Adobe Lightroom -kokemuksia

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Onko kellään kokemuksia ko. ohjelmistosta? Olisiko järkevämpi hankinta suht. vaativalle harrastajakuvaajalle kuin Photoshop?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko kellään kokemuksia ko. ohjelmistosta? Olisiko järkevämpi hankinta suht. vaativalle harrastajakuvaajalle kuin Photoshop?
Enpä ollut tuosta koskaan kuullutkaan, mutta googlattuani vaikuttaa olevan Photoshop tuokin. Vähemmän vaativana kuvankäsittelijänä sanoisin, että aika vaativa saa olla ennen kuin ilmaisten Paint.netin tai Gimpin keinovarat loppuvat.
 

Aisla

högt över molnen
Liittynyt
20.9.2011
Viestit
787
Sijainti
play//repeat
Näyttäisi tuo olevan ainakin hinnan perusteella järkevämpi hankinta kuin perusphotari. Riippuu paljolti siitä, mitä ohjelmalta hakee. Lightroomilla pitäisi kuvien jälkikäsittely onnistua ihan helposti, mutta sillä ei esimerkiksi pysty muokkaamaan kuvia yhtä laajasti kuin photarilla. Ei tosin ole googlausta enempää kokemusta kyseisestä ohjelmasta minullakaan.

Sittenhän on tietysti vielä olemassa Lightroomin kanssa samaa hintaluokkaa oleva Photoshop Elements, jos etsit kevyempää versiota Photoshopista.

Parhaiten varmaan selviää itselle sopivin ohjelma, kun lataat kokeiluversiot ja niiden perusteella päätät.:ahem:
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Mä oon jonku verran testaillu tota ja aattelin ostaa. Täyttää oikein hyvin mun tarpeet, jotka on lähinnä kuvien säätö ja lievä editointi. IMO parempi raakakuvien käsittelyssä, kuin aikaisemmin käyttämäni Nikonin softa ja vapaat ohjelmistot (Gimp yms.) Ominaisuudet ei varmaankaan riitä, jos on tarkoitus tehdä muutakin, kuin korjailla sävyjä ynnä muita säätöjä, terävöidellä, rajailla ja roskia poistella, mutta noihin tarpeisiin kelpo kapine. Kuvakirjasto-ominaisuus vaikuttaa hyvältä pakuppeineen ja kahden näytön tuki toimii jees. Slideshow-, Print- ja Web-osastoa en oo vielä testaillu ja varmaan jotain muutakin on kokeilematta.

Asenna se kuukauden testiversio ja kokeile ite. Mä tykkään. Varsinaista PhotoSoppia en oo koskaan käyttänyt pientä kokeilua lukuunottamatta, joten siihen en osaa verrata.

edit: Webbisten mainitsemien Gimpin ja Paint.netin heikkous on mun mielestä jo mainitsemani raw-fotot. Tai ehkä en vaan osannu... Gimpin raw-liitännäinen ainaki tuntu huonommalta. Sen suhteenhan noi on kokonaisempia softia, että niillä voi sitte tehdä niitä asioita, mikä Lightroomin erottaa Photoshopista.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
En ole itse käyttänyt, mutta Lightroom on meillä kuvankäsittelijöiden käytössä, ja ovat sitä kehuneet. Meillä on massatuotantoa ja Lightroom soveltuu erityisesti siihen paremmin kuin photari. Suurinosa kuvista on toki myös hyvälaatuista, joten käyttötarkoitus on pääasiassa kuvien korjailua ja hienosäätöä. Lightroomissa on myös jotain massatuotantoon tehtyjä toimintoja. Esim. jos on otettu paljon kuvia samasta paikasta samoilla asetuksilla, niin joka kuvassa toistuvat virheet saa korjattua yhdellä korjauksella.

Oon kyllä ollut siinä käsityksessä, että meilläkin photoshopia käytetään sitten vaativampiin kuvan muokkaamisiin, jos kuvattavalla on esim räkä poskella.

Voin olla väärässäkin, mutta kiteyttäisin tämän näin:
- Lightroom on ammattimaisen / hyvän valokuvaajan kuvien korjailuun tarkoitettu ohjelma, jonka edut korostuvat erityisesti silloin kun kuvia on paljon.
- Photosop on ammattimaisen / hyvän kuvien käsittelijän ohjelma, jonka edut korostuvat silloin kun kuvassa on paljon virheitä tai muutenvaan korjattavaa / huonosti kuvattu / huonolla kameralla kuvattu jne.

Ammattimaisessa käytössä luultavasti molemmat ohjelmat tulevat tarpeen, mutta harrastelijakäytössä toinen riittänee. Jotenkin voisin kuvitella, että harrastelijakuvaajan tapauksessa lightroom saattaisi olla harkitsemisen arvoinen softa, jos ei ole mielenkiintoa viettää tuntikausia koneella muokkaamassa kuvia.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
En ole itse käyttänyt, mutta Lightroom on meillä kuvankäsittelijöiden käytössä, ja ovat sitä kehuneet. Meillä on massatuotantoa ja Lightroom soveltuu erityisesti siihen paremmin kuin photari. Suurinosa kuvista on toki myös hyvälaatuista, joten käyttötarkoitus on pääasiassa kuvien korjailua ja hienosäätöä. Lightroomissa on myös jotain massatuotantoon tehtyjä toimintoja. Esim. jos on otettu paljon kuvia samasta paikasta samoilla asetuksilla, niin joka kuvassa toistuvat virheet saa korjattua yhdellä korjauksella.

Oon kyllä ollut siinä käsityksessä, että meilläkin photoshopia käytetään sitten vaativampiin kuvan muokkaamisiin, jos kuvattavalla on esim räkä poskella.

Voin olla väärässäkin, mutta kiteyttäisin tämän näin:
- Lightroom on ammattimaisen / hyvän valokuvaajan kuvien korjailuun tarkoitettu ohjelma, jonka edut korostuvat erityisesti silloin kun kuvia on paljon.
Kiitoksia vastaajille. Tämän erän voiton vei Jacques, onnittelut!

Pisteet:
Jacques 1

Taitaa mennä Photarin hankinta romukoppaan ja Lightroom tilalle.
 
Ylös