#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Yeah, mm. vuoden 2009 Ferrarissa Kimin "kultainen kosketus" kulminoitui.
Hyvä pointti. Hyvä että otit esiin. Räikkösen ulos savustushan oli täydessä vauhdissa kaudella 2009. Ei kuunneltu enää Kimiä. Santanderi soppari julkaistiin kesä- vai heinäkuussa 2009.


Montakos mestaruutta Kimi muuten voitti McLarenilla?
Niinpä. Pari titteliä suli teknisen epäluetettavuuden aiheuttamiin keskeytyksiin. Mutta Motorsport on Motorsporttia, mitäs noita itkemään kun ei Kimikään sitä ole tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4131
Kimin olisi pitänyt Suunnitella autoon tupladiffu? En ole aiemmin kuulutkaan, että kuski olisi ollut suunnittelemassa auton aeroa, jos näin tolellakin on, kyllä Räikkösellä todellakin on "kultainen kosketus". Kimi suunnitteli jo McLrenilla toimivan auton, harmi vaan Kimin kehittelemä vahva moottori kärsi huonosta tuotantopuolesta.
Eikös täällä forumilla ole ihan yleinen linjaus että kuski suunnittelee auton? Ainakin Alonson kohdalla.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eikös täällä forumilla ole ihan yleinen linjaus että kuski suunnittelee auton? Ainakin Alonson kohdalla.
Ei ole sellaista linjausta.

Kuski antaa palautteen josta insinöörit tekevät johtopäätökset. Kuski voi vaikuttaa autokehityksessä antamallla oikean kuvan auton käyttäytymisestä, palautteella on vaikutusta auton jokaiseen osa-alueeseen (moottori, alusta ja aero). Siksi kuskin palaute on tärkeää, että auton käyttäytyminen kehittyy nimenomaan kuskin toivomusten suuntaan. Jos kuskien ajotavat ovat samassa tiimissä erilaisia, on vaikeaa saada autoa toimimaan molemmille kuskeille.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Yeah, mm. vuoden 2009 Ferrarissa Kimin "kultainen kosketus" kulminoitui. Montakos mestaruutta Kimi muuten voitti McLarenilla?
Olen ennenkin tästä maininnut, mutta kauden 2009 auto oli todella fiasko Kimin kannalta, siis rattia myöten. Kokonaisuus ei toiminut Kimin ajotyyliin ja tottumuksiin ollenkaan. Mistäkö tiedän? Koska annoin (toki pienen, mutta silti) oman korteni kekoon juurikin tuon auton ratin kehitystyöhön.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei ole sellaista linjausta.

Kuski antaa palautteen josta insinöörit tekevät johtopäätökset. Kuski voi vaikuttaa autokehityksessä antamallla oikean kuvan auton käyttäytymisestä, palautteella on vaikutusta auton jokaiseen osa-alueeseen (moottori, alusta ja aero). Siksi kuskin palaute on tärkeää, että auton käyttäytyminen kehittyy nimenomaan kuskin toivomusten suuntaan. Jos kuskien ajotavat ovat samassa tiimissä erilaisia, on vaikeaa saada autoa toimimaan molemmille kuskeille.
Kyllä Alonso tekeen suunnittelutyön pääasiallisesti itse. Insinöörit sitten vain toteuttavat Samurain tekemät linjaukset ja ratkaisut. Auton valmistuttua Suuri Samurai vielä tekee vielä viimeiset viilaukset.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8551
Sijainti
Vantaa
Ei ole sellaista linjausta.

Kuski antaa palautteen josta insinöörit tekevät johtopäätökset. Kuski voi vaikuttaa autokehityksessä antamallla oikean kuvan auton käyttäytymisestä, palautteella on vaikutusta auton jokaiseen osa-alueeseen (moottori, alusta ja aero). Siksi kuskin palaute on tärkeää, että auton käyttäytyminen kehittyy nimenomaan kuskin toivomusten suuntaan. Jos kuskien ajotavat ovat samassa tiimissä erilaisia, on vaikeaa saada autoa toimimaan molemmille kuskeille.
Lueppas ne sadat vinoilut Alonson suuntaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8551
Sijainti
Vantaa
Olen ennenkin tästä maininnut, mutta kauden 2009 auto oli todella fiasko Kimin kannalta, siis rattia myöten. Kokonaisuus ei toiminut Kimin ajotyyliin ja tottumuksiin ollenkaan. Mistäkö tiedän? Koska annoin (toki pienen, mutta silti) oman korteni kekoon juurikin tuon auton ratin kehitystyöhön.
Oletko löytänyt tämän kauden Ferrarista jotain parannettavaa? Kannattaa laittaa piirutukset ehdottomasti heille sekö kirjallinen arvio, kuinka paljon parantaa kierrosaikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kimillä tuntuu olevan kultainen kosketus autoon, mikäli häntä vaan kuunnellaan. Toisaalta mikään ihme kun ajattelee sitoutumista ja teknistä ymmärrystä, monellako muulla kuljettajalla on esim. mekaanikon koulutus?
Heh. Ammattikoulun autopuolella opetellaan vaihtamaan autoon renkaat ja tunnistamaan kampiakseli männästä. Ehkä jopa vaihtamaan öljyt. Ja muistanko väärin vai eikö sekin tutkinto jäänyt Kimiltä kesken?
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4131
Heh. Ammattikoulun autopuolella opetellaan vaihtamaan autoon renkaat ja tunnistamaan kampiakseli männästä.
Mutta eihän ne taida Ferrarilla noitakaan osata.

Kun Ferrarilla nyt on noita henkilöstön vaihdoksia, ja täällä niin pirun fiksua porukkaa, niin eikö kannata CV tykittää matkaan?
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Heh. Ammattikoulun autopuolella opetellaan vaihtamaan autoon renkaat ja tunnistamaan kampiakseli männästä. Ehkä jopa vaihtamaan öljyt.
Jostain täytyy aloittaa ja toisen asteen kolut on sitä varten. Siellä on kuitenkin lähtötasoltaan hyvin erillaista porukkaa. Toiset on ropannut enemmän, toiset vähemmän. Suuntautuminen autoalalle kertoo ennen kaikkea kiinnostuksesta ja motivaatiosta autotekniikkaan. Kiinnostus on kaiken oppimisen A ja O.

Oletettavasti amitsun jälkeen Kimi on saanut ihan mukavasti syventävää tietoa.

Ja muistanko väärin vai eikö sekin tutkinto jäänyt Kimiltä kesken?
Sekin? Jos näin on ja näitä on useita, niin saisiko näille kaikille lähteet? Vai oliko tässä taas kyse perättömästä mollaamisesta jonka tarkoituksena arvostella Räikköstä?

Edit: Tämmöinenkin sääntö muistaakseni on.
Moderaattorit sanoi:
Kuljettajaketjujen keskustelua tullaan jatkossa valvomaan entistä tarkemmalla kammalla. Erityistarkkailussa on toistuva kuljettajan haukkuminen saman hahmon toimesta.
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Oletko löytänyt tämän kauden Ferrarista jotain parannettavaa? Kannattaa laittaa piirutukset ehdottomasti heille sekö kirjallinen arvio, kuinka paljon parantaa kierrosaikaa.
Olen, mm. tuo push rod-etujousitus on täysin susi, pitäisi siirtyä käyttämään samanlaista ratkaisua kuin muutkin tallit. Auton runko on myös perustavanlaatuisesti vääränlainen Kimille.

Mutta nuo ovat karkeita toteamuksia. Oma ammattitaitoni ei riitä neuvomaan yksityiskohtaisemmin näillä alueilla, joten en ole Ferrarille näistä ilmaiseksi sähköpostia lähettänyt. Ratin suunnittelussa taas mulla on työkokemukseni puolesta ammattitaitoa ammentaa ja siinä olen pystynyt olemaan avuksi silloin kerran (rattia muutettiin siihen suuntaan kuin sähköpostissa ehdotin). En ole tutustunut (ei ole ollut itseasiassa aikaakaan) nyt tämän kauden auton ratin tilanteeseen riittävän yksityiskohtaiseseksi voidakseni tuoda lisäarvoa nyt. Voi myös olla, että ratti on nyt täysin ok Kimille.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Sekin? Jos näin on ja näitä on useita, niin saisiko näille kaikille lähteet? Vai oliko tässä taas tarkoituksena arvostella Räikköstä?
Tässä nyt tuolle amiksen kesken jättämiselle:
Formulatähti Kimi Räikkönen ei ollut koskaan kovin innokas koululainen. Liikunta ja käsityöt sujuivat mallikkaasti, mutta lukuaineissa oli vaikeampaa.

Kimi Räikkönen kävi kuudennen luokan kahdesti. Yläasteen jälkeen hän kuunteli vanhempiaan ja suuntasi ammattikouluun autolinjalle.

Räikkönen vietti enemmän aikaan ratin takana kuin opinnoissa. Yhteisellä päätöksellä Räikkösen perhe totesi puolentoista opiskeluvuoden jälkeen, ettei aika riitä sekä opiskeluun että ajamiseen.

Kun asiat laitettiin tärkeysjärjestykseen, Räikkönen ei koskaan valmistunut automekaanikoksi mutta sai keskittyä intohimoonsa ajamiseen.
Mun tarkotus mitään Räikköstä ollu arvostella. Totesin vain miten vähän autokoulussa norkoilu auttaa F1-auton kehittämisessä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4131
Olen, mm. tuo push rod-etujousitus on täysin susi, pitäisi siirtyä käyttämään samanlaista ratkaisua kuin muutkin tallit. Auton runko on myös perustavanlaatuisesti vääränlainen Kimille.

Mutta nuo ovat karkeita toteamuksia. Oma ammattitaitoni ei riitä neuvomaan yksityiskohtaisemmin näillä alueilla, joten en ole Ferrarille näistä ilmaiseksi sähköpostia lähettänyt. Ratin suunnittelussa taas mulla on työkokemukseni puolesta ammattitaitoa ammentaa ja siinä olen pystynyt olemaan avuksi silloin kerran (rattia muutettiin siihen suuntaan kuin sähköpostissa ehdotin). En ole tutustunut (ei ole ollut itseasiassa aikaakaan) nyt tämän kauden auton ratin tilanteeseen riittävän yksityiskohtaiseseksi voidakseni tuoda lisäarvoa nyt. Voi myös olla, että ratti on nyt täysin ok Kimille.
Söpöä. Mitenkäs sähköpostia lähetettäisiin maksullisesti?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Olen, mm. tuo push rod-etujousitus on täysin susi, pitäisi siirtyä käyttämään samanlaista ratkaisua kuin muutkin tallit. Auton runko on myös perustavanlaatuisesti vääränlainen Kimille.

Mutta nuo ovat karkeita toteamuksia. Oma ammattitaitoni ei riitä neuvomaan yksityiskohtaisemmin näillä alueilla, joten en ole Ferrarille näistä ilmaiseksi sähköpostia lähettänyt. Ratin suunnittelussa taas mulla on työkokemukseni puolesta ammattitaitoa ammentaa ja siinä olen pystynyt olemaan avuksi silloin kerran (rattia muutettiin siihen suuntaan kuin sähköpostissa ehdotin). En ole tutustunut (ei ole ollut itseasiassa aikaakaan) nyt tämän kauden auton ratin tilanteeseen riittävän yksityiskohtaiseseksi voidakseni tuoda lisäarvoa nyt. Voi myös olla, että ratti on nyt täysin ok Kimille.
Ferrarissa on kylläkin vetotankojousitus edessä eikä työntötankojousitus. Mikä siiinä jousituksessa on vialla, kun pystyt sanomaan sitä täydeksi sudeksi? Vai onko se ihan täyttä mutua, kun "ammattitaitosi" ei riitä. Mitä vikaa rungossa on perusteeltaan?

Vetotankojousituksesta korkean keulan kera luulisi olevan perusteeltaan etua Kimille, ainakin Renkaiden lämmityksen suhteen. Renkaiden pitäisi lämmetä paremmin johtuen jyrkemmistä tukivarsien kulmasta -> suurempi raidevälin muutos joustaessa-> renkaat lämpenee helpommin.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ajattelin tuon tarkoittavan, että noita kesken jääneitä kouluja olisi enemmänkin. Ilmeisesti näin ei sitten olekkaan?
Enpä usko ettäkö niitä useampaa olisi. Suomi on vain siitä hankala kieli että pölhö kirjoittaja voi käyttää monikkoa, sillä kuitenkaan monikkoa tarkoittamatta.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kyllä mä odotan Kimin talvitesteissä ajavan muutaman huippuajan jota voimme sitten ennen kauden alkua makustella.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Söpöä. Mitenkäs sähköpostia lähetettäisiin maksullisesti?
Olen jo aiemmin tällä palstalla julkaissut otteita Ferrarin, varsin kiitollisesta, vastauksesta tekemääni parannellun ratin 3d-piirustukseen. Sitä aihetta ei tarvinne enää käsitellä tässä keskustelussa. Sanottakoon vaikka näin, että yleensä insinöörit laskuttavat palveluksistaan suuriakin summia, erityisesti F1-piireissä. Mulle riitti tuolloin se, että pääsen tuomaan positiivista kontribuutiota suomalaisena Kimi-fanina Kimin auton kehittämiseksi vaikkakin sitten "vain" ratin muodossa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kyllä mä odotan Kimin talvitesteissä ajavan muutaman huippuajan jota voimme sitten ennen kauden alkua makustella.
Näin uskon itsekin. Nyt kun autoa voidaan pitkästä aikaa tehdä Kimille(kin), niin uskon kellon pitävän tästä kehityssuunnasta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös