Adrian Newey - Midaksen kosketus

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
253
David Coulthardin mukaan menestys F1:ssä johtuu 90% autosta, 10% kuljettajasta.
Hänen autonsa ovat voittaneet yli 100GP:tä, 8 tallien ja 7 kuljettajien maailmanmestaruutta. (Ennen 2012 kauden loppua).

Fernando Alonso:
...but now we are fighting against Newey and, at the moment we cannot match him.
Lewis Hamilton:
They seem to have a great capacity to improve the car. Adrian is just a genius. I can’t even imagine what he’s doing. He is a one-off.
..
He is a genius. I could not have caught Vettel even if I had been going at 200per cent.
Jaime Algersuari:
It's incredible to see this one guy working with so many people and with so much money, to succeed like this. We are athletes but we definitely depend more than other sports on technology. You would never hear Roger Federer or Rafael Nadal saying: ‘I didn't win because his racket is better than mine.’ But in F1 there is a difference in performance from one car to another.
Valmistajien maailmanmestaruudet:
1992 – Williams FW14B
1993 – Williams FW15C
1994 – Williams FW16
1996 – Williams FW18
1997 – Williams FW19
1998 – McLaren MP4/13
2010 – Red Bull RB6
2011 – Red Bull RB7
2012 – Red Bull RB8

 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jos ajatellaan etta Newey menisi Marussialle tms, niin voittaisiko talli jo heti ensi kaudella? Eli kuinka nopeasti AN tekee romusta voittajan?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
2014 on suuri haaste Adrianille. Mies on Aero nero, mutta 2014 säännöt muuttuvat, jonka vuoksi aero ei ole niin tärkeä osa autoa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos ajatellaan etta Newey menisi Marussialle tms, niin voittaisiko talli jo heti ensi kaudella? Eli kuinka nopeasti AN tekee romusta voittajan?
Neweylla meni muutama vuosi siinäkin, että entinen Jaguar alkoi voittaa (vähän sivusin asiaa tuola), ja se oli sentään keskitason F1-talli. Huutaisi paitsi hurjasti rahaa, myös aikaa ihan vähintään puoli vuosikymmentä, todennäköisesti enemmän.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
2014 on suuri haaste Adrianille. Mies on Aero nero, mutta 2014 säännöt muuttuvat, jonka vuoksi aero ei ole niin tärkeä osa autoa.
Eikös se aero sääntö siirtynyt vuoteen 2016-2017? Vai muistanko ihan väärin? Tällä viikolla siitä oli juttua, samalla mm. sähkömoottorit siirty yllämainitulle ajankohdalle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
2014 on suuri haaste Adrianille. Mies on Aero nero, mutta 2014 säännöt muuttuvat, jonka vuoksi aero ei ole niin tärkeä osa autoa.
Tämä on lievähkö harhakäsitys. Neweyn kyky ymmärtää, mikä on kokonaisuuden kannalta ratkaisevaa, on aliarvostettu. Hän ei ole mikään tuulitunneliin vuosiksi sulkeutunut kahjo, vaan erittäin hyvä yleisinsinööri, joka vietti puolet 80-luvusta kisainssinä Indycarissa.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6699
Sijainti
Täällähä mä
No se on sitten Coulthardin näkemys. Luulisi teamilla, taktiikalla ja joillain muillakin muuttujilla olevan merkityksensä.
Tämättelen. Siellä on paljon hyvää porukkaa rbeellä töissä. Aeron johdossa Peter Prodromou ja pääsuunnittelijana Rob Marshall. Newey itsekkinn on sanonut, että tarvitaan hyvä suunnittelijatiimi jolta erinäiset ideat tulee. Ei se Newey niin fiksu, kuin onkin noita autoja varsinkaan nykypäivänä yksin suunnittele.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Eikös Newey aja itsekin kilpaa. Ainakin ollut uutisissa kolaroituaan jossain kilpailussa. Auttaa varmasti hahmottamaan sitä jo mainittua kokonaisuutta. Herran suunnittelemat autot ovat järjestäen hyviä ajaa. Yleensä puhutaan pelkästään parhaasta downforcesta ja nopeista mutkista, mutta Redbullit ovat myös hitaissa mutkissa ja kanttien yli parhaiten liimautuneina rataan. Mclarenit olivat myös hyviä kanttien ylityksissä Neweyn aikaan.

Nopeimmat autot yleisesti(eikä pelkästään Neweyn suunnittelemina) ovat usein kaikkein vaivattomimman näköisiä ajaa. Enkä usko, että enemmän downforcea tarkoittaa parempaa ajettavuutta, kuten joskus kuulee kommentoitavan. Siellä on taustalla paljon enemmän pohdittavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Eikös Newey aja itsekin kilpaa. Ainakin ollut uutisissa kolaroituaan jossain kilpailussa. Auttaa varmasti hahmottamaan sitä jo mainittua kokonaisuutta. Herran suunnittelemat autot ovat järjestäen hyviä ajaa. Yleensä puhutaan pelkästään parhaasta downforcesta ja nopeista mutkista, mutta Redbullit ovat myös hitaissa mutkissa ja kanttien yli parhaiten liimautuneina rataan. Mclarenit olivat myös hyviä kanttien ylityksissä Neweyn aikaan.

Nopeimmat autot yleisesti(eikä pelkästään Neweyn suunnittelemina) ovat usein kaikkein vaivattomimman näköisiä ajaa. Enkä usko, että enemmän downforcea tarkoittaa parempaa ajettavuutta, kuten joskus kuulee kommentoitavan. Siellä on taustalla paljon enemmän pohdittavaa.
Oon eri mieltä. Häkkinen totesi taanoin Legends of F1 -haastattelussa, että ainakin 1999 McLaren oli hankala ajaa, mutta kun oli sitten kyllä nopea.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Oon eri mieltä. Häkkinen totesi taanoin Legends of F1 -haastattelussa, että ainakin 1999 McLaren oli hankala ajaa, mutta kun oli sitten kyllä nopea.
Ja Williams 94 oli uskomattoman nopea, mutta ajettavuus oli aivan 0 ennen kuin päivitys tuli siellä vuoden keksivaiheilla.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Minä myös muistan TV-haastattelun vuodelta -96, jossa Newey kertoo että Williams FW18 ei ole helppo ajettava, vaan Damon Hill saa sen näyttämään siltä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Ei se niin kovin nopeakaan kyllä pakasta reväistynä ollut.
Siitä väliltä: Ei "uskomattoman nopea" mutta nopeampi kuin "ei kovin nopea". Toki vuodentakainen ylivoima oli haihtunut, mutta aivan kärkipään auto silti.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kerran oli VM:ssä Neweylle laitettu Pelle Pelottaman hattu päähän. :D
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
253
Donald McRae
Guardian - Tiistai 17 toukokuu 2011


Miksi Adrian Newey vain kestä katsella uutta Senna -elokuvaa.

Red Bullin pääinsinööri on voittanut kaikki F1, mutta hän on edelleen ahdistunut tapahtumista San Marinon Grand Prixissä 17 vuotta sitten.

Adrian Neweytä on niin rutiininomaisesti kuvattu sanalla"nero", että Formula yhden menestyneimmän suunnitteluinsinöörin liikuttava tarina on
usein unohdettu. Kunnioitettu oman tiensä kulkija, joka käyttää tietokoneen sijasta aina 2B lyijykynää luodessaan häikäiseviä autoja, on voittanut 119 kilpailua, seitsemän valmistajien mestaruutta ja kuusi kuljettajien mestaruutta.Mutta henkilönä Newey on mukaansatempaava mies,
joka helposti on sotkeutunut tunnekuohuihin jotka ovat rytmittäneet muuten niin loistavaa uraa.

Newey ehkä kykenevä nauramaan, että hänet erotettiin koulusta ja erotettiin ensimmäisestä työpaikastaan Formula ykkösissä, mutta hän tunsi todellista tuskaa 17 vuotta sitten tässä kuussa. Ayrton Senna kuoli Neweyn suunnittelemassa autossa - ja insinööri sai syytteen kuolemantuottamuksesta. Tämä synkkä ajanjakso tarjoaa kestävän ja ahdistavan näkökulman, kun ajattelee Neweyn viimeaikaisia voittoja

Monella tapaa, hän sanoo, valmistajien ja kuljettajien mestaruudet Red Bullilla olivat kaikkein palkitsevimpia. Kun tulin McLarenilta tänne vuonna 2006 monet ihmiset sanoivat: "Newey on haukannut liian paljon tällä kertaa. Hän tulee putoamaan rähmälleen ja tuhoamaan uransa." En yritä välittää siitä mitä muut ihmiset sanovat, mutta kaikki mitä olemme saavuttaneet viiden viimeisen vuoden aikana on ollut uskomatonta."

Tällä kaudella, jonka viides Grand Prix ajetaan Barcelonassa sunnuntaina, on Red Bullilla jo 43 pisteen johto McLareniin ja Sebastian Vettel
on 34 pistettä edellä Lewis Hamiltonia.

"Tämä on aina ollut pyrkimyksenä", Newey sanoo tällaisesta dominoinnista. Mutta aliarvioin täysin uuden tiimin rakentamisen. Aluksi yritinpitää työni suunnittelupohjaisena, mutta pian kävi ilmi, että meillä ei ole tiloja siihen. Aloin keskittyä rakentamaan infrastruktuuria, koska ilman sitä emme voisi kehittää autoa. Pidin sitä mielenkiintoisena ja luullakseni oli tunne keskeneräisistä asioista.

Vuonna 1990 Newey oli saanut potkut vaikeuksissa olevasta March tallista. "Meillä oli aika paljonepäilyksiä kyvyistämme. Me olimme saaneet
jonkin verran menestystä 1988 March autolla, mutta olin 28 -vuotias ja hieman naiivi. Olimme liian kunnianhimoisia, ja muutuin sankarityypistä
kaveriksi, joka ei tiedä mitä hän oli tekemässä. Sain potkut, mutta olin jo tehnyt päätökseni- sillä kun kirjanpitäjä alkaa johtamaan tiimiä, on aika lähteä. Itseluottamukseni sai kolauksen, mutta Williams oli lähestynyt minua. "

Nigel Mansell, Alain Prost ja Damon Hill voittivat maailmanmestaruuden Neweyn suunnittelemissa Williamseissa, mutta hänen muistojaan on ovat
varjostaneet Sennan traaginen kohtalo. Lyhyt kumppanuus luultavasti Formula yhden suurimman kilpailijan ja suunnittelijan välillä päättyi
kuolemaan kun Senna selittämättömästi suistui radalta suurella nopeudella johtaessaan 1994 San Marinon Grand Prixiä.

Newey vavahtaa kun kysyy miten Senna kuolema vaikuttihäneen. "No", hän sanoo jälkeen epäröityään liikuttavasti, "Ne vähäisetkin hiukset
lähtivät päästä jälkimainingeissa. Niinpä se on muuttanut minua fyysisesti. Se oli hirvittävää. Sekä Patrick Head (Williamsin tekninen johtaja)
ja minä erikseen kysyimme itseltämme, onko meillä enää halua jatkaa autourheilussa. Halusimmeko olla mukana urheilussa, jossa ihmiset voivat
kuolla autossa, jonka olemme luoneet? Toiseksi, oliko onnettomuuden aiheuttanut jokin, joka petti huonon ja laiminlyödyn suunnittelun vuoksi?
Ja sitten oikeudenkäynti alkoi. "

Head ja Newey olivat molemmat syytteessä kuolemantuottamuksesta. "Oikeudenkäynti oli masentava harmi ja lisäpaine, mutta se ei saanut minua kysymään, halusinko olla mukana F1ssä. Itsetutkiskelulla pikemminkin kuin syytteellä oli lopulta väliä."

Oliko Newey lähellä luopumista autourheilusta? "Kyllä", hän sanoo hiljaa. "Sillä koko tiimillä oli uskomattoman vaikeaa. Muistan päivän
kilpailun jälkeen, joka oli vapaapäivä maanantaina ja jotkut meistä tulivat töihin yrittäen kahlata dataa läpi ja selvittää, mitä oli
tapahtunut. Ne olivat synkkiä viikkoja."

Head teknisenä johtajana tuomittiin kyseenalaisesti taposta vuonna 2007. Mutta häntä ei koskaan pidätetty koska Italian lain mukaan asia oli
vanhentunut. Milloin Newey lopulta vapauttaa itsensä syyllisyydestä?
"Rehellinen totuus on, että kukaan ei koskaan tiedä tarkalleen, mitä tapahtui. Ei ole epäilystäkään siitä, että ohjauspylväs petti ja suuri
kysymys oli, onko se pettänyt onnettomuudessa vai aiheuttiko se onnettomuuden? Siinä oli väsymisvaurioita ja se olisi pettänyt jossain
vaiheessa. Ei ole epäilystäkään siitä, että sen suunnittelu oli erittäin huono. Kuitenkin kaikki todisteet viittaavat siihen, että auto ei
suistunut radalta ohjauspylvään vuoksi. "

Rauhallisesti, kasvot rypyssä Newey käy läpi mahdollisia onnettomuussyitä. Lopulta, lähes rikosteknisen analyysin tavoin hän toteaa, että
"auton takapää lähti luistoon, koska todennäköisesti radalla olevan romun takia oikea takarengas sai vuodon. Jos olisi pakko valita
todennäköisin syy, se olisi se."

Newey pudistaa päätään kysyttäessä hän on nähnyt viimeaikaisen Senna -elokuvan. "En, se ei olisi helppoa."

Hänen myös miettii huolellisesti kysyttäessä, voiko Vetteliä joku päivä verrata Sennaan "Minusta on aina niin vaikea vastata. Todella suuret
kuljettajat, joiden kanssa olen työskennellyt ovat kaikki olleet on hyvin päättäväisiä. He ovat kaikki uskoneet lujasti itseensä. Mutta he myös
tekevät kovasti työtä sen eteen. Sebastian työskentelee usein myöhään yrittäessään ymmärtää kuinka auto toimii ja miten hän voisi parantaa. Hän
on nopea oppija ja harvoin tekee samaa virhettä kahdesti.

"Tällä hetkellä hän on todella huipulla. Toistaiseksi ero Sebastianin ja Markin välillä on ollut suurempi kuin viime vuonna. Mutta se ei todellakaan tarkoita, että Mark on ajanut yhtään hitaammin - se on varmaa. Markilta on vain mennyt pidempään sopeutua Pirellin renkaisiin,mutta
ero pienenee. "

Newey huitaisee syrjään Helmut Markon ehdotuksen, että Vettel ja Hamilton olisi unelmapari.Newey tuhahtaa."Toivon että Mark jatkaa ensi
kaudella. Sen lisäksi, että on hyvä ihminen, hänen panoksensa on ollut merkittävä. Hän on ollut tiimin tukipilari alusta alkaen. Seb on hyvin
tarkkanäköinen palauteessaan joiltakin osin ja Mark on hyvin tarkkanäköinen vuonna muilla alueilla. Kuuntelemme molempia ja se auttaa autoa."

Jännitys oli korkealla viime vuonna, Vettelin ja Webberin taistellessa mestaruudesta, Fernando Alonson melkein hiipiessä ohi. "Se oli yksi
vaikeimmista mestaruusvuosista monista syistä", Newey sanoo. "Yhdessä teimme kovaa työtä voittaaksemme, vaikka meillä oli nopein auto. Heitimme
valtavasti pisteitä pois ja Markin ja Sebin välillä oli kasvavaa kitkaa."
Newey hymyilee kun hän katsoo minua. "Kolleganne ovat erittäin hyviä jännitteiden kasvattamisessa, koska se myy. Valitettavasti molemmat
kuljettajat antoivat lehtien vaikuttaa itseensä ja olivat hieman lapsellisia - koska et saa antaa sen vaikuttaa itseesi. Ja sitten oli
jatkuvasti valitusta autojemme laillisuudesta."

Red Bullin design hyväksyttiin erittäin perusteellisen tutkimuksen jälkeeen. Tänä vuonna moitteita ei ole kuultu. Mutta Hamilton on ilmaissut
huolensa siitä, että Red Bullin etusiipi on ehkä aavistuksen pienempi kuin säännöt sallivat. "Se menee ikävystyttäväksi" Newey kohauttaa
olkapäitään. "Kun yksi tiimi valittaa toisen laillisuudesta se voi johtua pelkästä kateudesta tai valittava kuljettaja voi kuulla tiimiltään,
että kilpailijan modifikaatio voidaan ehkä kieltää. Kun kuljettaja alkaa valittamaan on se selvästi tallista peräisin. Kuljettajista ei yhtäkkisesti tule etusiipien asiantuntijoita"

Newey ymmärtää kirjoittajien taipumusta romantisoida sitä, että hänn käyttää lyijykynää pikemminkin kuin tietokonetta luodessaan
kilpamestariteoksia. Työhuonessaan Milton Keynesin lähellä, Newey pyörii ympäri tuolissaan ja näyttää melko rakastavasti piirustuspöytäänsä,
jota käytti jo McLaren aikanaan - suunnitellessaan autot, joilla Mika Häkkinen voitti peräkkäiset MM-tittelit vuonna 1998 ja 1999.

"Olen voittanut kolme kuljettajien ja kaksi valmistajien titteliä sillä", hän sanoo hellästi. "Minä aloitan usein luonnostamalla A4 -arkille.
Sitten kehitän sitä eteenpäin piirustuslaudalla, luonnostelemalla vapaalla kädellä. Sitä ei voi tehdä tietokoneella ja se tuntuu hyvin
luonnolliselta."

Newey tuntuu enemmän huvittunut kuin imarreltu "nero" sanasta. "Ideointi on mielenkiintoinen ja määrittelemätön, eikö? Aivot on hauska juttu.
Idea usein syntyy suihkussa, tai kävellessä. Aivosi tikittää ja idea vain pulpahtaa esiin. Joskus tuntuu, "Herran tähden, idealähde on kuivunut" Se on kuin kirjailijoiden "writers block". Vähän ennen uuden auton julkistusta, kun olen käyttänyt kaikki ideani, ajattelen," Mitä nyt? " Mutta auto tuottaa uusia ideoita, ymmärrät mitä olet luonut."

Ferrari haluaisi houkutella Neweyn pois - ja hän vahvistaa, että viime vuonna hän hylkäsi heidän uusimman lähestymisensä. "Se on hyvä tiimi ja
aivan kuten monet kuljettajat sortuvat romanssiin Ferrarin kanssa, insinööritkään eivät ole täysin tunteettomia. Mutta en ole menossa
Ferrarille. Yksi syy on se, että perheeni [neljä lasta] on Englannissa. Ja aika Red Bullin mukana alusta asti on ollut valtavan palkitsevaa.
Minulla ei ole halua työskennellä missään muualla F1ssä."
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Siitä väliltä: Ei "uskomattoman nopea" mutta nopeampi kuin "ei kovin nopea". Toki vuodentakainen ylivoima oli haihtunut, mutta aivan kärkipään auto silti.
Niin. Olihan se toiseksi nopein auto, Sennan käsissä limitiooä mennessä aika-ajossa jopa nopein. Mutta kisavauhdissa Schumin Benetton oli nopeampi.
 
Ylös