Legnum
Registered User
- Liittynyt
- 5.8.2007
- Viestit
- 441
Kai sääkin luit, että ajotyyli pitäisi sovittaa nykyiselle Fiatill..., eikun Ferrarille.
Lotari oli sentään edes luotettava.
Kai sääkin luit, että ajotyyli pitäisi sovittaa nykyiselle Fiatill..., eikun Ferrarille.
Morjensta foorumille.
Jokaisessa vanteessa on lämpöanturi(t). Väittäisin, että ei ole todellakaan mitään julkista tietoa.Renkaiden lämpötiloista ei heru kovin paljon tietoa, ainoastaan ruudussa joskus näkyvä lämpökamerakuva antaa jotain summittaista tietoa.
Laittelin maikkarin pojille kyselyn, miten tallit seuraavat noita lämpötiloja, jos vaikka saisivat jotain tietoa.
Lähinnä kiinnostaa mahdollinen telemetrian kautta saatava reaaliaikainen tieto lämmöistä. Luulisi että lämpöjä voitaisiin seurata esim. laser toimisella pintalämpömittareilla.
Kyllähän noita lämpötiloja seuraillaan:Morjensta foorumille.
Tässä on nyt viimeaikoina ollut paljon puhetta Räikkösen ajotyylistä. Tuossa videossa kohdasta 3min.30sek. eteenpäin Räikkönen ajelee Lotuksen perässä. Onhan noilla ajolinjoilla eroa, kuin yöllä ja päivällä.
Kimi ajaa mutkat huomattavasti pyöreämmin, ja saa tavallaan auton oikeaan kohtaan rataa seuraavaa mutkaa varten. (Noin itsekin pyrkisin ajamaan) mutta eikö tuo ajotapa "kuormita" näitä renkaita sitten tarpeeksi, jolloin renkaanlämmöt eivät pysy riittävän korkealla.
Edit. Räikkösellä on tuossa vasta vaihdetut renkaat, Lotus taas häipyy ilmeisesti varikolle kierroksen aikana. Saattaahan nuo loppuunajetut renkaatkin osaltaan aiheuttaa tuollaisen mutkat pitkäksi ajotyylin.
Renkaiden lämpötiloista ei heru kovin paljon tietoa, ainoastaan ruudussa joskus näkyvä lämpökamerakuva antaa jotain summittaista tietoa.
Laittelin maikkarin pojille kyselyn, miten tallit seuraavat noita lämpötiloja, jos vaikka saisivat jotain tietoa.
Lähinnä kiinnostaa mahdollinen telemetrian kautta saatava reaaliaikainen tieto lämmöistä. Luulisi että lämpöjä voitaisiin seurata esim. laser toimisella pintalämpömittareilla.
Uskoisin että renkaiden hallinnassa olisi varaa parantaa monella tallilla ja kuskilla. Mersuhan oli pitkään huippunopea aika-ajoissa, mutta kisoissa tuhosivat renkaansa.
Viimekaudella Mersu sai ongelman hallintaan sen "yksityisen" rengastestin yhteydessä ja sen jälkeen renkaat kestivät myös kisoissa.
Ex-tallikaveri ennakoi Kimi Räikköselle mahdollista lähtöä Ferrarilta
http://www.suomif1.com/2014/04/ex-tallikaveri-ennakoi-kimi-raikkoselle-mahdollista-lahtoa-ferrarilta/
Julkaistu: 21.04.2014 16:10 | Formula 1 |
Kimi Räikkösen entinen McLaren-tallikaveri David Coulthard varoittaa, että suomalaisen on syytä parantaa otteitaan, mikäli hän haluaa nauttia jatkossakin Ferrarin luottamusta.
Skotti kirjoittaa harvinaisen suorin sanavalinnoin BBC Sportin kolumnissaan, että alkukaudella, erityisesti Kiinan GP:ssä, Räikkösen suoritus ei ollut vielä odotetun kaltainen.
- On vielä aikaista, mutta [alkukausi] muistuttaa jo Räikkösen ensimmäisestä urasta Ferrarilla niillä hetkillä kun hän ei ollut kovin vaikuttava, Coulthard kirjoittaa.
- Hän toki voitti mestaruuden 2007, mutta se oli paljolti McLaren-jätkien toisiinsa kompastumisen ansiosta. Ja Räikköselle piti silti lahjoittaa voitto [Felipe Massalta] viimeisessä kisassa mestaruuden varmistamiseksi.
Edellisenä kahtena vuotena Räikkönen ajoi voiton sijoittuen peräti kolmanneksi mestaruussarjassa 2012. Coulthard asettaa saavutuksen kyseenalaiseksi.
- Räikkönen pärjäsi todella hyvin Lotuksella viimeisinä kahtena vuotena, mutta oliko siinä kyse vain todella hyvästä paketista yhdistettynä siihen mahdollisuuteen, että Romain Grosjean ei vain ollut kovin hyvä? Vai toimiko kaikki vain Räikköselle? Vaikea arvioida.
- Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, kuinka Räikkönen käsittelee loppukautta, sillä tällä hetkellä hän ei näytä kaverilta, jolla tulee olemaan pitkä ura Ferrarilla.
- En yritä häpäistä Räikköstä, koska hän on selvästi erittäin lahjaskas kuljettaja. Mutta kun asiat eivät suju, silloin hänen puutteellinen työmoraalinsa, toisin kuin esimerkiksi [Fernando] Alonson, vaikuttaa pettävän hänet.
OT, täällä sama laite.. Uus puhelin, nii ei kaikkea kerralla muista.
Tallimääräykset taisi vielä tuolloin olla kiellettyjä, joten varmaan jo ihan senkin takia on noin sanonut.. Enemmän tai vähemmän päivän selvä tallimääräys kai siinä kuitenkin kyseessä oli.Kimihän on itse muuten sanonut että ohitti Massan ilman tallimääräystä.
Olen 100% varma, että Räikkönen lähtee Ferrarilta. Ei ole kyllä minkäänlaista hajua, että koska/minä vuonna lähtö tapahtuu eli menee aika pitkälti samaan haarukkaan tuon Coulthardin "pitkä ura Ferrarilla" -arvion kanssa. Jos nyt vaikka neljä tai viisi vuotta ajaa tallissa, niin ei sekään varsinaisesti välttämättä pitkä ura Ferrarilla vielä ole jos vertaa vaikka johonkin heppuun, joka on tehnyt selkeästi pidemmän uran Ferrarilla.Ex-tallikaveri ennakoi Kimi Räikköselle mahdollista lähtöä Ferrarilta
... ... ...
- Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, kuinka Räikkönen käsittelee loppukautta, sillä tällä hetkellä hän ei näytä kaverilta, jolla tulee olemaan pitkä ura Ferrarilla.
Tervetuloa foorumille ja kiitoksia hyvästä ja analyyttisestä postista!Morjensta foorumille.
Tässä on nyt viimeaikoina ollut paljon puhetta Räikkösen ajotyylistä. Tuossa videossa kohdasta 3min.30sek. eteenpäin Räikkönen ajelee Lotuksen perässä. Onhan noilla ajolinjoilla eroa, kuin yöllä ja päivällä.
Kimi ajaa mutkat huomattavasti pyöreämmin, ja saa tavallaan auton oikeaan kohtaan rataa seuraavaa mutkaa varten. (Noin itsekin pyrkisin ajamaan) mutta eikö tuo ajotapa "kuormita" näitä renkaita sitten tarpeeksi, jolloin renkaanlämmöt eivät pysy riittävän korkealla.
Edit. Räikkösellä on tuossa vasta vaihdetut renkaat, Lotus taas häipyy ilmeisesti varikolle kierroksen aikana. Saattaahan nuo loppuunajetut renkaatkin osaltaan aiheuttaa tuollaisen mutkat pitkäksi ajotyylin.
Renkaiden lämpötiloista ei heru kovin paljon tietoa, ainoastaan ruudussa joskus näkyvä lämpökamerakuva antaa jotain summittaista tietoa.
Laittelin maikkarin pojille kyselyn, miten tallit seuraavat noita lämpötiloja, jos vaikka saisivat jotain tietoa.
Lähinnä kiinnostaa mahdollinen telemetrian kautta saatava reaaliaikainen tieto lämmöistä. Luulisi että lämpöjä voitaisiin seurata esim. laser toimisella pintalämpömittareilla.
Uskoisin että renkaiden hallinnassa olisi varaa parantaa monella tallilla ja kuskilla. Mersuhan oli pitkään huippunopea aika-ajoissa, mutta kisoissa tuhosivat renkaansa.
Viimekaudella Mersu sai ongelman hallintaan sen "yksityisen" rengastestin yhteydessä ja sen jälkeen renkaat kestivät myös kisoissa.
Täysin samaa mieltä Häkkisen kanssa. Jos suoritustaso ei pikaisesti nouse niin taisi olla Kimin viimeinen kausi ainakin Ferrarilla. Kimi palkattiin ensisijaisesti tuomaan pisteitä paremmin kuin Massa ja jos tämä osottautuu mahdottomaksi niin ovea näytetään varmasti nopeasti. Massa sai kyntää sen takia että hän kuului Ferrari perheeseen, siihen tuskin Kimi kuuluu.Mika Häkkinen hämmästelee Kimi Räikkösen vaisuja otteita.
Räikkönen hävisi viime sunnuntaina Shanghaissa lähes minuutin tallikaverilleen Fernando Alonsolle, joka toi Ferrarille kauden ensimmäisen palkintopallisijan.
- Kimillä on ongelmia ja ne pitää ratkoa. Alonso on tällä hetkellä suorastaan dominoiva Kimiin verrattuna. Ei ole kyse mistään pienistä eroista, Häkkinen sanoo Ilta-Sanomien F1-palstallaan.
- Neljä kilpailua on ajettu, ja mielestäni Kimin olisi jo pitänyt tässä ajassa saada homma toimimaan. Kimin auto ei voi olla niin katastrofaalisen huono, ettei hänellä sen takia ole mitään jakoa Alonsoa vastaan. Kimin on tehtävä jotain ja hyvin pian, Häkkinen jatkaa.
Seuraava kilpailu ajetaan Barcelonan radalla vajaan kolmen viikon kuluttua. Häkkisen mielestä Räikkösen olisi sitä ennen yritettävä ratkoa ongelmiaan mm. ajamalla Ferrarin simulaattoria.
- Simulaattorilla voi kokeilla ihan kaikenlaisia säätömuutoksia. En kuitenkaan halua lähteä neuvomaan Kimiä, sillä oletan, että maailmanmestari keskittyy nyt itse kaikkien olennaisten ongelmiensa selvittämiseen, jotta hän pystyy päihittämään tallikaverinsa ja suoriutumaan kisoista mallikkaasti, Häkkinen sanoo.
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288680013941.html
Massa kuului Ferrarin "perheeseen" koska oli töissä Ferrarilla. Kimi on töissä Ferrarilla ja kuuluu myös siten "perheeseen". Lisäksi voitaisiin mainita sellainen pieni yksityiskohta kuin maailmanmestaruus, jolla kyllä minä päivänä tahansa lunastetaan hyvin kiinteä side niinkin suorituskeskeiseen yhtiöön (eikun perheeseen) kuin Ferrari.Massa sai kyntää sen takia että hän kuului Ferrari perheeseen, siihen tuskin Kimi kuuluu.
Jos ajat 10% maksiminopeudesta kuten Suomen maanteillä ajetaan, niin ajotyyliä voi vaihdella. Mutta kun ajetaan kilpaa satalasissa renkaat ulvoen, niin ajotyyliä ei voi apinoida keneltäkään muulta, vaan hävittäisiin väistämättä nopeudessa.No mutta kun Kimin ajotyyli ei sovi näille renkaille, mikä on tässä jo nähty monen vuoden ajan, niin olisiko syytä adaptoida ajotyyliä renkaille sopivammaksi? Kimin uran mahdollisen keston aikana tähän rengastilanteesseen ei ole näkyvissä muutoksia joita kannattaa odottaa ja roikkua vanhassa ajotyylissä... ?
Ei kenelläkään ole mitään muuttumatonta yhtä ajotyyliä. Se on AINA suhteessa kalustoon ja olosuhteisiin. Perusajatus ja mieltymykset on, mutta jokainen ammattikuski voi vahvistaa, että ajotyyli todellakin muuttuu kaluston mukana. Toiset vain ovat taitavampia mukauttamaan ajotyyliään ja pysyvät silti yhtä nopeina kuin aiemminkin. Juuri tästä on Kimin tapauksessa kyse. Liian kapea ikkuna huippusuorituksille koska ilmeisesti ajotyylin mukauttaminen johtaisi nopeuden laskuun.Jos ajat 10% maksiminopeudesta kuten Suomen maanteillä ajetaan, niin ajotyyliä voi vaihdella. Mutta kun ajetaan kilpaa satalasissa renkaat ulvoen, niin ajotyyliä ei voi apinoida keneltäkään muulta, vaan hävittäisiin väistämättä nopeudessa.