#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
:D Joo se taitaakin olla kuitenkin niin päin että Kimi tarvitsee näyttöjä Ferrarilta että auto kulkee ensi vuonnakin, ei suinkaan että Ferrari kaipaisi Kimiltä näyttöjä. Ehkä sopimusta ei ole kirjotettu vielä koska Kimillä on kynä hukassa, muuten varmaa ois jo sopimus tehty aikoja sitte. Melko sokee ylifani täytyy olla että kehittelee foliohattuisena Kimin olevan se joka tässä lyö nyrkkiä pöytään neuvottelupöydässä :D
En tarkottanu, että nyrkkiä pöytään lyö mutta esimerkiks jos liian kovasta palkanalennuksesta ois kyse tai jotain. Ei Kimi sitä Ferraria aja eikä tule ajamaan miljoonalla eurolla eikä dollarilla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
En tarkottanu, että nyrkkiä pöytään lyö mutta esimerkiks jos liian kovasta palkanalennuksesta ois kyse tai jotain. Ei Kimi sitä Ferraria aja eikä tule ajamaan miljoonalla eurolla eikä dollarilla.
Sehän varmaan onkin pattitilanne. Kimin tämän hetkisillä suorituksilla ei monia miljoonia voi pyytää.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Sen verran hyvänoloisen vastauksen antoi Turboruuvi, että koin että keskusteltavat asiat ovat aika pitkälti keskusteltu - tästä johtuen viive vastauksessa. Lyhyesti kommentit vielä. Edit: Ei ne kommentit nyt niin lyhyitä olleetkaan.

Väittäisin että itse vedät jo liian yksinkertaista linjaa. Ethän pysty varmuudella edes tietämään onko Kimin ja Vettelin autot identtiset, moottorikarttojensa tai monen muunkaan asian osalta. Inssit tekevät yhteistyötä kuskien kanssa, mutta heillä ei ole mielestäsi vastuuta mistään ja vain kuskeja voi syyttää kaikesta? Kuski on näkyvin osa koko tiimiä, mutta F1 ei ole ihan yksilöurheilua kuitenkaan, paitsi ehkä Iltasanomista uutisensa lukevalle kansalle...
Itse koen, en tiedä, mutta koen, että kuljettaja on se oman kisatiiminsä pomo. Kuljettaja on se joka määrää ja joka ohjaa oman tiimin toimintaa tiettyyn suuntaan jos homma ei toimi. Olen pohtinut sitä vaihtoehtoa, että kun Kimi ilmeisesti ei koskaan ole kauhean kova "tiiminvetäjä" ollut, niin liekö siinä jotain ongelmaa. Tokihan ne insinöörit laskee niitä moottorikarttoja ja syöttävät ne sisään, mutta Kimin olettaisin ne kuitenkin hyväksyvän. Kyllähän siellä ajetaan harjoituksiakin, mutta jostain syystä siellä spinnejä ei tapahdu. Loppykädessä jos kummallekin kuljettajalle annetaan samat eväät, niin itse katson että vastuu sen oman auton toiminnasta ja tiimi fokuksesta on kuljettajalla itsellään - tai soisin olevan. Lähtökohtana jos olisi, että insinööritiimi vetää niitä asetuksia oman mielivaltansa mukaan sinne autoon, niin outoa olisi jos sillä mallilla joka kuljettaja pärjäisi. Johtaja päättää viime kädessä ja myös kantaa vastuun.

Toisinpäin ajateltuna vielä: Kuinka todennäköisenä pidät Kimin tasoisen kaverin spinnaamista kolmessa kisassa peräkkäin pelkästään omasta syystään? Omasta mielestäni todennäköisyys sille, että Räikkönen muuttui yht'äkkiä sunnuntai-spinnailijaksi ihan vaan omaa lahouttaan, on häviävän pieni..
Kaikissa huippuurheilulajeissa tapahtuu heilahduksia suorittajien tasossa, joskus käsittämättömiäkin, joista ei koskaan päästä yli. Esimerkkejä löytyy niin golffista mäkihyppyyn. Yhtenä esimerkkinä Toni Nieminen menestysvuosien jälkeen. Ei Toni Nieminenkään unohtanut miten hypätään mäestä, mutta hän menetti sen tietyn, sanotaan nyt vaikka mojoksi, mitä menestykseen tarvitaan. En osaa laskea etteikö autourheilulussakin voisi näin käydä. Joskus se voi löytyä uudestaan, muta mitä vanhempi urheilija on, sitä epätodennäköisempää sen uudelleen löytyminen on.

Nyt en ihan edes ymmärrä mitä yrität sanoa?
Samat ongelmat tulevat jatkumaan minkä teorian perusteella?
F1 on juu tulosurheilua (mikäpä urheilu ei olisi), mutta realismia on myös se että näillä asioilla on monia puolia joita ilman tätäkään keskustelua ei käytäisi. Näkisin itse että jos muutamaan kisaan peräkkäin on sattunut samalle kuskille ongelmia, niin on jopa todennäköisempää että seuraavassa kisassa niitä ei enää ole. Esim. jokaiselle sattuu yleensä se parista muutamaan keskeytystä per kausi. Harvoin kenellekään tulee kovinkaan pitkiä keskeytysputkia (ellei puhuta McLaren-Honda tyyppisestä epäluotettavuudesta kaluston suhteen).
Tilastomatematiikan ja urheiluvedonlyönnin näkökulmasta tuo väite on yksinkertaisesti äärimmäisen väärin. Se on juuri päinvastoin. Joukkue tai urheilija jolla menee heikosti, yleensä ottaen jatkaa heikkoja suorituksia myös jatkossa. Tästä syystä joukkueen tai urheilijan jolla menee huonosti, voittokerroin on sitä korkeampi mitä kauemmin putkin on jatkunut. Tietysti on muuttujia mukana, joita täytyy ottaa huomioon. Yksi muuttuja Kimin tapauksessa voisi olla tieto siitä, että moottorikartoille on tehty jotain tai Ferrarilta on tullut uusi moottoripäivitys. Niin kauan kun tällaista tietoa ei ole, on tilastomatematikaan perusteella parempi lyödä vetoa sen puolesta, että myös Unkarissa tulee joko jonkinnäköinen ongelma kisassa, oli se sitten spinni tai joku muu ongelma, joka johtaa siihen että Kimi keskeyttää tai ainakin häviää Vettelille.

Otin tämän esille siksi kun heitit noita kimilaseja joillekin päähän, vaikka itse olet aivan selkeästi ollut välillä liikkeellä täysin antikimilaseilla.
Nooh, anti-joku-lasi on ihminen joka parjaa kuljettajaa myös hyvinä hetkinä, minun mielestä. On kaksi syytä miksi parjaan Kimiä täällä nyt. Yksi on oma turhautuminen suorituksiinsa ja toinen on se, että ainakin omassa elämässäni olen kokenut että jos jossain on ongelma, niin se on hyvä kaivaa perusteellisesti auki, jotta se voidaan korjata. Jos lähtee tielle, jossa esimerkiksi yrittää etsiä selityksiä epäonnistumiselle, toistuvasti, niin mikään ei välttämättä koskaan parane. Enhän minä nyt oikeasti toivo Kimille epäonnea ja aikaisia potkuja Ferrarilta. Toivon, että asiat kääntyisivät parempaan mahdollisimman pian ja aurinko paistaisi jälleen.

Tämä on varmasti totta, mutta tällaisella yleispätevällä toteamuksella ei kyllä saa mitään tukea omille näkemyksilleen, jos ei niitä pysty muuten aukottomasti perustelemaan.
I hear you.
 
Viimeksi muokattu:

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Täällä taas "asiantuntijat" huutelee. F1-autot on jatkuvia prototyyppiautoja, joissa ei ole juuri mitään vakioitua. Joku ihmetteli miten Vettel ei ole pyörähdellyt niinkuin Kimi - no ensinnäkin ko. kavereilla ei ole käytössä samat kartat. karttoja voidaan muokata vaikka kesken aika-ajojen, minuuttia ennen radalle lähtöä. Ja niitä karttoja tekevät insinöörit eli ihmiset, eli virheen mahdollisuus on aina olemassa. Tällä foorumilla osalla porukkaa ei ole selvästikään hajua mitä se motorsportti on siellä kentällä. Nimim. itsekin jokusen kartan tehnyt eri laitteisiin.

Mutta itse uskon että Kimi nousee vielä - on näitä huonojen kisojen putkia ollut ennenkin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Täällä taas "asiantuntijat" huutelee. F1-autot on jatkuvia prototyyppiautoja, joissa ei ole juuri mitään vakioitua. Joku ihmetteli miten Vettel ei ole pyörähdellyt niinkuin Kimi - no ensinnäkin ko. kavereilla ei ole käytössä samat kartat. karttoja voidaan muokata vaikka kesken aika-ajojen, minuuttia ennen radalle lähtöä. Ja niitä karttoja tekevät insinöörit eli ihmiset, eli virheen mahdollisuus on aina olemassa. Tällä foorumilla osalla porukkaa ei ole selvästikään hajua mitä se motorsportti on siellä kentällä.
Eli toisin sanoen koskaan ei voida sanoa jonkun kuljettajan suorittavan huonosti, koska erilainen moottorikartta on aina mahdollinen selitys. Hyvä. Olenkin aina ollut sitä mieltä, että Ukyo Katayama oli kaikkien aikojen paras F1-kuski, mutta saakelin insinööri-ihmiset tekivät jatkuvia virheitä hänen moottorikarttojen osalta. Käsittääkseni myös Taki Inouella oli vastaavia ongelmia ennennäkemättömästä lahjakkuudesta huolimatta.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Eli toisin sanoen koskaan ei voida sanoa jonkun kuljettajan suorittavan huonosti, koska erilainen moottorikartta on aina mahdollinen selitys. Hyvä. Olenkin aina ollut sitä mieltä, että Ukyo Katayama oli kaikkien aikojen paras F1-kuski, mutta saakelin insinööri-ihmiset tekivät jatkuvia virheitä hänen moottorikarttojen osalta. Käsittääkseni myös Taki Inouella oli vastaavia ongelmia ennennäkemättömästä lahjakkuudesta huolimatta.
Yuji Idestä puhumattakaan. Moottorikartan takia ei auto pysynyt hanskassa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Jos ei ole ymmärrystä lajiin, minkäs teet :D no sitten voi tulla aina f1-foorumille pätemään miten joku on menettänyt munansa (mojonsa?)

KING OF SPA

https://www.youtube.com/watch?v=gP-jRSr9gK8
Onkos sulla muuta annettavaa tälle Forumille kuin haukkua muita keskustelijoita?

PS. Videoiden upottaminen on muuten säännöissä kielletty, mutta minkäs teet jos ei ole ymmärrystä säännöistä. :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Jos ei ole ymmärrystä lajiin, minkäs teet :D no sitten voi tulla aina f1-foorumille pätemään miten joku on menettänyt munansa (mojonsa?)

KING OF SPA

https://www.youtube.com/watch?v=gP-jRSr9gK8
Tämä on nyt taas ihme vänkäämistä. Muiden mielipiteet kuitataan sillä, että se on vihapuhetta ja ei löydy lajiymmärrystä.
Sitten itse linkitaan jotain vuosia vanhoja highlitseja omasta suosikistaan, joilla kuitataan muiden "väärät" mielipiteet.

On se niin kauheaa kun joku on vähän eri mieltä. Kaikki negatiivinen ei ole trollausta.
 

Joda^

Well-known member
Liittynyt
23.9.2008
Viestit
190
Hienot vastaukset muutamalta kaverilta täysin asialliseen postiin moottorikartoista :) Mutta eikös se niin mene, että kun tieto loppuu niin ruvetaan viljelemään noita "hauskoja" vastauksia :D
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Hienot vastaukset muutamalta kaverilta täysin asialliseen postiin moottorikartoista :) Mutta eikös se niin mene, että kun tieto loppuu niin ruvetaan viljelemään noita "hauskoja" vastauksia :D
Jos tämä 1,5 kauden alisuorittaminen johtuu moottorikartoista niin ei siellä Kimin korvaamista harkittaisiin edes.
 

Horace

Well-known member
Liittynyt
24.6.2015
Viestit
140
Saapasjalkamaassa Ferrarin kuskivalinnasta äänestys meneillään. Hyvin näyttää Kimi pärjäävän :)

http://www.formulapassion.it/2015/07/f1-sondaggio-chi-fianco-di-vettel-ferrari-nel-2016/

#allwithkimi7
Tästä näkee että kyllä siellä pintaa syvemmällä oikeilla italialaisilla faneilla on luottoa Kimiin. Ne on ne toimittajat mitkä huutelee turhautumistaan ja pitäähän lehti-jutuille saada näkyvyyttä ja myyntiä. Mutta ei sillä, eihän nuo italialaisten lehtien jutut tietenkään täysin tuulesta temmattuja ole.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Ketkä muut suomalaisurheilijat on yhtä pettyneitä muihin sijoihin kuin Kimi,jolle kelpaa vaan voitot ja mestaruudet?

Nopeasti ajateltuna tulee mieleen mäkihypystä Janne Ahonen ja Matti Hautamäki.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Kimi antaisi itselleen potkut, kun voittoja ei ole tullut ja mikään muu ei riitä, kenelläkään muulla ei ole syytä antaa potkuja.

Pahoittelen pientä viivettä vastauksissa, joku järjenjättiläinen antoi minulle kolmen päivän bannin "Toisen käyttäjän solvaus". On kyllä mahtavaa voimantunnetta varmasti. Ihan pelleksi menin sanomaan, ja mielestäni täysin aiheesta. Sellainen salakavala nujertaminenhan ja dissaus on tunnetusti paljon pahempaa kuin suorat sanat. Mutta se siitä. Lähinnä naurattaa.:eek:

Mahtava juttu tuo äänestys! Laitan tämän hetkisen väliaikatilanteen tähän, niin voidaan seurata sen kehittymistä.

Kimi Raikkonen (59%, 3.668 Votes)
Nico Hulkenberg (17%, 1.077 Votes)
Raffaele Marciello (5%, 287 Votes)
Daniel Ricciardo (4%, 253 Votes)
Jean-Eric Vergne (3%, 212 Votes)
Carlos Sainz (3%, 202 Votes)
Valtteri Bottas (3%, 190 Votes)
Altro (specificare nei commenti) (3%, 171 Votes)
Max Vestappen (2%, 137 Votes)
Esteban Gutierrez (1%, 28 Votes)
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Pahoittelen pientä viivettä vastauksissa, joku järjenjättiläinen antoi minulle kolmen päivän bannin "Toisen käyttäjän solvaus". On kyllä mahtavaa voimantunnetta varmasti. Ihan pelleksi menin sanomaan, ja mielestäni täysin aiheesta.
Eiköhän se riitä että kommentoi sitä keskusteltavaa asiaa eikä toista keskustelijaa, vaikka olisikin eri mieltä aiheesta. Yleensä kertoo omasta heikkoudesta esittää asiansa tarpeeksi hyvin, jos sitä pitää ryydittää kommenteilla toisista keskustelijoista.

Sorry OT.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös