#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Enpä anna paskajournalismin rajoittaa riemua. Erästä suurmiestä lainatakseni, ei kiinnosta:D

Kova veto Kimiltä Malesiassa:thumbup: Räyhä meininkiä. Aku Ankkamainen tuuri verrattuna Sebin àla Hannu Hanhimaisuuteen sai vaan homman näyttämään huonommalta mitä se olikaan. En edes oleta että joku idiootti toimittaja ymärtäisi tuloslistaa enempää.

Paljon oli positiivista. Kimi vaikuttaa erittäin nälkäiseltä ja vauhtia piisaa.

Näyttää hyvältä. Näyttää erittäin hyvältä.

Nyt vaan planeetat kohdalleen ja pilttuun puolella terävyyttä pikkuasioihin.
Mikä Heikkismi täällä vallitsee... Onko suomalaiset tottuneet siihen että Kimi on tallikaveriaan jäljessä. Sillä aikaa kun Kimi on poissa niin yksi kiertää lakki kourassa ruputalleissa ja tuuletetaan kun saa pitää tallipaikan tai pääsee testikuskiksi kyseiseen ruputalliin.

Kuten Kimi asiaan suhtautuisi niin mikään ei ole erittäin hyvin niin kauan kun tallikaveri on edellä. Sama jorma mullakin otsassa kun Kimilläkin haastatteluissa että perseelleenhän asiat menee. Ainoa positiivinen asia on että Ferrari kulkee ja on vielä jotain toivoa.

Edit: Häkkinen komppaa

http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1427788368428.html

- Hienoa, että Kimi sai pistetilin auki ja ihan hyvällä sijoituksella, mutta neljänteen sijaan ei tietenkään voi olla tyytyväinen silloin, kun tallikaveri voittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Vettelistä sen verran sanoisin, että mielestäni on hieman ikävää miehelle mitään epäonnea toivotella.
Vettel on ihan symppis kaveri, mutta koska ajaa Kimin tallikaverina niin toivon hänelle epäonnea ja Kimille onnea. Oikeastaan toivon kaikille paitsi suomalaisille epäonnea, koska kannatan suomalaisia ja muiden epäonnella suomalaisten suoritusten arvo nousee. Mielelläni soisin Vettelille kolmannen sijan Kimin ja Valtterin perässä. Tallikaveriasema Vettelin kohdalla saa vielä aikaan sen, että kun Kimi keskeyttää toivon Vettelin keskeytystä, koska en halua Kimin jäävän tallin sisäisissä pisteissä Vettelistä. Aikanaan, kun Vettel ajoi Red Bullilla niin toivoin kyllä aina hänen voittoaan Alonson sijaan juuri siksi, että vaikuttaa ihan hyvältä tyypiltä ja on kuskina taitava.

Eikä Mersu välttämättä "mokannut" turva-auto tilannetta, sillä heidän rengaskulumansa oli paljon kovempi kuin Ferkulla, joten ilman tuota turva-auton aikaista pysähdystä voi olla että olisivat hävinneet vielä enemmän.
Ei voi tietää, mitä olisi tapahtunut ilman, että Mersut olisivat tulleet SC:n aikana sisään, mutta mm. Allison epäili etteivät olisi kyenneet ohittamaan Hamiltonia, koska nopeusero oli kuitenkin sen verran pieni.

Kympin arvosana on silti ihan ansaittu, koska mitä muuta häneltä voisi pyytää? Sebi ajoi kovaa silloin kun piti, eikä tehnyt yhtään virhettä ja toi autonsa ensimmäisenä maaliin. Eikä voi sanoa että olisi ollut tuurivoitto. Ihan kympin suoritus. Sen sijaan Räikkösen arvosanat olivat kyllä vähän turhan karut.
Juu kyllä Vettel teki kaiken tarvittavan, mutta juuri kuten sanoit, ei Räikkösen suoritus ollut suorituksena mitenkään huono, joten yhtä hyvin hänellekin voisi antaa hyvät arvosanat. Sen sijaan Ferrarin toimintaa ja huonoa onnea voisi Räikkösen kohdalla moittia. Ja niin siinä usein käy, että kisan kärjessä on helppo ajaa virheetön, hyvä ja tasapaksu kisa, kun taas huono onni kasautuu, kun joutuu häntäpäähän, missä sattuu ja tapahtuu

Ja Kiinan GP saisi olla minun puolesta jo tänä iltana. :thumbup:
Jep, formulakuume sen kuin kasvaa ja kaksi viikkoa menee hitaasti :)
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Isoin kysymys itselleni jäi tuosta lauantain aika-ajosta. Kenen virhe loppupeleissä oli Kimin tippuminen Q3:sta ulos?
- Eikö Ferrari vain päästänyt Kimiä liikkelle?
- Eikö siellä ollut kaikki vielä ihan valmista? Joku rengas puuttui, viime hetken säätöjä tehtiin?
- Oliko Kimi itse kusella tai jäätelöllä kun olisi pitänyt jo valmistautua radalle lähtöön?
- Vai oltiinko Ferrareita päästämässä samaan aikaan, mutta sieltä vain tuli muitakin juuri samaan aikaan, ja Vettel sitten ehti siitä välistä livahtaa?
En ole kattonut uusintana, mutta eikös Kimi päästetty radalle ennen Ericsonia (näin kuulin jostain), mutta Ericson ohitti Kimin lämmittelykierroksella ja sen sijaan että Kimi olisi jättänyt itselleen riittävän tilan tai ohittanut Ericsonin uusiksi saadakseen sen tilan.... -> Kimi ajoi oman aikakierroksen aivan Ericsonin persiissä kiinni?
Eli kyllä tuo oman ymmärrykseni mukaan meni Kimin piikkiin..

Toki voi Oskarimaisesti kysyä miksei Kimi ollut ensimmäisenä radalla, mutta ei siellä tainut muutenkaan olla jonoa odottamassa valojen vaihtumista eli siinä mielessä kaikki muut ryssivät paitsi vettel... tai sitten tarve ei ollut olla ensimmäisenä radalla vaan hankkia itselleen se 2-3 sek väli aikakierrosta varten.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
En ole kattonut uusintana, mutta eikös Kimi päästetty radalle ennen Ericsonia (näin kuulin jostain), mutta Ericson ohitti Kimin lämmittelykierroksella
Ericson oli varikolla jonossa edellä. Kukaan ei ohittanut Kimiä eikä Kimi ohittanut ketään lämmittelykierroksella.


http://www.motorsportmagazine.com/f1/reports/2015-malaysian-grand-prix-report/

The reason was the same in both instances – the engines of both the Mercedes and the Ferrari were initially reluctant to fire up, meaning they were badly placed in the queue. Ericsson was giving no quarter to Kimi, as to allow him to pass would surely have denied him the chance of making Q3. As it was, Ericsson got through and Räikkönen did not.
Kimin moottoria ei saatu käyntiin aika-ajoissa ajoissa kuten ei Hamiltoninkaan

http://www.fia.com/sites/default/files/race_best_sector_times_0.pdf

Kimin parhaat sektorit ovat Vettelin tasolla paitsi viimeisessä sektorissa hävisi yleensä jopa sekunnin. Ei muuta selitystä kuin vähennetty ERS-tehoja per kierros ja kolmossektorin suoralla ne loppuu
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Ericson oli varikolla jonossa edellä. Kukaan ei ohittanut Kimiä eikä Kimi ohittanut ketään lämmittelykierroksella.
Kimihän päin vastoin blokkasi Hamiltonin, joka tuli Bottasin ohi välittömästi varikon portilla ja yritti Kimistäkin.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ei voi tietää, mitä olisi tapahtunut ilman, että Mersut olisivat tulleet SC:n aikana sisään, mutta mm. Allison epäili etteivät olisi kyenneet ohittamaan Hamiltonia, koska nopeusero oli kuitenkin sen verran pieni.
Ei voi tietää ei, mutta luulenpa että heillä oli alkuperäinenkin taktiikka mennä kolmella stopilla. Ihmettelen kyllä sitä, että miksi eivät kokeilleet jättää esim. Rosbergia radalle. Mersun vauhti on kuitenkin niin hyvää, että vaikka se taktiikka vähän epäonnistuu niin kyllä tuolla autolla silti noustaan vähintään podiumille.

Huomion arvoista myös tässä kisassa oli se mitä tapahtui kun radan turva-alueet eivät ole vain ja ainoastaan asfaltista tehtyjä. Pyörähdys -> hiekalle jumiin -> turva-auto -> pakka mukavasti sekaisin.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ei voi tietää ei, mutta luulenpa että heillä oli alkuperäinenkin taktiikka mennä kolmella stopilla. Ihmettelen kyllä sitä, että miksi eivät kokeilleet jättää esim. Rosbergia radalle. Mersun vauhti on kuitenkin niin hyvää, että vaikka se taktiikka vähän epäonnistuu niin kyllä tuolla autolla silti noustaan vähintään podiumille.
Olivat ylimielisiä luullessaan aina ajavansa vain ja ainoastaan toisiaan vastaan voitosta?
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Ei voi tietää, mitä olisi tapahtunut ilman, että Mersut olisivat tulleet SC:n aikana sisään, mutta mm. Allison epäili etteivät olisi kyenneet ohittamaan Hamiltonia, koska nopeusero oli kuitenkin sen verran pieni.
Vettelillä renkaat kestivät sen verran hyvin, että olisi voinut ajaa kahdella stopilla ilman turva-autoperiodiakin, eikä ohitusta olisi tarvittu mahdolliseen voittoon. Mersulle nähdyn perusteella kaksi stoppia ei ollut vaihtoehto, tai jos olisi mennyt sillä, olisi radalla ohituskin ollut mahdollinen.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Vettelillä renkaat kestivät sen verran hyvin, että olisi voinut ajaa kahdella stopilla ilman turva-autoperiodiakin, eikä ohitusta olisi tarvittu mahdolliseen voittoon. Mersulle nähdyn perusteella kaksi stoppia ei ollut vaihtoehto, tai jos olisi mennyt sillä, olisi radalla ohituskin ollut mahdollinen.
Mites ne renkaanvaihdot menikään? Ferrari otti pehmeän kelin kumit, paitsi viimeiselle tintille. Mites mersu? Lopussa Nisolla oli pehmeänkelin kumit ja Lewiksellä kovankelin? Ajoiko Mersut 2 stinttiä kovilla?
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Ei voi tietää ei, mutta luulenpa että heillä oli alkuperäinenkin taktiikka mennä kolmella stopilla. Ihmettelen kyllä sitä, että miksi eivät kokeilleet jättää esim. Rosbergia radalle. Mersun vauhti on kuitenkin niin hyvää, että vaikka se taktiikka vähän epäonnistuu niin kyllä tuolla autolla silti noustaan vähintään podiumille.
Molemmat kuskit haluaa tietysti ajaa sillä lähtökohtaisesti parhaalla taktiikalla eli tässä tapauksessa tallin laskujen mukaan kolmella stopilla. Ja niin kauan kuin kavereiden annetaan tasapuolisesti ajaa kilpaa toisiaan vastaan, niin ei sieltä voida määrätä toista ottamaan riskitaktiikkaa, joka laskelmien mukaan on huonompi. Tai siis voidaan, mutta siinä vaiheessa voi sanoa heihei sille tasa-arvoiselle kohtelulle.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Molemmat kuskit haluaa tietysti ajaa sillä lähtökohtaisesti parhaalla taktiikalla eli tässä tapauksessa tallin laskujen mukaan kolmella stopilla. Ja niin kauan kuin kavereiden annetaan tasapuolisesti ajaa kilpaa toisiaan vastaan, niin ei sieltä voida määrätä toista ottamaan riskitaktiikkaa, joka laskelmien mukaan on huonompi. Tai siis voidaan, mutta siinä vaiheessa voi sanoa heihei sille tasa-arvoiselle kohtelulle.
Kyllä, mutta siis tarkoitin alunperin sitä että jos esim. Rosberg olisi halunnut kokeilla radalle jäämistä, ja olisi pysähtynyt vasta kierroksen kymmenen hujakoilla, olisi hän saanut Hamiltoniin vähän rakoa kun tämä ajoi ruuhkassa. Koska nyt hän tuli Hamiltonin perässä varikolle ja jonotti siinä sitten.

Mutta kun aloin tässä nyt tarkemmin muistella, niin Hamilton kyllä aika nopeasti kuittasi nuo Hülkenbergit sun muut ketä siinä välissä oli, joten ei olisi Nicon kokeilu kannattanut.

Joka tapauksessa vaikka tuo Nicon taktiikkariski olisi epäonnistunut, hän varmastikkin silti olisi ollut kolmas koska Mersu on niin nopea auto. Eli Nicon ja hänen inssinsä ehkä kannattaa miettiä jos seuraavissa kisoissa vaikka ottaisikin riskejä siellä täällä. Koska vaikka ne riskit eivät tuottaisikaan, eivät he välttämättä mitään häviäkkään.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Joka tapauksessa vaikka tuo Nicon taktiikkariski olisi epäonnistunut, hän varmastikkin silti olisi ollut kolmas koska Mersu on niin nopea auto. Eli Nicon ja hänen inssinsä ehkä kannattaa miettiä jos seuraavissa kisoissa vaikka ottaisikin riskejä siellä täällä. Koska vaikka ne riskit eivät tuottaisikaan, eivät he välttämättä mitään häviäkkään.
Ei kai Kimiä kannata unohtaa. Ajoi kuitenkin viimeiseltä sijalta neljänneksi. En laskisi ulos podiumtaistelusta vaikkei sinne kahta Ferraria ja Mersua yhtäaikaa mahdukaan.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ei kai Kimiä kannata unohtaa. Ajoi kuitenkin viimeiseltä sijalta neljänneksi. En laskisi ulos podiumtaistelusta vaikkei sinne kahta Ferraria ja Mersua yhtäaikaa mahdukaan.
Ei kannata. Vuosi sitten tässä vaiheessa kautta muuan Ricciardo oli scorettanu tasan nolla pistettä. Siitä kolmen voitonkin myötä MM-piste kolmoseks.

Kimi tulee vielä! :ahem:
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ei kai Kimiä kannata unohtaa. Ajoi kuitenkin viimeiseltä sijalta neljänneksi. En laskisi ulos podiumtaistelusta vaikkei sinne kahta Ferraria ja Mersua yhtäaikaa mahdukaan.
Ei missään tapauksessa pidäkään, mutta tässä kisassa Kimi jäi niin kauas tuossa alussa, että oli maalissakin +40 sekuntia Nicon takana. Siinä olisi Nicollakin ollut vähän pelivaraa. Kyllähän Kimi selvästi tuossa lopussa alkoi jo löysäilemäänkin mutta niin varmaan Nicokin teki.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Ja sitten jotain muuta välillä: Wiredissä on juttu (englanniksi, tietty) siitä kun toimittaja/harrastelijakilpa-ajaja pääsi Kimin kyytin Fioranossa, oli kohtalaisen vaikuttunut:

http://www.wired.com/2015/04/ants-still-dead/
Ihan hyvä artikkeli, suositella voin. :ahem:
Ei se niin sano mutta kieltämättä Räikkönen herättää sellaista luottamusta olemuksellaan että kyytiin uskaltaisi mennä.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Kimille näyttäisi olevan tarjolla helppo neljäs sija mm-sarjassa, ei juuri enempää eikä vähempää. Siihen on hyvä lopettaa ura, toivottavasti tulisi kuitenkin vielä ainakin yksi voitto mielellään Spasta. Asetelmat näyttävät siltä, että pisteet menevät ristiin pikemminkin Hamiltonin takana, eikä Vettelilläkään ole mahdollisuuksia kuin korkeintaan Rosbergin haastamiseen loppusijoituksissa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös