#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
En oikein tiedä seurasitko kierrosaikoja yhtään, mutta Kimi ei ollut missään vaiheessa lähelläkään kärkikolmikon nopeutta vaikka ajoi suurimman osan kisasta tyhjällä radalla. Kyllähän tuolla pirssillä ohittelee keskiporukkaa helposti mutta mersut onkin sitten toinen juttu.
Vais niin. Kysmys kuuluu seurasitkos itse? Esimerkiksi Rosbergia Räikkönen otti kisan alkupuoliskolla 19 kierroksen aikana 16 sekuntia kiinni, kun pelkästään kierrosaikoja vertailee. Tyhjä ratakaan ei pidä paikkaansa, alkupuoliskollla oli melkein aina joku ohitettavana ja ohitukset tapahtui DRS-alueilla, mutta aikaa meni hukkaan melkein jokaisen ohitettavan takana ennen DRS-aluetta. Lisäksi kärkikolmikkossa pystyivät ajamaan lähes koko kisan omaa kyytiään, Kimin renkaisiin ja vauhtiin oli ohitettavat selvästi vaikuttamassa.
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Miksi Kimin olisi pitänyt repiä ja pyrkiä pitämään vauhtinsa samana kuin voitosta kamppailevat? Eiköhän se ollut aika selvä, että vain ihme nostaisi takaisin palkintopallitaistoon. Kimi otti hyvällä ajolla sen mitä oli otettavissa. Mitä olisi hyötynyt siitä, jos olisi tullut maaliin 20 sekuntia aiemmin? Silti neljäs, mutta moottoria rasitettu ihan turhaan.

Porukalla katoaa maalaisjärki aika vahvasti täällä. Tuijotetaan vain sokeasti jotain sektoriaikoja ja vedetään niistä absoluuttisia totuuksia.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
En oikein tiedä seurasitko kierrosaikoja yhtään, mutta Kimi ei ollut missään vaiheessa lähelläkään kärkikolmikon nopeutta vaikka ajoi suurimman osan kisasta tyhjällä radalla. Kyllähän tuolla pirssillä ohittelee keskiporukkaa helposti mutta mersut onkin sitten toinen juttu.
Hajonnut rengas tuhosi pohjaa kriittiseltä osalta, vaikutti erityisesti renkaiden kestoon stintillä. Ehjällä autolla Kimi olisi ollut samoissa nopeuksissa Vettelin kanssa kuten perjantain simulaatiotkin kertovat.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kimi Raikkonen: “We had a pretty poor weekend in terms of things going wrong. I had a good speed but in qualify it didn’t go well and then today, after a poor start where I had too much wheelspin right off the line, I found myself fighting with all the other drivers and I had a puncture on the rear left tyre while battling Nasr at the last corner, which means I had to go one full lap before coming back to pits with no tyre. At that point my floor had got a little bit damaged, I had to do a full lap with no tyre and then, even if the safety car helped us, I had to start from way back behind. We did our best and the forth position was the maximum we could achieve. The win of Sebastian is a very good thing for him and for the whole team , knowing how difficult the last year has been; it’s a very good job what the team has done. We knew from winter testing that we have a good car, so it did not come as a total surprise, and probably the track with these high temperatures suited us. I don’t know how it will be in other circuits, but the car has been strong so far, not yet as we want but we have a good package, and we are getting stronger”.
Kimin mietteet Ferrarin sivulta. Sanoo auton pohjaan tulleen vauriota, kun ajoi kokonaisen kierroksen ilman rengasta.

What so ever olen itse tosi onnellinen sekä Kimin että Sebastianin hyvästä kisasta. Kyllä Kimillekin vielä voitonpäivä koittaa tällä kaudella.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Turha ehkä liikaa vertaillakaan Räikkösen vauhtia kärkikolmikkoon koska ajoivat ihan eri kisaa. Nykyisin tuo ajaminen kuitenkin on niin pitkälti tuollaista taktikointia että ei ajeta koko ajan 100% täysillä vaan ainoastaan niin kovaa kuin on tarpeen. Ja vaikuttaa tuohon vielä moni muukin asia (esim. tuo että joutuu raivaamaan tiensä häntäpäästä ohitellen, se että auto otti jonkin verran damagea tuon kolarin seurauksena jne.). Katsotaan sitten sitä vauhtieroa kun Räikkönenkin pääsisi ajamaan yhden kisan ilman ongelmia ja pääsisi ajamaan "samaa kisaa" sekä Vettelin että Mersujen kanssa.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Vais niin. Kysmys kuuluu seurasitkos itse? Esimerkiksi Rosbergia Räikkönen otti kisan alkupuoliskolla 19 kierroksen aikana 16 sekuntia kiinni, kun pelkästään kierrosaikoja vertailee. Tyhjä ratakaan ei pidä paikkaansa, alkupuoliskollla oli melkein aina joku ohitettavana ja ohitukset tapahtui DRS-alueilla, mutta aikaa meni hukkaan melkein jokaisen ohitettavan takana ennen DRS-aluetta. Lisäksi kärkikolmikkossa pystyivät ajamaan lähes koko kisan omaa kyytiään, Kimin renkaisiin ja vauhtiin oli ohitettavat selvästi vaikuttamassa.
Okei, myönnän että seurasin vain kimin, vettelin ja hamiltonin kierrosaikoja ja jäi huomiotta että nico notkahti tosiaan noin pahasti alkustintillä. Silti tuollainen suora lukeminen että otti 16 sekuntia kiinni ei kerro koko totuutta, koska Nicon taktiikalla oltiin hitaita alkukisasta ja nopeita lopussa. Ferrareilla päinvastoin. Lisäksi Mersut joutuivat raivaamaan tietä pysähdyksen jälkeen, ja he kärsivät ruuhkasta kyllä ihan konkreettisesti. Läheskään jokainen ohitus ei onnistunut suoraan. Hamilton oli heti nopeampi kuin Kimi kun nousi kakkoseksi.

Suoraa vertailua voi tehdä vain Vetteliin, ja siinä tuli takkiin koko ajan ja aika pahasti. Tietysti viimeisen stintin vertailu on turhaa, koska Räikkösellä ei ollut mitään syytä enää puristaa.

Pidän kyllä kiinni tuosta mielipiteestäni, että Kimi hävisi ohitettavien vuoksi melko vähän. Hän oli tänään ohitustilanteissa aivan loistava. Excel-taulukkoa en kuitenkaan viitsi alkaa vääntään ja poimimaan kierroksia ja eroja yksitellen, joten jätän asian tähän.

Alkuperäinen väite kuitenkin johon tartuin, oli että Kimi olisi ajanut voitosta ongelmattomalla viikonlopulla. Itse sanon, että sijoitus olisi ollut todennäköisesti sama. Tämä nyt tietty on pelkkää spekulointia hyvin hataroiden faktojen perusteella, koska Räikkösen kisaan nyt vaikutti niin moni tekijä.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Okei, myönnän että seurasin vain kimin, vettelin ja hamiltonin kierrosaikoja ja jäi huomiotta että nico notkahti tosiaan noin pahasti alkustintillä. Silti tuollainen suora lukeminen että otti 16 sekuntia kiinni ei kerro koko totuutta, koska Nicon taktiikalla oltiin hitaita alkukisasta ja nopeita lopussa. Ferrareilla päinvastoin. Lisäksi Mersut joutuivat raivaamaan tietä pysähdyksen jälkeen, ja he kärsivät ruuhkasta kyllä ihan konkreettisesti. Läheskään jokainen ohitus ei onnistunut suoraan. Hamilton oli heti nopeampi kuin Kimi kun nousi kakkoseksi.

Suoraa vertailua voi tehdä vain Vetteliin, ja siinä tuli takkiin koko ajan ja aika pahasti. Tietysti viimeisen stintin vertailu on turhaa, koska Räikkösellä ei ollut mitään syytä enää puristaa.

Pidän kyllä kiinni tuosta mielipiteestäni, että Kimi hävisi ohitettavien vuoksi melko vähän. Hän oli tänään ohitustilanteissa aivan loistava. Excel-taulukkoa en kuitenkaan viitsi alkaa vääntään ja poimimaan kierroksia ja eroja yksitellen, joten jätän asian tähän.

Alkuperäinen väite kuitenkin johon tartuin, oli että Kimi olisi ajanut voitosta ongelmattomalla viikonlopulla. Itse sanon, että sijoitus olisi ollut todennäköisesti sama. Tämä nyt tietty on pelkkää spekulointia hyvin hataroiden faktojen perusteella, koska Räikkösen kisaan nyt vaikutti niin moni tekijä.
Olen kanssasi erimieltä ja perustelen sen sillä, että kun verrataan Vettelin ja Kimin aikoja sellaisista sessioista joissa ovat samalla lähtöviivalla,(tarkoitan sitä, että ei ollut jotain amatööriä edessä peittelemässä ja molemmilla oli ehjät autot.) niin he olivat kovin tasaisia ja Kimi taisi olla jopa hieman edellä. Mielestäni on aika järjetöntä kauhesti vertailla Kimin ja Vettelin kierrosaikoja Q1:n jälkeen. He eivät ajaneet enää sen jälkeen tasavertaisista lähtökohdista.

Tietty jos vetää pelkällä tunnepohjalla niin sellaiset epäloogisuudet, kuin rikkoutunut auto tai ruotsalainen kiusanhenki, voidaan sivuuttaa täysin ja on oikeutettua pitää Kimiä nyt ainakin sen minuutin hitaanpana kuljettajana. Olisiko nyt kuitenkin oikeudenmukaisempaa (ja jopa järkevää) katsoa edes se yksi ehjä kisa molemmilta, ennen kuin lynkataan?
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Olen kanssasi erimieltä ja perustelen sen sillä, että kun verrataan Vettelin ja Kimin aikoja sellaisista sessioista joissa ovat samalla lähtöviivalla,(tarkoitan sitä, että ei ollut jotain amatööriä edessä peittelemässä ja molemmilla oli ehjät autot.) niin he olivat kovin tasaisia ja Kimi taisi olla jopa hieman edellä. Mielestäni on aika järjetöntä kauhesti vertailla Kimin ja Vettelin kierrosaikoja Q1:n jälkeen. He eivät ajaneet enää sen jälkeen tasavertaisista lähtökohdista.

Tietty jos vetää pelkällä tunnepohjalla niin sellaiset epäloogisuudet, kuin rikkoutunut auto tai ruotsalainen kiusanhenki, voidaan sivuuttaa täysin ja on oikeutettua pitää Kimiä nyt ainakin sen minuutin hitaanpana kuljettajana. Olisiko nyt kuitenkin oikeudenmukaisempaa (ja jopa järkevää) katsoa edes se yksi ehjä kisa molemmilta, ennen kuin lynkataan?
Oon sun kanssa kaikista kohdista samaa mieltä paitsi ekasta. Harjoitusvedotojen vertailut tallikavereiden kesken ny itse jättäisin omaan arvoonsa. Yhtä tyhjän kanssa niiden vertailu ilman taustatietoja

Sitähän tässä sanoin jo ekana että tuolla vauhdilla mitä tänään kisassa nähtiin ei kauheita olis voinu odottaa. Paljonko nopeampi olis Kimi ollut ilman ongelmia on puhdasta arvailua. Halusin vaan laittaa jäitä hattuun spekulonneille, että Kimi olis ajanu voitosta ilman Q2:n ongelmia. Sitä nyt ei vaan koskaan saada tietää. Kunhan tein arvailuja tarjolla olevan datan perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Oon sun kanssa kaikista kohdista samaa mieltä paitsi ekasta.Harjoitusvedotojen vertailut tallikavereiden kesken ny itse jättäisin omaan arvoonsa. Yhtä tyhjän kanssa niiden vertailu ilman taustatietoja

Sitähän tässä sanoin jo ekana että tuolla vauhdilla mitä tänään kisassa nähtiin ei kauheita olis voinu odottaa. Paljonko nopeampi olis Kimi ollut ilman ongelmia on puhdasta arvailua. Halusin vaan laittaa jäitä hattuun spekulonneille, että Kimi olis ajanu voitosta ilman Q2:n ongelmia. Sitä nyt ei vaan koskaan saada tietää. Kunhan tein arvailuja tarjolla olevan datan perusteella.

Ja harjoitusvedotojen vertailut tallikavereiden kesken ny itse jättäisin omaan arvoonsa.
Kyllä mun mielestä nuo harjoitusaikojen vertailut ovat enemmän paikallaan, kun kisan. Harjoituksissa molemmilla oli kuitenkin samanlaiset (lue: ehjät) autot. Käsittääkseni vetivät aika samanlaisella ohjelmallakin ne pitkät vetonsa. Tietenkään mitään absoluuttista totuutta ei noistakaan ajoista saada.
Toivotaan että kiinassa saavat molemmat vihdoin "puhtaan" kisan, niin saadaan mekin jotain konkreettista näihin spekulaatioihin.

Itse uskon kuitenkin, että jos auto sopii molemmille yhtä hyvin hanskaan, ovat he nopeudellisesti hyvin tasavertainen pari. Toinen saattaa olla hieman parempi toisella radalla ja toinen toisella. Mihinkään Webber, Couldhard, Massa asetelmaan en usko kummankaan joutuvan toisiaan vastaan, ainakaan täysin omaa syytään. Silloin pitäisi näkyä suurempia eroja jo harjoituksissakin.

Jäädään jännityksellä odottamaan mitä tuleman pitää.:alppu:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kunhan tein arvailuja tarjolla olevan datan perusteella.
Ne teimme ennen kisaa ja nimenomaan Kimin pehmeiden renkaiden kisasimulaatiosta pystyi lukemaan että Ferrari oli suhteellisen ylivoimainen kisanopeudeltaan Mersuun nähden, seitsemän kierrosta samaa vauhtia mutta Ferrari pystyi simulaatiossa jatkamaan em. nopeudella kierrokselle 15 asti missä Mersujen ajat droppasivat pahasti. Kimi ei tätä nopeutta päässyt hyödyntämään mutta Vettel ajoi juuri niin kuin simulaatiot kertoivat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Allison sanoo että Kimiin autosta katos painetta alas rengasrikon seurauksena:
"When those tyres break they usually mangle up the cut out on the floor, and that's an extremely sensitive aerodynamic area," Ferrari technical director James Allison said. "It was not enough damage to make him anything other than the fourth quickest car out there, but it was enough damage to mean that tyre degradation was not quite at the same level as Sebastian's because his downforce was lower. It was a good effort for him punching his way through the field like he did."
http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/196227.html
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Peter Windsor kertoo ettei sittenkään ollut Kimin moka se Melbournen varikkostoppi vaikka syyt itselleen siitä ottikin.
Eikös jo Lotus aikana Räikkönen ottanut tallin mokia omalle kontolleen, joten sikäli voidaan pitkää melko poikkeuksellisena toimintana F1-kuljettajalle. Jos verrataan esim. Alonsoon tai Hamiltoniin, jotka pistävät usein omatkin virheensä tallin tai mystisten voimien syyksi.

Räikkönen muuten vastasi Arrivabenen kuittailuun, että syyttely ei auta ketään. http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/raikkonen-vastaa-ferrari-pomolle-syyttely-ei-auta-ketaan/4948380

On kyllä käsittämätöntä, että aina samalle kuljettajalle osuu näin paljon huonoa tuuria. Tuo on myös sikäli perseestä, että jälkeenpäin kukaan ei muista miksi Kimi on jäänyt pisteissä ja sijoissa niin paljon Vettelistä, vain tulokset muistetaan. Sitten kun sattuukin tulemaan oma virhe muiden virheiden jatkoksi, niin huonosta tuurista johtuneet tulokset laitetaan helposti kuljettajan syyksi tyyliin "eihän tuo ole saanut vielä alkukaudesta mitään aikaan ja nytkin ajoi ulos -> paska kuljettaja". Toki kääntöpuolena on tietysti se, että F1:ssä olet usein yhtä hyvä kuin viimeinen kisasi, joten jos loppukaudesta menee hyvin niin mainetta voi helposti parantaa. Esimerkkinä vaikkapa Grosjean, joka oli 2012 Kimin jaloissa, kun sähläsi niin paljon, mutta loppukauden petrauksella häntä oltiin jo istuttamassa BBC:n "asiantuntijoiden" toimesta ykköskuskin rooliin.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Esimerkiksi käynnee myös Kimin mestaruuskausi. :D
Ei menny sillonkaan ihan ku Strömsössä koko vuosi mutta kuinkas kävi.
Kirveet pysyy kädessä!
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Pari kisaa aikaa näyttää että pystyy lyömään Vettelin ehjällä autolla ajamalla muutem jää auttamatta kakkosviulun soittajaksi. Harjoituksissa näyttänyt hyvältä mutta kum aika-ajot ja lähdöt menee miten menee vaikea voittaa :thumbfh:
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Italialaismedia potkimassa Räikköstä pihalle parin kisan perusteella. Kimille arvoisanoiksi kutosta ja seiskaa ja Vettelille kymppejä. Vaikka kyseiset media ovatkin täyttä paskaa urheilullisessa mielessä, on niillä silti merkitystä Ferrarin suuntaan, sillä se varmasti katsoo mitä siitä puhutaan. Ei nyt ehkä vielä, mutta jos trendi jatkuu Kimin lynkkaamisena niin kyllä se negatiivista huomiota herättää.

Aika kärkeviä arvosanoja sikäli, että Vettel nyt ajoi tyhjällä radalla kisan kärjessä ja aika-ajojen ratkaisuhetkillä päästettiin parhaaseen väliin vetämään aikaansa. En usko, että Kimi olisi Vettelin paikalla aika-ajossa millään ilveellä voinut olla pääsemättä jatkoon. Se ei siis suoraan ollut Vettelin paremmuutta, että pääsi toisesta osiosta jatkoon ja Kimi ei. En myöskään näe sitä juuri Vettelin ajotaitojen ansiona, että ajoi kärjessä nopeasti tyhjällä radalla Mersujen mokattua turva-autotilanteen. Vettel teki kaiken tarvittavan hyvin, mutta ei mitään mihin Räikkönen ei olisi pystynyt tai mitään kovin ylivoimaista, joka olisi juuri Vettelin syystä tuonut voiton Ferrarille. Ennemmin näen tuon voiton hyvän auton lisäksi erinomaisen taktiikan ansiona, jonka Ferrari teki Vettelille sekä aika-ajoissa että kisassa.

Kyllä se oli Kimi, joka joutui venymään ja tekemään likaisen työn ansaitakseen lisäpisteitä Ferrarille. Tilanne italialaismedian lyhytnäköisyyden suhteen on vähän sama kuin se, että Hamiltonista on tehty Brittimediassa jonkinnäköistä Jumalaa aikakauden parhaana F1 kuljettajana: "Katsokaa eroa muihin". Julkisesti salaa toivon, että Vettel kohtaisi parissa kisassa Kimin kaltaista epäonnea niin nähtäisiin, mistä mies on tehty ja millaiseksi hymynaama muuttuu, kun voittovauhdissa Nasrit ajaa kylkeen ja pyörät laitetaan varikolla väärin päin. Jotain Kimin viime kisan suorituksesta kertoo, että jopa Villeneuve oli siihen tyytyväinen :)
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Italialaismedia potkimassa Räikköstä pihalle parin kisan perusteella...

...Kyllä se oli Kimi, joka joutui venymään ja tekemään likaisen työn ansaitakseen lisäpisteitä Ferrarille.
Enpä anna paskajournalismin rajoittaa riemua. Erästä suurmiestä lainatakseni, ei kiinnosta:D

Kova veto Kimiltä Malesiassa:thumbup: Räyhä meininkiä. Aku Ankkamainen tuuri verrattuna Sebin àla Hannu Hanhimaisuuteen sai vaan homman näyttämään huonommalta mitä se olikaan. En edes oleta että joku idiootti toimittaja ymärtäisi tuloslistaa enempää.

Paljon oli positiivista. Kimi vaikuttaa erittäin nälkäiseltä ja vauhtia piisaa.

Näyttää hyvältä. Näyttää erittäin hyvältä.

Nyt vaan planeetat kohdalleen ja pilttuun puolella terävyyttä pikkuasioihin.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Italialaismedia potkimassa Räikköstä pihalle parin kisan perusteella. Kimille arvoisanoiksi kutosta ja seiskaa ja Vettelille kymppejä. Vaikka kyseiset media ovatkin täyttä paskaa urheilullisessa mielessä, on niillä silti merkitystä Ferrarin suuntaan, sillä se varmasti katsoo mitä siitä puhutaan. Ei nyt ehkä vielä, mutta jos trendi jatkuu Kimin lynkkaamisena niin kyllä se negatiivista huomiota herättää.

Aika kärkeviä arvosanoja sikäli, että Vettel nyt ajoi tyhjällä radalla kisan kärjessä ja aika-ajojen ratkaisuhetkillä päästettiin parhaaseen väliin vetämään aikaansa. En usko, että Kimi olisi Vettelin paikalla aika-ajossa millään ilveellä voinut olla pääsemättä jatkoon. Se ei siis suoraan ollut Vettelin paremmuutta, että pääsi toisesta osiosta jatkoon ja Kimi ei. En myöskään näe sitä juuri Vettelin ajotaitojen ansiona, että ajoi kärjessä nopeasti tyhjällä radalla Mersujen mokattua turva-autotilanteen. Vettel teki kaiken tarvittavan hyvin, mutta ei mitään mihin Räikkönen ei olisi pystynyt tai mitään kovin ylivoimaista, joka olisi juuri Vettelin syystä tuonut voiton Ferrarille. Ennemmin näen tuon voiton hyvän auton lisäksi erinomaisen taktiikan ansiona, jonka Ferrari teki Vettelille sekä aika-ajoissa että kisassa.

Kyllä se oli Kimi, joka joutui venymään ja tekemään likaisen työn ansaitakseen lisäpisteitä Ferrarille. Tilanne italialaismedian lyhytnäköisyyden suhteen on vähän sama kuin se, että Hamiltonista on tehty Brittimediassa jonkinnäköistä Jumalaa aikakauden parhaana F1 kuljettajana: "Katsokaa eroa muihin". Julkisesti salaa toivon, että Vettel kohtaisi parissa kisassa Kimin kaltaista epäonnea niin nähtäisiin, mistä mies on tehty ja millaiseksi hymynaama muuttuu, kun voittovauhdissa Nasrit ajaa kylkeen ja pyörät laitetaan varikolla väärin päin. Jotain Kimin viime kisan suorituksesta kertoo, että jopa Villeneuve oli siihen tyytyväinen :)
Itse en murehtisi tuosta Italian mediasta. Ovat niin intohimoista ja ailahtelevaa porukkaa että jos Kimi vaikka seuraavan kisan voittaa niin nämä sama lehdet voivat hyvin suunnitella jo kultaista Kimi-patsasta Maranellon kirkon pihalle.

Vettelistä sen verran sanoisin, että mielestäni on hieman ikävää miehelle mitään epäonnea toivotella. Kyseessä on kuitenkin mukavan oloinen, meistä suomalaisista kovin pitävä kaveri joka myös viime kauden Ricciardo-gaten jälkeen ansaitsee pientä menestystä. Ja onhan hän yksi sarjan parhaista kuskeista. Eikä Mersu välttämättä "mokannut" turva-auto tilannetta, sillä heidän rengaskulumansa oli paljon kovempi kuin Ferkulla, joten ilman tuota turva-auton aikaista pysähdystä voi olla että olisivat hävinneet vielä enemmän. Vettel oli myös ihan vain muutaman sekunnin päässä heistä ennen kuin SC radalle tuli.

Mutta olen kyllä samaa mieltä kanssasi siitä, ettei Vettel Malesiassa tehnyt mitään, mihin Kimikään ei olisi pystynyt. Kympin arvosana on silti ihan ansaittu, koska mitä muuta häneltä voisi pyytää? Sebi ajoi kovaa silloin kun piti, eikä tehnyt yhtään virhettä ja toi autonsa ensimmäisenä maaliin. Eikä voi sanoa että olisi ollut tuurivoitto. Ihan kympin suoritus. Sen sijaan Räikkösen arvosanat olivat kyllä vähän turhan karut. Kisan alkutapahtumat eivät millään olleet miehen oma vika, ja vaikka turva-auto auttoi paljon, oli Kimin ajosuoritus erittäin hyvä.

Kaiken kaikkiaan erittäin kaksijakoiset fiilikset Malesian kisasta jäi:

- Ferrarin erävoitto Mersusta oli kuin karkkipäivä lapsena
- Kisa oli muutenkin erittäin hyvä
- 2,5 suomalaista viiden parhaan joukossa ei joka viikonloppu tapahdu
- Bottaksella ja Räikkösellä autot kulkee hyvin
- Kimi menetti vähintään podium-paikan jo lauantaina

Isoin kysymys itselleni jäi tuosta lauantain aika-ajosta. Kenen virhe loppupeleissä oli Kimin tippuminen Q3:sta ulos?

- Eikö Ferrari vain päästänyt Kimiä liikkelle?
- Eikö siellä ollut kaikki vielä ihan valmista? Joku rengas puuttui, viime hetken säätöjä tehtiin?
- Oliko Kimi itse kusella tai jäätelöllä kun olisi pitänyt jo valmistautua radalle lähtöön?
- Vai oltiinko Ferrareita päästämässä samaan aikaan, mutta sieltä vain tuli muitakin juuri samaan aikaan, ja Vettel sitten ehti siitä välistä livahtaa?

Joka tapauksessa kyse oli varmaankin ihan sekunneista. Ja ilman niitä sekunteja Kimi olisi voinut olla podiumilla, ja jopa taistella voitosta Vetteliä vastaan. Harmi juttu.

Pahoittelen romaanista. Ja Kiinan GP saisi olla minun puolesta jo tänä iltana. :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös