On Monza nykyiselläänkin kiinnostavampi ajettava kuin useimmat muut radat koska helppous ja nopeus mahdollistavat kilpaa ajamisen. Usein tämä aspekti vaan unohtuu, kun ratoja arvioidaan ainoastaan sen perusteella millaisia mutkia ja suoria profiilista löytyy."Helpoksi" minäkin olen Monzaa kutsunut, enkä pidä sitä kehuna. Enkä kyllä vaarallisuuttakaan.
Kun tarkemmin katsoin, niin molemmat väliaikamittauspaikat ovat keskellä kovaa jarrutusta. Mikä järki?Aika idioottiin paikkaan oli pistetty väliaikamittauspiste. Ilmeisesti on mennyt jarrutusmatkan arvioiminen hieman pieleen, koska miksi kukaan pistäisi väliaikapaikkaa jarrupaikan puoliväliin. Eli käytännössä sektoriaikaan ei voi ollenkaan luottaa, ellei kuljettaja satu olemaan kuvissa. Tulee aika hyvä (ensimmäinen?) sektoriaika jos vetää jarrutuksen pitkäksi ja silloin ei violetista/vihreästä ole paljoa iloa.
Se onkin olennaista mikä kriteeri valitaan rataa arvioitaessa. Monza on hieno rata ja tarjoaa hyviä kisoja, mutta esim. surkeita kisoja tarjonnut Imola on paljon mukavampi ja mielenkiintoisempi ajaa.On Monza nykyiselläänkin kiinnostavampi ajettava kuin useimmat muut radat koska helppous ja nopeus mahdollistavat kilpaa ajamisen. Usein tämä aspekti vaan unohtuu, kun ratoja arvioidaan ainoastaan sen perusteella millaisia mutkia ja suoria profiilista löytyy.
Olisiko sinulla faktatietoa tästä sinun väitteestäsi?Se onkin olennaista mikä kriteeri valitaan rataa arvioitaessa. Monza on hieno rata ja tarjoaa hyviä kisoja, mutta esim. surkeita kisoja tarjonnut Imola on paljon mukavampi ja mielenkiintoisempi ajaa.
Sama juttu kun uusia tilkedromeja arvioidaan. Niitä pidetään kliinisinä, mutta ne tarjoavat keskimäärin enemmän ohituksia kuin perinteisemmät radat. Sitä "kilpaa ajamisen aspektia" ei siis pitäisi unohtaa niitäkään arvioitaessa. Pitkät suorat ja tiukat jarrutukset tekevät Monzasta hyvän radan kisata. Ja juuri näitä ominaisuuksia Tilken radoissa on kritisoitu. Myös Abu Dhabissa.
Jos faktatiedoksi kelpaa Brian Lawrencen ylläpitämät ohitustilastot, niin on. Alla hänen laskemansa ohituskeskiarvot. Vain Interlagos, Silverstone ja Spa tämänvuotisen kalenterin radoista kiilaa Tilkevoittoiseen kärkikaartiin.Olisiko sinulla faktatietoa tästä sinun väitteestäsi?
Fuji 36.0 Tilke mod
Shanghai 33.0 Tilke
Interlagos 29.9
A1 22.1 Tilke mod
Silverstone 20.7
Indianapolis 20.5
Spa 20.0
Hockenheim 19.8 Tilke mod
Sepang 19.6 Tilke
Sakhir 19.2 Tilke
Istanbul 18.2 Tilke
Monza 17.9
Albert Park 17.3
Nürburgring 16.9 Tilke mod
Suzuka 12.5
Montreal 14.5
Hungaroring 12.3
Magny-Cours 12.2
Singapore 12.0 Tilke plan
Barcelona 9.5
Monaco 9.0
Imola 7.1
Valencia 3.0 Tilke
Toi Shanghain laskenta kyllä kusee pahasti, kun siellä on ajettu kolme vesikisaa, joissa ohituksia on yli 40, kun taas 2008, joka oli kuivalla, piti sisällään vain 8 ohitusta...Jos faktatiedoksi kelpaa Brian Lawrencen ylläpitämät ohitustilastot, niin on. Alla hänen laskemansa ohituskeskiarvot. Vain Interlagos, Silverstone ja Spa tämänvuotisen kalenterin radoista kiilaa Tilkevoittoiseen kärkikaartiin.
Lähde. (Mainittakoon, että tämän vuoden Saksan GP on epähuomiossa sijoitettu Hockenheimin riville. Olen huomauttanut tästä Brianille ja hän on luvannut korjata sen.)Koodi:Fuji 36.0 Tilke mod Shanghai 33.0 Tilke Interlagos 29.9 A1 22.1 Tilke mod Silverstone 20.7 Indianapolis 20.5 Spa 20.0 Hockenheim 19.8 Tilke mod Sepang 19.6 Tilke Sakhir 19.2 Tilke Istanbul 18.2 Tilke Monza 17.9 Albert Park 17.3 Nürburgring 16.9 Tilke mod Suzuka 12.5 Montreal 14.5 Hungaroring 12.3 Magny-Cours 12.2 Singapore 12.0 Tilke plan Barcelona 9.5 Monaco 9.0 Imola 7.1 Valencia 3.0 Tilke
Totta, mutta myös muitten ratojen tilastot pitää sisällään sadekisoja joten suoraan 8 ohituksen laittaminen shanghain kohdalle ei ole tasapuolista. Interlagosissa on nähty monta loistavaa sadekisaa, joten senkin ka putoaisi aika mukavasti jos sadekisat poistetaan.Toi Shanghain laskenta kyllä kusee pahasti, kun siellä on ajettu kolme vesikisaa, joissa ohituksia on yli 40, kun taas 2008, joka oli kuivalla, piti sisällään vain 8 ohitusta...