#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Saako ne simulaattorit tosiaan noin aidoksi nykyään?
Vitsihän tuo oli, mutta kyllä niissä säätöjä ja uusia osia testataan. Laskennallisesti tietysti, ja "perstuntuman" puuttuessa, mutta on ne sen verran kehittyneitä, että varmasti ainakin rengaslämpöjä simuloidaan (kontra aeron ja ajosuorituksen vaikutus).

Ohjaustehostimeen en osaa ottaa kantaa, kun kyse Kimin tapauksessa on lähtökohtaisestikin oikeasta "tuntumasta". Pystyykö virtuaaliradalla luomaan realistisen feedbackin?
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Vitsihän tuo oli, mutta kyllä niissä säätöjä ja uusia osia testataan. Laskennallisesti tietysti, ja "perstuntuman" puuttuessa, mutta on ne sen verran kehittyneitä, että varmasti ainakin rengaslämpöjä simuloidaan (kontra aeron ja ajosuorituksen vaikutus).

Ohjaustehostimeen en osaa ottaa kantaa, kun kyse Kimin tapauksessa on lähtökohtaisestikin oikeasta "tuntumasta". Pystyykö virtuaaliradalla luomaan realistisen feedbackin?
Ainakin luulisi olevan mahdollista tehdä täydellisesti Kimin mieleen oleva ohjaus. Tätä sitten yritetään siirtää oikeaan autoon.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Ainakin luulisi olevan mahdollista tehdä täydellisesti Kimin mieleen oleva ohjaus. Tätä sitten yritetään siirtää oikeaan autoon.
Niin... Mutta tunteeko Kimi simulaattorissa auton käyttäytymisen samalla lailla sormenpäillä kuin oikeassa autossa. Pytsyykö simulaattori siihen? Siitähän tässä oli kyse.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Niin... Mutta tunteeko Kimi simulaattorissa auton käyttäytymisen samalla lailla sormenpäillä kuin oikeassa autossa. Pytsyykö simulaattori siihen? Siitähän tässä oli kyse.
Eikös McLarenin stimulaattori pitäis olla mualman paras, mutta siitä huolimatta aika kaukana kärjestä ovat viilettäneet yleensä viime kausina. Ettei se stimukaan yksin onnelliseksi tee.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Pistäisivät Kimin ajamaan vaan Fioranon rataa ympäri niin maan perhanasti.Kuka siitä nyt saisi edes tietää? Ja jos joku saisikin,niin sanoisivat vaan että "Pirellin testiä kaikki".Röyhkeetä peliä vaan.Samalla tavalla kuten Mersu viime kaudella. :p
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ohjaustehostimeen en osaa ottaa kantaa, kun kyse Kimin tapauksessa on lähtökohtaisestikin oikeasta "tuntumasta". Pystyykö virtuaaliradalla luomaan realistisen feedbackin?
Ainakin itse kun olen ihan kotioloissa ajellut ajopeliä ratilla (esim. Gran Turismo 6 -peli, Logitechin ratilla) niin kyllä eri autoissa on ihan eri ajotuntuma ja ratissa on semmoinen feedback moottori joka antaa rattiin tuntumaa siitä radan pinnasta ja mitä auton eturenkailla tapahtuu.

Eli, olisi aika outoa ajatella että jos muutamien satasien virityksillä kotona voisi luoda jotain mitä ei pystyttäisi tekemään miljoonilla ja miljoonilla euroilla. Luulen että auton pystyy varmasti säätämään niin kuin halutaan ja se vastaa hyvin paljon todellista vastinettaan ajettavuudelta ja ominaisuuksilta, mutta sanoisin että isompi kysymys tulee vastaan siinä, että miten se data saadaan sieltä simulaattorista todelliseen maailmaan. Eli siinä vaiheessa se onkin sitten sen simulaattorin luojasta kiinni, että kuinka tarkasti siihen tehdyt muuttujat (säätö muutokset, uudet osat, yms.) heijastuvat sitten tositilanteessa.

Tosimaailmasta --> simulaattoorin = helppo
Simulaattorista --> tosimaailmaan = vaikea
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Ainakin itse kun olen ihan kotioloissa ajellut ajopeliä ratilla (esim. Gran Turismo 6 -peli, Logitechin ratilla) niin kyllä eri autoissa on ihan eri ajotuntuma ja ratissa on semmoinen feedback moottori joka antaa rattiin tuntumaa siitä radan pinnasta ja mitä auton eturenkailla tapahtuu.

Eli, olisi aika outoa ajatella että jos muutamien satasien virityksillä kotona voisi luoda jotain mitä ei pystyttäisi tekemään miljoonilla ja miljoonilla euroilla. Luulen että auton pystyy varmasti säätämään niin kuin halutaan ja se vastaa hyvin paljon todellista vastinettaan ajettavuudelta ja ominaisuuksilta, mutta sanoisin että isompi kysymys tulee vastaan siinä, että miten se data saadaan sieltä simulaattorista todelliseen maailmaan. Eli siinä vaiheessa se onkin sitten sen simulaattorin luojasta kiinni, että kuinka tarkasti siihen tehdyt muuttujat (säätö muutokset, uudet osat, yms.) heijastuvat sitten tositilanteessa.

Tosimaailmasta --> simulaattoorin = helppo
Simulaattorista --> tosimaailmaan = vaikea
Varmasti noin päin, mutta helpoksi en ehkä tosimaailman mallinnusta kuitenkaan kutsuisi. Vaikka simulaattorit ovat kehittyneet huimasti, on kaksi osa-aluetta edelleen vaikeita mallintaa tarkasti: Rengasmallinnus ja aerodynamiikan mallinnus. Rengas on elastisena ja epälineaarisena materiaalina haastava mallinnettava. Lämpötilan vaikutus renkaan ominaisuuksiin ja lämmön muodostuminen renkaaseen ovat vaikeita saada kohdilleen. Varmasti isolla budjetilla noissa ollaan jo pitkällä, varsinkin kun on käytettävissä oikeaa dataa reaalimaailmasta. Aerodynamiikan tarkassa mallinnuksessa simulaattorikäyttöön on sitten omat haasteensa, tosin vähän epätarkemmallakin mallinnuksella päästään jo pitkälle. Ohjaustehostimen voisin kuvitella olevan kohtuu helppo tehdä vastaamaan atuossa olevaa, mutta toisaalta se kuljettajalle välittyvä palaute on kuitenkin riippuvainen tuosta rengasmallista joten sieltä tulee taas epätarkkuutta.

Itsekin olen useampia pelejä pelannut eri rateilla ja niistä voi sen verran sanoa että tuo force feedbackin mallinnus vaihtelee. Joissain tapauksissa pyritään tuomaan vaan oikeat rattiin välittyvät voimat ja joissain tapauksissa taas lisätään jotain keinotekoista "tärinää" tai muuta vastaavaa jolla pyritään antamaan palautetta kuljettajalle perstuntuman puuttuessa. Esimerkiksi jarrujen lukkiutuminen ei välttämättä oikeasti ratissa hirveästi tunnu, mutta jossain peleissä se saa aikaan ratin tärinän tai muun joka viestii pelaajalle mitä pelissä tapahtuu.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Pitää myös muistaa, että aika harvalla kotipelaajalla on realistista vertailukohtaa noille pelien tuntemuksille. Omalla Toyotalla moottoritiellä tai kartingautolla saadut kokemukset eivät ihan vastaa sitä, mitä peleissä yritetään simuloida.

Ja tosiaan reaalimaailmassa muuttujia on todella paljon ja osa niistä käyttäytyy hyvinkin ennalta-arvaamattomasti ja osittain yhteisvaikutuksessa toisten tekijöiden kanssa, mikä tekee simuloinnista todella vaikeaa. Ja simulaatiosta saatavan hyödyn siirtäminen takaisin reaalimaailmaan taas nimenomaan vaatisi lähes täydellisen mallinnuksen, jotta mitään merkittävää hyötyä voitaisiin saavuttaa. Kuitenkin F1:sten tasolla ne ovat nimenomaan ne viimeiset pienet prosentit, jotka lopulta ratkaisevat. Eli kyllä siellä jotain perusratkaisuja voidaan saada menestyksekkäästi testattua, mutta aika kaukana ollaan todennäköisesti siitä tilanteesta, että simulaattori olisi minkäänlainen korvike aidolle ratatestaukselle. Käsittääkseni simulaattoreita käytetään kuitenkin pääasiassa siihen, että kuski pääsee sisälle auton hallintajärjestelmiin erilaisissa tilanteissa.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Pitää myös muistaa, että aika harvalla kotipelaajalla on realistista vertailukohtaa noille pelien tuntemuksille. Omalla Toyotalla moottoritiellä tai kartingautolla saadut kokemukset eivät ihan vastaa sitä, mitä peleissä yritetään simuloida.

Ja tosiaan reaalimaailmassa muuttujia on todella paljon ja osa niistä käyttäytyy hyvinkin ennalta-arvaamattomasti ja osittain yhteisvaikutuksessa toisten tekijöiden kanssa, mikä tekee simuloinnista todella vaikeaa. Ja simulaatiosta saatavan hyödyn siirtäminen takaisin reaalimaailmaan taas nimenomaan vaatisi lähes täydellisen mallinnuksen, jotta mitään merkittävää hyötyä voitaisiin saavuttaa. Kuitenkin F1:sten tasolla ne ovat nimenomaan ne viimeiset pienet prosentit, jotka lopulta ratkaisevat. Eli kyllä siellä jotain perusratkaisuja voidaan saada menestyksekkäästi testattua, mutta aika kaukana ollaan todennäköisesti siitä tilanteesta, että simulaattori olisi minkäänlainen korvike aidolle ratatestaukselle. Käsittääkseni simulaattoreita käytetään kuitenkin pääasiassa siihen, että kuski pääsee sisälle auton hallintajärjestelmiin erilaisissa tilanteissa.
Tuossa käytössä näkisin itsekin ne suurimmat hyödyt olevan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kotisimuilla ei nyt Kimin kanssa ole mitään tekemistä, mutta ehkä konsolipuolen "pelejä" ei kannattaisi "kotisimuista" nostaa esimerkiksi.

PC-puolella kuitenkin on aika paljon sofistikoituneempaa kamaa tarjolla. Vuosia vanhan rFactorin pro-versio on ollut viime vuosina ihan noiden valmistajien käyttämien simujen alustana. Ja sen jälkeen on siviilisimuissa menty harppauksin eteenpäin nykyisten iRacingin, rFactor 2, Assetto Corsa(alpha versiona vielä) yms. osalta/ansiosta.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mickeyn mielipide poikkeaa siitä mitä McLaren on simulaattoristaan kertonut. Mm. radan pinnan muutoksista, sateesta, tuulesta, ...
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös