ABU DHABI GRAND PRIX 2009 - Ennakko & Harjoitukset

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
MTV3:n pojat toki sekosivat ja sanoivat kuten sinäkin, mutta rohkenen olla tyystin eri mieltä. Oikeestaan arvasin ku sekoilivat että siitä pitää jossain vaiheessa täällä kirjoittaa..
En tiedä mitä Maikkarin tyypit ovat sanoneet, mutta seurasin tilanteen itse melko puoliunessa (Toro Rosso kieppumassa rataa miten sattuu -> nopein aika). Joten voipi olla noin...

Stewartin Britannia -uberkehuskelut menivät taas vähän yli, mutta pitivät hereillä.
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
127
Aika idioottiin paikkaan oli pistetty väliaikamittauspiste. Ilmeisesti on mennyt jarrutusmatkan arvioiminen hieman pieleen, koska miksi kukaan pistäisi väliaikapaikkaa jarrupaikan puoliväliin. Eli käytännössä sektoriaikaan ei voi ollenkaan luottaa, ellei kuljettaja satu olemaan kuvissa. Tulee aika hyvä (ensimmäinen?) sektoriaika jos vetää jarrutuksen pitkäksi ja silloin ei violetista/vihreästä ole paljoa iloa. Se etten osaa vielä radan sektoreita ei ilmeisesti ole vakavaa, koska ei tiedä virallinen F1-sivukaan.

Yksi shikani näytti olevan sellainen, että sen voi halutessaan vetää suoraksi. Jokseenkin yllättävää ettei paikkaan oikomisen estämiseksi ole pistetty Monzan tyroksipalikoita. Ei onneksi ole radan ensimmäinen mutka.

Oli myös ilmeisesti copy pastella tehty radalle pari shikania tai siltä se ainakin tuntui :D Kyllähän se vie sitä katuradan tunnelmaa, että voi ajaa radalla missä sattuun miten sattuun. Mikäli tuosta oli edes tarkoitus tehdä varsinaista katurataa. Eniten suosin henkilökohtaisesti nurmea ja soraa ajoradan ulkopuolelle. Paul Richardmaiset asfalttialueet ovat hieman kolkon näköisiä.

Mutta valoa radalla ainakin piisaa ja jos tuolla ei voi ohittaa niin missä sitten. Kaksi suoraa ja kummankin molemmissa päissä hidasta syheröä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Rata näytti aivan karsealta. Olihan siellä jotain pytinkiä radan reunassa, mutta hohhoijaa...
 

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
Kummasti Heikki taas harjotusten nopein mut sit se vauhti viikonlopun aikaan tipahtaa tai sit muut vaa rupeaa ajamaa tosissaa :D
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ferrarilta oikein riemullinen jäähyväistoivotus Räikköselle. Autolle ei ole viitsitty tehdä yhtään mitään vaikka nimellistavoitteena on MM-sarjan kolmostila. Edes Schumacher ei pärjäisi tuolla autolla kun McLaren-kaksikko vaikuttaa lisäksi hyvin vahvalta. Olisi luullut, että maailmanmestarin jäähyväiskisaan tallissa olisi panostettu edes sen verran että joku paketti olisi saatu autoon, edes Räikköselle (Fisicosta ei niin väliä). Sitten jälkikäteen heitetään lokaa niskaan mediassa. Kammottavaa.

Tuossa tunnelissa tulee vielä kolisemaan - ja kunnolla. Villinä arvauksena heitän, että siellä on taas Sutil vauhdissa aika-ajoissa kun kuskit ryntäävät radalle. Auton hyytymiselle varmaan passeli paikka, kun joudutaan kiihdyttämään alamäen jälkeen ylämäkeen ja paikka on kapea kuin mikä.

Radan yleisilme oli sitä mitä odottelin: Tylsä, kliininen, teennäinen. Komeat ovat joo puitteet, mutta ei tuota fania silmälläpitäen ole tehty. Rata sitä perinteistä Tilke-laatua eli etukäteen paperilla koko sarjan paras ohituspaikka ykkösmutkassa :)rolleyes:) ja loppuosa baanasta niin leveää että kolme mahtuu rinnakkain. Turva-alueet liian isot ja kaidettakin kunnolla tarjolla vain muutamassa kohdassa. Eikä edes vesisadetta tiedossa. :(
 

de Cesaris

bastardo, ignorante
Liittynyt
18.12.2003
Viestit
146
Joko vedätte kommentteja takasin että rata olisi tylsän näköinen? ;)
Joo. Päivänvalossa ihan pikkunätti, keinovalossa aivan hanurista.

Ohjataanko sitä formulasirkuksen Pelle Hermannia jotenkin (natsi-)isän kädellä vai eikö sillä vaan ole yhtään munaa noiden varsinaisten ajobaanojen suunnitteluun?
Saisihan sillä betonilla nyt tehtyä vaikka kunnolla kallistettuja mutkia ja ties mitä muuta hubaa, mutta kun ei... Hungaroring über alles. :thumbfh:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Radan yleisilme oli sitä mitä odottelin: Tylsä, kliininen, teennäinen. Komeat ovat joo puitteet, mutta ei tuota fania silmälläpitäen ole tehty. Rata sitä perinteistä Tilke-laatua eli etukäteen paperilla koko sarjan paras ohituspaikka ykkösmutkassa :)rolleyes:) ja loppuosa baanasta niin leveää että kolme mahtuu rinnakkain. Turva-alueet liian isot ja kaidettakin kunnolla tarjolla vain muutamassa kohdassa. Eikä edes vesisadetta tiedossa. :(
Ei minusta kyllä ratasuunnittelun päällimmäisiin prioriteetteihin pitäisikään kuulua se, että rata näyttää fanin silmin mielenkiintoiselta. Kliininen rata toki on, mutta jo vapaissa nähtiin, että virheitä on helppo tehdä. Ja kaiteet ovat sen verran lähellä, että vähänkään isommasta ekskursiosta menee vähintään ripustukset.

Odotan edelleen, että kisasta tulee ihan kelvollinen, kun pääosassa on kuskien keskinäinen taistelu eikä yksinäinen ajelu kelloa vastaan. Siihen radan kyllä pitäisi antaa ihan hyvät mahdollisuudet.
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
127
Auton hyytymiselle varmaan passeli paikka, kun joudutaan kiihdyttämään alamäen jälkeen ylämäkeen ja paikka on kapea kuin mikä.
Näytti se sen verran leveältä, että pitäisi siitä ohi mahtua jos ei parkkeeraa keskelle tietä.
Tilke-laatua eli etukäteen paperilla koko sarjan paras ohituspaikka ykkösmutkassa :)rolleyes:) ja loppuosa baanasta niin leveää että kolme mahtuu rinnakkain.
Jos aivan tarkkoja ollaan niin mutkat 8 ja 11 on ne optimipaikat. Hamilton toki voi ohittaa muuallakin, koska on munaa jarruttaa myöhään. Spaassa ja Montrealissa siitä sai toki rangaistuksen, eikä Kanadassa siltikään päässyt ohi:dunno:
 

panche

nollajaakko
Liittynyt
28.1.2007
Viestit
252
Ilmeisesti Schummeli ja Montemolo olivat yhdessä lähestyneet Kimiä koittaen päästä läpälle, mutta Kimi oli viileästi ohittanut molemmat.

:D
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Joko vedätte kommentteja takasin että rata olisi tylsän näköinen? ;)

Pirun hienolta näytti kun aurinko laski ja tuli hämärää. Rakennukset on vaan niin pirun hienoja valaistuna. Ei ehkä niin spektaakkelimainen kuin Singaporen ympäristö, mutta hyvänä kakkosena tulee. 8)
Ketä moottoriurheilufania oikeasti kiinnostaa tämmöset turhanpäiväset "puitteet"? Eiköhän se ite rata ole tärkein, oli sijainti mikä hyvänsä, hyvä rata sitten mahdollistaa hyviä kisoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ketä moottoriurheilufania oikeasti kiinnostaa tämmöset turhanpäiväset "puitteet"? Eiköhän se ite rata ole tärkein, oli sijainti mikä hyvänsä, hyvä rata sitten mahdollistaa hyviä kisoja.
Totta puhuen tärkeintä tuntuu olevan historia, puut ja hiekka. Eihän esim. Monza ratana ole kovin kummoinen, kolme ajettavaa mutkaa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ilmeisesti Schummeli ja Montemolo olivat yhdessä lähestyneet Kimiä koittaen päästä läpälle, mutta Kimi oli viileästi ohittanut molemmat.

:D
Oikein:thumbup: Kaksi runkkua,jotka olivat Kimin potkujen takana yrittävät "kaveerata".Kimi näkee tuollaisten runkkujen läpi.Itse radasta on sanottava,että tylsä,ruma ja ei rankaise virheistä (olipa yllätys) :rolleyes: Mua alkaa pänniä tämä "turvallisuus" aspekti joka vedetään esiin,kun ratoja tehdään.Virheistä pitää rangaista ja tämä sieluton rata ei tätä kriiteriä täytä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Totta puhuen tärkeintä tuntuu olevan historia, puut ja hiekka. Eihän esim. Monza ratana ole kovin kummoinen, kolme ajettavaa mutkaa.
Oletkos koskaan ajanut vanhaa Monzaa esim. GPL:ssä? Ihmettelen, jos olet kun noin kirjoitat. Shikaanit nyt jonkin verran pilaavat kokonaisuutta, mutta se versio Monzasta, jossa pääsuorasta tullaan täysillä Grandeen on todella ajettava rata. Nopea, helppo ja vaarallinen, mutta onneksi pelissä ei voi kuolla...
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Totta puhuen tärkeintä tuntuu olevan historia, puut ja hiekka. Eihän esim. Monza ratana ole kovin kummoinen, kolme ajettavaa mutkaa.
Monzassa vaan on yksi erikoinen aspekti, eli vauhti. Nämä nykyiset radat kun tuntuvat olevan huvipuistoja, joitten ympärille tehdään tasainen rata parilla suoralla ja 20 hitaalla kakkosvaihteen mutkalla. Mitä hienoa siinä on?

Mielenkiintoista nähdä miten paljon rata on parantunut/parantuu vielä FP3:ssa. Viimeisellä sektorilla ainakin pitoa oli eilen toisissa vapaissa järkyttävän paljon enemmän, saas nähdä miten kauan sama trendi jatkuu.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Monzassa vaan on yksi erikoinen aspekti, eli vauhti.
Tämä on juuri se syy miksi Monza on hieno rata. Onkohan missään muualla niin kovaa jarrutusta kuin Monzan ensimmäinen mutka? Ja kun siipiä ei ole niin vähän joka mutka tuntuu olevan "sormen päässä".. Hieno rata, juurikin säätöjen (nopeuden) takia.
 

ikej

Well-known member
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
90
Alkaa toi pelin pelaaminen nousta jo häiritsevälle tasolle :alppu: koko tiimi pelailee.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Nyt näyttää kyllä McLarenin vauhti olevan sitä luokkaa, että nyt pitäis Kovalaisenkin nousta podiumille lähes millä taktiikalla vaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oletkos koskaan ajanut vanhaa Monzaa esim. GPL:ssä? Ihmettelen, jos olet kun noin kirjoitat. Shikaanit nyt jonkin verran pilaavat kokonaisuutta, mutta se versio Monzasta, jossa pääsuorasta tullaan täysillä Grandeen on todella ajettava rata. Nopea, helppo ja vaarallinen, mutta onneksi pelissä ei voi kuolla...
En ole koskaan pelannut GPL:ää, mutta puhuinkin nykyradasta nykyautoilla. Curva Grande käsittääkseni ajettaisiin täysillä, vaikkei lähtösuoralla olisikaan shikaania. "Ajettavalla" tarkoitan jotain muuta kuin kaasu pohjassa ajettavaa "kaartuvaa suoraa". Niinpä esim. Eau Rouge ei nykypäivänä myöskään ole enää "ajettava mutka".

Tämä kommenttisi taitaa mennä kolmesta kriteeristä tuohon "historia"-osastoon. ;)

"Helpoksi" minäkin olen Monzaa kutsunut, enkä pidä sitä kehuna. Enkä kyllä vaarallisuuttakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös