#7 Iceman Räikkönen 2016 - One more year

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
En edelleen käsitä sitä että miten Lewis onnistui häviämään mestaruuden Japanin kisan jälkeen kun hänellä oli sentään Alonsoon 12 pinnaa eroa ja Kimiin peräti 17 pisteen ero.
Jolloin mestaruus oli Hamiltonilla käytännössä taskussa Kiinaan tultaessa.
Mutta Kiinan kisassa jostain syystä Mclaren ei Hamiltonia tuonut ajoissa sisälle renkaiden vaihtoon, vaan sen sijaan piti tämän radalla kuluneilla renkailla. Vaikka olisi pitänyt tulla vaihtamaan renkaat!
Sitten kun tuli loppuun kuluneilla varikolle päin, niin ei pystynyt ajamaan suoraan varikolle ja pysähtyi sitten varikon sisääntulossa. Keskeyttäen samalla kisan siihen.

Mikä oli kyllä nolo tapa keskeyttää kisa, jota ilman olisi varmistanut mestaruuden jo Kiinassa.
Brasiliassa puolestaan Lewis alkoi paineiden alla kompuroida ekalla kierroksella ja vielä kaiken lisäksi iski tekninen murhe autoon joka pudotti hänet hännille. Minkä myötä mestaruus karkasi lopulta Mclarenin käsistä Kimille!
Toisaalta Kimihän kuitenkin sen mestaruuden ansaitsi koska oli menettänyt muutaman mahdollisen mestaruuden Mclaren vuosinaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Kiinan kisassa Lewikselle olisi riittänyt viides sija eliminoimaan Kimi mestaruustaistosta. Sen hän olisi saanut melko helpostikin ylimääräisellä renkaanvaihdollakin (talli piti Hamiltonia liian pitkään kuluneilla intereillä, kun halusivat vaihtaa kuivan kelin pyöriin varikolla). Se sitten kostautui.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
En edelleen käsitä sitä että miten Lewis onnistui häviämään mestaruuden Japanin kisan jälkeen kun hänellä oli sentään Alonsoon 12 pinnaa eroa ja Kimiin peräti 17 pisteen ero.
Jolloin mestaruus oli Hamiltonilla käytännössä taskussa Kiinaan tultaessa.
Mutta Kiinan kisassa jostain syystä Mclaren ei Hamiltonia tuonut ajoissa sisälle renkaiden vaihtoon, vaan sen sijaan piti tämän radalla kuluneilla renkailla. Vaikka olisi pitänyt tulla vaihtamaan renkaat!
Sitten kun tuli loppuun kuluneilla varikolle päin, niin ei pystynyt ajamaan suoraan varikolle ja pysähtyi sitten varikon sisääntulossa. Keskeyttäen samalla kisan siihen.

Mikä oli kyllä nolo tapa keskeyttää kisa, jota ilman olisi varmistanut mestaruuden jo Kiinassa.
Brasiliassa puolestaan Lewis alkoi paineiden alla kompuroida ekalla kierroksella ja vielä kaiken lisäksi iski tekninen murhe autoon joka pudotti hänet hännille. Minkä myötä mestaruus karkasi lopulta Mclarenin käsistä Kimille!
Toisaalta Kimihän kuitenkin sen mestaruuden ansaitsi koska oli menettänyt muutaman mahdollisen mestaruuden Mclaren vuosinaan.
Eiks hamilton söhlännyt lähdön jälkeen ekan mutkan jälkeen varikkonopeusrajoittimen päälle ja siinä paloi 30 sekkaa aikaa ennen kuin tajusivat mistä on kyse.

Eiku näin se muisti heittää... Sehän oli jossain 30 kierroksen kohdilla...

Oliko näin että sitä luultiin elektroniikkaongelmaksi kun auto kulki vain tiettyä vauhtia tai vaihdeongelmaksi, mutta myöhemmin selvisi että hamilton oli vahingossa söhlännyt rajoittimen päälle eikä hoksannut? Vai heittääkö muisti tässäkin?
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Eiks hamilton söhlännyt lähdön jälkeen ekan mutkan jälkeen varikkonopeusrajoittimen päälle ja siinä paloi 30 sekkaa aikaa ennen kuin tajusivat mistä on kyse.

Eiku näin se muisti heittää... Sehän oli jossain 30 kierroksen kohdilla...

Oliko näin että sitä luultiin elektroniikkaongelmaksi kun auto kulki vain tiettyä vauhtia tai vaihdeongelmaksi, mutta myöhemmin selvisi että hamilton oli vahingossa söhlännyt rajoittimen päälle eikä hoksannut? Vai heittääkö muisti tässäkin?
Tais olla vaihdeongelmia. Mutta muistan itsekin lukeneeni aikoinaan että olisi vahingossa laittanut rajoittimen päälle. No varmaa on että ilman tuota tapausta olisi voittanut mestaruuden, koska ennen sitä romahtamista oli sijoilla 7-8 ja nousemassa hitaasti kohti viiden sakkia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Eiks hamilton söhlännyt lähdön jälkeen ekan mutkan jälkeen varikkonopeusrajoittimen päälle ja siinä paloi 30 sekkaa aikaa ennen kuin tajusivat mistä on kyse.

Eiku näin se muisti heittää... Sehän oli jossain 30 kierroksen kohdilla...

Oliko näin että sitä luultiin elektroniikkaongelmaksi kun auto kulki vain tiettyä vauhtia tai vaihdeongelmaksi, mutta myöhemmin selvisi että hamilton oli vahingossa söhlännyt rajoittimen päälle eikä hoksannut? Vai heittääkö muisti tässäkin?
Myös Heikki Kovalainen painoi Melbournessa 2008 McLarenilla ajaessaan varikkorajoittimen päälle kesken kisan. Liekö ollut vähän huonossa paikassa tämä kyseinen nappi McLarenin ratissa tuohon aikaan, kun sekä Hamilton että Kovalainen sen vahingossa päälle laittoivat.

Tuossa linkissä Kovalaisen Melbournen kisasta 2008 Heikin itsensä kertomana.

https://www.kaleva.fi/turva-auton-tulo-pudotti-kovalaisen-palkintosijoil/2336819
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Kiinan kisassa Lewikselle olisi riittänyt viides sija eliminoimaan Kimi mestaruustaistosta. Sen hän olisi saanut melko helpostikin ylimääräisellä renkaanvaihdollakin (talli piti Hamiltonia liian pitkään kuluneilla intereillä, kun halusivat vaihtaa kuivan kelin pyöriin varikolla). Se sitten kostautui.
Siinä hetkessä hän kuitenkin taisteli MM:stä myös tallikaveriaan – Fernando Alonsoa – vastaan. Kimi ei oikeastaan ollut edes mikään todellinen uhka, sillä piste-ero oli niin massiivinen.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
912
Eiks hamilton söhlännyt lähdön jälkeen ekan mutkan jälkeen varikkonopeusrajoittimen päälle ja siinä paloi 30 sekkaa aikaa ennen kuin tajusivat mistä on kyse.

Eiku näin se muisti heittää... Sehän oli jossain 30 kierroksen kohdilla...

Oliko näin että sitä luultiin elektroniikkaongelmaksi kun auto kulki vain tiettyä vauhtia tai vaihdeongelmaksi, mutta myöhemmin selvisi että hamilton oli vahingossa söhlännyt rajoittimen päälle eikä hoksannut? Vai heittääkö muisti tässäkin?
Sehän ajoi ihan itse siinä aloituskierroksella leveäksi ja putosi koko joukon sijoja.

Jostain muistan aika vastakin lukeneeni, että ilmeisesti tuo ongelma diagnosoitiin siihen, että jossain vaihteistohydrauliikassa olisi joku venttiili mennyt hetkellisesti tukkoon mikä jumitti vaihteet.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Tässä videossa kerrataan Kimin uraa ja korostetaan hänen mainettaan aikansa parhaimpiin kuuluvana kuljettajana.

 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Muuten oliko teidän mielestänne oikea päätös Kimi jäähdytellä pari viimeistä kautta Alfalla vai olisiko sittenkin kannattanut päättää uransa 2018 Ferrarilla?
Ainakin lajin kannalta oli hyvä asia, että päätti ajaa 2 kautta lisää valtavan suosionsa takia! Menestyksen kannalta ehkä olisi kannattanut lopettaa 2018.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Muuten oliko teidän mielestänne oikea päätös Kimi jäähdytellä pari viimeistä kautta Alfalla vai olisiko sittenkin kannattanut päättää uransa 2018 Ferrarilla?
Ainakin lajin kannalta oli hyvä asia, että päätti ajaa 2 kautta lisää valtavan suosionsa takia! Menestyksen kannalta ehkä olisi kannattanut lopettaa 2018.
Mun mielestä oli ihan mukava, että Kimi päätti uransa tiimissä, jossa sen aikanaan aloittikin. Ympyrä sulkeutui näin.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Muuten oliko teidän mielestänne oikea päätös Kimi jäähdytellä pari viimeistä kautta Alfalla vai olisiko sittenkin kannattanut päättää uransa 2018 Ferrarilla?
Ainakin lajin kannalta oli hyvä asia, että päätti ajaa 2 kautta lisää valtavan suosionsa takia! Menestyksen kannalta ehkä olisi kannattanut lopettaa 2018.
Oikea päätös. Alfa soppari toi lohtua päivään sen jälkeen kun kuultiin että Kimi saa väistyä Ferrarilta.
Harmi että hienon 2019 kauden jälkeen alkoi Alfa Romeon alamäki.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Muuten oliko teidän mielestänne oikea päätös Kimi jäähdytellä pari viimeistä kautta Alfalla vai olisiko sittenkin kannattanut päättää uransa 2018 Ferrarilla?
Ainakin lajin kannalta oli hyvä asia, että päätti ajaa 2 kautta lisää valtavan suosionsa takia! Menestyksen kannalta ehkä olisi kannattanut lopettaa 2018.
Oikea päätös on tasan tarkkaan se, mikä Kimistä tuntui parhaalta. Ei nää viimeiset jäähdyttelyvuodet ota mitään hänen huikealta uralta pois, kuten ei ottanut Michaeliltakaan Mersu-comebackin vuodet. Ja jos jonkun mielestä otti niin Kimiä tuskinpa kiinnostaa paskan vertaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Pay back Sauberille ja jos teki mieli ajaa, niin hieno juttu.👍
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Kimi Räikkönen käyttää uransa viimeisessä GP:ssä Abu Dhabissa näköiskypärää rookie-kauden kypärästään. Hieno liike. Ympyrä sulkeutuu.🏁

542fff27a8e0bbb49d9eadfed556fde5ab1f2896f0fc3e8ee583e1fdd11aad02.jpg1537361_tn2-e1567468019964.jpg
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5000
Sijainti
Vantaa
Räkä paras kuski koskaan! No ehkä ei kuitenkaan, mut kyl Räkä on kympin joukossa ehdottomasti. Harmi kun Räkä ei koskaan ajanut Hondan tai Toyotan koneella.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13789
Muuten oliko teidän mielestänne oikea päätös Kimi jäähdytellä pari viimeistä kautta Alfalla vai olisiko sittenkin kannattanut päättää uransa 2018 Ferrarilla?
Ainakin lajin kannalta oli hyvä asia, että päätti ajaa 2 kautta lisää valtavan suosionsa takia! Menestyksen kannalta ehkä olisi kannattanut lopettaa 2018.
Hienoa, että keräsi taas 2021 enemmän pisteitä, kuin vuotta aiemmin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Hienoa, että keräsi taas 2021 enemmän pisteitä, kuin vuotta aiemmin.
Kimi ei ehkä ole enää yhtä nopea kuin esim Mclaren vuosinaan. Mutta taidot eivät ole ruostuneet vuosien saatossa ollenkaan, huolimatta siitä että on jo yli nelikymppinen kuski. Ja silti on kerännyt tänä vuonna enemmän pisteitä kuin tallikaverinsa Antonio. Joka on paljon nuorempi kuin Kimi itse.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Kimi ei ehkä ole enää yhtä nopea kuin esim Mclaren vuosinaan. Mutta taidot eivät ole ruostuneet vuosien saatossa ollenkaan, huolimatta siitä että on jo yli nelikymppinen kuski. Ja silti on kerännyt tänä vuonna enemmän pisteitä kuin tallikaverinsa Antonio. Joka on paljon nuorempi kuin Kimi itse.
Tässä hyvä esimerkki siitä, että kuljettajan nopeus arvioidaan ihan hatusta. Kimi oli äärimmäisen nopea Mäkkärillä, mutta siitä huolimatta otti mestaruuden Ferrarin puikoissa heti ensimmäisellä kaudella. Tuskin se vauhti oli mihinkään hävinnyt vuodessa tai kahdessakaan. Joskus asiat ei vain mene toivottuun suuntaan. Ferrarilla oli paljon ongelmia ohjauksen kanssa saada se sopimaan Kimin tyyliin. 2008 vielä lähdettiin viemään sitä yhä enemmän Massan ajotyyliin sopivaksi. Vettelin kanssa ajoivat ihan erilaisella ohjauksella. Vettel ajoi Alonson tyylisellä progressiivisella tehostimella ja Kimin tehostin oli lineaarinen. Lotuksella saivat pitkän taistelun jälkeen homman rokkaamaan ja Kimin tuloksenteko tuli äärimmäisen hyvällä renkaan käytöllä.

Kimin uran alkuaikoina vouhkattiin, miten Kimi on huono säätämään autonsa. Samahan oli Häkän kanssa myös. Kuitenkin myöhemmin insinöörit kovasti kiittelivät Kimin tarkasta palautteesta autosta ja myös siitä, mihin suuntaan säätöjä pitäisi viedä. Sama oli HH Frentzenin kanssa. Juttujen mukaan äärettömän tarkka perstuntuma autoon.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Tässä hyvä esimerkki siitä, että kuljettajan nopeus arvioidaan ihan hatusta. Kimi oli äärimmäisen nopea Mäkkärillä, mutta siitä huolimatta otti mestaruuden Ferrarin puikoissa heti ensimmäisellä kaudella. Tuskin se vauhti oli mihinkään hävinnyt vuodessa tai kahdessakaan. Joskus asiat ei vain mene toivottuun suuntaan. Ferrarilla oli paljon ongelmia ohjauksen kanssa saada se sopimaan Kimin tyyliin. 2008 vielä lähdettiin viemään sitä yhä enemmän Massan ajotyyliin sopivaksi. Vettelin kanssa ajoivat ihan erilaisella ohjauksella. Vettel ajoi Alonson tyylisellä progressiivisella tehostimella ja Kimin tehostin oli lineaarinen. Lotuksella saivat pitkän taistelun jälkeen homman rokkaamaan ja Kimin tuloksenteko tuli äärimmäisen hyvällä renkaan käytöllä.

Kimin uran alkuaikoina vouhkattiin, miten Kimi on huono säätämään autonsa. Samahan oli Häkän kanssa myös. Kuitenkin myöhemmin insinöörit kovasti kiittelivät Kimin tarkasta palautteesta autosta ja myös siitä, mihin suuntaan säätöjä pitäisi viedä. Sama oli HH Frentzenin kanssa. Juttujen mukaan äärettömän tarkka perstuntuma autoon.
En väittänytkään että olisi hidastunut Ferrari vuosinaan ja olihan Kimi todella nopea myös Lotus kausinaan.
Jolloin ajoi todella tasaisesti molempina Lotus vuosina, huolimatta siitä että oli pari vuotta poissa kuvioista.
 
Ylös