-Japé-
Well-known member
- Liittynyt
- 18.11.2005
- Viestit
- 1290
Tähän threadiin voi sitten jatkossa kasata juttuja about 70-luvun F1 maailmasta.
Viime aikoina on tullut katseltua taas ahkerasti 70 kausikoosteita joissa silmiin pistävää on se kuinka monen tallin autoilla pystyi taistelemaan kärjessä ja kuinka voimasuhteet vaihtelivat kilpailusta toiseen. Tilastot eivät tuosta ajasta kerro mielestäni vauhdillista totuutta koska keskeytykset olivat niin yleisiä. Usein luotettavin paketti voitti lopulta kisat ja mestaruudet. Nopeus saattoi olla toisinaan muualla, kuten kausikoosteita seuraamalla huomaa. Kuitenkin:
'70 5:n eri tallin autolla saavutettiin voitto.
'71 3:n
'72 5:n
'73 3:n
'74 5:n
'75 6:n
'76 6:n
'77 6:n
'78 4:n
'79 4:n
Yksi monista nopeista mutta epäluotettavista oli '75 Shadown JP Jarier. Shadow saavutti '75 3 paalupaikkaa. Mielenkiintoiseksi heidän kautensa tekee se että miltei kaikki ajoivat tuolloin Cosworth DFV moottoreilla, mutta Shadow pääsi testaamaan (huonosti valmistautuneena) kahdessa viimeisessä kilpailussa Matran V12 moottoria, joka tuotti jo tuolloin noin 30hv DFV enemmän. Shadown auto, kuljettajapaketin(Jarier, Pryce) yhdistäminen Matran tehokkaaseen koneeseen olisi odottanut tuovan paljon '76. Mutta kuinka kävi? Testit menivät heikosti. Shadown pääsponsori Uop vetäytyi, eikä varmalta näyttäneeseen moottoriyhteistyöprojektiin jäänyt rahaa. Siten '76 autosta tuli heikohko + DFVllä varustettu. Tästä alkoi Shadown lasku. Matran moottori sen sijaan kulki hyvin '76-'78 Ligierissä.
Viime aikoina on tullut katseltua taas ahkerasti 70 kausikoosteita joissa silmiin pistävää on se kuinka monen tallin autoilla pystyi taistelemaan kärjessä ja kuinka voimasuhteet vaihtelivat kilpailusta toiseen. Tilastot eivät tuosta ajasta kerro mielestäni vauhdillista totuutta koska keskeytykset olivat niin yleisiä. Usein luotettavin paketti voitti lopulta kisat ja mestaruudet. Nopeus saattoi olla toisinaan muualla, kuten kausikoosteita seuraamalla huomaa. Kuitenkin:
'70 5:n eri tallin autolla saavutettiin voitto.
'71 3:n
'72 5:n
'73 3:n
'74 5:n
'75 6:n
'76 6:n
'77 6:n
'78 4:n
'79 4:n
Yksi monista nopeista mutta epäluotettavista oli '75 Shadown JP Jarier. Shadow saavutti '75 3 paalupaikkaa. Mielenkiintoiseksi heidän kautensa tekee se että miltei kaikki ajoivat tuolloin Cosworth DFV moottoreilla, mutta Shadow pääsi testaamaan (huonosti valmistautuneena) kahdessa viimeisessä kilpailussa Matran V12 moottoria, joka tuotti jo tuolloin noin 30hv DFV enemmän. Shadown auto, kuljettajapaketin(Jarier, Pryce) yhdistäminen Matran tehokkaaseen koneeseen olisi odottanut tuovan paljon '76. Mutta kuinka kävi? Testit menivät heikosti. Shadown pääsponsori Uop vetäytyi, eikä varmalta näyttäneeseen moottoriyhteistyöprojektiin jäänyt rahaa. Siten '76 autosta tuli heikohko + DFVllä varustettu. Tästä alkoi Shadown lasku. Matran moottori sen sijaan kulki hyvin '76-'78 Ligierissä.
Viimeksi muokattu: