Abu Dhabin jälkikausikokeet

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Tää voi olla. Ja mitä sitten jos on Hamilton? Ferrarilla on Lec joka on nopeampi kuljettaja. Ja jos uuden auton renkaatkin kestää kunnolla niin Lec on myös nopeampi kisakuljettaja.
Epäsuosittu mielipide, mutta olen samoilla linjoilla. Pahimmassa tapauksessa Hamilton saattaa ottaa seuraavat kaksi kautta kuokkaan tallikaveriltaan.

Ferrari vieras ympäristö. Hamiltonilla on kuitenkin vielä etu kisavarmuudessa ja kokemuksessa. Leclercillä sitten taas raakanopeus, mutta vielä virhealtis. Hamiltonin biologinen kello tikittää kun taas Leclercillä prime-ikä vielä edessä, hänellä on se potentiaali ja nopeus siellä jossain kunhan saa virheet karsittua pois, tätä samaa oli Verstappenilla uran alussa. Kiire Hamiltonilla tulee Leclerciä vastaan ja en ihmettele jos yhteisiltä ajoilta Leclerc nousee voittajaksi.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Seitsemän, kun se ajetaan lauantaina.
Kaksi ensimmäistä osakilpailua ajetaan tosiaan jo lauantaisin (tiesin, mutta laskin ilmeisesti väärin). Ensimmäiset vapaat harjoitukset alkavat siis jo torstaina.

Itse ihmettelen hieman tältä osin perinteisen formaatin muutosta. Varsinkin torstai voi olla paikan päälle haluavien kannalta ongelmallinen aloituspäivä. Eikä "televisionkaan" kautta lajia seuraaville ole mitenkään erityisen selkeää, jos osa kilpailuista ajetaan lauantaisin, totutun sunnuntain sijasta. Onko näiden kahden ensimmäisen kisan ajoitus muutettu Ramadanin alkamisen takia, sen kyllä ymmärtäisin?
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
"On yleisesti tiedossa että Hamilton toimi tallin koekaniinina ensimmäiset 8 kisaa " Jassoo, tämä yleinen "fakta" ei ole tavoittanut mun korvia. Saisinko lähteen tähän. Eniten mua tässä epäilyttää se, että Hami jotenkin alistuisi moiseen rooliin niin, että tallikaveri porskuttaa pisteitä. Eihän se kuulu kenenkään huippukuskin pirtaan, että "hävitään" nyt tallikaverille ja kehitetään autoa. Itseasiassa se on tyypillisesti kakkoskuskien rooli -ja hami ei ole koskaan ollut kakkoskuski lukuunottamatta 2007 kauden alkua.
He had a handful of difficult races, including some bad luck with the timing of safety cars. His new team-mate George Russell built a lead over him in the championship, and people started to snipe from the sidelines, question whether Hamilton was past it, even whether he should have retired.

The truth was that Hamilton was taking the brunt of experimentation with the car on race weekends.

"Literally, I have tried everything," he says. "I've tried every setting you can possibly do. That's what I was doing at the beginning of the year.

"The whole idea of performing at your best and getting the best result each weekend; of course that would be nice, but I was really about problem solving: 'I will sacrifice this session or all the sessions to be able to find more data and information for you.' So that when we go back to the factory they've got a better understanding of what's going on.' But it ultimately hindered some of the weekends."

From about the Canadian Grand Prix in June onwards, Hamilton decided that this approach was not the best, and he began to focus more on performance rather than experimentation. And as he did, the picture began to change.

Russell has had a brilliant season. He is closer to Hamilton on pure performance than any team-mate since Fernando Alonso in 2007, and has very much consolidated his status as one of the brightest stars of the new generation, and a driver more than good enough to lead Mercedes in the future.

But while the average qualifying gap between them over the season is just 0.06secs, if you take only the races from Canada onwards, the margin is 0.175secs.

Hamilton is ahead nine-four on their qualifying head-to-head at races where a fair comparison can be made, and has out-qualified Russell for the last six races in a row. Hamilton, Mercedes engineers say, is better able to cope with the car's unpredictability.


"George, I would say, and his team, they don't experiment the same, obviously. But that's because I've been here for a long time, so I'm willing to take these risks.

"I have the big, deep conversations with people I've been with for 10 years. So, me and 'Shov' [Andrew Shovlin, Mercedes' engineering director] can have arguments, constructive arguments.

"George, it's his first year with the team so he's come in and he's just doing his job to the best of his ability. Very little movement of set-up. I'm doing all the leg-work, back and forth here and there, different wings, all these different things. And I like that anyway.

"If we come into next year and we have a car that we are much happier with, then we can be more focused on that whole… not having to go crazy with set-ups. Then we can have a better battle.

"If he finishes ahead at the end of the season, I don't really feel anything about it. We're not in the championship. We are fourth and sixth. Now, if it was first and second, it's different."
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Ei uskoisi että huippukuljettajat ja varsinkin tuollaisen statuksen omaavat kuljettajat kuten Hamilton "alentuisivat" tälläiseen, mutta tässä mielessä Hamilton näyttää olevan erilainen kuin muut. Hän oli valmis uhraamaan ensimmäiset kahdeksan kisaa kaudesta, jotta pystyisi auttamaan tallia ja jotta uusi tallikaveri Russell pystyisi rauhassa tulemaan talliin ilman suurempia häiriötekijöitä ensimmäisellä kaudellaan. Talli oli nyt pitkästä aikaa hieman vaikeassa tilanteessa, ja Hamilton otti nämä olosuhteet huomioon, ja esimerkillisenä johtajana nousi esiin. Itse arvostan tätä todella paljon, kertoo vain Hamiltonin suurudesta, ja siitä minkalainen tiimipelaaja hän on.

Mercedes’ Engineering director Andrew Shovlin and chief strategist James Vowles explain in a debrief video how both their drivers were focused on different things during the seasons. James said about Lewis, “At the beginning of the year when we had a car that was difficult.”

“Lewis [Hamilton] was using his wealth of experience to help us in order to improve the car and really help us in moving forward as a part of the team.”

On the other hand, they also touched upon how George Russell focused on a different aspect in 2022. James added, “George [Russell] in that period of time was just really focused on learning, bettering himself on to the team. And he scored a number of results that benefitted him as a result of that.”
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Kaksi ensimmäistä osakilpailua ajetaan tosiaan jo lauantaisin (tiesin, mutta laskin ilmeisesti väärin). Ensimmäiset vapaat harjoitukset alkavat siis jo torstaina.

Itse ihmettelen hieman tältä osin perinteisen formaatin muutosta. Varsinkin torstai voi olla paikan päälle haluavien kannalta ongelmallinen aloituspäivä. Eikä "televisionkaan" kautta lajia seuraaville ole mitenkään erityisen selkeää, jos osa kilpailuista ajetaan lauantaisin, totutun sunnuntain sijasta. Onko näiden kahden ensimmäisen kisan ajoitus muutettu Ramadanin alkamisen takia, sen kyllä ymmärtäisin?
Joo Ramadanin takia on muuttunut. Ramadan alkaa 10.3 ja jotta Saudi Arabian kisa voidaan järjestää lauantaina 9.3, niin kisojen välillä pitää olla sääntöjen mukaan vähintään yksi viikko, sen takia nyt kisa lauantaina myös.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Ei uskoisi että huippukuljettajat ja varsinkin tuollaisen statuksen omaavat kuljettajat kuten Hamilton "alentuisivat" tälläiseen, mutta tässä mielessä Hamilton näyttää olevan erilainen kuin muut. Hän oli valmis uhraamaan ensimmäiset kahdeksan kisaa kaudesta, jotta pystyisi auttamaan tallia ja jotta uusi tallikaveri Russell pystyisi rauhassa tulemaan talliin ilman suurempia häiriötekijöitä ensimmäisellä kaudellaan. Talli oli nyt pitkästä aikaa hieman vaikeassa tilanteessa, ja Hamilton otti nämä olosuhteet huomioon, ja esimerkillisenä johtajana nousi esiin. Itse arvostan tätä todella paljon, kertoo vain Hamiltonin suurudesta, ja siitä minkalainen tiimipelaaja hän on.
"'I will sacrifice this session or all the sessions to be able to find more data and information for you.' So that when we go back to the factory they've got a better understanding of what's going on.' But it ultimately hindered some of the weekends."
"You are the best fans and crowd here" ja mitä muita pr-skeidaa tuppasi toistaa jokaisessa kisassa jonka voitti.

Etkö haista palaneen käryä näissä Hamiltonin lausunnoissa? Siinä vaiheessa kun ammattiurheilija sanoo "uhrautuvansa" yhteisen hyvän takia niin siinä on oma lehmä ojassa ja se on parantaa omaa oloa autossa jonka pomppimisesta valitti.

Hamiltonhan kiirehti koronan jälkeen takaisin rattiin puolikuntoisena vaikka oli mestaruus varmistettu, se kertoo tuosta kilpailuvietistä ettei autoa haluta edes lainata muille. Albon sen puki hyvin sanoiksi että kun katsoi jonkun muun ajavan hänen autoaan niin tuntui kuin lainaisi naistaan jollekin toiselle.

Siellä oli molemmat testanneet radikaaleja setuppeja, tämän sopeutumisen mestarilla oli vain niiden kanssa enemmän ongelmia.
https://www.autosport.com/f1/news/failed-hamilton-experiments-wont-force-mercedes-f1-change-of-approach/10320961/

While that floor continued a recent trend where Hamilton’s choices had not proved to be the best, Wolff felt that pushing on with experiments across both its cars was essential.

“These last three races, these experiments have gone wrong with Lewis and not with George.”
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4323
"You are the best fans and crowd here" ja mitä muita pr-skeidaa tuppasi toistaa jokaisessa kisassa jonka voitti.

Etkö haista palaneen käryä näissä Hamiltonin lausunnoissa? Siinä vaiheessa kun ammattiurheilija sanoo "uhrautuvansa" yhteisen hyvän takia niin siinä on oma lehmä ojassa ja se on parantaa omaa oloa autossa jonka pomppimisesta valitti.

Hamiltonhan kiirehti koronan jälkeen takaisin rattiin puolikuntoisena vaikka oli mestaruus varmistettu, se kertoo tuosta kilpailuvietistä ettei autoa haluta edes lainata muille. Albon sen puki hyvin sanoiksi että kun katsoi jonkun muun ajavan hänen autoaan niin tuntui kuin lainaisi naistaan jollekin toiselle.

Siellä oli molemmat testanneet radikaaleja setuppeja, tämän sopeutumisen mestarilla oli vain niiden kanssa enemmän ongelmia.
Ihan samaa Hamin roolia kertoi kauden alussa myös tallin johto, Rus ym. kuten aivan hyvin tiedät, kun tätä on puitu joku 700 kertaa .
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Ihan samaa Hamin roolia kertoi kauden alussa myös tallin johto, Rus ym. kuten aivan hyvin tiedät, kun tätä on puitu joku 700 kertaa .
Tallista tulee niin monta tarinaa koskien tätä että onko ihme että on tarinat ristiriidassa. Toto möläyttänyt että kokeelliset testit ajettu molemmilla autoilla ja Hamiltonilla ne ovat menneet enemmän pieleen. Joku sankaritarinahan tälle Hamiltonille pitää kehittää että "uhrautuu" yhteisen hyvän puolesta vaikka samaan aikaan valittaa selkäänsä ja sääntömuutoksista koskien auton pomppimista.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Tallista tulee niin monta tarinaa koskien tätä että onko ihme että on tarinat ristiriidassa. Toto möläyttänyt että kokeelliset testit ajettu molemmilla autoilla ja Hamiltonilla ne ovat menneet enemmän pieleen. Joku sankaritarinahan tälle Hamiltonille pitää kehittää että "uhrautuu" yhteisen hyvän puolesta vaikka samaan aikaan valittaa selkäänsä ja sääntömuutoksista koskien auton pomppimista.
Niin hienoa työtä kuin teetkin, niin voitaisiinko olla ruokkimatta tuota yhtä päivänselvää trollia, joka onanoi niissä Mersulakanoissaan ja itkee omaa pienuuttaan? Vähän jokainen ketju menee nyt tämän jankkaamisen takia enempi ja vähempi pilalle.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Niin hienoa työtä kuin teetkin, niin voitaisiinko olla ruokkimatta tuota yhtä päivänselvää trollia, joka onanoi niissä Mersulakanoissaan ja itkee omaa pienuuttaan? Vähän jokainen ketju menee nyt tämän jankkaamisen takia enempi ja vähempi pilalle.
En näe paljon lisäarvoa sillä, että samat jauhannat käydään muutaman kuukauden väliin. Ei se asia siitä yhtään miksikään muutu muutamassa viikossa. Osapuolet niin syvällä poterossaan, ettei toisen mielipide vaihdu vaikka 107 kertaa jotain jankkaisi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Paikallisille (ja lasken tähän myös siellä asuvat ulkomaalaiset) lauantaikisa voi olla jopa parempi, sillä käsittääkseni noissa maissa viikkorytmi on niin, että perinteinen viisipäiväinen työviikko tarkoittaa töitä sunnuntaista torstaihin ja sitten perjantai ja lauantai ovat vapaat.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Paikallisille (ja lasken tähän myös siellä asuvat ulkomaalaiset) lauantaikisa voi olla jopa parempi, sillä käsittääkseni noissa maissa viikkorytmi on niin, että perinteinen viisipäiväinen työviikko tarkoittaa töitä sunnuntaista torstaihin ja sitten perjantai ja lauantai ovat vapaat.
Tämä oli uutta tietoa itselleni. Tuo olisi todella hyvä syy järjestää kilpailut lauantaisin maissa joissa viikkorytmi olisi kuvaillun kaltainen. Lisäksi toki nyt oleva, uskonnollinen tapahtuma on hyvä huomioida. Kyllähän esimerkiksi pääsiäinen kristillisissäkin maissa vaikuttaa tapahtumakalentereihin. Btw. antaako Vatikaani vielä hyväksyntänsä jollekin kisaviikonlopun ajankohdalle?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Niin hienoa työtä kuin teetkin, niin voitaisiinko olla ruokkimatta tuota yhtä päivänselvää trollia, joka onanoi niissä Mersulakanoissaan ja itkee omaa pienuuttaan? Vähän jokainen ketju menee nyt tämän jankkaamisen takia enempi ja vähempi pilalle.
Ihme kyllä, mutta löytyy tälle trollille kannattajiakin. Vaikeita aikoja erikoisoperaatioille polkea Verstappenia alaspäin ja nostaa Hamiltonia, Pereziä (ja AlphaTaurin Daniel Ricciardoa ) ylöspäin.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Epäsuosittu mielipide, mutta olen samoilla linjoilla. Pahimmassa tapauksessa Hamilton saattaa ottaa seuraavat kaksi kautta kuokkaan tallikaveriltaan.

Ferrari vieras ympäristö. Hamiltonilla on kuitenkin vielä etu kisavarmuudessa ja kokemuksessa. Leclercillä sitten taas raakanopeus, mutta vielä virhealtis. Hamiltonin biologinen kello tikittää kun taas Leclercillä prime-ikä vielä edessä, hänellä on se potentiaali ja nopeus siellä jossain kunhan saa virheet karsittua pois, tätä samaa oli Verstappenilla uran alussa. Kiire Hamiltonilla tulee Leclerciä vastaan ja en ihmettele jos yhteisiltä ajoilta Leclerc nousee voittajaksi.
Allekirjoitan muuten, mutta minusta Lecin maine virhe-herkkänä kuljettajana ei ole perusteltua. Esim. kun hän ajeli Vettelin tallitoverina, niin se oli Sebi joka pyörähteli paljon useammin. Toki Ferrari oli hankala ajettava ja ilmeisesti on edelleen ainakin "juna"-red bulliin verraten. Jotenkin ihmisille muodostuu mielikuva lukuisista teknisistä ongelmista niin, että se olisi kuitenkin kuljettajan vika. Taikka siitä, että talli oli vielä vähän aikaa sitten ihan hukassa taktiikoiden kanssa. Toki Lecille se virhe pari tulee per kausi, mut niin tulee kaikille paitsi Red bull. Ja toki Maxille pojot kun pitää homman kasassa, vaikkei niitä riskejä tarvitsekaan ottaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Jotain Red Bullin hyvyydestä ja sopivuudesta Maxin lapaseen kertoo se, miten vähän tekee virheitä. Voi ajella suuren osan kisasta "pintakaasulla". Sergiolle, joka ei ihan samanlaisesta autosta tykkää, niin onkin sitten aika helevetisti sitten noita pyörimisiä ja lipsuja.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Ja ohessa setti kokeisiin:
2024 Pirelli test full line up
TeamPirelli Test DriverYoung Driver
McLarenLando Norris/Oscar PiastriPatricio O'Ward
FerrariCharles LeclercArthur Leclerc/Antonio Fuoco
Red BullYuki TsunodaIsack Hadjar
MercedesGeorge RussellFrederik Vesti/Kimi Antonelli
Aston MartinFelipe DrugovichJak Crawford
AlpineJack DoohanPaul Aron
HaasEsteban OconRyo Hirakawa
RBLiam LawsonAyumu Iwasa
WilliamsCarlos SainzLuke Browning
Kick SauberNico HulkenbergGabriel Bortoleto
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Ja siinä sitten päivän tulokset:
1Charles LeclercFerrari1m23.510s134
2Carlos SainzWilliams1m23.635s146
3George RussellMercedes1m23.789s134
4Nico HulkenbergSauber1m23.859s113
5Andrea Kimi AntonelliMercedes1m23.873s62
6Ayumu IwasaRB1m24.100s110
7Pato O'WardMcLaren1m24.222s116
8Jack DoohanAlpine1m24.268s137
9Paul AronAlpine1m24.275s121
10Esteban OconHaas1m24.305s119
11Luke BrowningWilliams1m24.375s105
12Ryo HirakawaHaas1m24.435s133
13Liam LawsonRB1m24.440s159
14Arthur LeclercFerrari1m24.576s68
15Isack HadjarRed Bull1m24.632s125
16Lando NorrisMcLaren1m24.678s84
17Yuki TsunodaRed Bull1m24.689s127
18Gabriel BortoletoSauber1m24.738s130
19Oscar PiastriMcLaren1m24.838s72
20Jak CrawfordAston Martin1m24.997s109
21Felipe DrugovichAstin Martin1m25.010s146
22Frederik VestiMercedes1m25.159s55
23Antonio FuocoFerrari1m25.238s73
 
Ylös