70-luvun suurajot

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Kirjaversiosta saa kustantajalta sen rahankin pois. Nettiporttaaliin joudut tuppaamaan isot kasat mainoksia eri firmoilta että saat kyseisestä touhusta rahaa..

Mun mielestä kirja on tässä suhteessa parempi. Saapahan sit tekijä ainakin pienen vaivanpalkan näkemästään isosta työstä..
 

majuni

Well-known member
Liittynyt
25.2.2009
Viestit
98
Kirjasta

...eilen ja tänään mentiin 'projektissa' iso harppaus eteenpäin. Ideoitiin, suunniteltiin, ja unelmoitiin...ensin, ja sitten pantiin toimeksi. Otin yhteyksiä eri puolille (AKK, Suurajot ry, ...) ja nyt odotellaan mihin päin se kääntyy...Saab99 Ralley teki alustava layoutin ideastaan, jos kirja oliskin NETTIKIRJA. Mitäs sanositte? Olis linkit karttoihin, kuviin, videoihin, sun muuhun kerronnan lomasta...Sais myös julkaistua pala tai vuosi kerrallaan ja päivittää kun uutta tietoa tulee...
-Oma mielipiteeni on, että kirja on kirja joka on kerran kirjoitettu, valtava vaiva nähty ja sinne ei tämän jälkeen mitään lisätä.
Jos teoksesta tehdään tarpeeksi kattava, niin uskon, että sitä luetaan monia vuosia. Itse joudun lehteen kirjoittaessani silloin tällöin selailemaan mm. vanhoja Jyskälän teoksia etsiessäni tietoja kuljettajista tai pikataipaleista.
Kustannuspuoli on tietenkin se mikä ratkaisee minkälaisen tuotteen tehdään.

Viikonloppuna Päitsissä saan muutaman puuttuvan 70-luvun Jyskälän kartan, sitten koko kavalkaadi on kasassa.

Se mitä vihjasit Jyskälä/AKK:sta on varmaakin ollut melkoista vääntöä.
Monessa muussakin yhteydessä on tullut rivien välistä ilmi se tyyli millä nykyisin autourheilua Suomessa johdetaan, mutta ei siitä sen enempää, vaan keskitytään pelkästään Wanhaan kunnon Jyskälään kera BDA:n ja EMS:n

majuni
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Eihän kirja ja nettisivusto ole toisiaan poissulkevia... Tee ensin kirja ja sen jälkeen samasta aineistosta (toki pitää muokata verkkokirjoituksen periaatteiden mukaisesti) voit perustaa saitin, joka sitten alkaa elämään. Kirja on kuitenkin kongreettinen ja se jää muistona hyllyyn itsellesikin.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Kirjan puolesta minäkin liputan.

Toki Jyskälä ansaitsee myös kattavan nettisivuston, mutta kirja on se, joka on ja pysyy, ja sitä selaillaan vielä vuosikymmenienkin päästä; sillä on arvoa ja se arvo ei menetä loistettaan vuosikymmenienkään saatossa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
60-70 sivua per kisavuosi tekee jo pelkästään yhden vuosikymmenen kattavasta kirjasta aivan käsittämättömän tiiliskiven. Sellaisen ulosmyyntihinta muodostuu äkkiä niin kovaksi ettei volyymit riitä alkuunkaan kattamaan edes tekokustannuksia. Siispä ehdotan että yhdistetään kirjan ja nettiporttaalin edut ja eliminoidaan kirjan haitat tekemällä siitä multimedia-teos esim. CD tai DVD formaattiin. Sinne saisi ympättyä myös liikkuvaa kuvaa sikäli kuin sellaista tarjolla olisi.
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
60-70 sivua per kisavuosi tekee jo pelkästään yhden vuosikymmenen kattavasta kirjasta aivan käsittämättömän tiiliskiven. Sellaisen ulosmyyntihinta muodostuu äkkiä niin kovaksi ettei volyymit riitä alkuunkaan kattamaan edes tekokustannuksia. Siispä ehdotan että yhdistetään kirjan ja nettiporttaalin edut ja eliminoidaan kirjan haitat tekemällä siitä multimedia-teos esim. CD tai DVD formaattiin. Sinne saisi ympättyä myös liikkuvaa kuvaa sikäli kuin sellaista tarjolla olisi.
Oletan tuon 60-70 s tarkoittavan raakatekstiä, joka ei siis tarkoita lopullista laajuutta...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
sivuja

Oletan tuon 60-70 s tarkoittavan raakatekstiä, joka ei siis tarkoita lopullista laajuutta...
Jep, nyt on 60 s. vuodesta 1976, ja siinä ei ole karttoja eikä kuvia. Mistä se sivumäärä sitten tulee? No, aluksi reitti lyhyesti, sitten lähtöluettelo, sitten ennakkotunnelmat (tähän panostan), jossa luodataan kunkin kärkikuskin kulunutta vuotta, asetelmia ja ennakkodotuksia kisaan, harjoittelua yms, sitten varsinainen kisaraportti pätkä kerrallaan, tai jotkut pätkät oon niputtanut pareittain. Sitten lopputulokset ja jälkipuheet ja kommentit. Lisäksi alkuun pari kolme sivua uudistuksista, muutoksista (kuten spontorointi, ajanotto, ..).

Jos pitäs alkaa tiputtaan laajuutta, ainoa mistä sen voisi tehdä on kisakooste, mutta juuri sen HALUAN dokoumentoida niin hyvin kuin mahdollista.

Toki nää mun sivut on wordin sivuja, ja taitolla ne supistuu kyllä... Lisäksi ehkä vuosi 1971 on suppeampi, mutta vastaavasti 1974:stä on todella kattavasti ennakkotunnelmia... Täytyy opetella tiivistämään, ja välttää toistoa yms, joten katotaan...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Nuoria urhoja...

... ennenvanhaan Aleenikin oli nuori ;) Tai Vatanen, poikanen sanoisin!

Markku lähtötunnelmissa 1978 Alitalian väreissä, Ari taas Mallu- takissaan 1977, takana Fiatin kaunis huoltoauto
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tunnelmaa 1974

Todella Suurajotunnelmaa kuva täynnä, vaikka auto ei tarkkaan näykään. Stig Blomqvist hyppää postiautonvärisellä Saabillaan. Nikkasen albumista, tietty!
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8283
Kyllä siinä on tupannut toisin päin käymään, tekstieditorilla kirjoitetun sivumäärän saa varmaan aika lailla tuplata kun sen taittaa maukkaiden kuvien ja grafiikan kera. Siinä alkaa olla aineksia kirjasarjaan, kirja per Suurajot. Ellei sitten tee sitä raamattu-formaattiin eli pirun pienellä tekstikoolla. :p
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Sivumäärä riippuu täysin lay-outista. Tekstin pituus tietenkin palstojen koosta, määrästä ja marginaaleista. Ylipäätään tuo kuvitus sitten määrittää paljonko tekstimassaa mahtuu yllä mainituin asetuksin aukeamalle. Tähän peliin vaikuttaa oleellisesti myös formaatti (sivun koko), fontti, rivinväli, tavutus, väliotsikoiden tyyli (vai onko niitä ollenkaan?)... jne. jne. Kuten todettua, pelkän wordiin kirjoitetun raakatekstin perusteella ei voi laskea sivumäärää oikein mitenkään. Variaatioita on useita.
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Mutta makka hyvä, älä tässä vaiheessa mieti sitä laajuutta sen kummemmin. Tee vain tasalaatuista sisältötyötä. Saab_99_rallye tuntuu olevan ammattimies, jolta saat käytännön apua. Toki minultakin voip' kysyä!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Urria 1973

Tunnelmapala isosta hypystä 1973, Mäkinen tuo tutulla tyylillään vähän vinossa hypyn yli. Timo jarrutti näin vauhtia viime tipassa heittämällä auton poikittain. Teki samoin ainakin 1976. Se vinous ei tietty tästä kuvasta vielä näy, mutta kun auto tulee alas, se on vinossa.

Kuva on napattu videosta, joka taas oli youtubessa...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Juu en

Mutta makka hyvä, älä tässä vaiheessa mieti sitä laajuutta sen kummemmin. Tee vain tasalaatuista sisältötyötä. Saab_99_rallye tuntuu olevan ammattimies, jolta saat käytännön apua. Toki minultakin voip' kysyä!
... en murehdi sitä. Sitä murehdin, että töissä on niin kiirettä, etten ehdi tällä erää juurikaan kirjoittaa (siis kotona, en töissä)...Mutta kesällä taas on aikaa... Saab-99- mies on aivan korvaamaton sparraaja! Ja te kaikki muutkin tietty!
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Juu, kirja vs. netti keskustelusta tosiaan että kumpikaan ei ole toisiaan poissulkevia vaan Suurajojen ympärille voisi lähinnä perustaa sivut joissa olisi alkuun vaikka perustiedot ja alkuun vaikka 70-luvusta, koska siitä löytyy juuri eniten materiaalia ja sitä on eniten "tutkittu" täällä. Tuleeko sinne Makan kirjaa tai osia siitä, sen voi päättää myöhemmin. Lähinnä jos sivut saisi pystyyn ja pohjan josta lähteä liikkeelle niin sekin olisi jo jotain. Alunperin tällä koko asian toteuttamisella ei ole ollut minkäänlaista kaupallista tarkoitusta eikä sitä varmaan jatkossakaan tule olemaan, lähinnä kyse on suuresta kiinnostuksesta asiaan ja hienon historian esiintuominen. Ohessa nyt nopea idea sivupohjasta, tässä tapauksessa Ek 2 Humalamäestä vuodelta 1977.

http://www.saab99rallye.net/wp-content/Suurajot_www.jpg
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
sisällysluettelo 1976

Tällainen on tämän hetken sisällysluettelo vuodelle 1976.

makka
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kirja vs netti

Juu,

Olen kallistumassa takaisin perinteisen kirjan puolelle. Mutta kysymys on, voisiko sen julkaista osina, esim. vuodet 1971-1972, 73-75, 76-77 ja 78-79. Toisaalta itse jos semmoista olisin ostamassa tai hankkimassa muuten, haluaisin koko paketin kerralla...

Nettiin pitää saitti rakentaa, se on selvää. Mutta kirjasta sinne voisi ottaa lyhennelmiä, parhaita paloja, kuvia ja kaavioita tms. Nettisaitti siis 'markkinoisi' itse kirjaa. nettiin voisi lisätä sitten oman osion,johon voisi täydentää jotain asioita, joita kirjaan ei tullut, esim. jos ihmeellisesti selviäisi joku yksityiskohta, jota en olisi jo löytänyt ja jolla olisi merkitystä.

Vuodet 76-77 olisi pienellä viilauksella valmiita julkaistavaksi, tosin kuvaliitteet ovat puutteellisia. Ai niin, ajatus on, että joka vuodessa olisi erillinen kuvaliite, ja joka kuvassa kuvaus kuka, missä mahdollisesti, ja muuta speciaalia ko autoon tai skuskiin liittyen...Eli kuvaliitekin toimisisi tarinana.

Kartat on sellaisia, että ne voisi suosiolla jättää nettiin, koska kirjaan niiden saaminen voinee olla kova homma. Kirjaan riittäisi se kokoomakartta, josta näkyy lenkit kokonaisina. Muutenkin nettiversioon vois lähtee rakentamaan esim. legendapätkistä omaa tarinaansa, kuvia nykyään tutuista paikoista, karttoja, foorumilaisten muisteluja yms. Niitä voisi rauhassa täydennellä, eikäkirjan anti siitä kärsisi.
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Olet siinä vaiheessa sisällöntuotantoa, jossa ideoita kukkii ja into ruokkii intoa. Mutta tässä vaiheessa pitää myös laittaa jäitä hattuun, eikä tehdä liian rajoittavia ratkaisuja jo alkuvaiheessa. Eli, tee nyt tuolla kadehdittavalla innolla sitä tekstiä ja keskustele vaikka Saab_99_rallyen kanssa sisällön hierarkisoinnista. Tällä tarkoitan sitä, että sisältö voidaan esittää todella monin eri tavoin. Jos esim. päältä katsoen leipätekstiin alkaa ilmaantumaan paljon numereenista tietoa, tulee mieleen kysymys, josko kaiken vastaavanlaisen informaation voisi esittääkin kaaviona. Taittoa suunniteltaessa voi esiin tulla villejäkin ideoita, jotka vaativat tekstisisällön uudelleen järjestelyä / muokkaamista. Näin ollen ei tässä vaiheessa kannata tehdä 'valmista' tekstiä kovin vakavasti. Paitsi tietenkin jos sisällön esittämiseen valitut elementit on jo lyöty lukkoon, niin silloin homma on eri.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
kirjoittamisesta

Olet siinä vaiheessa sisällöntuotantoa, jossa ideoita kukkii ja into ruokkii intoa. Mutta tässä vaiheessa pitää myös laittaa jäitä hattuun, eikä tehdä liian rajoittavia ratkaisuja jo alkuvaiheessa. Eli, tee nyt tuolla kadehdittavalla innolla sitä tekstiä ja keskustele vaikka Saab_99_rallyen kanssa sisällön hierarkisoinnista. .
Jep. Kiitos vinkistä. Vaimo on kanssa sanonut, että älä hiero niitä detaileja vaan kirjota vaan yhteen pötköön. Uskotaan. Mä en ole lyönyt lukkoon muuta kun tavan, jolla esitän ek- ajat boxissa ja jotkut kuskien kommenttien suorat sitaatit värillisessä boxissa, ja niitäkin voi muuttaa.

Seuraavana olis vuorossa vuoden 1975 aloitus, joka aina on se vaikee pala. Järjestellä aineisto, kerätä se ennako-osion informaatio, kirjottaa se. Kun ennakko on valmis, koitan pusertaa itse kisan nopeesti pakettiin, koska tavoittelen sillä jotain fiilistä siihen, että eläisin kisaa tässä ja nyt. Kauhee haaste se on, mutta parhaimmillaan vuotta 77 kirjoittaessani pääsin ajoittaan fiilikseen, jossa jo jännitti, mihin päin kisa seuraavalla pätkällä kääntyy, kuka keskeyttää jne...Tarkoitus on siis saada se kisaosio fiilikseltään johonki ennen kokemattoman muotoon...Tosin siihen ehkä tarvittais oikee kirjailija eikä tämmönen harrastelija. Mutta siihen on yritys.

odottelen tässä Suurajot ry:n taholta yhteydenottoa, joka parhaimmillaan voi viedä mut noiden vuosien arkistojen luokse, ja sitä kautta vielä parempaan lopputulokseen. Muutenkin haluaisin, että jos joku 'virallinen' taho tähän juttuun tulee taakse, niin se olisi se taho, joka niitä ralleja silloin pyöritti, ja ne elämykset aikaan sai, eli suurajot ry.
 
Ylös