A-ryhmän jutustelu

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Alkujaan oletin että on jokin kevyt g60 rallye kuvio mutta tämähän oli ihan mielenkiintoinen konsepti. Oliko niin että Volkkarilla mietittiin jo liikaa excelillä asioita tuossa kohtaa, ja hyvä idea ammuttiin alas.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14306
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuohon aikaanhan puuhattiin sitä että olisi tehty etuvetoisista autoista pääluokka. Ja toisaalta 1997 tuli muutenkin kit car -tyyppiset WRC-autot, joten "homologation specialia" ei olisi tarvittu muutenkaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5185
Sijainti
Suonionkatu 1 C


Ikuisuusaiheesta onko ralli ollut kulloinkin miten kallista... Airikkalan RAC:ssa 1988 käyttämää Delta HF Integralea kaupattiin seuraavana vuonna suomalaisille ralliharrastajille. 120 000 puntaa on ollut vuoden 1989 viimeisen arkipäivän Suomen Pankin vaihtokurssilla n. 783 000 markkaa joka taas vastaa nykyrahassa n. 226 000 euroa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3436
Voi olla että tätä ollaan jo käsitelty, mutta muistaako foorumistit että minkä vuoksi Sainz lähti 1992 jälkeen Toyotalta? Oliko oma päätös, sponssien vai Toyotan? Parista paikkaa lukenut, niin niissä oli ristiriitaisia tietoja.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1268
Voi olla että tätä ollaan jo käsitelty, mutta muistaako foorumistit että minkä vuoksi Sainz lähti 1992 jälkeen Toyotalta? Oliko oma päätös, sponssien vai Toyotan? Parista paikkaa lukenut, niin niissä oli ristiriitaisia tietoja.
Castrol tuli Toyotan pääsponssiksi ja luultavasti tämä olisi ollut ainakin yksi merkittävä tekijä, koska hän ilmeisesti halusi olla lojaali Repsolille. Siirto Lancialle olikin sitten vikatikki, juuri katoin tubesta hänen ensitestit Lancialla, olisi ollut mielenkiintoista tietää, ymmärsikö jo siinävaiheessa, että oli vikatikki.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5185
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Voi olla että tätä ollaan jo käsitelty, mutta muistaako foorumistit että minkä vuoksi Sainz lähti 1992 jälkeen Toyotalta? Oliko oma päätös, sponssien vai Toyotan? Parista paikkaa lukenut, niin niissä oli ristiriitaisia tietoja.
1672864120986.png
HS 3.12.1992


IL 3.12.1992
 
Viimeksi muokattu:

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
Mikä oli suurin osatekijä sille että Lanciasta tuli "yhdessä yössä" niin kilpailukyvytön?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1268
Mikä oli suurin osatekijä sille että Lanciasta tuli "yhdessä yössä" niin kilpailukyvytön?
Muut vaan menivät kehityksessä edelle. Delta perustui 80-luvun autosuunnitteluun ja Celica ja Escort olivat tätäpäivää. Lisäksi ehkä Jolly Club oli aikansa M-sport joka ei uhrannut miljoonia kehitystyöhön toisinkun esim Toyota ja jopa Ford. Jotain Toyotan panostuksesta kertoo sekin, että Kenian testeissä he simuloivat 4 safarirallia helikoptereineen päivineen.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
639
Muut vaan menivät kehityksessä edelle. Delta perustui 80-luvun autosuunnitteluun ja Celica ja Escort olivat tätäpäivää. Lisäksi ehkä Jolly Club oli aikansa M-sport joka ei uhrannut miljoonia kehitystyöhön toisinkun esim Toyota ja jopa Ford. Jotain Toyotan panostuksesta kertoo sekin, että Kenian testeissä he simuloivat 4 safarirallia helikoptereineen päivineen.
Toyota sai kaudelle 1993 Michelinit, jotka varsinkin soraralleissa olivat muusseineen parempia. Edellisellä kaudella Pirellillä antoivat Lancialle vähän tasoitusta.

1993 tuli kolme kovaa uuden sukupolven autoa, kun Montessa tuli Escortin ohella myös Lancer ja Jyväskylässä Impreza.

Subaru Legacy oli kaudella 1992 vastaantulija Lancian Super Deltaan verrattuna, mutta niin vain 1993 Legacy oli paljon kilpailukykyisempi. auto. Eli kyllä tuossa myös kehitystyö tuntui Jolly Clubilla pysähtyvän.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4354
Sijainti
Salo
Muut vaan menivät kehityksessä edelle. Delta perustui 80-luvun autosuunnitteluun ja Celica ja Escort olivat tätäpäivää.
Deltan korimallihan oli 1993 päättyvä linja, eikä seuraajaa enää kehitetty kilpailutoiminta edellä. Celicaa ja Escortia tehtiin kuitenkin 90-luvun loppuun asti, joskin Cossun tuotanto päättyi 1996.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14306
Sijainti
Tampereen lenkki
Oikeastaanhan Lancia Delta oli jo 1979 esitelty malli. Tehdastalli vetäytyi jo kauden 1991 lopussa, ja varmaan suurempi kehitystyö loppui siihen. Lisäksi samaan aikaan Toyota kehittyi huimasti kauden 1992 aikana.

Lopuksi voidaan heittää vielä sellainen spekulaatio, että ehkä Lancia ei sopinut Sainzin käteen yhtä hyvin kuin Toyota?

Auriolin siirtyminen Toyotalle on muuten taas yksi asia jonka Kankkunen muistelee väärin Tomin nuoteista -jaksossa; "Sanoin että ottakaa Didier kanssa Toyotalle, se on hyvä poika", vaikka oikeasti Auriol olikin ensimmäinen näistä kolmesta huippukuskista, joka siirtonsa teki.
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2319
Auriolin siirtyminen Toyotalle on muuten taas yksi asia jonka Kankkunen muistelee väärin Tomin nuoteista -jaksossa; "Sanoin että ottakaa Didier kanssa Toyotalle, se on hyvä poika", vaikka oikeasti Auriol olikin ensimmäinen näistä kolmesta huippukuskista, joka siirtonsa teki.
Tai mistä sitä sitten taas toki tietää mikä on ollut totuus kulisseissa - onhan se oikeasti voinut mennä niinkin että Kankkusella oli ollut sopimus jo aiemmin, mutta Auriolin sopimus julkaistiin ensimmäisenä. Voisin kuvitella että enemmän totuuksia Kankkusen suusta putoilisi 30 vuotta myöhemmin, kuin 90-luvulla lehtihaastatteluissa ;)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14306
Sijainti
Tampereen lenkki
Tai mistä sitä sitten taas toki tietää mikä on ollut totuus kulisseissa - onhan se oikeasti voinut mennä niinkin että Kankkusella oli ollut sopimus jo aiemmin, mutta Auriolin sopimus julkaistiin ensimmäisenä. Voisin kuvitella että enemmän totuuksia Kankkusen suusta putoilisi 30 vuotta myöhemmin, kuin 90-luvulla lehtihaastatteluissa ;)
Tossa Kankkusen haastattelussa on niin paljon muitakin asiavirheitä, etten usko että muistaa asioita enää yhtä tarkasti, ja ainakin muuttelee asioita omaksi parhaakseen.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
639
Oikeastaanhan Lancia Delta oli jo 1979 esitelty malli. Tehdastalli vetäytyi jo kauden 1991 lopussa, ja varmaan suurempi kehitystyö loppui siihen. Lisäksi samaan aikaan Toyota kehittyi huimasti kauden 1992 aikana.

Lopuksi voidaan heittää vielä sellainen spekulaatio, että ehkä Lancia ei sopinut Sainzin käteen yhtä hyvin kuin Toyota?
Kyllähän Lancialla oli vielä kauteen 1992 täysi panostus. Tuli uusi Super-Delta, joka varsinkin Auriolin käsissä meni todella kovaa.

Lancia ei varmaan myöskään sopinut Sainzille yhtä hyvin kuin Celica.

Eiköhän tämä ole monen tekijän summa. Pahin kilpailija sai hyvät Michelinit, Deltan kehitys pysähtyi 1992. Ehkä Deltasta oli myös ulosmitattu jo suurin kehityspotentiaali, mitä kilpailijoilla oli vielä jäljellä. Auto ei sopinut täydellisesti Sainzin käteen. Toimiko Sainzin ja Jolly Clubin dialogi?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14306
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän Lancialla oli vielä kauteen 1992 täysi panostus. Tuli uusi Super-Delta, joka varsinkin Auriolin käsissä meni todella kovaa.
Toki se uusi auto oli jo tehty tehtaan tuella kaudella 1991, mutta 1992 kilpailutoimintaa alkoi pyörittää Jolly Club. Toki Martinin sponssirahat oli vielä mukana ja varmasti tehtaan tukeakin kulisseissa, mutta ei enää samalla voimavaralla kuin 80-luvulla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3436
Mikä tuo a-ryhmän aikaan käytössä ollut pistesysteemi oli? 10 parasta sai vissiin pisteitä, mutta pystyikö ajamaan vaikka kaikki kisat mistä katsottiin parhaat tulokset vai oliko rajattu määrä? Aika erikoiselta tuntuu ainakin jälkikäteen katsoa miten jotkut tallit ja kuskit jättivät "helppoja" pisteitä pois kun eivät kaikkia ajaneet.

Tosin ajat ja säännöt toki eroaa nykyisestä aika lailla, en tiiä ihmeteltiinkö asiaa ollenkaan tuolloin. Reissupäivät taisi olla tapissa kaikilla silti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14306
Sijainti
Tampereen lenkki
Juwrasta näkee kätevästi kunkin vuoden pistesäännöt

https://www.juwra.com/season_1992_points.html
Only seven best results counted in manufacturers championship, nine in drivers and six in Group N Cup.

In drivers and manufacturers championship, at least one start had to be made outside Europe in order to be the champion. In addition, manufacturer had to take part in at least in eight rallies to become Champion.

In Group N Cup at least one start had to be made outside Europe in order for the entrant to be classified.
Kaikki kisat sai kyllä ajaa, mutta harvalla oli tähän mahdollisuutta. Sainz ajoi 1990 ja Alen 1986 kaikki paitsi Norsunluurannikon.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
865
Kaikki kisat sai kyllä ajaa, mutta harvalla oli tähän mahdollisuutta. Sainz ajoi 1990 ja Alen 1986 kaikki paitsi Norsunluurannikon.
Olikohan Hannu Mikkola vuonna 1983 ensimmäinen joka ajoi 100% täyden MM-sarjan? Ei ainakaan nyt ihan äkkiseltään tule mieleen muita tapauksia noin kaukaa.
 
Ylös