WebSlave
Trackman
Jätän pelisimujen feedbackin omaan arvoonsa, koska ne eivät välttämättä mitenkään vastaa todellista feedbackiä. Liekö ohjelmoijat koskaan ajaneet kierrostakaan vehkeillä, joiden käyttäytymistä mallintavat?Ainakin itse kun olen ihan kotioloissa ajellut ajopeliä ratilla (esim. Gran Turismo 6 -peli, Logitechin ratilla) niin kyllä eri autoissa on ihan eri ajotuntuma ja ratissa on semmoinen feedback moottori joka antaa rattiin tuntumaa siitä radan pinnasta ja mitä auton eturenkailla tapahtuu.
[--]
Tosimaailmasta --> simulaattoorin = helppo
Simulaattorista --> tosimaailmaan = vaikea
Kuten todettua, en tunne ohjaustehostimia käytännössä mitenkään (enkä tiedä/muista olenko sellaisella varustetulla autolla edes koskaan ajanut). Minun epäilykseni juuri tuon nimenomaisen asian suhteen perustuu siihen, että kun ohjaukseen suunnitellaan/tehdään jotain teknisiä muutoksia, niin niiden vaikutus ei ole suoraan siirrettävissä simuun, koska koko ajogeometria toimii virtuaalimaailmassa toisin. Se voidaan mallintaa, mitä uusilla osilla tai asetuksilla haetaan, mutta käytännön seurauksen mallintaminen saattaa olla eri asia ilman, että siitä on käytännön tietoa.
Lotuksella tehtiin Kimille ohjaukseen muutos Monacoon, mutta kierroksen jälkeen Kimi pyysi palaamaan vanhaan, ja loppusessio jäi väliin. Eli ilmeisesti mallinnus ei ollut onnistunut ja tehostin ei toiminut niin kuin oli oletettu. Eli parannus ei ollutkaan parannus.
Eli kuten lopussa toteat, valmiin datan mallintaminen onnistuu kyllä, mutta laskennallisen datan siirtäminen käytäntöön on huomattavasti vaikeampaa.
Viimeksi muokattu: