70-luvun F1

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Tähän threadiin voi sitten jatkossa kasata juttuja about 70-luvun F1 maailmasta.

Viime aikoina on tullut katseltua taas ahkerasti 70 kausikoosteita joissa silmiin pistävää on se kuinka monen tallin autoilla pystyi taistelemaan kärjessä ja kuinka voimasuhteet vaihtelivat kilpailusta toiseen. Tilastot eivät tuosta ajasta kerro mielestäni vauhdillista totuutta koska keskeytykset olivat niin yleisiä. Usein luotettavin paketti voitti lopulta kisat ja mestaruudet. Nopeus saattoi olla toisinaan muualla, kuten kausikoosteita seuraamalla huomaa. Kuitenkin:

'70 5:n eri tallin autolla saavutettiin voitto.
'71 3:n
'72 5:n
'73 3:n
'74 5:n
'75 6:n
'76 6:n
'77 6:n
'78 4:n
'79 4:n

Yksi monista nopeista mutta epäluotettavista oli '75 Shadown JP Jarier. Shadow saavutti '75 3 paalupaikkaa. Mielenkiintoiseksi heidän kautensa tekee se että miltei kaikki ajoivat tuolloin Cosworth DFV moottoreilla, mutta Shadow pääsi testaamaan (huonosti valmistautuneena) kahdessa viimeisessä kilpailussa Matran V12 moottoria, joka tuotti jo tuolloin noin 30hv DFV enemmän. Shadown auto, kuljettajapaketin(Jarier, Pryce) yhdistäminen Matran tehokkaaseen koneeseen olisi odottanut tuovan paljon '76. Mutta kuinka kävi? Testit menivät heikosti. Shadown pääsponsori Uop vetäytyi, eikä varmalta näyttäneeseen moottoriyhteistyöprojektiin jäänyt rahaa. Siten '76 autosta tuli heikohko + DFVllä varustettu. Tästä alkoi Shadown lasku. Matran moottori sen sijaan kulki hyvin '76-'78 Ligierissä.

 
Viimeksi muokattu:

Formulafani 90

Well-known member
Liittynyt
3.3.2007
Viestit
77
70-luku oli kyllä formuloissa muuten kyllä kivaa aikaa mutta suomalainen lajitietämys oli kyllä noina vuosina hakusessa. Seppo Kannas selosti keskellä yötä tulleissa 5 minuutin koosteissa:nope: Onneksi vuonna 1974 tuli Juha Jokinen meidän iloksemme ja heitti Kannaksen ansaitusti voimistelun pariin:thumbup: Noina aikoina keskimäärin lehdistä luki Fittipaldin ja Laudan taisteluista. Onneksi päättyvän vuosikymmenen mittaan YLE tajusi formulakansan tarpeita ja rupesi näyttämään kunnon koosteita. Ja taisipa kaikkiaan 3 kisaa tulla suorana lähetyksenäkin joista tosin kaksi olivat Monacon GP:tä ja yksi oli muistaakseni Petersonin tulimyrsky 1978 Monzassa. Korjatkaa ehdottomasti jos olen väärässä tuon Monzan suhteen. Varmaa on että ainakin Monacon Grand Prix tuli kaudella 1979 Suorana. Oi niitä aikoja:thumbup:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Formulafani 90 sanoi:
70-luku oli kyllä formuloissa muuten kyllä kivaa aikaa mutta suomalainen lajitietämys oli kyllä noina vuosina hakusessa. Seppo Kannas selosti keskellä yötä tulleissa 5 minuutin koosteissa:nope: Onneksi vuonna 1974 tuli Juha Jokinen meidän iloksemme ja heitti Kannaksen ansaitusti voimistelun pariin:thumbup: Noina aikoina keskimäärin lehdistä luki Fittipaldin ja Laudan taisteluista. Onneksi päättyvän vuosikymmenen mittaan YLE tajusi formulakansan tarpeita ja rupesi näyttämään kunnon koosteita. Ja taisipa kaikkiaan 3 kisaa tulla suorana lähetyksenäkin joista tosin kaksi olivat Monacon GP:tä ja yksi oli muistaakseni Petersonin tulimyrsky 1978 Monzassa. Korjatkaa ehdottomasti jos olen väärässä tuon Monzan suhteen. Varmaa on että ainakin Monacon Grand Prix tuli kaudella 1979 Suorana. Oi niitä aikoja:thumbup:
Muistelisin nähneeni Anderstorpin 1978 kisan (sekä Depaillerin voittaman Monacon 1978), jossa Niki voitti sillä jättipotkuri-Brabhamillaan. VM oli liki ainoa tiedonlähde vuosikymmenen alkupuolella, Lexa Kinnunen nosti vähän kiinnostusta muutenkin.
 

Formulafani 90

Well-known member
Liittynyt
3.3.2007
Viestit
77
Todellakin 70-luvun alussa VM oli kyllä melkein ainoa tietolähde koska pätkälähetykset olivat niin sattumanvaraisia. Vuonna 1974 kun Lexa meni ajamaan niin siihen kisaan mihin hän pääsi niin siitä tuli kokonainen puoli tuntia koostetta. Niin no mahdollisesti Anderstorpin kisa saatettiin näyttää suorana tai osittain suorana ainakin kun kisa tuli kuitenkin länsinaapurista ja se tapa oli opittu jo aiemmin 70-luvun RR-kisoista kun tuolloin näytettiin suorana kotimaan RR-kisoja niin siten on voitu menetellä myös Ruotsin GP:n kohdalla.
 

Panis-Takagi

Sumin kanssa ignoressa...
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
103
Kuskit olivat aikamoisia juntteja tuolloin kuten esimerkiksi James Hunt josta elegantti brittiläisyys oli kaukana. Samanlainen renttu kuin Kimi nykyään, tosin vieläkin v-mäisempänä. Niki Lauda oli myös melkoisen vastenmielinen ihmisenä. Kiitos Laudan :)jaska: ) Nürburgring Nordschleifea ei enää sen koommin ajettu. Vähän turva-aitoja lisää niin voilá! Siinä Bernielle uusi legendaarinen kilparata.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Panis-Takagi sanoi:
Kuskit olivat aikamoisia juntteja tuolloin kuten esimerkiksi James Hunt josta elegantti brittiläisyys oli kaukana. Samanlainen renttu kuin Kimi nykyään, tosin vieläkin v-mäisempänä. Niki Lauda oli myös melkoisen vastenmielinen ihmisenä. Kiitos Laudan :)jaska: ) Nürburgring Nordschleifea ei enää sen koommin ajettu. Vähän turva-aitoja lisää niin voilá! Siinä Bernielle uusi legendaarinen kilparata.
Johan oli taas avautuminen :nope:
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Panis-Takagi sanoi:
Kuskit olivat aikamoisia juntteja tuolloin kuten esimerkiksi James Hunt josta elegantti brittiläisyys oli kaukana. Samanlainen renttu kuin Kimi nykyään, tosin vieläkin v-mäisempänä. Niki Lauda oli myös melkoisen vastenmielinen ihmisenä. Kiitos Laudan :)jaska: ) Nürburgring Nordschleifea ei enää sen koommin ajettu. Vähän turva-aitoja lisää niin voilá! Siinä Bernielle uusi legendaarinen kilparata.
Tämä oli kyllä yksi koko foorumin paskimmista viesteistä pitkään aikaan.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Panis-Takagi sanoi:
Kuskit olivat aikamoisia juntteja tuolloin kuten esimerkiksi James Hunt josta elegantti brittiläisyys oli kaukana. Samanlainen renttu kuin Kimi nykyään, tosin vieläkin v-mäisempänä. Niki Lauda oli myös melkoisen vastenmielinen ihmisenä. Kiitos Laudan :)jaska: ) Nürburgring Nordschleifea ei enää sen koommin ajettu. Vähän turva-aitoja lisää niin voilá! Siinä Bernielle uusi legendaarinen kilparata.
Ainoo mitä se rata tarttis lisää, on isot turva-alueet (ei välttämättä asvaltoidut, ainoa vaan ettei niille ole kyseisellä radalla tilaa paskan vertaakaan). Siis sehän on koko tanan matkalta ympäröity metallikaiteilla. Ja ne on noin parin metrin päässä radasta ja sä haluut vielä lisää turva-aitoja? Käytä aivojas! Se rata oli jo Laudan onnettomuuden aikoihin F1 autoille liian vaarallinen paikka. Ja sitä se on nykyäänkin. :thumbdown :thumbdown
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Varoitus, sisältää offtopicia

Kysykää mitä Kimi olisi siitä mieltä. :rolleyes:

"Ei sillä väliä, samahan se on kaikille" tai "jos pelottaa niin voihan ajaa hiljempaa." :thumbup:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
70-luvun tietolähteistä VM oli selvä ykkönen mutta oli sellainen omituinen aikakauslehti kuin Uusi Maailma jossa oli usein juttuja F1:stä. Ei tosin oikeita kisaraportteja vaan "glamouria" ja lieveilmiöitä - joku toimittaja oli oltava Nina Rindt-Lincolnin lähipiiriä ja siinä sivussa oli kertynyt muitakin tuttuja.

Mutta oli mukana kisakuviakin! Samassa julkaisussa oli muuten myös Heikki Mikkolasta enemmän juttua kuin näissä Apu-Seura-yms yhteensä.
 

TJS

Lunta, lisää lunta
Liittynyt
17.11.2007
Viestit
76
IceManFani sanoi:
Ainoo mitä se rata tarttis lisää, on isot turva-alueet (ei välttämättä asvaltoidut, ainoa vaan ettei niille ole kyseisellä radalla tilaa paskan vertaakaan). Siis sehän on koko tanan matkalta ympäröity metallikaiteilla. Ja ne on noin parin metrin päässä radasta ja sä haluut vielä lisää turva-aitoja? Käytä aivojas! Se rata oli jo Laudan onnettomuuden aikoihin F1 autoille liian vaarallinen paikka. Ja sitä se on nykyäänkin. :thumbdown :thumbdown
Ja kaiken lisäksi rataa restauroitiin kovalla kädellä 70-luvun alussa, jotta radasta tulisi turvallisempi. Rataa ympäröitiin kaiteilla ja ulosajo-alueita lisättiin. Samalla radan pintaa siloiteltiin useasta kohtaa. Ennen uudistusta monessa kohtaa kun lipesi, niin ensimmäinen kontakti tapahtui radan vieressä olevan petäjän kanssa tai auto tipahti rinteestä alas. Sen aikaisten kuljettajien kommentit olivat murskaavia uudistukselle, mm. Jack Brabham kutsui uudistettua rataa ämmämäiseksi, mikä näin nykynäkökulmasta kuulostaa aika huvittavalle :)
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
TJS sanoi:
Sen aikaisten kuljettajien kommentit olivat murskaavia uudistukselle, mm. Jack Brabham kutsui uudistettua rataa ämmämäiseksi, mikä näin nykynäkökulmasta kuulostaa aika huvittavalle :)
Ajat ovat muuttuneet. Nykyään kaikki hiekkakikkareet radalla on liian vaarallista. Turva-aitojen on oltava kuuden rengasrivin pehmustamia, kilometrin pituisen asvaltoidun turva-alueen takana.

60-luvun kuskit varmaan kyllästyisivät nykyratoihin heti ja lähtisivät tekemään jotain vaarallisempaa, esim. pelaamaan Golfia.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Panis-Takagi sanoi:
Kuskit olivat aikamoisia juntteja tuolloin kuten esimerkiksi James Hunt josta elegantti brittiläisyys oli kaukana. Samanlainen renttu kuin Kimi nykyään, tosin vieläkin v-mäisempänä. Niki Lauda oli myös melkoisen vastenmielinen ihmisenä. Kiitos Laudan :)jaska: ) Nürburgring Nordschleifea ei enää sen koommin ajettu. Vähän turva-aitoja lisää niin voilá! Siinä Bernielle uusi legendaarinen kilparata.
 

Panis-Takagi

Sumin kanssa ignoressa...
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
103
Voin perustella mielipiteeni: Kyllä nyky-Ykkösellä voisi ajaa tuon Nordschleifen ihan hyvin, koska Nick Heidfeld ajoi tässä taannoin ko. radalla testiä. Ainoastaan die Karusell't ovat ehkä nykypohjaisille autoille liian vaativia mutta kunhan autojen maavaraa nostetaan niin syytä huoleen ei pitäisi olla. Toki Takuma Saton ja Felipe Massan kaltaiset kamikaze-kuskit ilman luistonestoa ei pitäisi päästä lähellekään koko rataa.

Lisäksi olen ajanut koko radan aikaan 7 minuuttia jotain Niken formulaa muistuttavalla prototyyppiautolla Gran Turismo 4:llä mikä vastaa käytännössä formulakuskien omia simulaattoreita. Kierrokselleni mahtui tasan 1 ulosajo jonka sain haltuuni.:alppu:

Toki nopeuksia tulisi rajoittaa merkittävästä >300km/h johtuen siitä että useimmat nykysirkuksen kuskit eivät ole tarpeeksi hyviä ajamaan koko rataa ympäri ilman mokia. Eivät taida edes kestää tuon radan paineita yksin ajettaessa, entäs kun lähdössä on 20 autoa? Jokatapauksessa olisi ehdottomasti ylivoimaisesti nykysirkuksen värikkäin kisa:thumbup:

Tietysti, jos pusi-formulaistit eivät vielä uskalla ajaa siellä niin why not ei DTM- ja Porsche Cupit ajelisi siellä testiksi? Varmasti antaisi lisäarvoa lajille jos Saksan legendaarisin moottorirata otettaisiin kansallisen vakioautosarjan vetonaulaksi Michael Schumacherin :)p) kanssa. Toki Mattias Laudaa ei pidä päästää radalle tai aloittaa pahimmillaan purkutyöt radalle samanlaisella sähläyksellä kuin isänsä 76:alppu:
 

TJS

Lunta, lisää lunta
Liittynyt
17.11.2007
Viestit
76
Panis-Takagi sanoi:
Voin perustella mielipiteeni: Kyllä nyky-Ykkösellä voisi ajaa tuon Nordschleifen ihan hyvin, koska Nick Heidfeld ajoi tässä taannoin ko. radalla testiä. Ainoastaan die Karusell't ovat ehkä nykypohjaisille autoille liian vaativia mutta kunhan autojen maavaraa nostetaan niin syytä huoleen ei pitäisi olla.:
Heidfeldin kyseessä "testi" oli ajaa ajaa muutamassa kohdassa kovaa, oikaista muutama paha mutka, ja sitten taas hiljentää ja vilkutella yleisölle. Maavara oli nostettu jo niin ylös, ettei aerodynamiikka toiminut enää kunnolla ja alla olivat Bridgestonen erikoisrenkaat(erikoisen huonot?). Pelkkä pr-temppu ja näytösajohan se oli vakavan testin sijaan.

Hänen paras kierrosaikansa oli 8:34, josta voi päätellä kuinka hyvin auto sopi radalle, kun Niki ajoi -76 aika-ajossa 6:58.60 ja Stefan Bellof ajoi radan 1983 aikaan 6:11.13. Kun häviää yli 2 minuuttia 25 vuotta vanhalle autolle ja renkaille mutkia oikomalla ei oikein anna positiivista signaalia asiasta. Jos kierrosennätys olisi ollut mahdollista saavuttaa kohtuullisella työllä, niin aivan varmasti he sitä olisivat yrittäneet valokuvien ottamisen sijaan. Mainosarvo olisi kuitenkin valtava.

Samalla logiikalla talvella voisi ajaa lapissa gp:n koska Häkä ajoi 2-paikkaisellä mäkillä mainoksessa siellä nastarenkailla.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
TJS sanoi:
Samalla logiikalla talvella voisi ajaa lapissa gp:n koska Häkä ajoi 2-paikkaisellä mäkillä mainoksessa siellä nastarenkailla.
Tai Sveitsissä järven jäällä aka Heidi viime talvena BMW:llä.
 
Ylös