Ehdin tässä aamulla vähän miettimään tätä Kimin tilannetta ja päällimmäisenä jäi mieleen tällaisia ajatuksia:
Kimi ei ole enää pitkään ollut tarpeeksi nälkäinen. Hänelle ykköset eivät koskaan ole olleet mikään elämän tärkein asia mutta erityisesti kun mestaruus tuli 2007, on sen jälkeen otteista yleisesti ottaen puuttunut se viimeinen rutistus ja siten myös täysi sitoumus ja panostus jokaisen kiven ja kannon kääntämiseen menestyksen puolesta. Kimi vain haluaa jääräpäisesti tehdä asiat omalla tavallaan eikä suostu mukautumaan siihen, että maksimaalista menestystä ei hänen tyylillään tule. Ykköset ovat muuttuneet niin monimutkaiseksi, ettei siellä ole enää pitkään voinut pärjätä pelkästään "autoa ajamalla", vaan pitää todella laajasti omaksua tietoa niin syvällä tasolla kuin myös hetkessä. Kimi on kuin vastakohta esim. Nico Rosbergille ja tallikaveri Vettelille, jotka ovat kuin pesusieniä hakien tietoa jokaisesta pienestäkin yksityiskohdasta. Kimi äksyilee radioon, ettei kaipaa infoa vaan tietää mitä tekee* ja sitten toisaalta ruikuttaa kun tietoa ei tulekaan tarpeeksi. Lisäksi kun ikä ja elämäntilanne ovat vääjämättä vaikuttaneet myös siihen puhtaaseen ajamiseen, on Kimin suoritutaso suorastaan romahtanut parissa vuodessa. Mies, joka ennen nukkui pari minuuttia ennen starttia omissa oloissaan lepertelee nyt vaimon ja lapsen kanssa. Yksityiskohta ja yleistys, mutta jostakin sekin kertoo.
Yleisesti ottaen sanoisin, että Kimi on itse itsensä pahin vihollinen. Jos hän olisi edes hieman kyennyt mukautumaan ja olemaan avoimempi uuden oppimiselle ja muiden ihmisten kanssa toimimiselle, olisi uran saldo ollut jotain aivan muuta. Nyt mestaruudesta ja voitoista huolimatta pidän ainakin itse Kimiä vahvasti kategoriaan "hukattu lahjakkuus" kuuluvana.
Ja pienenä sivuhuomatuksena sanoisin myös, että vaikka mies itse on kovasti hehkuttanut Ferraria tallina, on ainakin itselle näin sivusta jäänyt kuitenkin se fiilis, ettei yhdistelmä ole koskaan todellisuudessa toiminut. Kertoohan se jostakin, että kaksi kertaa ura päättyy mollivoittoisesti samassa tallissa (osittain tässä ennustan tulevaa)...
*) Tuo "Leave me alone" -episodi on aina ärsyttänyt minua. Miten siitä tehtiin sellainen legenda, vaikka todellisuudessa kyse on itsepäisestä ja ylimielisestä puupäästä, joka ei osaa katsoa isoa kuvaa. Fiksu mies osaisi ymmärtää, että se, että inssi muistuttaa tuollaisesta asiasta, ei ole mistään pois. Monesti on nähty tilanteita, jossa kuski vain yksinkertaisesti unohtaa tehdä jotakin itsestään selvää (esim. Hamilton eilen varikkoviivan ylityksessä). Se, että alkaa tuollaisesta äristä radioon, tarkoittaa sitä, että kuvittelee olevansa kaiken tuollaisen yläpuolella, mitä Kimi ei suinkaan ole, vaan on tehnyt monesti typeriä huolimattomuusvirheitä. Lisäksi sillä varmistaa tehokkaasti sen, että seuraavalla kerralla inssi saattaa jättää tuollaiset muistutukset tekemättä.
Tulipas sekava ja huonosti jäsennelty teksti. Pahoittelut, vähän vielä juhannus tuntuu päässä.