70-luvun suurajot

Saab_99_rallye

Well-known member
Sijainti
Jyväskylä

Audi_sport_UK

Well-known member
Juu tämä jäikin mainitsematta että olivat kuitenkin nelosryhmän pelejä....:ahem:
Katselin justiinsa vuoden -78 lähtölistaa ja myös silloin oli Kottulinsky mukana Audilla. Vuonna -78 Audi 80 oli kuitenkin 2-ryhmän auto. Hämmentävää.
Mitähän eroa 2- ja 4-ryhmän audeissa oli? Luulisi, että 4-ryhmän säänöillä ei kyllä niin merkittävästi tuommoista autoa paranneta, että sen luokittelu siihen olisi järkevää.
Liekkö tuo FIA:n lista kuinka paikkansapitävä/täydellinen kun väittää, että toisen sukupolven Audi 80 olisi luokiteltu vasta -79 ja -80:
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/F1738402CD97FDC3C125739A0053B6F9/$FILE/HomologatedForms-SortedByMake&Model.pdf

Noh, joka tapauksessa löysin hyvän kuvan Audista jossain suomalaisella Shellillä, että kiitos vaan linkistä:
http://www.forum-auto.com/sport-auto/theme51/sujet378423.htm

makka

suurajofriikki
Sijainti
Jyvaskyla
Jyskälä-kuvia

Jees, taas yksi uusi kontakti tämän palstan kautta. Sieltä saattaa löytyä kuva Vatasen Arin ulosajosta 1975...

JOs palstaa lukee se kaveri Imatran suunnasta, joka soittelit mulle syksyllä ja jolla oli Alenin kaadetusta Opelista 1970 kuva?? Kadotin yhteystietosi! Ota yhteyttä.

Kirjoitustyö on viimesillä 5 pätkällä 1970. Simo Lampinen pyyhkäisi juuri Lancialla Hiirolassa kivikkoon, 3 rengasta puhki, ja Mäkinen nousi jo lähelle. Mäkinenhän meni sitten ohi vihonviimeisellä Ruuhimäen pätkällä.

Mulla on semmonen muistikuva, että Urheiluruudussa olis ollut silloin sunnuntaina 23.08.1970 kuvaa Lampisen autosta, jossa oli renkaita puhki. Ainakin muistan sen uutisen, että siltä meni useampikin rengas...

makka

suurajofriikki
Sijainti
Jyvaskyla
Vihdoinkin maalissa

Jee, nyt pääsin maaliin 1970 Suurajoissa. Olen nyt kirjoittanut 1,5 vuodessa vuosien 1970-1977 kisojen kulun JOKAISEN pätkän osalta, kirjannut Exceliin arviolta 3500 pikataivalaikaa, laskenut niistä kokonaistilanteen joka pätkän jälkeen...ja löytänyt satoja pikku yksityiskohtia, joilla on tai ei ole merkitystä. Jotka on tai ei ole tottakaan, mutta joihin se tarina rakentuu...

Nyt alkaa sitten oikoluku vuosien 1970-1974 osalta, tarinoiden täydentäminen haastatteluilla, kuvien liittäminen, kaiken oheismateriaalin liittäminen jne...

delorean

Well-known member
Sijainti
JKL
Jee, nyt pääsin maaliin 1970 Suurajoissa. Olen nyt kirjoittanut 1,5 vuodessa vuosien 1970-1977 kisojen kulun JOKAISEN pätkän osalta, kirjannut Exceliin arviolta 3500 pikataivalaikaa, laskenut niistä kokonaistilanteen joka pätkän jälkeen...ja löytänyt satoja pikku yksityiskohtia, joilla on tai ei ole merkitystä. Jotka on tai ei ole tottakaan, mutta joihin se tarina rakentuu...

Nyt alkaa sitten oikoluku vuosien 1970-1974 osalta, tarinoiden täydentäminen haastatteluilla, kuvien liittäminen, kaiken oheismateriaalin liittäminen jne...
Intohimo on ihmeellinen voimavara joka saa pienen ihmisen tekemään suuria asioita...

Lukemista odotellessa...

makka

suurajofriikki
Sijainti
Jyvaskyla
Tuloksia

Mitä olette mieltä, jos laittaa luokkakohtaiset tulokset sijat 1,2 ja 3.

Kannattaako laittaa aikaero yleiskisan voittajaan, vaiko kuten tuossa esimerkissä on verrattuna omaan luokkavoittajaan? Pikkuluokkien erot Mikkolaan oli huimat, kannattaako semmosia minuuttimääriä laittaa? Kuten kuvasta näkyy, luokan sisöllökin oli isoja (ja pieniä eroja)

karko

Well-known member
Luokkatulokset

Kyllä luokkatuloksissa on aina ollut ero luokan voittajaan. Tuleehan sinne varmaan myös yleiskilpailun tulokset erikseen?

Viimeksi muokattu:

Palle

Well-known member
Sijainti
Espoo, Finland
Täytyy kyllä myöntää, että aivan uskomatonta työtä on makka tän projektin kanssa tehnyt :eek: Innolla odotan lopullista kirjaa, tai pikemminkin teosta. Se lienee tässä oikea termi. Näköjään joskus on tullut itsekin täällä noita pätkäkarttoja laiteltua, mutta sitten on jäänyt unholaan tämäkin projekti valitettavasti. :eek: Jyväskylän Suurajot on ehdottomasti sellainen tapahtuma, joka tarvitsee tällaisia puurtajia, joilla on intoa lähteä rakentelemaan historiaa uudelleen kahden kannen väliin.

mjs

Long easy right sumppuun
Ja jos mennään ihan sinne haavemaailma/fantasia-osastolle niin Suurajoista tehtäisiin yhtä lailla myös perinpohjainen ja useampiosainen TV-dokkari jossa käytettäisiin sekä ammattilaisten että tavan katsojien kuvaamia materiaaleja, ja käytettäisiin vielä aikaa ja vaivaa materiaalien editoimiseen sekä kuvan ja tarinoiden yhdistämiseen.

Mitä nyt on nähnyt noita ulkomaalaisia dokkareja/spesiaaleja muiden sarjojen vanhoista kuskeista ja tapahtumista niin voi sanoa että sellaiset TV/DVD-tekeleet puuttuu meidän maasta tyystin. Vanhat tapahtumat ja miljööt voidaan tuoda todella upeasti esille sekoittamalla yhteen sekä ajokuvaa että sitä tunnelmaa luovaa fiilistelykuvaa kisan ympäristöstä jne. Tällaisen pläjäyksen toivoisin joskus näkeväni mutta jäänee haaveeksi. Ja kun kuluu tarpeeksi aikaa niin ei ole enää niitä aikalaisiakaan jotka voisi näitä tarinoita kertoa. Pitää ilmeisesti tilata ulkomaalaiset tekemään tällainen dokkari kun ei muuten luonnistu. Koska jos pitää nimetä yksi yksittäinen hengissä oleva ja pitkät juuret omaava suomalainen tapahtuma joka tällaisen historiikkipläjäyksen ansaitsee niin se on Jyväskylän Suurajot.

makka

suurajofriikki
Sijainti
Jyvaskyla
Samaa mieltä

Ja jos mennään ihan sinne haavemaailma/fantasia-osastolle niin Suurajoista tehtäisiin yhtä lailla myös perinpohjainen ja useampiosainen TV-dokkari jossa käytettäisiin sekä ammattilaisten että tavan katsojien kuvaamia materiaaleja, ja käytettäisiin vielä aikaa ja vaivaa materiaalien editoimiseen sekä kuvan ja tarinoiden yhdistämiseen.

.
Samaa olen miettinyt. Mulle on kertynyt ja ehkä vielä kertyy filmejäkin, ja olen sitäkin ajatellut paljon, että reitti tulis videolla mukaan karttana. Samoin dokkarissa mentäisiin vanhoille paikoille fiilistelemään, kuten mä oon menny tkameran kanssa...

Mutta tästä projektista sen verran, että toki joka vuodesta tulee top15 yleiskisan tulokset. JOskus aattelin että laittas kaikki tulokset, mutta en taida. Top15 + luokkien top3.

makka

suurajofriikki
Sijainti
Jyvaskyla
Filejä

Samaa olen miettinyt. Mulle on kertynyt ja ehkä vielä kertyy filmejäkin, ja olen sitäkin ajatellut paljon, että reitti tulis videolla mukaan karttana. Samoin dokkarissa mentäisiin vanhoille paikoille fiilistelemään, kuten mä oon menny tkameran kanssa...
.
Suurajot ry:n arkistossa on muuten kasapäin kaitafilmejä...Kukaan ei tiedä mitä niissä on. On tarkoitus selvittää, mutta ei ihan ensimmäisenä...

Tiedoksi kaikille, ne Suurajojen sivut on vihdoin olemassa, mutta ei siellä juuri sisältöä ole... www.suurajot.fi. Kannattaa käydä , mutta ei pettyä. Sinne tulee kyllä tavaraa. Mä tungen itteni mukaan niitä päivitteleen, jos se vaan on mahdollista.

makka

suurajofriikki
Sijainti
Jyvaskyla
Hyviä Jyskälä yms rallikuvia

Muistakaa kattoo sivut
www.fotojorkka.fi

sielä onmainio kooste niin Jyskälästä kuin todella monesta muusta kotimaisesta rallista...

Näitä kuvia tulee löytymään sitten kirjastakin...

karko

Well-known member
Fotojorkan kuvassa...

Siellä eräässä kuvassa kartturi ei juokse karkuun, eikä ole kadottanut ralliautoa, vaan etsii nostajia:D.

makka

suurajofriikki
Sijainti
Jyvaskyla
tulostaulukkoa v2

Mä päädyin lisäämään yhteispisteet taulukkoon, niin voi verrata eri luokkia toisiinsa...Juu, ja ero on aina luokkavoittajaan

Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Sijainti
Jyvaskyla
Taas napsahti!

Taas työ tuotti hedelmää. Löytyi kaveri, jolla on mapillinen kuvia. Joukossa monta värikuvaa Mutasen pätkältä 1975, kun Ari Vatanen poistui johtoasemasta tieltä. Olen toivonut tätä, muttten uskonut ikinä että se tapahtuisi. Pilkkopimeä pätkä jossain Kärkisten takana, ja niin vaan joku oli silläkin paikalla!

Tää kyllä vie entistä enemmän mukanaan tää homma. Hyvä kun pysyn itekkään kyydissä ;)

makka

suurajofriikki
Sijainti
Jyvaskyla
Lisää...

eilinen oli jo mahtava päivä, varmaas 100 uutta kuvaa. Tänään tapasin Isuzu-miehen, ja sain hyvää aineistoa ja kuvia. Ja ennen kaikkea kontakteja uusiin tahoihin.

makka

suurajofriikki
Sijainti
Jyvaskyla
Haastattelut alkaa

"Repe" Pättiniemestä aloitetaan lauantaina. Oli ratamestarina 1971-1974.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Muistuttaa hiukan mun laivaprojektia tämä sun Suurajokirja. Paitsi, että pidempään olet projektiasi tehnyt, eikä minusta olis tollaseen kirjalliseen työhön. Kuinkas moniosainen sarja tuosta olikaan tulossa :)? :thumbup: :thumbup:

makka

suurajofriikki
Sijainti
Jyvaskyla
Kirja

Muistuttaa hiukan mun laivaprojektia tämä sun Suurajokirja. Paitsi, että pidempään olet projektiasi tehnyt, eikä minusta olis tollaseen kirjalliseen työhön. Kuinkas moniosainen sarja tuosta olikaan tulossa :)? :thumbup: :thumbup:
Kyllä se kahteen osaa menee. Yksi olisi puhelinluettelomainen ;). On todennäköisesti tiivistettävä tekstiä, ja karsittava siitä turhat koukerot. Kuvia tulee enemmän kun aluksi luulin. Sillon aattelin, ettei niitä löydy, ja nyt niitä on vaikka viiteen kirjaan.

JOssain aatoksissa on kyllä tehdä jatkossa semmonen kuvakirja. Kuvat jokaisesta suurajoautosta, siinäpä haastetta!