#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ainakin itse kun olen ihan kotioloissa ajellut ajopeliä ratilla (esim. Gran Turismo 6 -peli, Logitechin ratilla) niin kyllä eri autoissa on ihan eri ajotuntuma ja ratissa on semmoinen feedback moottori joka antaa rattiin tuntumaa siitä radan pinnasta ja mitä auton eturenkailla tapahtuu.

[--]

Tosimaailmasta --> simulaattoorin = helppo
Simulaattorista --> tosimaailmaan = vaikea
Jätän pelisimujen feedbackin omaan arvoonsa, koska ne eivät välttämättä mitenkään vastaa todellista feedbackiä. Liekö ohjelmoijat koskaan ajaneet kierrostakaan vehkeillä, joiden käyttäytymistä mallintavat?

Kuten todettua, en tunne ohjaustehostimia käytännössä mitenkään (enkä tiedä/muista olenko sellaisella varustetulla autolla edes koskaan ajanut). Minun epäilykseni juuri tuon nimenomaisen asian suhteen perustuu siihen, että kun ohjaukseen suunnitellaan/tehdään jotain teknisiä muutoksia, niin niiden vaikutus ei ole suoraan siirrettävissä simuun, koska koko ajogeometria toimii virtuaalimaailmassa toisin. Se voidaan mallintaa, mitä uusilla osilla tai asetuksilla haetaan, mutta käytännön seurauksen mallintaminen saattaa olla eri asia ilman, että siitä on käytännön tietoa.

Lotuksella tehtiin Kimille ohjaukseen muutos Monacoon, mutta kierroksen jälkeen Kimi pyysi palaamaan vanhaan, ja loppusessio jäi väliin. Eli ilmeisesti mallinnus ei ollut onnistunut ja tehostin ei toiminut niin kuin oli oletettu. Eli parannus ei ollutkaan parannus.

Eli kuten lopussa toteat, valmiin datan mallintaminen onnistuu kyllä, mutta laskennallisen datan siirtäminen käytäntöön on huomattavasti vaikeampaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kyllä uskoisin, että simulaattoriin saadaan sama ajotuntuma kuin radalla, mutta toisin päin se on hankalempaa. Simulaattorissa pystyy kuitenkin koko ajan lennosta säätämään ohjausta ja kysymään kuskillta tuntemuksia. Simulaattorissa luultavasti saadaan myös tehtyä juuri oikeanlainen ajotuntuma Kimille, mutta aitoon autoon se on hankala siirtää, koska ohjauksen "vastuksilla" ei ole mitään tekemistä keskenään. Simulaattoreissa kun ei ole ohjaustehostinta, vaan päinvastainen laite.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kuten todettua, en tunne ohjaustehostimia käytännössä mitenkään (enkä tiedä/muista olenko sellaisella varustetulla autolla edes koskaan ajanut).
Siis oikeasti? En kettuile vaan olen ihan aidosti ihmeissäni. Vai tarkoititko jotain kilpa-autoja?
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Liekö ohjelmoijat koskaan ajaneet kierrostakaan vehkeillä, joiden käyttäytymistä mallintavat?.
Tuossa voit kyllä olla ihan oikeassa.

En minäkään sitä tarkoittanut, että kotona pelattava peli olisi millään lailla verrattavissa näiden tallien simuihin tai varsinkaan oikealla F1-autolla ajamiseen. Tarkoitin lähinnä sitä, että jos peliin pystytään luomaan erilaisia ajotuntumia ja ajomallinnuksia, oli ne sitten realistisia tai ei, niin varmasti näiden tallien simulaattoreihinkin pystytään säätämään se auton ajettavuus aika lailla semmoiseksi kuin se halutaan.

Niin kuin joku tässä sanoi, että simulaattorin tärkein homma olisi saada kuljettaja tottumaan auton nappeihin ja namiskoihin, pitänee ihan paikkansa. Kuulostaa ainakin juuri semmoiselta mitä simulla pystytään realistisesti kokeilemaan. Luulisin että simulla pystyy myös ihan kelvollisesti hakemaan säätöjä autoon ja arvioida millainen vaikutus niillä on ajettavuuteen, mutta sitten joku renkaiden kulumisen arviointi tai aerodynamiikan tehokkuuden maksimointi ovatkin sitten varmaan jo ihan eri asia.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Luulisin että simulla pystyy myös ihan kelvollisesti hakemaan säätöjä autoon ja arvioida millainen vaikutus niillä on ajettavuuteen, mutta sitten joku renkaiden kulumisen arviointi tai aerodynamiikan tehokkuuden maksimointi ovatkin sitten varmaan jo ihan eri asia.
Mutta kun ei noita asioita oikein voi erottaa toisistaan. Miten voit arvioida säätöjen vaikutusta, jos renkaiden kuluminen tai aerodynamiikka eivät ole mallinnettu realistisesti?
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Mutta kun ei noita asioita oikein voi erottaa toisistaan. Miten voit arvioida säätöjen vaikutusta, jos renkaiden kuluminen tai aerodynamiikka eivät ole mallinnettu realistisesti?
Aerodynamiikkaahan noihin simuihin ei edes sen kummemmin tarvitse mallintaa,(eikä varmaan riittävän tarkasti pystyisikään). Tiimeillä on kuitenkin tuulitunneleista ja testeistä olemassa datat siitä, minkä verran auto tuottaa downforcea missäkin tilanteessa, joten pystyvät sen koodaamaan suoraan simulaattoriin.

Renkaistakin varmasti sen verran paljon on jo dataa, että pystytään niidenkin käytöstä jollain tasolla simuloimaan.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Aerodynamiikkaahan noihin simuihin ei edes sen kummemmin tarvitse mallintaa,(eikä varmaan riittävän tarkasti pystyisikään). Tiimeillä on kuitenkin tuulitunneleista ja testeistä olemassa datat siitä, minkä verran auto tuottaa downforcea missäkin tilanteessa, joten pystyvät sen koodaamaan suoraan simulaattoriin.

Renkaistakin varmasti sen verran paljon on jo dataa, että pystytään niidenkin käytöstä jollain tasolla simuloimaan.
Joo, mutta kun tuo "jollain tasolla" on juuri se ongelma. Tuolla mennään niin pienillä marginaaleilla, että "jollain tasolla" on juuri se syy, miksi simulaattorissa tehty havainto ei toimikaan samalla tavalla radalla.

Tuulitunnellissa taas on testattu ne asiat, mitä siellä on testattu. Jos simulaattorissa sitten yritetään mallintaa jotain muutosta autoon (ei siis pelkkää pientä säätömuutosta) ja tätä muutosta ei ole testattu tuulitunnelissa ensin, ei havainto ole silloin totuudenmukainen.

Väitän edelleen, että menee vielä pitkä aika ennen kuin simulaattorit ovat sillä tasolla, että ne olisivat auton kehityksen kannalta minkäänlainen korvike aidolle rata-ajalle. Väitän jopa, että suurin syy simulaattoreiden käytölle tällä hetkellä on sen itse simulaattorin kehittäminen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis oikeasti? En kettuile vaan olen ihan aidosti ihmeissäni. Vai tarkoititko jotain kilpa-autoja?
Uusin auto mikä minulla on ollut oli vuosimallin -88 Corolla. 80-luvun puolivälissä oli Simca 1100. Siinä koko autohistoriani lyhykäisyydessään. Ajoin kyllä vuosituhannen vaihteessa pomon autolla pari kertaa, ja siinä tehostin oletettavasti oli.

Jaa niin, 90-luvun alun duunissa ajelin Hiacea, siinä tehostin epäilemättä oli.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Saattaahan tuo olla, en ole lukenut McLarenin tiedotteita heidän simulaattoristaan.

Mutta sitten se simulaattori lienee hyvä, kun se on Kiminkin mielestä hyvä. :)
De la Rosa: McLaren simulator “a few years ahead”

2013 F1 season


February 8, 2013 at 5:50 pm by Keith Collantine

47 comments


Pedro de la Rosa says he understands the scale of the challenge Ferrari face to get their simulator up to the level of that of McLaren.

De la Rosa had his first run as a Ferrari driver today to help Ferrari advance their simulator programme.

“We are not where we want to be but I’m very comfortable with the people we have around and their determination to make the next step as well in the simulation programme,” de la Rosa told media at Jerez.

Asked how long it will take Ferrari to get on terms with Mclaren’s simulator he said: “Let’s be realistic. The McLaren simulator started in 2003 so they are obviously a few years ahead compared to other teams. We’ll see.
“The whole point of having me here is to accelerate this process. We’re not sure if it will take six months, one year or two year but we need to start to work flat out in order to catch up because there’s no testing, unfortunately, and this is a big handicap for all the teams that don’t have a very developed simulator.”

He said Ferrari need to “develop both hardware and software” in their simulator “but the first step has to come from the hardware, otherwise you can’t catch up on the software needed”.
Tuossa linkkiä juutuupiin. http://www.youtube.com/watch?v=GDr2ffWnZ9E

http://www.youtube.com/watch?v=mrrGrGgwOpo

http://www.telegraph.co.uk/motoring/motorsport/8615663/Driving-the-Formula-One-British-Grand-Prix.html
Tuossa tekstiä McLarenin simusta. Tuossa vähän sitä, mitä sillä pystyy mallintamaan.

Obsessively detailed software development enables engineers to assess the performance-enhancing effects of new aerodynamic upgrades and things such as the impact of tyre degradation on handling balance and lap time. With F1 reducing the amount of on-track testing, the ability to conduct meaningful virtual mileage on a simulator is becoming crucial to a team’s success.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Jätän pelisimujen feedbackin omaan arvoonsa, koska ne eivät välttämättä mitenkään vastaa todellista feedbackiä. Liekö ohjelmoijat koskaan ajaneet kierrostakaan vehkeillä, joiden käyttäytymistä mallintavat?
Suosittelisin, että perehdyt asiaan edes hieman syvällisemmin, ennen kuin alat vetämään liian jyrkkiä johtopäätöksiä. Sitä saa itsensä näyttämään hyvin nopeasti tyhmältä laukomalla jyrkkiä kommentteja asioista joista ei tiedä tuon taivaallista. Tiedän kokemuksesta.
Toki tästä saisin oivan iki-jarnan aikaiseksi, kun ruvetaan vääntämään mikä on pelin ja simulaattorin raja, mutta monet ns. "pelit" alkavat olla mallinnukseltaan melko kovaa luokkaa ja tuntumaakin voidaan huomattavasti parantaa oikeilla välineistöllä. Väittäisin kyllä, että tuolla saa jo jonkinmoista perstuntumaa ja feedbäkkiä. Videon kaverillakin näyttää lurahtavan lusikallinen jos toinenkin kalsareihin.
Myöskin käyttävät, ainakin noiden parempien simujen (Ei GT6 tai F1 201x!), testaamiseen ihan oikeita kilpakuljettajia ja ne finninaamaiset kynäniskakoodarit sitten hiovat sitä tuntumaa näiden asiantuntijoiden antaman palautteen perusteella. Onpa niistä käsittääkseni joku jopa joskus saattanut ajaa ihan oikeaa kilpa-autoakin radalla. Tuskin on McLarenin tai Ferrarinkaan simulaattorin koodanneet inssit ajaneet metriäkään tallin F1 autolla.

Jos pelisimujen antama feedback olisi niin onnetonta kun annat ymmärtää, tuskin niin moni ammattikuski niitä ajelisi ja käyttäisi niitä harjoittelussa ym. Esim. iRacing "pelillä" "pelaa" ja harjoittelee aika moni ammatikseen kilpaa ajava. Toki nuo tallien simulaattorin ovat täysin eri planeetalta kotilaitteiden kanssa, mutta kotilaitteetkin alkavat olla jo sillä tasolla, että niitä voi käyttää jo esim. harjoitteluun ja ajotuntuman hakemiseen. Ei nyt ehkä kuitenkaan GT 6:lla ja Logitechin ratilla, mutta paremmalla "pelillä" ja tuolla Motion-sim 4dof:lla tai vastaavalla.

En nyt yritä väittää, että yksikään simulaattori vastaisi 100% todellisuutta, mutta ollaan kuitenkin tultu aika kauas Sega Rallyn ja Daytonan ajoista ihan peleissäkin.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Simulaattorin ratin akselissa on ohjausvoimaa mittaava Load Cell. Tarkasti työstetty metallikappale, joka hieman joustaa ja siihen kiinnitetty voimaliuska-anturi josta mitataan ohjausvoima. Myös ratin asento mitataan. Nykyiset järjestelmät ovat digitaalisia ja todella monien muuttujien laskennan tuloksena ohjataan moottoria, joka liikuttaa ratin akseliin kytkettyä "matoruuvia". Eli tavalaan ohjelma määrää, kuinka paljon matoruuvi rattia kääntää kuljettajan käsissä.

Aiemmin käytettiin analogista "laskentaa", useita muuttujia summaavia operaatiovahvistimia, ja ratin liikkeen teki hydraulisylinteri.

Jos simulaattorissa on liike, se tehtiin aiemmin hydraulisylintereillä ja moderneissa laitteissa tehdään matoruuveilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Suosittelisin, että perehdyt asiaan edes hieman syvällisemmin, ennen kuin alat vetämään liian jyrkkiä johtopäätöksiä.
Muotoiluni oli kaikkea muuta kuin jyrkkä. "Välttämättä" ja "liekö" olivat mukana ihan tarkoituksella.

Mutta en silti usko, että kotikäyttöön tarkoitetulla F1-simulla pystytään mitenkään toistamaan oikean F1-auton antamaa feedbackiä realistisesti, ja puhe ei ollut mistään videosi kaltaisesta laitteistosta, vaan kotikoneista (joista nuo aiemmat postaajat käsittääkseni puhuivat). Sen myönnän, etten tiedä/tiennyt, että rFactoriin tuollainen liikesimulaatio on sisäänrakennettuna (vai onko?). Joka tapauksessa kyse ei ollut gravitaatiovoimien simuloinnista, mihin tuo liikkuva penkki tähtää, vaan auton käyttäytymisestä.

-Edit- Jos F1-tallien simu olisi tuollainen, niin en yhtään ihmettele Kimin huonovointiseksi tuloa. Mutta eipä se taida olla.
 
Viimeksi muokattu:

antimikael

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
313
Sijainti
Tampere
Kuten Kimi itse sano joskus tossa pariviikkoa sitten onko simusta apuaoikeeseen ajamiseen niin vastaus oli : ei muuten kuin nappien ja sun muitten systeemien opettelemiseen. Linkkejä en ny jaksa hakee mut google varman hoitaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kuten Kimi itse sano joskus tossa pariviikkoa sitten onko simusta apuaoikeeseen ajamiseen niin vastaus oli : ei muuten kuin nappien ja sun muitten systeemien opettelemiseen. Linkkejä en ny jaksa hakee mut google varman hoitaa.
Johtuu vain siitä, että Ferrari on simulaattorillaan vuosia jäljessä Red Bullia, Mercedestä ja varsinkin McLarenia.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Noin kiertävänä tietävänä voisit kertoa enemmän
Yltä lainattu PdlR:n sanomana:
Asked how long it will take Ferrari to get on terms with Mclaren’s simulator he said: “Let’s be realistic. The McLaren simulator started in 2003 so they are obviously a few years ahead compared to other teams. We’ll see.
Peedro kuitenkin siellä Wokingissakin istuskellut stimussa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös