#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Itsehän vetäisin rajan edelliseen kierrokseen :rolleyes:
Perustan itse taas oman arvioni Kimistä Imolaan 2001. Niin huono kuski, ettei osaa pitää edes rattia kädessä.
Tämä sinun viestiesi logiikka ei nyt ihan toimi.

Nykyhetki on nykyhetki. Urheilussa ihan normaalia, että iän myötä se paras taso yleensä alkaa laskemaan.

Onneksi ja toivottavasti Unkarissa olisi hyvä tasainen aurinkoinen keli. Siellä vaan voi aika-ajoissa Red Bullit ja Toro Rossotkin olla lähempänä kärkeä, joten historian tuntien en Kimin kannalta näe hyvää suoritusta tulevan aika-ajosta. Kisassahan siellä on melkein mahdoton ohittaa.

Katsellaan.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Mun puolesta sekä Allu että Räksä joutaa jo vaippojen vaihtoon.

Tulkoon Bottas Ferrarille ja ottakoon sen kolme mestaruutta johon Kimi ei koskaan kyennyt. :ahem:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Kimin edellisen ja nykyisen kauden hämmennyttäjänä on se miten sitä "hanskalla paikkaamista" ei ole ilmennyt oikein missään. Kyse on kuitenkin miehestä, joka on koko uransa aikana luokiteltu sellaiseksi lahjakkuudeksi, joka ajaa millä tahansa nopealla laitteella sen rajoja vastaan jo lähestulkoon ensiesittelyn jälkeen. Motocross, kelkat jne.

Kyllä lahjoja on kiistattoman paljon. Mutta mistä tuo leipälajissa hyytyminen kertoo? Kehityskäyrä ja uuden oppiminen ovat vain jääneet kilpailun ollessa niin kovaa.

Täydet optimiolosuhteet kaluston ja kelin sekä muiden muuttujien osuessa kohdalleen luontainen vauhti vielä toimii ja riittää. Mutta pienikin variaabeli ja kaikki romahtaa.

Kimi on itse sanonut että ei halua muuttaa ajotyyliään autolle sopivaksi, vaan auto pitää tehdä hänelle sopivaksi. Ihan oikenhan se. Mutta jos pelin muuttuessa kesken kaiken, kuten sade Silverstonessa 2015 tallikaveri menee niin selvästi paremmin, niin paistaa se sopeutumiskyvyn puute. Sama auto se on edelleen, nyt muuttui vain pito.

Vettel ohitti Räikkösen siinä vaiheessa kun molemmilla oli vielä slicksit alla ja Kimi ilmoitti ohituksen jälkeen radioon kuinka nyt tarvitsee interit, sillä Vettel meni jo ohi. Olisko luotto omaan ajamiseen mennyt tällä kohtaa, kun huomaa miten tallikaveri menee samoilla renkailla ohitse niin helposti?

Veikkaanpa että Silverstone jäi Räikkösen viimeiseksi kunnon mahdollisuudeksi. Kyvyttömyys märällä näyttää todella pahalta. Jos Unkarissa tulee parannusta, niin kaiken pitää taas olla jokaisen muutujan kohdalla niin nakuteltu, että sellaisia yhteensattumia ei tapahdu kuin muutama kauteen. Onneksi Unkarissa ei yleensä sada.

Veikkaan vaan että viime vuosien kyvyttömyys sateella kilpailukykyisyyteen, tai siis mihinkään muutokseen, näkyy Ferrarilla Kimiä ajatellen melko negatiivisena.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Eilistä kisaa kun katso, niin tiesi että menee päin persettä kun tuli ottamaan välikelin renkaat. Jumalauta Ferrari kuski ei ole sellainen joka ensimmäisenä menee ottamaan tollaset renkaat! Antaa jonkun pikkutallin miehen ensin näyttää onko hyvä ratkaisu. Oikeastaan ihan sama lopettaako vai ei, koska jos säännöt ei tossa sarjassa muutu radikaalisti, niin tää on tässä mun osalta F1:n seuraaminen tän kauden jälkeen.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Kuule, ajaminen ei muutu ikinä mihinkään. Sovitaan, että saat valita kulkuvälineen jolla Kimi ottaa kisaa ihan kenen tahansa kanssa F1-sarjasta. Roponi pistän Kimin puolesta.
Pitääkö tämän kulkuvälineen siis olla joku muu kuin F1-auto, koska semmoisella Kimi ei kyllä ainakaan tunnu nykypäivänä ihan ketä tahansa voittavan..

Onhan se joo ajellut kovaa jollain moottorikelkoilla yms, mutta ei se nyt vielä tarkoita, että kyseessä olisi jotenkin maagisesti muita F1-kuskeja suurempi luonnonlahjakkuus, joka pystyy ajamaan about maailman parasta vauhtia millä tahansa laitteella.
 
Viimeksi muokattu:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Pitääkö tämän kulkuvälineen siis olla joku muu kuin F1-auto, koska semmoisella Kimi ei kyllä ainakaan tunnu nykypäivänä ihan ketä tahansa voittavan..
Mun puolesta pistetään vaikka 70-luvun James Huntin auto.:ahem:
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tuntui, että Kimi teki paniikkiratkaisun, kun Vettel pyyhkäisi ohi.

Joka tapauksessa meillä valittajilla purkautuu 1,5 vuoden odotus paremmasta, eihän se tämä yksittäinen kisa ole kuin hyttysen ininää. Tuntuu, että joka viikonloppu täyttyy jostakin selityksestä. Milloin ei sovi jousitus, milloin renkaat ja uusimpana moottorikartat. Viime vuonna syyteltiin kokematonta inssiä, nyt on uusi koenut inssi tilalla ja silti tuntuu, ettei kommunikaatio pelaa.

Ja tänäkin vuonna tallikaveri liitelee pisteissä eri sfääreissä. Kimillä ei ole kuin muutamia valopilkkuja. Bahrain tulee mieleen tältä vuodelta.

Tuossa kopioituna Autosportilta keskiarvot "driver ratingeista"tältä vuodelta (Autosport+Amus). Aika lohduttomalta näyttää. Tosin välillä nuo arvostelut ovat aika omituisia, mutta kyllä keskiarvo jotain kertoo.

1. Lewis Hamilton (8.9)
2. Sebastian Vettel (8.2)
3. Nico Rosberg (7.9)
4. Valtteri Bottas (7.5)
5. Felipe Massa (7.4)
6. Nico Hulkenberg (7.3)
7. Carlos Sainz Jr (7.1)
8. Fernando Alonso (6.9)
9. Max Verstappen (6.8)
10= Daniel Ricciardo (6.7)
10= Romain Grosjean (6.7)
12. Sergio Perez (6.7)
13. Kimi Raikkonen (6.5)
14= Felipe Nasr (6.4)
14= Daniil Kvyat (6.4)
16. Jenson Button (6.2)
17. Will Stevens (6.1)
18. Marcus Ericsson (5.9)
19. Pastor Maldonado (5.8)
20. Roberto Merhi (5.3)

Sekin on jännä asia, että Räikkönen ei tunnu kuitenkaan Ferrarille sopivan, vaikka itse sanoo siellä viihtyvänsä. Kumpikin Ferrari-stintti on ollut ongelmallinen, mestaruudestahuolimatta. Mc Larenilla ja Lotuksella mies oli huippuluokkaa.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Pitääkö tämän kulkuvälineen siis olla joku muu kuin F1-auto, koska semmoisella Kimi ei kyllä ainakaan tunnu nykypäivänä ihan ketä tahansa voittavan..

Onhan se joo ajellut kovaa jollain moottorikelkoilla yms, mutta ei se nyt vielä tarkoita, että kyseessä olisi jotenkin maagisesti muita F1-kuskeja suurempi luonnonlahjakkuus, joka pystyy ajamaan about maailman parasta vauhtia millä tahansa laitteella.
Jos olisin Dominic, niin vastaus olisi Heikki Kovalainen ja Täysperävaunuyhdistelmä.

Tosin toteuttamiskelpoinenkin vaihtis olisi, jonka tietää myös Domppari, mutta vastustajalla ei vain ole superlisenssiä.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Eilistä kisaa kun katso, niin tiesi että menee päin persettä kun tuli ottamaan välikelin renkaat. Jumalauta Ferrari kuski ei ole sellainen joka ensimmäisenä menee ottamaan tollaset renkaat! Antaa jonkun pikkutallin miehen ensin näyttää onko hyvä ratkaisu.
Onpa mielekästä Ferrarilla lähteä varmistelemaan jotakin kultaiseen ananakseen oikeuttavaa sijaa. Isot riskit, isot voitot. Tällä(kään) kertaa ei tullut voittoa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Onpa mielekästä Ferrarilla lähteä varmistelemaan jotakin kultaiseen ananakseen oikeuttavaa sijaa. Isot riskit, isot voitot. Tällä(kään) kertaa ei tullut voittoa.
Niin perseelleen meni ja potkut tulee siitä lahjana. Miten meni niin kuin omasta mielestä?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kimi on itse sanonut että ei halua muuttaa ajotyyliään autolle sopivaksi, vaan auto pitää tehdä hänelle sopivaksi. Ihan oikenhan se. Mutta jos pelin muuttuessa kesken kaiken, kuten sade Silverstonessa 2015 tallikaveri menee niin selvästi paremmin, niin paistaa se sopeutumiskyvyn puute. Sama auto se on edelleen, nyt muuttui vain pito.

Tässä on se Kimin ongelma, asenne! En halua muuttua vaan "muiden" pitää muuttua, väitän että tämän kauden auto on jo Kimille ok, mutta ne renkaat... Ja niitä ei muuteta millään Kimille sopivaksi, ne on kaikille mustat ja pyöreät. :D

Menestysminen ei vaatisi kuin aika-ajon lämmittelykierroksen ajotyylin muuttamisen, mutta kun ei niin ei...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mun puolesta pistetään vaikka 70-luvun James Huntin auto.:ahem:
Valitaan mieluummin kauden 2014 tai 2015 ykkönen ja laitetaan mies rinnakkain vaikkapa Alonson ja Vettelin kanssa, niin sitten nähdään miehen todellinen taso. Ai että kun olisi herkullinen tilanne, Kimi pääsisi viimein todistamaan suuruutensa. Eikun hetkinen...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tässä on se Kimin ongelma, asenne! En halua muuttua vaan "muiden" pitää muuttua, väitän että tämän kauden auto on jo Kimille ok, mutta ne renkaat... Ja niitä ei muuteta millään Kimille sopivaksi, ne on kaikille mustat ja pyöreät. :D

Menestysminen ei vaatisi kuin aika-ajon lämmittelykierroksen ajotyylin muuttamisen, mutta kun ei niin ei...
Miksi ihmessä näistä renkaista edelleen jauhetaan. Räikkösen tämän kauden ongelmat eivät missään nimessä ole johtuneet renkaista vaan yksittäisistä virheistä aika-ajoissa ja kisoissa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Urheilussa ihan normaalia, että iän myötä se paras taso yleensä alkaa laskemaan.
Antaa se ainakin hyvän tekosyyn. Ihan mitä tahansa radalla tapahtuu tai on tapahtumatta tuntuu Räikkönen olevan liian vanha ja Verstappen liian nuori. Tuntuu että osalle vain ikä ratkaisee ja sumentaa arviointikyvyn (ei tarkoittanut lainattua käyttäjää).
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
Tuntui, että Kimi teki paniikkiratkaisun, kun Vettel pyyhkäisi ohi.
Näin.

Kimi on ollut sateella suorastaan surkea koko paluunsa (2012->) ajan. Oli sitten alla mitkä hyvänsä renkaat. Aiemman uransa aikana sen sijaan Räikkösen vesikelin taidoissa ei ollut minkään sortin moittimista, joten itse ainakin ihmettelen yhä, mitä välissä tapahtui. Onko vika ylimielisyydessä vai iässä vai missä?

Vettelhän on profiloitunut sadekelin ässänä. Ottihan ensimmäisen voittonsakin sadekelillä Monzassa paskalla autolla (Toro Rosso) aikoinaan.
 

Horace

Well-known member
Liittynyt
24.6.2015
Viestit
140
Miksi ihmessä näistä renkaista edelleen jauhetaan. Räikkösen tämän kauden ongelmat eivät missään nimessä ole johtuneet renkaista vaan yksittäisistä virheistä aika-ajoissa ja kisoissa.
Tämähän se tässä turhauttaa. Kokonaisuudessa vauhtia on riittävästi, erityisesti kisoissa. Ja hitto viime kisoissa jopa aika-ajoissa on alkanut vauhdin puolesta näyttää paremmalta mutta koko ajan jotain menee pieleen:thumbfh:. Viime kaudella kun vauhtia ei tahtonut löytyä niin ei tainnut mennä hommat tätä tahtia vituiksi koko ajan.. noin niin kuin muuten.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Sama vastaus kun jollekin toiselle nimimerkille toisessa toikissa: mitä jos syy olisi se loogisin, eli kuski? Kimillä on nyt alkanut paineet näkymään suorituksissa ja huonolla lopputuloksella. "joku muutos" :ahem:
Olisitkohan mulle vastannut...

Ferrarillehan tuli päivityspaketti Epsanjaan, jonka Kimi jätti ottamatta käyttöön harjoitusten perusteella (ei oikein ollut varma siitä ja samalla talli sai vertailukohdan). Nämä isommat ongelmat alkoivat Kanadassa, jonne Ferrari toi moottoripäivityksen. Iso osa päivitystä oli ERS-osastolle, joka tuo alakierrosvääntöä rutkasti. Näillä faktoilla ei voi kokonaan poissulkea sitä, että auton muutokset olisivat Kimin ongelmien takana osittain ja lopun viimeistelee ikä; reaktiot eivät ole enää samalla tasolla kuin vaikka 5 vuotta sitten, jolloin auto lähtee lapasesta tilanteissa, joissa aiemmin ihailtiin loistavaa autonkäsittelyä (esim. tuo tännekin linkitetty Span sadekisan avauskierrokset, jossa näkyi täysin samanlaista vatkausta, mitä eilisen kisan pätkässä Vettelin ajossa).

Paineita tuolla miehellä on ollut ennenkin, eivätkä ne ole päässeet ihon alle, joten tuohon en niin usko. Etenkin kun paineiden merkitys yleensä vielä vähenee iän ja kokemuksen karttuessa.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Tässä on se Kimin ongelma, asenne! En halua muuttua vaan "muiden" pitää muuttua, väitän että tämän kauden auto on jo Kimille ok, mutta ne renkaat... Ja niitä ei muuteta millään Kimille sopivaksi, ne on kaikille mustat ja pyöreät. :D

Menestysminen ei vaatisi kuin aika-ajon lämmittelykierroksen ajotyylin muuttamisen, mutta kun ei niin ei...
Kannattaa soitella Maranelloon kun se on noin helppoa

Reaktioaikoihin vetoaminen on pska puhetta. Ihmisen reaktioaika lähtee hidastumaan 20v jälkeen 0,5ms/v vauhdilla. (Lähde: Laura Vainio Pro gradu)
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Reaktioaikoihin vetoaminen on pska puhetta. Ihmisen reaktioaika lähtee hidastumaan 20v jälkeen 0,5ms/v vauhdilla. (Lähde: Laura Vainio Pro gradu)
Miksi pskapuhetta? Mitä yrität tuolla sanoa? Ja ihan noin niinkuin yleisesti ottaen: gradu ei ole mikään auktoriteetti tai lähde sellaisenaan.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Miksi pskapuhetta? Mitä yrität tuolla sanoa? Ja ihan noin niinkuin yleisesti ottaen: gradu ei ole mikään auktoriteetti tai lähde sellaisenaan.
Ihan asiaahan tuo on. Mitä enemmän muuttujia, sitä enemmän reagoitavaa. Kun on lajista, jossa tapahtuu monta asiaa yhtaikaa, niin viiveet kumuloituu. Silloin millisekunnit on jo paljon.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös