ABU DHABI GRAND PRIX 2009 - Ennakko & Harjoitukset

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noin, nyt ollaan tietokoneen ennakoimassa kierrosajassa. Kaikki tästä paremmin on ennakoitua nopeampaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Rupeis oleen viimeiset hetket Kovikselle kiillotella kuvaa mutta 6 kymppiä Hämiksen takana - taas.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
"Helpoksi" minäkin olen Monzaa kutsunut, enkä pidä sitä kehuna. Enkä kyllä vaarallisuuttakaan.
On Monza nykyiselläänkin kiinnostavampi ajettava kuin useimmat muut radat koska helppous ja nopeus mahdollistavat kilpaa ajamisen. Usein tämä aspekti vaan unohtuu, kun ratoja arvioidaan ainoastaan sen perusteella millaisia mutkia ja suoria profiilista löytyy.
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
124
Aika idioottiin paikkaan oli pistetty väliaikamittauspiste. Ilmeisesti on mennyt jarrutusmatkan arvioiminen hieman pieleen, koska miksi kukaan pistäisi väliaikapaikkaa jarrupaikan puoliväliin. Eli käytännössä sektoriaikaan ei voi ollenkaan luottaa, ellei kuljettaja satu olemaan kuvissa. Tulee aika hyvä (ensimmäinen?) sektoriaika jos vetää jarrutuksen pitkäksi ja silloin ei violetista/vihreästä ole paljoa iloa.
Kun tarkemmin katsoin, niin molemmat väliaikamittauspaikat ovat keskellä kovaa jarrutusta. Mikä järki?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On Monza nykyiselläänkin kiinnostavampi ajettava kuin useimmat muut radat koska helppous ja nopeus mahdollistavat kilpaa ajamisen. Usein tämä aspekti vaan unohtuu, kun ratoja arvioidaan ainoastaan sen perusteella millaisia mutkia ja suoria profiilista löytyy.
Se onkin olennaista mikä kriteeri valitaan rataa arvioitaessa. Monza on hieno rata ja tarjoaa hyviä kisoja, mutta esim. surkeita kisoja tarjonnut Imola on paljon mukavampi ja mielenkiintoisempi ajaa.

Sama juttu kun uusia tilkedromeja arvioidaan. Niitä pidetään kliinisinä, mutta ne tarjoavat keskimäärin enemmän ohituksia kuin perinteisemmät radat. Sitä "kilpaa ajamisen aspektia" ei siis pitäisi unohtaa niitäkään arvioitaessa. Pitkät suorat ja tiukat jarrutukset tekevät Monzasta hyvän radan kisata. Ja juuri näitä ominaisuuksia Tilken radoissa on kritisoitu. Myös Abu Dhabissa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Se onkin olennaista mikä kriteeri valitaan rataa arvioitaessa. Monza on hieno rata ja tarjoaa hyviä kisoja, mutta esim. surkeita kisoja tarjonnut Imola on paljon mukavampi ja mielenkiintoisempi ajaa.

Sama juttu kun uusia tilkedromeja arvioidaan. Niitä pidetään kliinisinä, mutta ne tarjoavat keskimäärin enemmän ohituksia kuin perinteisemmät radat. Sitä "kilpaa ajamisen aspektia" ei siis pitäisi unohtaa niitäkään arvioitaessa. Pitkät suorat ja tiukat jarrutukset tekevät Monzasta hyvän radan kisata. Ja juuri näitä ominaisuuksia Tilken radoissa on kritisoitu. Myös Abu Dhabissa.
Olisiko sinulla faktatietoa tästä sinun väitteestäsi?
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
^"Ihme kyllä"(ikävä kyllä) näin on, vasta oli jossaki keskustelua tuosta ja joku löi faktat pöytään 2008 vuoden ohitustilastoista ratakohtaisesti.
Tais olla Tilkedromit käressä.

Tiä sitten oliko tilastot otettu -eka kierros vai koko kisalta, jos eka kierros lasketaan niin sehän syö periaatteessa pohjan koko tilastoinnilta..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisiko sinulla faktatietoa tästä sinun väitteestäsi?
Jos faktatiedoksi kelpaa Brian Lawrencen ylläpitämät ohitustilastot, niin on. Alla hänen laskemansa ohituskeskiarvot. Vain Interlagos, Silverstone ja Spa tämänvuotisen kalenterin radoista kiilaa Tilkevoittoiseen kärkikaartiin.

Koodi:
Fuji         36.0 Tilke mod
Shanghai     33.0 Tilke
Interlagos   29.9
A1           22.1 Tilke mod
Silverstone  20.7
Indianapolis 20.5
Spa          20.0
Hockenheim   19.8 Tilke mod
Sepang       19.6 Tilke
Sakhir       19.2 Tilke
Istanbul     18.2 Tilke
Monza        17.9
Albert Park  17.3
Nürburgring  16.9 Tilke mod
Suzuka       12.5
Montreal     14.5
Hungaroring  12.3
Magny-Cours  12.2
Singapore    12.0 Tilke plan
Barcelona     9.5
Monaco        9.0
Imola         7.1
Valencia      3.0 Tilke
Lähde. (Mainittakoon, että tämän vuoden Saksan GP on epähuomiossa sijoitettu Hockenheimin riville. Olen huomauttanut tästä Brianille ja hän on luvannut korjata sen.)
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jos faktatiedoksi kelpaa Brian Lawrencen ylläpitämät ohitustilastot, niin on. Alla hänen laskemansa ohituskeskiarvot. Vain Interlagos, Silverstone ja Spa tämänvuotisen kalenterin radoista kiilaa Tilkevoittoiseen kärkikaartiin.

Koodi:
Fuji         36.0 Tilke mod
Shanghai     33.0 Tilke
Interlagos   29.9
A1           22.1 Tilke mod
Silverstone  20.7
Indianapolis 20.5
Spa          20.0
Hockenheim   19.8 Tilke mod
Sepang       19.6 Tilke
Sakhir       19.2 Tilke
Istanbul     18.2 Tilke
Monza        17.9
Albert Park  17.3
Nürburgring  16.9 Tilke mod
Suzuka       12.5
Montreal     14.5
Hungaroring  12.3
Magny-Cours  12.2
Singapore    12.0 Tilke plan
Barcelona     9.5
Monaco        9.0
Imola         7.1
Valencia      3.0 Tilke
Lähde. (Mainittakoon, että tämän vuoden Saksan GP on epähuomiossa sijoitettu Hockenheimin riville. Olen huomauttanut tästä Brianille ja hän on luvannut korjata sen.)
Toi Shanghain laskenta kyllä kusee pahasti, kun siellä on ajettu kolme vesikisaa, joissa ohituksia on yli 40, kun taas 2008, joka oli kuivalla, piti sisällään vain 8 ohitusta...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toi Shanghain laskenta kyllä kusee pahasti, kun siellä on ajettu kolme vesikisaa, joissa ohituksia on yli 40, kun taas 2008, joka oli kuivalla, piti sisällään vain 8 ohitusta...
Totta, mutta myös muitten ratojen tilastot pitää sisällään sadekisoja joten suoraan 8 ohituksen laittaminen shanghain kohdalle ei ole tasapuolista. Interlagosissa on nähty monta loistavaa sadekisaa, joten senkin ka putoaisi aika mukavasti jos sadekisat poistetaan.

Pointtisi taisikin olla, että Shanghaissa on ajettu suhteessa eniten sateella, varmaan pitää paikkaansa ja osaltaan vääristää lukemia, mutta minkäs sille voi, hyviä kisojahan ne on ollu ja jos sadetta on paljon niin kai sekin on hyvä juttu vain.. :)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Sitten on myös osittain märkiä kisoja. Sepangissa oli tänä vuonna 17 ohitusta joista kymmenen sen jälkeen kun sade alkoi.
 
Ylös