Itse luulen että tasapäistä menoa, sen verran hyvää oli kisavauhti Kimillä ja renkaiden hallinta. Vaikka Kimi teki huonoja aika-ajoja, kisoissa nousut oli hyviä.Kyllähän tämä on ihan hyvä pointti. Tosin kymmenen voittoa on ehkä vähän liioittelua.
Joka tapauksessa jos tilastojen ja tämän kauden suoritusten perusteella tilannetta arvioi, niin kyllä Alonso varmaan olisi ollut Lotuksella aika tiukasti mestaruustaistelussa mukana. Voittomahdollisuuksiakin hukattiin 2013 useita surkeiden aika-ajosuoritusten takia.
Kausi 2001?Pystyykö Kimi sulattamaan sitä ettei olekaan ekaa kertaa oikeestaan urallaan se nopein suomalainen?
Tokkopa siinä mitään ekstrasulateltavaa on. Bottas on radalle Kimille yksi päihitettävä kilpailija muiden joukossa, tuskin siinä on suomalaisuudella mitään merkitystä. Tai näin ainakin pitäisi olla lajin huippuammattilaisilla, ja eiköhän Kimi sellainen liene.Pystyykö Kimi sulattamaan sitä ettei olekaan ekaa kertaa oikeestaan urallaan se nopein suomalainen?
Lotus ei toiminut minimibudjetilla. Rahoitusvaikeuksia toki oli, mutta se johtui siitä, että budjetti oli isompi kuin rahoittajilta tuleva sponsoriraha. Ei se mikään Marussia silti ollut budjetiltaan.Se on siis ihan käsittämätöntä että minimi budjetilla pyörivä Lotus
Jos kuski on niin hyvä kuin autonsa ja Kimi saa 7-8, niin miten sitten Alonso pitäisi pisteyttää, kun tulokset ovat paljon parempia, mutta auto yhtä huono? 12?Itse antaisin Kimille 7 tai jopa 8. Fykkösissä kuski on juuri niin hyvä kuin on autonsa.
En nyt muista tarkkaan, mutta JJ:n ja Salon tuntu olevan vaikea hyväksyä Häkkiseen paremmuus.Tokkopa siinä mitään ekstrasulateltavaa on. Bottas on radalle Kimille yksi päihitettävä kilpailija muiden joukossa, tuskin siinä on suomalaisuudella mitään merkitystä. Tai näin ainakin pitäisi olla lajin huippuammattilaisilla, ja eiköhän Kimi sellainen liene.
Ja sitten huomataan, että kyseessä olikin Mika Salo ja JJ eikä Kimi. Salolla on aina ollut sen verran rehvakkaat isäntämiehen otteet puheissaan (ei aina niin teoissaan), että tuo on ihan hyvin ymmärrettävää. Ja JJ:llä taisi koko uransa olla aina jotain selitettävää, kun ei teot vastanneet odotuksia.En nyt muista tarkkaan, mutta JJ:n ja Salon tuntu olevan vaikea hyväksyä Häkkiseen paremmuus.
"Noku sil oli parempi auto..."
"Noku mun auto on hidas..."
"Noku mun autos on aina jotain vikaa..."
Molemmat kuljettajat olivat todella epäonnisia urallaan (väärässä paikassa joka kerta urallaan). Varsinkin JJ:n kohdalla jäi seliteltävää ihan aiheesta.Ja sitten huomataan, että kyseessä olikin Mika Salo ja JJ eikä Kimi. Salolla on aina ollut sen verran rehvakkaat isäntämiehen otteet puheissaan (ei aina niin teoissaan), että tuo on ihan hyvin ymmärrettävää. Ja JJ:llä taisi koko uransa olla aina jotain selitettävää, kun ei teot vastanneet odotuksia.
Heikompia ovat olleet ne jotka ovat enemmän pisteitä omilla suorituksillaan hukanneet. Eli selvästi Kimiä huonomman arvosanan antaisin joukolle Massa, Perez ja Maldonado. Sauberin kuskit ovat myös ajaneet huonosti. Vaikea sanoa onko pisteitä jäänyt sen takia saamatta, mutta myös heidät lasken Kimiä huonommin suorittaneiksi tällä kaudella. Heikompia tietysti myös ei F1-tason suharit Ericsson ja Chilton.Kohtuullisen kovia arvosanoja kyllä. Ihan mielenkiinnosta, että onko tuolla F1-sirkuksessa tällä kaudella joku, joka mielestäsi on suoriutunut heikommin arvosanoin ja millaisilla perusteilla..?
Jokaiselle auto sopii eri tavalla ja sen mukaan arvostellaan. Miksi juuri 12, eikä pisteytysjärjestelmän maksimäärä? :alppu:WebSlave sanoi:Jos kuski on niin hyvä kuin autonsa ja Kimi saa 7-8, niin miten sitten Alonso pitäisi pisteyttää, kun tulokset ovat paljon parempia, mutta auto yhtä huono? 12?
Jokaiselle auto sopii eri tavalla ja sen mukaan arvostellaan. Miksi juuri 12, eikä pisteytysjärjestelmän maksimäärä? :alppu:
Chilton on ainakin tosi vähän menettänyt sijoituksia starteissa.Muuten sen 7-8 arvosanan voisi antaa vaikkapa sille Chiltonille tai Ericssinillekin, sillä perusteella, että auto ei vaan yhtä hyvin natsaa kuin tallikaverille, mutta jos nyt joku ohjaustehostin yms olisi erilainen, niin vaihti olisi paljon parempaa..
Ei ole juurikaan tähän asti arvosteltu. Paitsi erityisesti Kimin kohdalla. Niin Massaa vastaan kuin Alonsoakin (ja vähän Grosjeania). Kenen muun tapauksessa tämä auton sopiminen on erityisesti otettu esille tallikaverivertailussa?Jokaiselle auto sopii eri tavalla ja sen mukaan arvostellaan.
Koska oletin, että asteikko on 4-10 ja Kimin saadessa 7-8 kymppi on auttamattomasti liian vähän Alonsolle, koska ero on paljon isompi.Miksi juuri 12, eikä pisteytysjärjestelmän maksimäärä? :alppu:
Auton potentiaalia ei mitenkään pysty hyödyntämään, jos ei luota siihen ja autoon ei voi luottaa jos se ei sovi lainkaan omaan ajotyyliin ja on muutenkin hankala ajaa ja juuri tästä syystä esimerkiksi Kimi Räikkönen ei ole pystynyt hyödyntämään autonsa potentiaalia.Ei tällainen ole käytännössä mahdollista, koska ei ole mahdollista mitata miten hyvin auto sopii kenellekin. Auto on mikä on, ja sillä vain kuskin on ajettava mahdollisimman kovaa. Tallikavereiden kesken voi sitten mahdollisesti vertailla kumpi hommasta suoriutuu paremmin.
Muuten sen 7-8 arvosanan voisi antaa vaikkapa sille Chiltonille tai Ericssonillekin, sillä perusteella, että auto ei vaan yhtä hyvin natsaa kuin tallikaverille, mutta jos nyt joku ohjaustehostin yms olisi erilainen, niin vauhti olisi paljon parempaa..
Vähän hassua myös ajatella, että pisteiden menettäminen esim. ajovirheiden seurauksena olisi merkittävästi heikompi suoritus kuin se, että menettää pisteet, koska ei onnistu hyödyntämään autonsa potentiaalia. Sama lopputulos kuitenkin molemmissa.
Eli Kimi on suoritunut huonosti. Jos tämä ei jonkun mielestä ole looginen lopputulos tuosta ajatusketjusta, tarkoittaa se samalla sitä, ettei kukaan koskaan suoriudu huonosti koska huonoon suoritukseen voidaan aina löytää syy ja edelleen loogisesti ajateltuna kaikkeenhan on aina syynsä. Yksikään vaikkapa Maldonadon kolari ei olisi huono suoritus koska se on voinut johtua vaikkapa silmässä olleesta roskasta, auton yllättävästä käytöksestä, nestehukasta jne jne.Auton potentiaalia ei mitenkään pysty hyödyntämään, jos ei luota siihen ja autoon ei voi luottaa jos se ei sovi lainkaan omaan ajotyyliin ja on muutenkin hankala ajaa ja juuri tästä syystä esimerkiksi Kimi Räikkönen ei ole pystynyt hyödyntämään autonsa potentiaalia.
Ai ne samat lynkkausjoukot jotka katselivat Massalta enemmän tai vähemmän vastaavaa rämpimistä 4 kautta Alonson rinnalla sen kummemin lynkkaamatta?Jos Massa olisi jatkanut Ferkulla ja tulokset olisivat olleet Kimin kaltaisia, ei olisi paljon kuultu Massan puolustelua vedoten auton sopimattomuuteen vaan lynkkausjoukot olisivat olleet soihtuineen liikkeellä jo aikaa sitten.
Kyllähän Massaa kritisoitiin laajalti ja ihmeteltiin sitä miten Ferrari miehen suorituksia katselee kausi toisensa jälkeen. Yleinen mielipide kai pitkälti oli, ettei kaverista ole (enää) yhtikäs mihinkään ja, että ei ole toipunut onnettomuudestaan ennalleen jne. Heh Massa. Jos vaikka tämänkin palstan topikeja viime kausien ajalta käy lukemassa, niin ei siellä hirveästi taida kehuja tai edes ymmärrystä Felipen suorituksille löytyä.Ai ne samat lynkkausjoukot jotka katselivat Massalta enemmän tai vähemmän vastaavaa rämpimistä 4 kautta Alonson rinnalla sen kummemin lynkkaamatta?
Hienosti tiivistit tähän viestiin sen miten vähän useimmat suomalaiset tajuavat formuloista ja urheilusta ylipäätään. "Miksi nyt näin kävi? - No älä nyt vittu selitä!" jne.En nyt muista tarkkaan, mutta JJ:n ja Salon tuntu olevan vaikea hyväksyä Häkkiseen paremmuus.
"Noku sil oli parempi auto..."
"Noku mun auto on hidas..."
"Noku mun autos on aina jotain vikaa..."
Olen eri mieltä. Tallin tehtävä on tehdä kuljettajalle mahdollisimman sopiva auto. Tietysti ATK:lla joku konsepti kulkee koviten, mutta se tarkempi sorvaaminen kuskin käteen sopivaksi on yhtä tärkeä tehtävä. Itse arvostan lähes kaikki sarjan kuljettajista siihen luokkaan, että voivat esim. BrawnGP tilanteessa sen mestaruuden voittaa helposti. Silloin se auto voi olla ajettavuudeltaan vähän sinne päin, mutta kun kisa on tasaväkistä ei virheisiin ole varaa. Ferrari on tällä kaudella juuri siinä porukassa, jossa hyvin toimiva auto ajaa jopa sijasta viisi, mutta kun on hommat hiukan pielessä niin ollaan pisteiden ulkopuolella.Auto on mikä on, ja sillä vain kuskin on ajettava mahdollisimman kovaa. Tallikavereiden kesken voi sitten mahdollisesti vertailla kumpi hommasta suoriutuu paremmin.