70-luvun suurajot

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Suurajot ry

Makka on täällä maininnut useaan otteeseen tuosta Suurajot ry:stä. Missäs tuo Suurajot ry toimii? Onko sillä jonkinlainen toimipiste tai jotakin sähköpostiosoitetta tai nettisivua? Kovin tuntuu olevan piilossa, kun en ole mistään löytänyt tietoa koko järjestöstä nykyään.
Minkäslainen se Suurajot ry:n arkisto sitten on? Pääseekö sitä kukaan tutkimaan?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
ry

Missäs tuo Suurajot ry toimii? Onko sillä jonkinlainen toimipiste tai jotakin sähköpostiosoitetta tai nettisivua? Kovin tuntuu olevan piilossa, kun en ole mistään löytänyt tietoa koko järjestöstä nykyään.
Minkäslainen se Suurajot ry:n arkisto sitten on? Pääseekö sitä kukaan tutkimaan?
Ry on melko piilossa. Minä olen tavannut puheenjohtajan. Arkistoihin ei ole kukaan vielä päässyt, ja kirjaprojektin varjolla minulla on sinne mahdollinen pääsy...Painotus sanalla mahdollinen
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Jarruvalot

Syvällisen analyysin :D jälkeen johtuu siitä että Simolla on valot päällä ja takavalot palaa sen takia, .
Jaa mää luulin että ne on jarruvalot jotka loistaa. Kiitos asiantuntevasta diagnoosista. Sovitaanko että Lammilla teilläkään ei pala missään kohtaa jarruvalo?? ;)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Jännittää

Tänään on edessä palaveri kustantajan (siis mahdollisen) ja taittajan kanssa. Luulen, että olen aika paljon viisaampi hankkeen onnistumisesta sen jälkeen.

Kirjoituspuolella vuoden 1971 ennakko on menossa, ja siinä juuri Opel on Pop- tallin tarina, eli Nuuttiloiden pyörittämä kotkalainen rallitalli.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Rallikokemus

Niin, ja eilen 'tallimme' sai ensimmäisen suorituksen ja tuloksen, kun pojat ajoi Saab 99EMS-llä maaliin ja luokkansa sijalle 7 Lammin Historic- rallissa. Meikä oli huoltomiehenä. Tankkasin auton kerran ja kiinnitin takaluukun pidikkeen pikkuruuvilla, loppuaika oli vaan hengailua! Monen muun tiimin huoltomiehet joutuivat oikeesti töihin, siellä nimittäin rutattiin ennätysmäärä kaunista kalustoa, mutta ei meidän tallissa ;)

Olen entistä vakuuttuneempi, että osa rallihistoriaa on myös huolto, ja aion sen tapahtumia valottaa myös kirjassa. On ollut kyllä kova suoritus hoitaa liikkuva huolto ilman yhteydenpitovälineitä (ainakaan kunnollisia), ja olosuhteet oli mitä sattuu...Ei ollut huoltoparkkeja...tai oli kai, kun parkkeerattiin bussipysäkille huoltoa tekemään :)
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
LAMMILLA
Me taas olimme katsomassa ek2 ns. talon mutkassa. Olihan katsomista koko ajan. Valitettavasti emme ehtineet huoltoon morjenstamaan.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Niin, ja eilen 'tallimme' sai ensimmäisen suorituksen ja tuloksen, kun pojat ajoi Saab 99EMS-llä maaliin ja luokkansa sijalle 7 Lammin Historic- rallissa.

..tai oli kai, kun parkkeerattiin bussipysäkille huoltoa tekemään :)
Hyvä että Saabi pysyi pystyssä, mua hiukan huolestutti Makkan neuvo että eihän sit jarruvalot pala,eihän ..:wink: Meinaan jos möhkösaabi kääntyy ilman vasemman jalan jarrutusta niin sit mennään tosi hiljaa tai kuski on ihan guru.
Toki tässä tapauksessa uskon jälkimmäiseen vaihtoehtoon:rolleyes:

Joo, huollot oli kielletty bussipysäkillä, tiealueella jne. eli liikennesääntöjen mukaan piti mennä,eihän pysäkillä nykyäänkään saa ,siviilissäkään , tehdä muuta kuin matkustajavaihtoja. Jyväskylässä me tehtiin 70- luvun loppupuolella (kun aloin olemaan mukana) niin, että kysyttiin etukäteen lupa kaikkiin mahdollisiin tehtaiden ja muidenkin firmojen pihoihin.Niin teki moni muukin mutta tilaa riitti koska huolto häipyi kireellä aina ku homma tuli valmiiksi.Pihat oli semmosessa non- stop käytösssä sitte niin kauan kun autoja riitti.Ja jos ei ollu pihoja, kytättiin kaikkia mahdollisia peltotien päitä, levähdysaleita,vanhoja soranottopaikkoja ja mitä vaan tuli mieleen.
Tietenkin hommaa helpotti, että toimenpiteet ja autotkin oli hiukan simppelimpiä kuin tän päivän jyväskylässä. SM- ja muissa pimeissä ralleissa se oli paljon vaikeempaa, sillä milläs kysyt lupia kun ei tiedetty reittiäkään, siirtymät kulki paljon enemmän mutkasia kyläteitä kuin nykyään jne. eli mitään tehdasalueita ja muita ei oikeen edes ollu reittien varsilla. Jyväskylä oli siis siinä suhteessa tavallaan "helppo" kun etukäteen pystyi laatimaan edes välttävän huoltosuunnitelman, muissa ralleissa se tehtiin kartturin kanssa noin viidessä minuutissa.....

Olen miettiny / leikkiny usein ajatuksella että mitä jos jyskälä olis edes kerran ajettu talvella. Ois kyllä muuttunu myös huollon olosuhteet, mutta kuvitelkaas kaikki ne vanhat pätkät lumipenkkojen välissä, niillä autoilla ja myös ne ulkomaalaiset kuskit mukana eli MM-rallina, mutta talvella!!
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Maaliin päästiin ja kokemusta tuli taas roppakaupalla, ek-kilometrejä saatiin alle enemmän kuin kahdessa kisassa yhteensä. Tiet oli mukavan jouhevia ja muutamia ylläripaikkojakin löytyi, tosin meille ne eivät aiheuttaneet ohjelmaa kun tultiin varman päälle. Vauhti nyt oli sellaista mitä elämäni toisessa kisassa ja 11 ek kilometrin kokemuksella voi olla, mutta se ajettiin mitä uskallettiin, nostetaan vauhtia kunhan saadaan hieman enemmän kokemusta ja tuntumaa autoon. Kakkos ek:lla tuli yksi spinnaus kun hieman ahnehdin yhden oikean mutta siitäkin selvittiin etuspoilerin pienellä osumalla ja koneen sammumisella. Romua tuli aikalailla ja hienoa kalustoa laitettiin remonttiin mutta se tuntuu olevan pelin henki tänäpäivänä.

Kiitokset Makkalle huoltopäällikön hommista, huolto pääsi vähällä tällä kertaa. Tosin ei meillä ollut varaosiakaan joten hirveämpiä remontteja ei oltaisi voitu tehdäkään.

Auto toimi loistavasti, yhdellä siirtymällä lämmöt nousivat tappiin mutta pysähdyimme tienposkeen ja päästimme ilmat jäähdyttimen vesisäiliöstä pois ja homma korjaantui sillä. Vaihdekepin nuppi lähti irti kakkospätkällä mutta vaihteita oli itseasiassa parempi vaihtaa ilman nuppia ja loppukisa ajettiinkin sitten ilman nuppia. Eilen kun nostin autoa pukkien päälle niin huomasin että peräpäässä oleva vakaajan tangon kiinnike oli lähtenyt irti hitsauksistaan mutta se on helposti korjattu. Hauskaa oli koko rahan edestä ja kisatouhuihin palataan lumilla.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Ja löytyy kuvaa myös omista otoksistani (EK2 "Laurosen paikka"):
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
arkistot

Pieni kurkkaus suurajot-arkistoon eilen...Huh, mikä määrä materiaalia.

Samalla selvisi, miten paljon olin tehnyt 'turhaa' työtä etsiessäni pätkäaikoja epäselvistä sanomalehtikopioista, kun tuolla oli joka pätkältä KAIKKI tulokset siististi kirjana. Mä kokeilen semmosta juttua, että joka pätkältä tulee top10, ja sen perään 3 satunnaisesti valittua muuta aikaa. Nimimiehiä, erikoisuuksia tai muita sijoilta 11-11x...

Myöskin tutkapöytäkirjat oli hienoa nähtävää, niitä tulen refereoimaan kanssa.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Pieni kurkkaus suurajot-arkistoon eilen...Huh, mikä määrä materiaalia.

Samalla selvisi, miten paljon olin tehnyt 'turhaa' työtä etsiessäni pätkäaikoja epäselvistä sanomalehtikopioista, kun tuolla oli joka pätkältä KAIKKI tulokset siististi kirjana.

Voin kuvitella......onhan tommosella organisaatiolla pakko olla kaikki mutta miks senkin pitää olla suomalaiseen tyyliin niin "salaseura".
Saitko sä sieltä kopiot tai jotain jotta käynnistä oli oikeeta hyötyä.Tarkotan että harmittaishan tosi paljon vaan nähdä että ne kaikki on siellä,mutta ei itse pääsis käyttämään.:jaska:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Arkisto

Saitko sä sieltä kopiot tai jotain jotta käynnistä oli oikeeta hyötyä.Tarkotan että harmittaishan tosi paljon vaan nähdä että ne kaikki on siellä,mutta ei itse pääsis käyttämään.:jaska:
Kyllä mää sinne pääsen ja sieltä saan materiaalia, on homma jo sen verran hyvässä suunnassa. Ja kai ne kaikkikin kirjailijat oikeesti kirjoittaa 3 kertaan teoksensa, miksen sitten minäkin?

Paketti paranee aika paljon, kun sitä pystyy täyttämään faktatiedoilla, ja dokumenteilla.

Tällä tietoo kirjasta tulee ensimmäinen osa 1970-1974 syksyllä 2010 ja toinen osa 1975-1979 sitten seuraavana vuonna. Taittajalle menee kohta yksi vuosi työstettäväksi, josta siten voi jo päätellä minkälaista ja kuinka paljon sivuja tulee.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2107
Tällä tietoo kirjasta tulee ensimmäinen osa 1970-1974 syksyllä 2010 ja toinen osa 1975-1979 sitten seuraavana vuonna. Taittajalle menee kohta yksi vuosi työstettäväksi, josta siten voi jo päätellä minkälaista ja kuinka paljon sivuja tulee.
Olisiko tästä pääteltävissä, että kirjalla on kustantajakin? Hyvä homma, että tulee kahdessa osassa, olisi yhtenä niteenä varmasti sellainen potran poikavauvan painoinen oopus.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Suurajojen arkisto

Kuulostaa tosi mielenkiintoiselta paikalta tuo suurajojen arkisto. Voi voi kun siellä pääsis käymään ihan yleisesti. Makka, sinulla kun on mahdollisuus päästä sinne arkistoon, niin pystyisitköhän selvittämään sieltä pari asiaa? Olen jo pitkään koittanut keräillä kaikenlaista tilastoa ja materiaalia vanhoista ralleista ja erityisesti reittitiedot kiinnostaa. Suurajojen kaikki erikoiskokeet olen jo lähes kokonaan saanut selvitettyä, mutta sellaiset vuodet kuin 1959, 1960, 1961, 1962 ja 1964 puuttuvat vielä. Lisäksi vähän epäselviä tapauksia on 1956, 1957 ja 1966. Sulla on toki omat kirjaprojektin materiaalit pääasia, mutta jos vaan ehdit/pystyt/jaksat nuo ek-tiedot tarkistaa niin olis ihan huippuhieno juttu. Siis jos ne tiedot löytyy ihan helposti ja pystyy nappaan vaikka digikameralle tms., eikä mitään kauheeta vaivaa joudu näkeen. Erikoiskokeiden nimi ja km-pituus olis siis hakusessa noilta vuosilta. Tai reittikarttakin.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Suurajot 10.8.2010

no niin, nyt oli lehdessä "virallinen" tieto eli 10.8.2010 järjestetään Jyväskylän Suurajot historic kisana. Tarkoitus on ajella 60 ja 70-luvun pätkiä. Mahtavaa :thumbup:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
arkisto

Juu, mä lupaan katella myös nota pyytämiäsi juttuja oikein vanhoista Suurajoista. Arkistot on mapitettuna vuosiluvun mukaan. Aikataulua en uskalla sanoa.

makka
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
suurajojen arkisto

OK. Hieno juttu. Ei mitään kiirettä asialla ole eikä mitään stressiä tarvitse siitä ottaa, mutta jos ne reittitiedot helposti löytyy niin se olis kyllä huippuhieno juttu.
 
Ylös