Kimin edellisen ja nykyisen kauden hämmennyttäjänä on se miten sitä "hanskalla paikkaamista" ei ole ilmennyt oikein missään. Kyse on kuitenkin miehestä, joka on koko uransa aikana luokiteltu sellaiseksi lahjakkuudeksi, joka ajaa millä tahansa nopealla laitteella sen rajoja vastaan jo lähestulkoon ensiesittelyn jälkeen. Motocross, kelkat jne.
Kyllä lahjoja on kiistattoman paljon. Mutta mistä tuo leipälajissa hyytyminen kertoo? Kehityskäyrä ja uuden oppiminen ovat vain jääneet kilpailun ollessa niin kovaa.
Täydet optimiolosuhteet kaluston ja kelin sekä muiden muuttujien osuessa kohdalleen luontainen vauhti vielä toimii ja riittää. Mutta pienikin variaabeli ja kaikki romahtaa.
Kimi on itse sanonut että ei halua muuttaa ajotyyliään autolle sopivaksi, vaan auto pitää tehdä hänelle sopivaksi. Ihan oikenhan se. Mutta jos pelin muuttuessa kesken kaiken, kuten sade Silverstonessa 2015 tallikaveri menee niin selvästi paremmin, niin paistaa se sopeutumiskyvyn puute. Sama auto se on edelleen, nyt muuttui vain pito.
Vettel ohitti Räikkösen siinä vaiheessa kun molemmilla oli vielä slicksit alla ja Kimi ilmoitti ohituksen jälkeen radioon kuinka nyt tarvitsee interit, sillä Vettel meni jo ohi. Olisko luotto omaan ajamiseen mennyt tällä kohtaa, kun huomaa miten tallikaveri menee samoilla renkailla ohitse niin helposti?
Veikkaanpa että Silverstone jäi Räikkösen viimeiseksi kunnon mahdollisuudeksi. Kyvyttömyys märällä näyttää todella pahalta. Jos Unkarissa tulee parannusta, niin kaiken pitää taas olla jokaisen muutujan kohdalla niin nakuteltu, että sellaisia yhteensattumia ei tapahdu kuin muutama kauteen. Onneksi Unkarissa ei yleensä sada.
Veikkaan vaan että viime vuosien kyvyttömyys sateella kilpailukykyisyyteen, tai siis mihinkään muutokseen, näkyy Ferrarilla Kimiä ajatellen melko negatiivisena.