#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Alonsolla tulee aina olemaan etu näillä renkailla sateessa ja kylmässä. Pirellin renkaat ovat kovat ja asetuksia ei voi paljon muuttaa koska se kiellettiin viime kaudella.

Alonso näytti Kiinassa paremmalta muihinkin talleihin nähden koska renkaat toimivat täydellisesti. Toimivan ja toimimattoman renkaan ero on 1s+

Normaalioloissa tilanne on tasapuolisempi. Se kuka on lähdön jälkeen edellä saa kaiken edun varikkopysähdyksissä. Kimi voi joissain kisoissa yrittää tehdä stopin vähemmän jos on perässä mutta se ei välttämättä ole nopeampi vaihtoehto jolloin Alonsoa voi olla vaikea pitää lopussa takana
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Se, että Kimillä ei nyt kulje ei kyllä minun silmissä nosta Alonson osakkeita pätkääkään. Alonson pitäisikin olla auton kanssa kohtuu sinut - jos tosin paljon auto muuttui viimevuodesta. Sen sijaan Kimin osakkeita se hieman pudottaa. Olisi pitänyt testeissä olla hereillä paremmin, vaatia enemmän. Kaikkein eniten se kuitenkin laskee Ferrarin osakkeita. Mitä tehdä mestarilla jolle ei kykene tarjoamaan työkalua ja tukea.

Sitten on vielä toinen juttu miettiä kumpi kulkisi nopeammin. Alonson mukaan tehty auto Alonson tyyliin ajettuna. Vaiko Kimin. Ja tällä menolla tuo jääkin selvittämättä ellei Ferrarin suunnittelijat istu alas Kimin kanssa. Muutama kisan nopein kierros Kimillä on tilastoissa joten ei Kimin tyyli huono ole. Ja toisaalta Alonson tyylillä on jo muutama vuosi yritetty - eikö Kimin pitänyt juurikin olla vaihtoehto.

Toisaalta - mestaruus meni jo. On koko kilpakausi aikaa kehittää autoa ja sovittaa sitä myös Kimille. Alonsokin kenties on jo tiessään ensi vuonna. Nyt kun aloittavat niin se saattaa vuoden päästä istua Kimille.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ikävää mutta totta, selkään tulee ja pahasti Alonsolta tällä kaudella. Alonso vaan yksinkertaisesti ollut parempi joka osa-alueella. Ehkä Kimin suunta voi muuttua parempaan, mutten usko Alonso ohi kiitävän
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Malesiassa Kimi oli jokaisen kolmen treenin perusteella Mersujen lähin haastaja, kunnes alkoi sataa ja Magnussen puhkaisi takarenkaan kisassa. Australiassa ei sadeaika-ajossa kulkenut mihinkään, mutta kisassa ajoivat samoissa kuvissa Alonson kanssa lähes koko kisan. Kimi menetti pari sijaa siinä vaiheessa, kun joutui jonottamaan Alonson takana samanaikaisella stopilla. Bahrainissa Kimi oli aika-ajossa nopeampi ja kisassa ajoi Alonson kannassa maaliin. Minusta kritiikki Kimiä kohtaan noissa kisoissa on melkoisen liioiteltua. Saarikin pohti useaan kertaan Kiinan treeneissä vastausta siihen ”miksi Alonso on vienyt Kimiä kuin litran mittaa”. Minusta melko provosoiva kysymys, kun katsoo noiden kisojen tapahtumia. Kiina oli sitten asia erikseen, nyt oli aivan oikeastikin vauhti hukassa Alonsoon nähden.

Tietenkin huolena on, että Kiinaan tuodut päivitykset todella vain pahensivat Kimin ongelmia, mutta eipä viileä keli ja teknisten ongelmien takia vain yksi kuivan kelin harjoitus auttaneet asiaa. Kyllä ainakin minulla on luottoa, että Barcelonassa nähdään normaalimpaa menoa.
Kimi on tosiaan Kiinassa vasta ollut todella huono, sitä ennen Alonson vauhdissa. Kiinaan tuli uusi runko ja uusia osia ja todella vain pieni hetki kuivaa keliä säätää auto johonkin suuntaan.

Ihmettelin myös tuota Saaren yksisilmäisyyttä. Ei Alonso ole vienyt Kimiä kuin litran mittaa kuin vasta kiinan kisassa.

Startit ja ensimmäiset mutkat täytyy myös saada onnistumaan paremmin.
 

ShK

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
107
Mielenkiintoiset asetukset Kimin lootassa, kun lukitsee renkaat alaspäin vaihtaessa...
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Kieltämättä uusi tallipäällikkö tuli niin puskista että väkisinkin tulee mieleen kyseessä olevan välimallin ratkaisu kunnes oikean tallipäällikön kanssa saadaan neuvottelut maaliin. Ross Brawnin siis, jos luoja suo.
En usko Brawnin tuloon, käsittääkseni kaverin intressit on samat kuin Neweyllä eli Italiaan muutto ei kiinnosta. Rahaakin on erittäin onnistuneen uran jälkeen tilillä varmasti riittävästi.

Itse odottelen Briatoren tuloa talliin, ja jopa toivon sitä.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Itsekkin on hieman miettinyt tuota kimin hitautta.. Niin kauan ko kimi näyttää hapanta naamaa ja häviää kulmikselle, ei ainakaan itseä vituta. Toinen juttu sitten ku kimi hymyilee ja on tyytyväinen auton käytökseen ja ottaa vielä kuokkaan,niin sitten voi puhua ettei nopeus riitä.. Ja noihin startteihin(alonson hyviin ja kimin ei niin hyviin), nyt nähtiinmikä vaikutus on kisainssin osaamisella/puuttumisella (tapaus rosberg), kun kytkimen purentaa ei pystytä määrittämään. Itse laittaisin paskat viivalta lähtemiset kisainsin piikkiin ja eka mutkiin sijoittumisen/ajon kuskin piikkiin.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Nyt kun on tätä jälkipuintia katsonut niin kyllähän Kimi taas paljasti sen vanhan totuuden, että olet tasan niin hyvä kuin viimeinen kisasi. Nyt sitä ihmetellään, että eihän toi Räkä osaa yhtään mitään eikä itseasiassa koskaan ole osannukkaan nyt kun miettii. Jännityksellä odotan mikä on ääni kellossa seuraavan kisan jälkeen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mitä merkitystä? Tämä kausi on ainoa, jolloin kyseiset kaverit on urallaan ajaneet samanlaisella kalustolla. Voihan sitä vertailla vaikka tuossa Enstonen tiimissä eli Lotuksella ja Renaultilla tullutta menestystäkin, mutta eipä siinäkään sen kummemmin järkeä olisi.
:D
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jotenkin se on vähän jännää, että ihmiset katselevat jotain vuotta 2005 ja pitävät sitä Kimin normitasona, josta suurinpiirtein kaikki sen jälkeen tulleet kaudet ovat olleet poikkeuksia. Olisiko kuitenkin niin, että tuo kausi oli sellainen, jolloin kaikki planeetat (renkaat, auto, olosuhteet jne.) ajamisen suhteen olivat Kimin kannalta optimaalisessa asennossa ja siten kyse oli silloin poikkeuksellisesta kaudesta kun taas sen jälkeen tulleet kaudet ovat olleet Kimin normitasoa? Useimmiten kuitenkin kuskit ajavat voittaja-autoillakin tilanteessa, jossa asiat eivät ole 100% täydellisesti. Kuten joku jo aiemmin sanoikin, on tuolla lähes kaikki kärkitallien kuskit sen verran hyviä, että jos saisivat 100% itselleen sopivan auton, olisivat he voittamattomia, jos muilla olisi vain 95% sopiva auto. Näin niinkuin hieman karrikoiden.

Kuten olen aiemminkin sanonut, Kimi on kyllä huippukuski, muttei lähelläkään parasta kokonaispakettia edes aikalaisistaan. Tämän vaikutus näkyy tällaisenä muutosaikana erityisen korostuneesti.

Viikonloppuna kieltämättä tuli heiteltyä kirveet kaivoon, enkä niitä ole sieltä vieläkään lähdössä hakemaan, mutta ehkä Kimillä on kauden loppua kohti mahdollisuus päästä Alonson vauhtiin. Ikävä tosiasia vain on se, että kausi on kausi ja kuten Kimi on itsekin sanonut, paremmuuden näkee sitten kauden lopussa pistetaulukosta. Siinä Kimi ei tule Alonsoa haastamaan.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kimin kannalta paha juttu että tämä Kiinan kisa meni penkin alle, Ferrarin kannalta kisa oli rohkaiseva. Nyt pitäisi Kiminkin tehdä hartiavoimin töitä että saadaan se auto istumaan omaan käteen ja vauhtia lisää. Ferrarilla on ihan kaikki avaimet vielä valmistajien sarjan kakkostilaan. Jos autosta saadaan vähänkään kilpailukykyinen kummallekkin kuskille, jokaiseen kisaan, niin Ferrari-kaksikkoa ei pysäytä kukaan tai mikään (eli siis podiumille aina mahdollisuus... :D ). Kimin suoritus Kiinassa oli varmasti hänen uransa heikoimpia, ja luulen että Kimi itse jos kuka sen tietää parhaiten. Varmasti tullaan näkemään vielä parempia tuloksia.

Itse uskon että Ferrarilla tullaan voittamaan kisa jos toinenkin tänä vuonna. Muistuuko kausi 2009 ja Brawnin ylivoima kenenkään mieleen? Loppukaudestahan siellä voitti kisoja yksi jos toinenkin, mm. Kimi ja Ferrari. Ja kausi 2009 alkoi Kimin kohdalta vielä surkeammin pisteiden valossa. Silloin oli tosin teknistä ongelmaa paljon enemmän.
 

jokke79

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
313
Räikkösen olisi jo silloin 2007 tai viimeistään 2008 pitänyt ruveta muuttamaan ajotyyliään eikä aina yrittää saada autoa täysin sopivaksi omalle ajotyylille. Varmasti Kimin ajotyyli ja täysin hanskaan sopiva auto olisi joukon nopein yhdistelmä, mutta toteutuu turhan harvoin. Tuossa asiassa Alonso on kenties paras. Jopa Hamiltonillakin on ollut vaikeuksia ja on mm. ollut Buttonin jaloissa. Ettei nää helppoja hommia silti kellekkään kuskille aina ole. Ja onhan myös jaksoja jolloin Massa vei Alonsoa jatkuvalla syötöllä esim. aika-ajoissa.

Kirves on vielä kaivossa, mutta onneks naru on sidottu varteen.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Oliko Ferrarilla talvella jokin uusi etujousitus ratkaisu valmisteilla (style Allison?), mutta eivät tohtineet ottaa sitä kauden alkuun ? Tuli vain mieleen kuva jossa koko organisatio oli asettunut Kimin auton eteen näkösuojaksi. Oliskohan Kimillä sellainen ollut testattavana?
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Lorenzo De Luca ‏@LorenzoDL83 59s
In the next 2 weeks #Ferrari will focus on #Kimi 's car. In attempt to give him a car as he wants via @Gazzetta_it



Näin kertoo gazzetta. Totta kai Räikkösenkin pitää tehdä töitä, mutta onneksi Ferrarikin tulee vastaan.

Näinhän tuo Hornerkin puhui Vettelin kohdalla. Yrittävät tehdä kaikkensa auton suhteen, että sopisi paremmin Vettelille.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Lorenzo De Luca ‏@LorenzoDL83 59s
In the next 2 weeks #Ferrari will focus on #Kimi 's car. In attempt to give him a car as he wants via @Gazzetta_it
Onhan tuo lopulta ainoa järkevä lähestyminen koska vaikka Mersu näyttääkin vievän mestaruuden, on valmistajien kakkostila silti tavoittelemisen arvoinen rahallisesti jopa Ferrari kokoiselle tallille. Jos Kimi ajelee vikoilla pistesijoilla, ei Ferkulla ole mitään asiaa edes valmistajien kolmostilalle.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jotenkin se on vähän jännää, että ihmiset katselevat jotain vuotta 2005 ja pitävät sitä Kimin normitasona, josta suurinpiirtein kaikki sen jälkeen tulleet kaudet ovat olleet poikkeuksia. Olisiko kuitenkin niin, että tuo kausi oli sellainen, jolloin kaikki planeetat (renkaat, auto, olosuhteet jne.) ajamisen suhteen olivat Kimin kannalta optimaalisessa asennossa ja siten kyse oli silloin poikkeuksellisesta kaudesta kun taas sen jälkeen tulleet kaudet ovat olleet Kimin normitasoa?
Välillä Ranska 2007 - Turkki 2008 (15 kisan ajan) oli planeetat myös aika lailla optimissa Kimin kannalta. Vertailun vuoksi nykyisellä pistelaskulla sen tasoisilla tuloksilla pompsahtais 278 pistettä taskuun, eli Vettelin aikakaudella 2010 mestaruusvauhdissa, 2011 kakkonen, 2012 mahd. mestaruus, 2013 kakkonen. Turkin 2008 jälkeen menikin sitten kaikki pieleen, mikä voi mennä. Mutta pointti siis, myös muulloin kuin 2005 on vauhtia piisannut ja planeetat olleet kohdillaan. Eikös se 2003 mestaruus jäänyt myös vaan parin pisteen päähän.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös