrari-kautena kauden 2007 mestaruuden jälkeen. Siis Ferrari-kautena nimenomaan.
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
2018 oli Kimiltä ihan ok kausi. Mutta ei ollut toisaalta lähellekkään esim Lotus vuosien tasoa jossa säväytti vielä osaamistaan koko kauden ajan.

Toisaalta Kimi kyllä väläytteli vauhtiaan vuonna 2018, jolloin pystyi ajamaan sen kierrosennätys paalun Monzan aika-ajoissa sinä vuonna mikä oli huikea suoritus tossa iässä ja voittihan Kimi viimein sen uran viimeisen voittonsa Austinissa kauden lopussa.

Mikä oli tavallaan päätös Kimin huippu-uralle ennen siirtymistään Alfalle jäähdyttelemään uraansa, jossa nyt lopettaa uransa pian.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
2018 oli Kimiltä ihan ok kausi. Mutta ei ollut toisaalta lähellekkään esim Lotus vuosien tasoa jossa säväytti vielä osaamistaan koko kauden ajan.

Toisaalta Kimi kyllä väläytteli vauhtiaan vuonna 2018, jolloin pystyi ajamaan sen kierrosennätys paalun Monzan aika-ajoissa sinä vuonna mikä oli huikea suoritus tossa iässä ja voittihan Kimi viimein sen uran viimeisen voittonsa Austinissa kauden lopussa.

Mikä oli tavallaan päätös Kimin huippu-uralle ennen siirtymistään Alfalle jäähdyttelemään uraansa, jossa nyt lopettaa uransa pian.
Kimin Lotus-kaudet olivat kyllä erinomaisia. Yhteensä 15 podiumia ja kaksi GP- voittoa. Sekä kuljettajien pronssia 2012. Myös tuo Lotuksen väri musta- kulta sopi hyvin Kimi Räikköselle.

Brittitiimien McLarenin ja Lotuksen autot sopivat Kimille erinomaisesti.
b1c27cbe5fe07d59_org.jpg
 
Ylös