ABU DHABI GRAND PRIX 2009 - Ennakko & Harjoitukset

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660



ABU DHABIN GRAND PRIX

Aikataulu (Suomen aikaa):

Perjantai
11.00-12.30 Free Practice 1
15.00-16.30 Free Practice 2

Lauantai
12.00-13.00 Free Practice 3
15.00-16.00 Qualifying Practice

Sunnuntai
15.00 Grand Prix


YAS MARINA CIRCUIT

Uutuudenkarhea Yas Marinan rata on 5,554 km pitkä ja sisältää 21 mutkaa (12 vasempaan ja 9 oikeaan). Leveyttä radalla on 12-16 metriä. Kisan 55 kierrosta ajetaan Interlagosin ja Istanbulin tavoin vastapäivään.

Radan erityispiirteisiin kuuluvat kalenterin pisin suora (lähes 1,2 km), radan alittava varikkotie sekä katsomon alle jatkuva turva-alue. Hiekkapöly saattaa tehdä ihannelinjan ulkopuolisen radan liukkaaksi vaikeuttaen ohittamista. Lisäksi kisa ajetaan auringonlaskun aikaan, joten lähtö tapahtuu luonnonvalossa, mutta maaliin tullaan keinovaloissa.

Radan keskinopeudeksi on laskettu 198 km/h, ja kierroksen kestoksi n. 1 min 40 sek (tarkalleen ottaen 1.40,982 tuolla keskinopeudella). Huippunopeuden lasketaan olevan 317 km/h.


PANOKSET

Mestaruudet on jaettu, mutta joitain taistoja vielä käydään.

Kuskipuolella Vettel ja Barrichello kamppailevat vielä MM-kakkossijasta. Kimin ja Lewisin välillä ratkaistaan viides sija ja Trullilla on vielä mahdollisuus ohittaa Rosberg ja nousta seitsemänneksi. Kovalainen voi vielä ohittaa Alonson ja kohota yhdeksänneksi.

Tallien pisteissä McLaren ja Ferrari kisaavat kolmospaikasta. Williams ja BMW Sauber ratkaisevat kuka on viidenneksi paras talli. Muillakin on teoreettisia mahdollisuuksia, mutta käytännössä mahdolliset muutokset nähdään näissä mainituissa tapauksissa.

Hyvää formulaviikonloppua!
 
Viimeksi muokattu:

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Liekö on Grande Finalen arvonen GP, epäilen vahvasti.
Toivon että saadaan hieno päätös kaudelle, tai joulun jälkeen kukaan ei edes muista Abu Dhabin GP:tä, ainakaan siitä mistä se pitäs.

Buttonin on "pakko" voittaa, mestarin täytyy näyttää mestarin elkeet, että nyt ko ajaa paineitta ilman mitää menetettävää, täytyy pystyä voittamaan varsinki ko auto antaa siihen saumat, ulosajo ajovirheeseenkään ei ole mitään, kuhan ei ajele munattomasti ja paskasti kuten viimsiet 10kisaa(bout).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Liekö on Grande Finalen arvonen GP, epäilen vahvasti.
Toivon että saadaan hieno päätös kaudelle, tai joulun jälkeen kukaan ei edes muista Abu Dhabin GP:tä, ainakaan siitä mistä se pitäs.
Koska mestaruudet on jo jaettu, kisa on joka tapauksessa enemmän showta ja viihdettä kuin "urheilua". Siihen Yas Marina kyllä tarjoaa muhkeat puitteet. Rata ei ehkä profiililtaan ole kuskille kaikkein mielenkiintoisin, mutta ohituksia voisi ainakin ennakolta odottaa nähtävän. Harvalla kuskilla on mitään menetettävää (sen sijaan näyttöjä olisi annettava ensi kautta varten), joten yritystäkin pitäisi olla.

Olosuhteiden muuttuminen kesken kisan (valaistus, lämpötila) saattaa tuottaa yllätyksiä, koska aivan vastaavasta ei ole kokemusta. Toisaalta turva-alueet ovat suht kapeita, joten jos ulosajoja tapahtuu, on turva-autokin melko todennäköinen. Ja sekös sekoittaa pakkaa.

Buttonin on "pakko" voittaa, mestarin täytyy näyttää mestarin elkeet, että nyt ko ajaa paineitta ilman mitää menetettävää, täytyy pystyä voittamaan varsinki ko auto antaa siihen saumat, ulosajo ajovirheeseenkään ei ole mitään, kuhan ei ajele munattomasti ja paskasti kuten viimsiet 10kisaa(bout).
Poislukien viimeisin, eli Interlagos, jossa Jenson veti ihan miehekkäästi, varsinkin ottaen huomion kisan tärkeyden. Lämpimän pitäisi sopia Brawneille, joten sikälikin voisi olla lupa odottaa hyvää kisaa.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Lisäksi kisa ajetaan auringonlaskun aikaan, joten lähtö tapahtuu luonnonvalossa, mutta maaliin tullaan keinovaloissa.
Valothan taitavat olla päällä jo startin aikaan, vaikka pimeä ei vielä olekaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Kiinnostava nähdä minkälaista kisaa on luvassa. Tällä foorumilla tämä rata on varmaan eniten haukuttu rata pariin vuoteen, vaikka edes yhtään kisaa ei ole vielä ajettu. :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Yllättävän kinkkinen tuo varikolta lähtö kyllä. Mutta mennäänkö siinä vielä rajoittimella?
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2839
Sijainti
F1-fanikatsomo
Yllättävän kinkkinen tuo varikolta lähtö kyllä. Mutta mennäänkö siinä vielä rajoittimella?
mun mielestä varikon rajan viiva oli ennen tunneliin menoa, näkyi kun ekat autot lähti varikolta.
Mites mahtaa autojen siivous tapahtua jos joku tempasee tunnelin suuaukossa seinään ja auto jää tunneliin

edit:äsken kuvattiin ylhäältä algesuaria niin viiva oli varikkorakennuksen jälkeen
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kohtalaisen verkkaisia ovat olleet ensimmäiset kellotetut kierrokset. Rata on toki likainen, mutta siihen arvioituun 1.40 aikaan on vielä yllättävän rutkasti matkaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä idea tossa on, että on toi shikaani ennen tota neulansilmämutkaa?
Vauhti pois, niin voidaan tuoda katsomot aivan radan viereen. Muuten siinä olisi isohko turva-alue. (Olisi tuonkin turva-alueen voinut tietty vetää katsomon alle, mutta kokeillaan nyt yhdessä paikassa ensin.)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Rata-alue kaikkineen on kyllä huomattavasti paremman näköinen nyt kun ovat hieman käyttäneet värikynää asvalttiparkkipaikoilla.

Silti, radalla ei ole tuon "eau rougen" ohella yhtään paikkaa mikä oikeasti vaatisi asvalttiturva-alueita.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Radalla on loistavia pinnanmuotoja. Mutkan sisäosa saattaa olla huomattavasti korkeammalla kuin ulkoreuna ja on siis väärään suuntaan kallistettu. Kanttarin on sopivia ja näyttäs porukalla jonkun verran auto pomppaavan mukavasti. Sivuluisuun liukkauden takia lähtee helposti.

Paska puoli on kammottavat asfaltti turva-alueet.

Edit: Vaikuttaa haastavalta tuo neljänneksi viimeisiin mutka.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ensimmäinen puolitoistatuntinen on lopuillaan ja vielä ollaan kolmen sekunnin päässä arvioidusta kierrosajasta. Pitäisiköhän ruveta vetämään takaisin niitä omia ennustuksia yli 200 km/h:n keskinopeuksista. ;)

No, pehmeää alle ja rata puhtaaksi, kyllä se siitä vielä tippuu.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Näissä harjoituksissa on hyvä kattoo että mistä kohtaa kuljettajat ajaa lähtöruutujen yli. Eli onko kumpi puoli radasta (vasen/oikea) likainen tai puhdas.

Itse tein sen huomion, että viimeisestä mutkasta ulos tullessa ollaan radan vasemmassa reunassa ja lähtöruutujen peräpää ajetaan vasemman puolen päällä ja siitä siirrytään oikealle niin että ei ihan ylitetä sitä ensimmäistä oikean laidan ruutua vaan siirrytään juuri siihen eteen.

Eli tällä systeemillä ruudusta lähtö on vasemmalla puolella hivenen puhtaampi (kärkeä lukuunottamatta), mutta alku kiihdytys on oikealla puolella parempi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ensimmäinen puolitoistatuntinen on lopuillaan ja vielä ollaan kolmen sekunnin päässä arvioidusta kierrosajasta. Pitäisiköhän ruveta vetämään takaisin niitä omia ennustuksia yli 200 km/h:n keskinopeuksista. ;)

No, pehmeää alle ja rata puhtaaksi, kyllä se siitä vielä tippuu.
Tippuu se aika vielä tuosta, melkein kaks sekuntia.

Oli mun mielestä yllättävän kinkkisiä (hitaita) ne viimeisen sektorin ysikymppiset. Oletin niitten olevan kolmos vaihteen (tai kakkosvaihteella kohtalaista kaasun määrää) mutkia mutta aika hiljaa ajoivat. Kakkos vaihteella ilman kaasua tais mennä. En kyllä grafiikkaa nähnyt.

Mutta kuten aiemmissakin radoissa, ajat paranee paljonkin tuosta ja melkein radan luonnekin muuttuu. Voi olla että ne virheet jotka nyt tulee helposti katoaa tyystin ja täysin kun rata on parempi (ajetaan mutka isommalla vaihteella joten ei suttaa helposti)..

Saa nähdä, ilmeisesti iltapäivällä nähdään jo vähän valojen taikaa.
 
Ylös