No onko Se Kimsteri istunut stimulaattorissa?
Olikohan vielä sadekelikin kaiken päälle?Oli käyny koittamassa mutta lopetti heti kättelyssä kun ei ollu tyytyväinen ohjaustehostimeen ja eturenkaatkaan ei lämmenny tarpeeks.
Saako ne simulaattorit tosiaan noin aidoksi nykyään?Oli käyny koittamassa mutta lopetti heti kättelyssä kun ei ollu tyytyväinen ohjaustehostimeen ja eturenkaatkaan ei lämmenny tarpeeks.
Vitsihän tuo oli, mutta kyllä niissä säätöjä ja uusia osia testataan. Laskennallisesti tietysti, ja "perstuntuman" puuttuessa, mutta on ne sen verran kehittyneitä, että varmasti ainakin rengaslämpöjä simuloidaan (kontra aeron ja ajosuorituksen vaikutus).Saako ne simulaattorit tosiaan noin aidoksi nykyään?
Ainakin luulisi olevan mahdollista tehdä täydellisesti Kimin mieleen oleva ohjaus. Tätä sitten yritetään siirtää oikeaan autoon.Vitsihän tuo oli, mutta kyllä niissä säätöjä ja uusia osia testataan. Laskennallisesti tietysti, ja "perstuntuman" puuttuessa, mutta on ne sen verran kehittyneitä, että varmasti ainakin rengaslämpöjä simuloidaan (kontra aeron ja ajosuorituksen vaikutus).
Ohjaustehostimeen en osaa ottaa kantaa, kun kyse Kimin tapauksessa on lähtökohtaisestikin oikeasta "tuntumasta". Pystyykö virtuaaliradalla luomaan realistisen feedbackin?
Niin... Mutta tunteeko Kimi simulaattorissa auton käyttäytymisen samalla lailla sormenpäillä kuin oikeassa autossa. Pytsyykö simulaattori siihen? Siitähän tässä oli kyse.Ainakin luulisi olevan mahdollista tehdä täydellisesti Kimin mieleen oleva ohjaus. Tätä sitten yritetään siirtää oikeaan autoon.
Eikös McLarenin stimulaattori pitäis olla mualman paras, mutta siitä huolimatta aika kaukana kärjestä ovat viilettäneet yleensä viime kausina. Ettei se stimukaan yksin onnelliseksi tee.Niin... Mutta tunteeko Kimi simulaattorissa auton käyttäytymisen samalla lailla sormenpäillä kuin oikeassa autossa. Pytsyykö simulaattori siihen? Siitähän tässä oli kyse.
Ainakin itse kun olen ihan kotioloissa ajellut ajopeliä ratilla (esim. Gran Turismo 6 -peli, Logitechin ratilla) niin kyllä eri autoissa on ihan eri ajotuntuma ja ratissa on semmoinen feedback moottori joka antaa rattiin tuntumaa siitä radan pinnasta ja mitä auton eturenkailla tapahtuu.Ohjaustehostimeen en osaa ottaa kantaa, kun kyse Kimin tapauksessa on lähtökohtaisestikin oikeasta "tuntumasta". Pystyykö virtuaaliradalla luomaan realistisen feedbackin?
Varmasti noin päin, mutta helpoksi en ehkä tosimaailman mallinnusta kuitenkaan kutsuisi. Vaikka simulaattorit ovat kehittyneet huimasti, on kaksi osa-aluetta edelleen vaikeita mallintaa tarkasti: Rengasmallinnus ja aerodynamiikan mallinnus. Rengas on elastisena ja epälineaarisena materiaalina haastava mallinnettava. Lämpötilan vaikutus renkaan ominaisuuksiin ja lämmön muodostuminen renkaaseen ovat vaikeita saada kohdilleen. Varmasti isolla budjetilla noissa ollaan jo pitkällä, varsinkin kun on käytettävissä oikeaa dataa reaalimaailmasta. Aerodynamiikan tarkassa mallinnuksessa simulaattorikäyttöön on sitten omat haasteensa, tosin vähän epätarkemmallakin mallinnuksella päästään jo pitkälle. Ohjaustehostimen voisin kuvitella olevan kohtuu helppo tehdä vastaamaan atuossa olevaa, mutta toisaalta se kuljettajalle välittyvä palaute on kuitenkin riippuvainen tuosta rengasmallista joten sieltä tulee taas epätarkkuutta.Ainakin itse kun olen ihan kotioloissa ajellut ajopeliä ratilla (esim. Gran Turismo 6 -peli, Logitechin ratilla) niin kyllä eri autoissa on ihan eri ajotuntuma ja ratissa on semmoinen feedback moottori joka antaa rattiin tuntumaa siitä radan pinnasta ja mitä auton eturenkailla tapahtuu.
Eli, olisi aika outoa ajatella että jos muutamien satasien virityksillä kotona voisi luoda jotain mitä ei pystyttäisi tekemään miljoonilla ja miljoonilla euroilla. Luulen että auton pystyy varmasti säätämään niin kuin halutaan ja se vastaa hyvin paljon todellista vastinettaan ajettavuudelta ja ominaisuuksilta, mutta sanoisin että isompi kysymys tulee vastaan siinä, että miten se data saadaan sieltä simulaattorista todelliseen maailmaan. Eli siinä vaiheessa se onkin sitten sen simulaattorin luojasta kiinni, että kuinka tarkasti siihen tehdyt muuttujat (säätö muutokset, uudet osat, yms.) heijastuvat sitten tositilanteessa.
Tosimaailmasta --> simulaattoorin = helppo
Simulaattorista --> tosimaailmaan = vaikea
Tuossa käytössä näkisin itsekin ne suurimmat hyödyt olevan.Pitää myös muistaa, että aika harvalla kotipelaajalla on realistista vertailukohtaa noille pelien tuntemuksille. Omalla Toyotalla moottoritiellä tai kartingautolla saadut kokemukset eivät ihan vastaa sitä, mitä peleissä yritetään simuloida.
Ja tosiaan reaalimaailmassa muuttujia on todella paljon ja osa niistä käyttäytyy hyvinkin ennalta-arvaamattomasti ja osittain yhteisvaikutuksessa toisten tekijöiden kanssa, mikä tekee simuloinnista todella vaikeaa. Ja simulaatiosta saatavan hyödyn siirtäminen takaisin reaalimaailmaan taas nimenomaan vaatisi lähes täydellisen mallinnuksen, jotta mitään merkittävää hyötyä voitaisiin saavuttaa. Kuitenkin F1:sten tasolla ne ovat nimenomaan ne viimeiset pienet prosentit, jotka lopulta ratkaisevat. Eli kyllä siellä jotain perusratkaisuja voidaan saada menestyksekkäästi testattua, mutta aika kaukana ollaan todennäköisesti siitä tilanteesta, että simulaattori olisi minkäänlainen korvike aidolle ratatestaukselle. Käsittääkseni simulaattoreita käytetään kuitenkin pääasiassa siihen, että kuski pääsee sisälle auton hallintajärjestelmiin erilaisissa tilanteissa.