#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tällä hetkellä haluaisin nähdä Kimin eläkkeellä ensi kaudella ja hänen tilallaan Bottas, en tällästä ripuliajoa halua toista (kolmatta) kautta nähdä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6381
Moottorikartat, kylmät renkaat, huonot renkaat, renkaat, isyys, ei normaalia sutimista... Miksi pitää yrittää keksiä syitä radalta suistumiseen kun Kimi nosti jo käden ylös "mun moka"? Kaikilla ne renkaat ovat samat, Maldonadollakin oli jotain ongelmia renkaitten kanssa pariinkin otteeseen ku auto sladitti 300km/h vauhdissa kuin teini-bemari ekoilla liukkailla, kuitenkin piti auton lapasessa. Kimin kämmi tuli pahimpaan ajankohtaan, pomot hengittävät niskaan tilanteessa jossa pitää antaa näyttöjä jatkosopparia varten.

Tätä lipsumistahan halutaan nähdä, se nyt vaan tapahtuu väärälle kuskille meidän silmissä.
Noh totta, mutta koko kautta on vaivannut just tää mitä tänään tapahtu. Pieniä mutta ratkaisevia mokia johtuen ties mistä, mutta tiimikaveri kuitenki porskuttaa ilman suurempia sählinkejä sen mitä pystyy. Toki pari huonoa kisaa Vettelillekki sattunut, mutta paketti jotenki kasassa sillä paremmin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Noh totta, mutta koko kautta on vaivannut just tää mitä tänään tapahtu. Pieniä mutta ratkaisevia mokia johtuen ties mistä, mutta tiimikaveri kuitenki porskuttaa ilman suurempia sählinkejä sen mitä pystyy. Toki pari huonoa kisaa Vettelillekki sattunut, mutta paketti jotenki kasassa sillä paremmin.
En tiedä, ymmärränkö viestisi sentimentin väärin, mutta siinähän se kuskien välinen paremmuusero myöskin näkyy, että se paketti tosiaan pysyy paremmin kasassa. Ei se johdu mistään ulkoisesta asiasta vaan siitä, että paneutuu yksityiskohtiin ja ymmärtää niiden vaikutuksen kokonaisuuteen. Kimi "vain ajaa" kun taas Vettel ymmärtää, että F1-kuskien työ sisältää aika paljon muutakin. Tosin Itävallan kisan aikana näkyi TV-kuvissa todella harvinainen näky: Kimi tuijottamassa jotain datamonitoria inssin kanssa vaikka kisavkonloppu oli jo paketissa. Olikohan vaan vähän showta Marchionnelle, että kyllä mäkin näitä telkkareita täällä kattelen ihan niinkuin Sebastiankin :D
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6381
En tiedä, ymmärränkö viestisi sentimentin väärin, mutta siinähän se kuskien välinen paremmuusero myöskin näkyy, että se paketti tosiaan pysyy paremmin kasassa. Ei se johdu mistään ulkoisesta asiasta vaan siitä, että paneutuu yksityiskohtiin ja ymmärtää niiden vaikutuksen kokonaisuuteen. Kimi "vain ajaa" kun taas Vettel ymmärtää, että F1-kuskien työ sisältää aika paljon muutakin. Tosin Itävallan kisan aikana näkyi TV-kuvissa todella harvinainen näky: Kimi tuijottamassa jotain datamonitoria inssin kanssa vaikka kisavkonloppu oli jo paketissa. Olikohan vaan vähän showta Marchionnelle, että kyllä mäkin näitä telkkareita täällä kattelen ihan niinkuin Sebastiankin :D
Tarkoitin tätä kautta. Viime kaudella oli ongelmat auton kanssa, mutta ajo oli jotenki varmempaa kuitenki, puhumattkaan lotuskaudet jolloin meno oli ihan eri varmuustasolla. Nyt kun nopeus riittää ja auto toimii, niin tulee jatkuvasti jotain pikku mokia. En keksi muuta syytä kun arvomaailmojen muutos ja sitä kautta heikompi keskittyminen. Esim unohtaa kanadassa että on eri moodi päällä? Aika-ajon typerä virhe. Miksei sitä ekaa kierrosta voi ajaa niin että sillä pääsee jatkoon. Ferrarilla semmonen vasemman käden kierros ykkösosiossa pitäis riittää iha helposti. Olis latonut suoraan vaan kunnon kierroksen heti perään tai sen ensimmäisen. Puhumattakaan kisan mokailu. Australian varikkosekoilut. Toki muutama hyvä viikonloppu ollut ja hyvää ajoa, mutta ei oikein riitä. Puhumattakaan aika-ajoissa jo rutiiniksi muodostunut viimisen osion mokailu. Tuolla kisakokemuksella hämmästyttää nuo edellä mainitut asiat.

Ja noilla virheillä ei ole mitää tekemistä paneutumisen kanssa dataan tai tutkimiseen, koska vauhtia kimilläki kisassa riittää ja aika-ajossa, jos ei mokailis.
Huolimattomuusvirheitä ratin ja penkin välissä. Mutta en todellakaan tuomitse. Se on täysin normaalia tuossa iässä että arvomaailmat muuttuu ja ajaukset on muualla.

Niin kuin mika häkkinen sanoi aikoinaan jotenki näin: "Kun ikää tulee ja arvomaailmat muuttuu, niin takaraivossa alkaa ajatus sikiään onko enää mitää järkeä riskeerata henkeä ja terveyttä, kun on elämässäki muita asioita ja nää nuoret nälkäset kaverit tulee kovaa takaa ja niiden elämässä ei ole mitää muuta kuin F1" Nuokin ovat ihmisiä kuitenki ja asiat vaikuttaa alitajuisesti kuitenki jokaiseen ihmiseen.

Itsekin olen kova fani, mutta joskus tulee se aika että pitää hyväksyä että aikansa kutakin. Pahoin pelkään, että nyt on räikkösen aika jättää radat.

Ja ei yhden kisan perusteella voi tuomioita jakaa, mutta tähän asti koko kauden kuva on ollut toi sählääminen. Oikeastaan ekaa kertaa räikkösen uran aikana.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Tarkoitin tätä kautta. Viime kaudella oli ongelmat auton kanssa, mutta ajo oli jotenki varmempaa kuitenki, puhumattkaan lotuskaudet jolloin meno oli ihan eri varmuustasolla. Nyt kun nopeus riittää ja auto toimii, niin tulee jatkuvasti jotain pikku mokia. En keksi muuta syytä kun arvomaailmojen muutos ja sitä kautta heikompi keskittyminen. Esim unohtaa kanadassa että on eri moodi päällä? Aika-ajon typerä virhe. Miksei sitä ekaa kierrosta voi ajaa niin että sillä pääsee jatkoon. Ferrarilla semmonen vasemman käden kierros ykkösosiossa pitäis riittää iha helposti. Olis latonut suoraan vaan kunnon kierroksen heti perään tai sen ensimmäisen. Puhumattakaan kisan mokailu. Australian varikkosekoilut. Toki muutama hyvä viikonloppu ollut ja hyvää ajoa, mutta ei oikein riitä. Puhumattakaan aika-ajoissa jo rutiiniksi muodostunut viimisen osion mokailu. Tuolla kisakokemuksella hämmästyttää nuo edellä mainitut asiat.

Ja noilla virheillä ei ole mitää tekemistä paneutumisen kanssa dataan tai tutkimiseen, koska vauhtia kimilläki kisassa riittää ja aika-ajossa, jos ei mokailis.
Huolimattomuusvirheitä ratin ja penkin välissä. Mutta en todellakaan tuomitse. Se on täysin normaalia tuossa iässä että arvomaailmat muuttuu ja ajaukset on muualla.

Niin kuin mika häkkinen sanoi aikoinaan jotenki näin: "Kun ikää tulee ja arvomaailmat muuttuu, niin takaraivossa alkaa ajatus sikiään onko enää mitää järkeä riskeerata henkeä ja terveyttä, kun on elämässäki muita asioita ja nää nuoret nälkäset kaverit tulee kovaa takaa ja niiden elämässä ei ole mitää muuta kuin F1" Nuokin ovat ihmisiä kuitenki ja asiat vaikuttaa alitajuisesti kuitenki jokaiseen ihmiseen.

Itsekin olen kova fani, mutta joskus tulee se aika että pitää hyväksyä että aikansa kutakin. Pahoin pelkään, että nyt on räikkösen aika jättää radat.

Ja ei yhden kisan perusteella voi tuomioita jakaa, mutta tähän asti koko kauden kuva on ollut toi sählääminen. Oikeastaan ekaa kertaa räikkösen uran aikana.
Tallipäällikkö sanoi kauden alussa, että Kimi on herkkäluonne, joka tarvitsee 100% tallin tuen ja paapomisen. Taitaa olla verrattavissa Mika Häkkiseen, joka tosin ei esittänyt mitään kylmää ja kovaa. Olisiko nyt niin, että Arrivabane ei tarjoakkaan 100% tukea, koska suoritustaso on mitä on. Kyllähän tuo Ferrarin kisaraportti (ei mainita sanallakaan Kimiä) kielii pahasti jotain, ajaako edes Silverstonessa.

Olisiko Kimin kannattanut sittenkään mennä Ferrarille, hyvä asema Lotuksella saattaisi poikia tällä kaudella hyviä tuloksia??
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ferrarille on tärkeintä ettei Ferraria haukuta ja italialaisia loukata,Kimi on mies joka nielee tappiot kuin mies.
Koko ajanhan Kimi on vieritellyt syytä epäonnistumisista joko suorasti tai epäsuorasti tallin suuntaan. Kuskien välisissä kahnauksissakin itkee enemmän kuin kukaan muu kuski. Kimi on todella kaukana mistään "nielee tappiot kuin mies" -tyypistä. Se, että muistaa aina haastatteluissa jossain kohtaa mumista "ihansamaeikiinnosta", ei tarkoita vielä mitään. Tiimiradiosta kuulee miehen todellisen luonteen.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Olisiko Kimin kannattanut sittenkään mennä Ferrarille, hyvä asema Lotuksella saattaisi poikia tällä kaudella hyviä tuloksia??
Enpä usko, että se nyt autosta on kiinni tuo Räikkösen menestys. Kimin vaan pitäisi itse säilyttää keskittyminen 100%, jotta tulosta tulee. Ferrari on kumminkin tämän hetken toiseksi paras auto, sen Vettel on osoittanut. Enkä usko muutenkaan että Kimi olisi Lotukselle valmis menemään, muistetaan kumminkin ne palkkasekoilut, mitä siellä Kimin aikaan harrastettiin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Vaikka tulisi voittoja loppukaudella niin tuossa kun oli Alonson auton kiivetessä sormet ja pää muutamien senttien päässä, että pysyivät Kimillä paikoillaan - niin saattaapi Räikkönen pojalleen luvata, että eiköhän nämä rahat riitä ja riskinotto kans. Ruvetaas tekeen jotain muuta.

Menisin silti hieman spekuloimaan, että Ferrari kun on virittänyt niin elektroniikkaa kuin ripustuksiakin iskukuntoon tälle kaudelle niin kaikista vioista ei voi julkisesti tai edes Fialle puhua. Saattaa olla harmaalla vyöhykkeellä mitä ja kuinka voimaa pyörille tarjotaan. Varsin vaitonaisen kierrellen Kanadankin pyörähdyksen syitä kuvailtiin.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Voihan sen vaan olla, että Kimistä on tullut vanha kehäraakki, mutta jotenkin vaikea uskoa, että vielä alkukauden varmasta ja nopeasta kisakuskista olisi tullut yhtäkkiä Grosjadonado...
Heh minkäköhän kauden alusta sä nyt puhut :D
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
:D :D ei jumalauta.. Nyt vähän keulii. F1 sarjan rikkain talli tarvii 10 miljoonaa estebanilta :D jep
Varmaan myös varakkailla talleilla katsellaan sponsoreita. Esim. Magnussen jäi ulos rahan vuoksi, vaikka rattimies on ja mahdollisuus suht varakkaalla McLarenilla.

Väittäisin RB:tä kokonaisuudessaan varakkaimmaksi tällä hetkellä tutkimatta lukuja. Toki RB:n formulatallin talous on eri kuin emoyhtiön. Mutta ei Esteban tule talliin missään nimessä kisakuljettajan paikalle.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ei ne Kimiä kesken kauden pois potki, mutta ei kyllä näillä suorituksilla ole mitään jakoa jatkosopimukseen. Mä en kyllä tiedä miksi muualla saa sellaisen fiiliksen, että pitäisi hävetä Kimin fanittamista. Maailmanmestari ja 20 osakilpailuvoittoa. Ei tullut miehestä parasta, mutta ei se ura paskakaan ollut.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Tallipäällikkö sanoi kauden alussa, että Kimi on herkkäluonne, joka tarvitsee 100% tallin tuen ja paapomisen.
Noin sanoi, mutta en oikein usko siihen. Ensinnäkin oli itse ollut tallissa pomona vasta vähän aikaa. Ja luulen, että Kimi kyllä sulattelee asiat itsekseen eikä kaipaa kenenkään syliä toisin kuin esim. Felipa baby. Se oli omituinen kommentti ja sellaiseksi jäänee.

Kimi on tosiaan nyt antanut tiimiin pain kuittia enemmän kuin ennen, mutta toisaalta tilanne on nyt poikkeavampi kuin ennen. Tiimikin on alunperin laittanut turhaa epäluottamusta Kimin ajamiseen. Ikään kuin Kimi olisi täysin nobody, jonka pitäisi osoittaa paikkansa tiimissä uusilla teoilla kun vanhoja ei ole kuin 10+ vuoden ajalta.

Kimi on vielä nuori kuski laajassa skaalassa. Huippuvuosia on helposti vielä 3 edessä. Mm. Webber ajoi hyviä kisoja vanhempana. Schumikin teki paluun 3v jälkeen päälle nelikymppisenä ja ajoi ihan kelvollisesti. Ei Schumin asemaakaan kyseenalaistettu niinä 3 vuoden aikana, vaikka jäi selvästi Rosbergista.

Joitakin vertailukohtia nopeasti hakiakseni.

Ei sillä, etteikö tama vuosi olisi ollut paikoin huono. Mutta toisaalta Kimin tekemisistä on annettu huonompi kuva kuin olisi ansaittu! Tämä kisa oli eka, joka oikeasti meni huonosti. Silti tallipäällikönkin on pitänyt rutista melkein joka kisasta samalla kun on ylistänyt Vetteliä. Väärin sekin, vaikka kaksinaamaisesti toista väittää.

Tuo on hyvä pointti, mitä itsekin olen miettinyt, että tama päivitys ei sopinut Kimille. Aluksihan se otettiin poiskin kokonaan. Joku siinä ei mätsää kovin hyvin. Tämä on taas näitä, että päivitys ei sovi, mutta näin sen tilanteen lukisi. Ja edelleen en usko, että Kimi kädettömyyttään 2 kisassa peräkkäin noin luokattomasti ajaisi. Softa on ilmeisen isossa roolissa ja aiheuttaa jonkinlaista epälineaarisuutta ajamiseen.

Ei Kimistä ole vuodessa mitään kehäraakkia tullut. On aivan sama onko 33v vai 35v. Luonne ja päämäärätietoisuus sanelee enemmän. Seuraavassa kisassa olisi nyt vain onnistuttava, ja se vaatii todellista jäämiestä. Mutta Kimi jos kuka pystyy nollaamaan tilanteen.:ahem::thumbup::cool:
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Heh minkäköhän kauden alusta sä nyt puhut :D
Eiköhän tuo alkukaudesta nimenomaan kisoissa ollut varma ja nopea. Aika-ajoista en puhunut mitään, ne ei ole sujuneet oikein missään kohtaa, kun aina pitää joko itse kädettää nopea kierros tai tallin laskutikkujen olla hukassa...
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Ikään kuin Kimi olisi täysin nobody, jonka pitäisi osoittaa paikkansa tiimissä uusilla teoilla kun vanhoja ei ole kuin 10+ vuoden ajalta.
No totta helvetissä pitää, ei Schumikaan enää Ferrarille pääsisi (jos siis olisi normaalissa kunnossa) sen perusteella, että on voittanut seitsemän mestaruutta. Ei Villeneuvekaan pitkälle pötkinyt yhdellä mestaruudella siinä 2000-luvun puolivälissä, kun ei enää kulkenut.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
No totta helvetissä pitää, ei Schumikaan enää Ferrarille pääsisi (jos siis olisi normaalissa kunnossa) sen perusteella, että on voittanut seitsemän mestaruutta. Ei Villeneuvekaan pitkälle pötkinyt yhdellä mestaruudella siinä 2000-luvun puolivälissä, kun ei enää kulkenut.
Tajuat itsekin että tuo on itsestäänselvyys mutta hain vähän laajempaa tilannekuvaa. Ja Villeneuven tilanne on aivan eri kuin Kimin. Kimi on Ferrarin edellinen mestari ja viime kautta lukuunottamatta mestarisuoriutuja. Ferrari on tiiminä tehnyt enemmän virheitä kuin Kimi. Toivotaan että se tästä jatkuu ja pääsee takaisin radalle.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tajuat itsekin että tuo on itsestäänselvyys mutta hain vähän laajempaa tilannekuvaa. Ja Villeneuven tilanne on aivan eri kuin Kimin. Kimi on Ferrarin edellinen mestari ja viime kautta lukuunottamatta mestarisuoriutuja. Ferrari on tiiminä tehnyt enemmän virheitä kuin Kimi. Toivotaan että se tästä jatkuu ja pääsee takaisin radalle.
Tämäkään ei paina paskan vertaa kun suoritukset ontuu, vanhat statukset ei tuo pisteitä tallille. Onhan Ferrari antanut Kimille jo kerran kenkää maailmanmestarina, mutta silloin syyt eivät olleet suorituksissa. Täytyy muistaa että Kimi palkattiin tasaisen heikon Massan tilalle, mutta Kimi on hoitanut tonttinsa vielä huonommin.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Itse mietiskelen tässä että 2014 lähtien ovat olleet käytössä turbot ja siitä lähtien Kimi on rämpinyt aika syvällä paria valonpilkahdusta lukuunottamatta. Voisiko se vaikuttaa ajettavuuteen niin paljon että ei pysty enää samalla tyylillä vetämään?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Itse mietiskelen tässä että 2014 lähtien ovat olleet käytössä turbot ja siitä lähtien Kimi on rämpinyt aika syvällä paria valonpilkahdusta lukuunottamatta. Voisiko se vaikuttaa ajettavuuteen niin paljon että ei pysty enää samalla tyylillä vetämään?
Voihan aina tietyt aikakauden alut olla aina vaikeita, mutta silloin Räikkösen olisi pitänyt tästä kärsiä huomattavasti enemmän vain viime vuoden ilmiönä kuin tällä kaudella. Ainakin luulisi tottuneen siihen jo. Toisaalta olihan vuonna 2012 useilla kuskeilla pitkäänkin renkaiden kanssa oppimista. Jenson Buttonilla 5 kisaa ja eniten kärkikuskeista ja Bruno Sennalla kaikkein eniten koko ruudukosta eli murheelliset 10 kertaa ja Jean-Eric Vergnellä 8 kertaa.

Nuo Räikkösen korvauspuheet Vergnellä tai Esteban Gutierrezilla ovat ehkä hieman liian äkkiä otettu esille. Mikäli aivan välttämättä haluaisi Räikkösen korvata niin suoritustasaisuuden varmistamiseksi Vergne olisi parempi, mutta toisaalta taas Gutierrez saisi valituksi tulemalla omalla tavallaan ainoan ja lopullisen näytönpaikkansa nimenomaan huipputallin kalustolla sikäli kun on tai pitää ollakin taas sitä kuuluisaa tulos tai ulos-leikkiä.

Kun Gutierrezilla ei oikein Sauberin vuodet menneet kovin hyvin näyttävistä ajoista ja ennen kaikkea kaudella 2013 myös Valtteri Bottaksen kanssa käydyistä lukuisista kaksintaisteluista huolimatta. Vaikeuksia riitti hänellä hieman samaan tapaan kuin Sennalla eli kisojen alku meni hyvin huonosti huonoine lähtöineen, etsittiin ajotapaa tai ajotuntumaa kilpailun aikana ja lopulta aloitettiin yleensä näyttävä loppunousu jota tietenkin aina vaikeutti se, että Sennan tapaan Gutierrez oli erittäin huono aika-ajoissa joskin Gutierrez kyllä Sennaan verrattuna hieman paremmin edes tuntui pärjäävän tai olevan edes ehdolla kolmanteen osioon.

Ei Sergio Perezkään hirvittävästi meksikolaisfanien tai muidenkin faniensa huutoon ole kyennyt paremmin vastaamaan tuen siirtyessä hänelle. Gutierrez erikoisesti olisi voinut viime kauden Austinissa tai Interlagosissa johtaa Sauberilla kierroksen verran, mutta varikko kutsui. Ja Monacossa sattui tosiaan hyvin murheellinen ulosajo. Eli olisihan se aikamoinen riski ja sinällään molemmille testikuljettajille se olisi heidän tulevaisuutensa kannalta tärkeä näytönpaikka. Ei todennäköisesti huipputalliin, mutta mihin tahansa muuhun talliin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös