#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Ihan ehjä auto ja toimii kuin kello. Pitäs tolla pärjätä.

http://youtu.be/NImumEW7QvI?t=4m23s
Morjensta foorumille.
Tässä on nyt viimeaikoina ollut paljon puhetta Räikkösen ajotyylistä. Tuossa videossa kohdasta 3min.30sek. eteenpäin Räikkönen ajelee Lotuksen perässä. Onhan noilla ajolinjoilla eroa, kuin yöllä ja päivällä.
Kimi ajaa mutkat huomattavasti pyöreämmin, ja saa tavallaan auton oikeaan kohtaan rataa seuraavaa mutkaa varten. (Noin itsekin pyrkisin ajamaan) mutta eikö tuo ajotapa "kuormita" näitä renkaita sitten tarpeeksi, jolloin renkaanlämmöt eivät pysy riittävän korkealla.
Edit. Räikkösellä on tuossa vasta vaihdetut renkaat, Lotus taas häipyy ilmeisesti varikolle kierroksen aikana. Saattaahan nuo loppuunajetut renkaatkin osaltaan aiheuttaa tuollaisen mutkat pitkäksi ajotyylin.

Renkaiden lämpötiloista ei heru kovin paljon tietoa, ainoastaan ruudussa joskus näkyvä lämpökamerakuva antaa jotain summittaista tietoa.

Laittelin maikkarin pojille kyselyn, miten tallit seuraavat noita lämpötiloja, jos vaikka saisivat jotain tietoa.
Lähinnä kiinnostaa mahdollinen telemetrian kautta saatava reaaliaikainen tieto lämmöistä. Luulisi että lämpöjä voitaisiin seurata esim. laser toimisella pintalämpömittareilla.
Uskoisin että renkaiden hallinnassa olisi varaa parantaa monella tallilla ja kuskilla. Mersuhan oli pitkään huippunopea aika-ajoissa, mutta kisoissa tuhosivat renkaansa.
Viimekaudella Mersu sai ongelman hallintaan sen "yksityisen" rengastestin yhteydessä ja sen jälkeen renkaat kestivät myös kisoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Renkaiden lämpötiloista ei heru kovin paljon tietoa, ainoastaan ruudussa joskus näkyvä lämpökamerakuva antaa jotain summittaista tietoa.

Laittelin maikkarin pojille kyselyn, miten tallit seuraavat noita lämpötiloja, jos vaikka saisivat jotain tietoa.
Lähinnä kiinnostaa mahdollinen telemetrian kautta saatava reaaliaikainen tieto lämmöistä. Luulisi että lämpöjä voitaisiin seurata esim. laser toimisella pintalämpömittareilla.
Jokaisessa vanteessa on lämpöanturi(t). Väittäisin, että ei ole todellakaan mitään julkista tietoa.
Lasertoimiset lämpötilamittarit ovat vain suuntaa antavia, joten eivät ole luotettavia ja siksi sellaisia ei käytetä renkaiden lämpötiloja mitattaessa. Vai meinaatko että joku maikkarin tiimistä mittailis pääsuoralla vauhdista?:D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Morjensta foorumille.
Tässä on nyt viimeaikoina ollut paljon puhetta Räikkösen ajotyylistä. Tuossa videossa kohdasta 3min.30sek. eteenpäin Räikkönen ajelee Lotuksen perässä. Onhan noilla ajolinjoilla eroa, kuin yöllä ja päivällä.
Kimi ajaa mutkat huomattavasti pyöreämmin, ja saa tavallaan auton oikeaan kohtaan rataa seuraavaa mutkaa varten. (Noin itsekin pyrkisin ajamaan) mutta eikö tuo ajotapa "kuormita" näitä renkaita sitten tarpeeksi, jolloin renkaanlämmöt eivät pysy riittävän korkealla.
Edit. Räikkösellä on tuossa vasta vaihdetut renkaat, Lotus taas häipyy ilmeisesti varikolle kierroksen aikana. Saattaahan nuo loppuunajetut renkaatkin osaltaan aiheuttaa tuollaisen mutkat pitkäksi ajotyylin.

Renkaiden lämpötiloista ei heru kovin paljon tietoa, ainoastaan ruudussa joskus näkyvä lämpökamerakuva antaa jotain summittaista tietoa.

Laittelin maikkarin pojille kyselyn, miten tallit seuraavat noita lämpötiloja, jos vaikka saisivat jotain tietoa.
Lähinnä kiinnostaa mahdollinen telemetrian kautta saatava reaaliaikainen tieto lämmöistä. Luulisi että lämpöjä voitaisiin seurata esim. laser toimisella pintalämpömittareilla.
Uskoisin että renkaiden hallinnassa olisi varaa parantaa monella tallilla ja kuskilla. Mersuhan oli pitkään huippunopea aika-ajoissa, mutta kisoissa tuhosivat renkaansa.
Viimekaudella Mersu sai ongelman hallintaan sen "yksityisen" rengastestin yhteydessä ja sen jälkeen renkaat kestivät myös kisoissa.
Kyllähän noita lämpötiloja seuraillaan:
http://www.formula1.com/news/technical/2013/901/1082.html

Ja noissa peileissäkin on näkyny:


Tuolla vielä lisää juttua:
http://scarbsf1.com/blog1/2010/12/02/tyre-testing-sensors-what-was-seen-in-abu-dhabi/
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Onko täällä jo noteerattu Kimin ex-tallikaveri David Coulthardin tuoreinta? Yleensä viimeiseen asti korrekti ja sovitteleva DC tykittää suoraa tekstiä jopa hivenen provosoivalla otteella. SuomiF1 suomentanut huippukohdat:

Ex-tallikaveri ennakoi Kimi Räikköselle mahdollista lähtöä Ferrarilta
http://www.suomif1.com/2014/04/ex-tallikaveri-ennakoi-kimi-raikkoselle-mahdollista-lahtoa-ferrarilta/

Julkaistu: 21.04.2014 16:10 | Formula 1 |
Kimi Räikkösen entinen McLaren-tallikaveri David Coulthard varoittaa, että suomalaisen on syytä parantaa otteitaan, mikäli hän haluaa nauttia jatkossakin Ferrarin luottamusta.

Skotti kirjoittaa harvinaisen suorin sanavalinnoin BBC Sportin kolumnissaan, että alkukaudella, erityisesti Kiinan GP:ssä, Räikkösen suoritus ei ollut vielä odotetun kaltainen.

- On vielä aikaista, mutta [alkukausi] muistuttaa jo Räikkösen ensimmäisestä urasta Ferrarilla niillä hetkillä kun hän ei ollut kovin vaikuttava, Coulthard kirjoittaa.

- Hän toki voitti mestaruuden 2007, mutta se oli paljolti McLaren-jätkien toisiinsa kompastumisen ansiosta. Ja Räikköselle piti silti lahjoittaa voitto [Felipe Massalta] viimeisessä kisassa mestaruuden varmistamiseksi.

Edellisenä kahtena vuotena Räikkönen ajoi voiton sijoittuen peräti kolmanneksi mestaruussarjassa 2012. Coulthard asettaa saavutuksen kyseenalaiseksi.

- Räikkönen pärjäsi todella hyvin Lotuksella viimeisinä kahtena vuotena, mutta oliko siinä kyse vain todella hyvästä paketista yhdistettynä siihen mahdollisuuteen, että Romain Grosjean ei vain ollut kovin hyvä? Vai toimiko kaikki vain Räikköselle? Vaikea arvioida.

- Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, kuinka Räikkönen käsittelee loppukautta, sillä tällä hetkellä hän ei näytä kaverilta, jolla tulee olemaan pitkä ura Ferrarilla.

- En yritä häpäistä Räikköstä, koska hän on selvästi erittäin lahjaskas kuljettaja. Mutta kun asiat eivät suju, silloin hänen puutteellinen työmoraalinsa, toisin kuin esimerkiksi [Fernando] Alonson, vaikuttaa pettävän hänet.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4169
Mutta eikös DC:llä ole aika kärkäs tyyli ollut aina kommentoida asioita? Tuolla tavalla sitä saa lukijoita ainakin artikkeliin, kun Kimi on niin suosittu kuski. :wink:

Kimihän on itse muuten sanonut että ohitti Massan ilman tallimääräystä.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Kimihän on itse muuten sanonut että ohitti Massan ilman tallimääräystä.
Tallimääräykset taisi vielä tuolloin olla kiellettyjä, joten varmaan jo ihan senkin takia on noin sanonut.. Enemmän tai vähemmän päivän selvä tallimääräys kai siinä kuitenkin kyseessä oli.

DC:n kommentit sinänsä aika kärkevän kuuloisia, mutta ei nyt mitään ihan tuulestatemmattuja juttuja kuitenkaan. Ihan hyvää ja tuommoiseen kolumniin sopivaa pohdiskelua.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Ex-tallikaveri ennakoi Kimi Räikköselle mahdollista lähtöä Ferrarilta

... ... ...

- Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, kuinka Räikkönen käsittelee loppukautta, sillä tällä hetkellä hän ei näytä kaverilta, jolla tulee olemaan pitkä ura Ferrarilla.
Olen 100% varma, että Räikkönen lähtee Ferrarilta. Ei ole kyllä minkäänlaista hajua, että koska/minä vuonna lähtö tapahtuu eli menee aika pitkälti samaan haarukkaan tuon Coulthardin "pitkä ura Ferrarilla" -arvion kanssa. Jos nyt vaikka neljä tai viisi vuotta ajaa tallissa, niin ei sekään varsinaisesti välttämättä pitkä ura Ferrarilla vielä ole jos vertaa vaikka johonkin heppuun, joka on tehnyt selkeästi pidemmän uran Ferrarilla.

Räikkönen jos itse kirjoittelisi kolumneja, niin voisi joskus erehtyä kirjoittamaan vaikka, että: "En tule koko loppuikääni Ferrari-tallissa ajamaan. Paitsi jos Ferrari laajentaa rollaattorien valmistukseen :) :tongue:.", niin tuostahan saisi hienot lööpit miten "Kimi kirjoittaa lähtevänsä pois Ferrarilta!!!!1!1!:eek:!!"
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Morjensta foorumille.
Tässä on nyt viimeaikoina ollut paljon puhetta Räikkösen ajotyylistä. Tuossa videossa kohdasta 3min.30sek. eteenpäin Räikkönen ajelee Lotuksen perässä. Onhan noilla ajolinjoilla eroa, kuin yöllä ja päivällä.
Kimi ajaa mutkat huomattavasti pyöreämmin, ja saa tavallaan auton oikeaan kohtaan rataa seuraavaa mutkaa varten. (Noin itsekin pyrkisin ajamaan) mutta eikö tuo ajotapa "kuormita" näitä renkaita sitten tarpeeksi, jolloin renkaanlämmöt eivät pysy riittävän korkealla.
Edit. Räikkösellä on tuossa vasta vaihdetut renkaat, Lotus taas häipyy ilmeisesti varikolle kierroksen aikana. Saattaahan nuo loppuunajetut renkaatkin osaltaan aiheuttaa tuollaisen mutkat pitkäksi ajotyylin.

Renkaiden lämpötiloista ei heru kovin paljon tietoa, ainoastaan ruudussa joskus näkyvä lämpökamerakuva antaa jotain summittaista tietoa.

Laittelin maikkarin pojille kyselyn, miten tallit seuraavat noita lämpötiloja, jos vaikka saisivat jotain tietoa.
Lähinnä kiinnostaa mahdollinen telemetrian kautta saatava reaaliaikainen tieto lämmöistä. Luulisi että lämpöjä voitaisiin seurata esim. laser toimisella pintalämpömittareilla.
Uskoisin että renkaiden hallinnassa olisi varaa parantaa monella tallilla ja kuskilla. Mersuhan oli pitkään huippunopea aika-ajoissa, mutta kisoissa tuhosivat renkaansa.
Viimekaudella Mersu sai ongelman hallintaan sen "yksityisen" rengastestin yhteydessä ja sen jälkeen renkaat kestivät myös kisoissa.
Tervetuloa foorumille ja kiitoksia hyvästä ja analyyttisestä postista!

Olen itsekin miettinyt samaa, että paljon mielenkiintoisempaa kuin seurata noita bensapelleilyjä, olisi saada tietoa vaikka renkaanlämpötiloista. Niiden mittaaminen ei kuitenkaan olisi niin yksiselitteistä. Pitäisi mitata pinnasta jollain Pt100-anturilla, ja se ei onnistu ajonaikana.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Mika Häkkinen hämmästelee Kimi Räikkösen vaisuja otteita.
Räikkönen hävisi viime sunnuntaina Shanghaissa lähes minuutin tallikaverilleen Fernando Alonsolle, joka toi Ferrarille kauden ensimmäisen palkintopallisijan.

- Kimillä on ongelmia ja ne pitää ratkoa. Alonso on tällä hetkellä suorastaan dominoiva Kimiin verrattuna. Ei ole kyse mistään pienistä eroista, Häkkinen sanoo Ilta-Sanomien F1-palstallaan.

- Neljä kilpailua on ajettu, ja mielestäni Kimin olisi jo pitänyt tässä ajassa saada homma toimimaan. Kimin auto ei voi olla niin katastrofaalisen huono, ettei hänellä sen takia ole mitään jakoa Alonsoa vastaan. Kimin on tehtävä jotain ja hyvin pian, Häkkinen jatkaa.

Seuraava kilpailu ajetaan Barcelonan radalla vajaan kolmen viikon kuluttua. Häkkisen mielestä Räikkösen olisi sitä ennen yritettävä ratkoa ongelmiaan mm. ajamalla Ferrarin simulaattoria.

- Simulaattorilla voi kokeilla ihan kaikenlaisia säätömuutoksia. En kuitenkaan halua lähteä neuvomaan Kimiä, sillä oletan, että maailmanmestari keskittyy nyt itse kaikkien olennaisten ongelmiensa selvittämiseen, jotta hän pystyy päihittämään tallikaverinsa ja suoriutumaan kisoista mallikkaasti, Häkkinen sanoo.

http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288680013941.html
Täysin samaa mieltä Häkkisen kanssa. Jos suoritustaso ei pikaisesti nouse niin taisi olla Kimin viimeinen kausi ainakin Ferrarilla. Kimi palkattiin ensisijaisesti tuomaan pisteitä paremmin kuin Massa ja jos tämä osottautuu mahdottomaksi niin ovea näytetään varmasti nopeasti. Massa sai kyntää sen takia että hän kuului Ferrari perheeseen, siihen tuskin Kimi kuuluu.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Massa sai kyntää sen takia että hän kuului Ferrari perheeseen, siihen tuskin Kimi kuuluu.
Massa kuului Ferrarin "perheeseen" koska oli töissä Ferrarilla. Kimi on töissä Ferrarilla ja kuuluu myös siten "perheeseen". Lisäksi voitaisiin mainita sellainen pieni yksityiskohta kuin maailmanmestaruus, jolla kyllä minä päivänä tahansa lunastetaan hyvin kiinteä side niinkin suorituskeskeiseen yhtiöön (eikun perheeseen) kuin Ferrari.
 

tehdastallikuski

Well-known member
Liittynyt
17.1.2014
Viestit
54
Coulthardilta ihan hyvä kolumni..

Kyllähän se ulkopuolisen silmiin näyttää siltä että ei se Kimi ole varmaan ihan niin paljon panostanut uuden ajotyylin ja renkaiden opetteluun kun olisi mahdollista ja jopa tarpeellista. Ongelmia oli renkaiden kanssa erinäisissä kisoissa lotarillakin, niin äijä hävisi varikolta ennenkuin palkinnot oli jaettu. Musta noi useamman mestaruuden ajaneet on kaikki sellaisia tyyppejä (Vettle, Schumi, Alonso...) että insinöörien kanssa vietetään aikaa ja ongelmia selvitetään perinpohjin datasta jne.

Jos auto sopii niin ukko on nopea (kuten ne 95% kuskeista, kuten joku aiemmin totesi) ja jos ei sovi niin toivotaan että talli vahingossa saa sen sopimaan..
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Vähäiset testikilometrit, uusi kisainssi, Magnussenin töhöilyt, ongelmat auton kanssa...

Kimin menestymättömyyteen alkukaudella on varmasti paljon syitä, mutta eiköhän se suurin syy löydy renkaista. Kuten historia on Kimin ja muidenkin kohdalla osoittanut, renkaat ovat kriittisessä roolissa nykyformuloissa ja tekevät huomattavia eroja suuntaan tai toiseen. Eikös se Kimi itsekin sanonut, että nykyään kyse kuskien välisessä taistelussa on usein siitä kenelle renkaat sopivat parhaiten. Ongelma Alonsoon nähden on se, että Alonson erittäin agressiivisella ajotyylillä nykyrenkaat pysyvät optimaalisessa lämpötilassa samoin kuten esimerkiksi Hamiltonin. Kimimäisellä ajotyyllillä ajava Button taas on vähintään yhtä suurissa vaikeuksissa renkaidensa kanssa kuin Kimi. Tämä korostuu sadekelillä radan lämpötilan pudotessa ja Kimillä on tässä suhteessa ollut myös huonoa tuuria, kun 3/4:stä aika-ajosta on ajettu sateella. Samoin Kiinassa viileä lämpötila oli myrkkyä Kimille ja aika-ajossa olisi tullut kuokkaan ilman sadettakin.

Tämän perusteella on kuitenkaan turha vetää liian suuria johtopäätöksiä siitä kumpi ferrarikuskeista on kauttaaltaan parempi. Nykyisillä renkailla ja säännöillä Alonso on osoittanut olevansa parempi, ainakin viileässä kelissä. Tilanne voi kuitenkin muuttua vielä nopeasti, kun päästään lämpimämpiin kisoihin ja Kimillä ei ole ongelmia autossa. Kyykyttihän Kimi melko selvästi Alonsoa ainoassa kuivalla ja kuumassa ajetussa aika-ajossa. Samoin uskon, että Malesiassa Kimi olisi ollut Alonsolle kova pala purtavaksi ilman Magnussenin töhöilyä (vauhti nähtiin harjoituksissa).

Vastaavanlaisia nopeuseroja kuskien välillä on nähty ennenkin renkaiden muutoksista johtuen. Kimi kyykytti viime kauden alussa Grosjeania huolella, mutta siirryttäessä kestävämpiin renkaisiin molemmat olivat suurin piirtein tasaväkisiä. Tämän kauden kovilla renkailla Grosjean todennäköisesti kyykyttäisi Kimiä, hänen ajotyylinsä ollessa lähempänä Alonsoa ja Hamiltonia. Samoin, jos Hamilton olisi Buttonin tallikaverina, hän todennäköisesti olisi ylivoimainen Buttoniin nähden. Kuitenkin kaudella 2011 Button oli Hamiltonia selvästi parempi

Alonson kannalta tilanne näyttää edullisena, sillä varsinaisesti kuumia kisoja ei kaudella kovin montaa ole. Pitää toivoa, että Euroopan lämpötiloissa Kimi saa renkaat toimimaan ja Ferrari onnistuisi muuttamaan autoa siihen suuntaan, että lämmöt ei katoa. Uskon, että nykyinenkään tilanne ei ole Kimin kannalta niin huono mitä tilastojen valossa näyttää, sillä Kimi on osoittanut vauhtia löytyvän kun homma toimii. Uskon myös, että homma saadaan toimimaan, sillä kyseessä on kuitenkin Ferrari, joilla osaamista ja resursseja pitäisi riittää. Välillä oikein huvittaa lukea analyysejä, joissa kuljettaja lytätään kauttaaltaan surkeaksi ja seuraavan Kisan voittaessa hehkutetaan taivaisiin. Eiköhän lajista jotain tietävät kuitenkin tiedä myös sen, että ei Kimi ole mikä tahansa suhari, vaan kun asiat saadaan kuntoon niin tulosta syntyy. Tilannehan on Kimin suhteen oikeastaan herkullinen, sillä kaudessa on vielä ainekset Rockymaiseen nousuun, jossa kivutaan köysien kautta voittoon. Kyllä se siitä, se ottaa oman aikansa :thumbup:
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Toivotaan, että seuraava kisa ajetaan helteisessä säässä. Jos vielä silloin tulee 100-0 nappiin Fernandolta, niin sitten kirves kaivoon :nope:

Ei minuuttia saa tallikaverille jäädä ilman selkeää teknistä vikaa tai muuta insidenttiä.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Voisinpa melkein allekirjoittaa tuon nimim. Ananas kommentin tuolla yläpuolella... Toisaalta, vertailin kaudella 2012 Räikkösen ja Buttonin aikaansaannoksia, kun molemmilla tuntui olevan renkaiden kanssa ongelmia. En oikeen löytänyt täysin yhteistä linjaa, vaikka osassa kisoja olikin samankaltaisuuksia.
Tuohon 2013 kauden loppupuoleen sanoisin, että kyllä Grosjean oli selkeästi parempi sekä aika-ajoissa, että kisoissa sen hetkisillä kumeilla.

Kun oli tiedossa, että renkaiden rakennetta ja optimaalista toimintalämpöä ei muuteta tälle kaudelle, ei ainakaan itselle tullut nämä Räikkösen vaikeudet Ferrarilla yllätyksenä.
Toivossa on hyvä elää, mutta ei kovin valoisalta kyllä näytä Kimin lähitulevaisuus. Euroopan kisat on yleensä olleet järjestäen viileämpiä ja sateisia, toivotaan kuumaa kesää.
Alonsosta voisin sanoa, että pystynyt kyllä ajamaan kaikenlaisilla renkailla kokolailla tasaisesti.

http://youtu.be/HJz0SJQBHo8

Ferrarilla on tiedostettu rengaslämpö ongelma kyllä. Tuossa 2011 vuodelta olevassa viedeossa kysellään Domenicalilta asiasta, että miksi asiaa ei saada hallintaan.
Vastaus on kyllä aika ympäripyöreä, poliitikoksi voisi olla kykyjä.

Ymmärrän kyllä, että eihän kaikkia asioita voida kertoa, mutta olisi mukava jos tietoa jaettaisiin hieman enemmän. Suurta osaa katsojista kiinnostaa kuitenkin myös tekniikka asiat.
 
Viimeksi muokattu:

tehdastallikuski

Well-known member
Liittynyt
17.1.2014
Viestit
54
No mutta kun Kimin ajotyyli ei sovi näille renkaille, mikä on tässä jo nähty monen vuoden ajan, niin olisiko syytä adaptoida ajotyyliä renkaille sopivammaksi? Kimin uran mahdollisen keston aikana tähän rengastilanteesseen ei ole näkyvissä muutoksia joita kannattaa odottaa ja roikkua vanhassa ajotyylissä... ?
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
No mutta kun Kimin ajotyyli ei sovi näille renkaille, mikä on tässä jo nähty monen vuoden ajan, niin olisiko syytä adaptoida ajotyyliä renkaille sopivammaksi? Kimin uran mahdollisen keston aikana tähän rengastilanteesseen ei ole näkyvissä muutoksia joita kannattaa odottaa ja roikkua vanhassa ajotyylissä... ?
Jos ajat 10% maksiminopeudesta kuten Suomen maanteillä ajetaan, niin ajotyyliä voi vaihdella. Mutta kun ajetaan kilpaa satalasissa renkaat ulvoen, niin ajotyyliä ei voi apinoida keneltäkään muulta, vaan hävittäisiin väistämättä nopeudessa.

Täytyy nyt odottaa rauhassa, että seuraavat harkat ja aika-ajot alkaisivat näyttää taas vihreää valoa. Hyviä kommentteja tullut. Ulospäin perehtymättä asioihin Kimi näyttää luuserilta, mutta on tässä selkeä kuvio, mikä tilanne on, olemassa. Luonnollisesti seuraamme Kimin tekemistä eniten.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jos ajat 10% maksiminopeudesta kuten Suomen maanteillä ajetaan, niin ajotyyliä voi vaihdella. Mutta kun ajetaan kilpaa satalasissa renkaat ulvoen, niin ajotyyliä ei voi apinoida keneltäkään muulta, vaan hävittäisiin väistämättä nopeudessa.
Ei kenelläkään ole mitään muuttumatonta yhtä ajotyyliä. Se on AINA suhteessa kalustoon ja olosuhteisiin. Perusajatus ja mieltymykset on, mutta jokainen ammattikuski voi vahvistaa, että ajotyyli todellakin muuttuu kaluston mukana. Toiset vain ovat taitavampia mukauttamaan ajotyyliään ja pysyvät silti yhtä nopeina kuin aiemminkin. Juuri tästä on Kimin tapauksessa kyse. Liian kapea ikkuna huippusuorituksille koska ilmeisesti ajotyylin mukauttaminen johtaisi nopeuden laskuun.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Mikä muuten on suurin ajotyylinmuutos mitä F1-kuljettaja on tehnyt pärjäämisensä varmistamiseksi ja kuka kyseisen ajotyylinmuutoksen teki? Rajataan otosjoukko vaikka nykykuskeihin. Itse en ole niin osannut ajotyylieroja lähetyksistä katsella, kunhan olen täältä lukenut, että toiset tykkää yli- ja toiset aliohjaavasta autosta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös