"Äidinkieli"

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Kyllä se sitten on aivan satavarmaa, kun jos kuuro on ollut aina viittomakielinen, niin laittaa lomakkeeseen aina äidinkielensä viittomakieli, toinen kieli on suomi.

Siitä voitte päätellä mikä on oikea tapa ruksata lomakkeisiin.

Muuten miksi ei ole alunperin ajateltu äidinkieltä sanaksi isänkieli?
Entä miksi ei voi sanoa lakimiestä lakinaiseksi? Puhemies -> puhenainen? :doubtful:
Tämä vaatii oman threadin...
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Thunder sanoi:
Muuten miksi ei ole alunperin ajateltu äidinkieltä sanaksi isänkieli?
Entä miksi ei voi sanoa lakimiestä lakinaiseksi? Puhemies -> puhenainen? :doubtful:
Tämä vaatii oman threadin...
Wanhat sukupuolijaothan tuossa takana. Äiti ollut kotona (mm opettamassa lasta puhumaan) ja isä töissä sillä välin esim..puhemiehenä.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
kouvotsvoni sanoi:
Wanhat sukupuolijaothan tuossa takana. Äiti ollut kotona (mm opettamassa lasta puhumaan) ja isä töissä sillä välin esim..puhemiehenä.
En tiedä kuinka meillä meni tuo jutska, mutta mun vanhemmat puhuivat kotona vain suomea ja kuitenkin mä puhuin varmaankin 95% vain swedua... kaippa mä sen opiin sen sitten muilta kersoilta pihalla, lastenohjelmista telkusta, jne.

Yhden nauhan olen kuullu nyt jäljestäpäin missä puhun 4.5 vee ikäsenä mun vanhemman isoveljen kihlatulle joka oli täys swedu... heh, yritin siinä opettaa sanomaan suomeksi, kiitos ruuasta. Lol, puhuin siis ihan oikeaa ruottia ei mitään rannikon paskaa. Harmittaa vähän kun jouduin luopumaan tuosta puhetaidosta.

Niin, mikä on mun äidinkieli? En tiedä... mutta kyllä se taitaa suomi olla, kun mun vanhemmat on täysin suomalaisia. ;)
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Mikä mahtaa sitten olla täysin kaksikielisen henkilön oikea äidinkieli? Voiko henkilöllä olla kaksi äidinkieltä vai onko toinen niistä kielistä sittenkin hallitsevampi? Itse nimittäin olen oppinut ajattelemaan, että minulla on kaksi äidinkieltä, suomi ja ruotsi, sillä en ole millään järkevällä tavalla pystynyt erottelemaan niitä toisistaan siten, että toinen niistä olisi äidinkieleni ja toinen vain kieli jota hallitsen hyvin.

Jos nyt oikein pitkälle mennään, niin tuskin on edes mahdollista osata kahta kieltä ihan yhtä hyvin. Todennäköisesti osaan jompaakumpaa hieman toista paremmin, mutta en ole sitä edes itse tiedostanut. Toisin sanoen olisi ihan yhtä tyhjän kanssa selvittää kumpaa kieltä hallitsee jollain tavalla paremmin, sillä eihän se omia tuntemuksia muuttaisi ollenkaan.

Olen myös joskus miettinyt mitä kieltä käytän mieluummin erilaisissa tilanteissa, mutta eivät nekään ole asioita juuri selventäneet. DVD:eitä katsellessa pistän teksityksen suomeksi, kännykässä kielenä on suomi, pankkikortissa kielenä on suomi, joskus luen jonkun uuden laitteen ohjeet ruotsiksi, PAF:n pelitilini oletuskielenä taitaa olla ruotsi jne.. Ajattelukielikin vaihtuu ihan tilanteen mukaan ja uniakin näen molemmilla kielillä (no, kyllähän sitä tulee joskus puhuttua vaikka mitä kieltä unissaan..).

En pidä itseäni mitenkään erityisen ruotsinkielisenä enkä myöskään erityisen suomenkielisenä, ihan vain suomalaisena. Yleinen käsitys aina kun käy ilmi, että olen kirjoittanut ylioppilaaksi ruotsiksi on kuitenkin se, että aijaa sä oot siis suomenruotsalainen! Tuohan on tietysti ihan ymmärrettävää, mutta monien mielestä se on aivan sama onko vain toinen vanhemmista suomenruotsalainen vai molemmat, suomenruotsalainen kuin suomenruotsalainen. Jos kerron, että toinen vanhemmistani on ihan täysin suomenkielinen, niin harvan reaktio on sellainen, että aijahas sä ootkin suomenkielinen vaan lähinnä, että aijaa, no osaatko sä sitten suomeakin? En kyllä moisissa tilanteissa ole koskaan loukkaantunut mitenkään, mutta tuohon olen vain välillä kiinnittänyt huomiota. Eli jos muilta kysytään, niin luulisin, että tuttujen ja puolituttujen keskuudessa vallitsee aika yksimielinen käsitys siitä, että mun äidinkieli on ehdottomasti ruotti!
 

K.Yrjola

Well-known member
Liittynyt
11.2.2000
Viestit
27899
Sijainti
Thunder Road
Thunder sanoi:
Muuten miksi ei ole alunperin ajateltu äidinkieltä sanaksi isänkieli?
Entä miksi ei voi sanoa lakimiestä lakinaiseksi?
Voipas. Mutta toi äidinkieli on tasa-arvon vuoksi, kun isänmaa on olemassa.
 

Thyella

þýðingafræðingur
Liittynyt
28.3.2004
Viestit
3500
Sijainti
Ciutat Comtal
tuli joskus esperantontunnilla mietittyä että on varmasti olemassa aviopareja, jotka ovat tutustuneet esperanton parissa eivätkä välttämättä osaa toistensa kieliä. jos he puhuvat perheessä esperantoa, onko esperanto sitten lapsen äidinkieli? voiko keksitty kieli olla ylipäätään jonkun äidinkieli? tokihan lapsella on muutenkin sitten kaksi äidinkieltä, jos molemmat vanhemmat puhuvat lapselleen omaa kieltään...
 

mäklaaren

Member
Liittynyt
24.10.2005
Viestit
16
Vähän vanha topic, mutta sen verran mielenkiintoinen, että oli ihan pakko vastata. :)

Käsittääkseni äidinkieli tarkoittaa juuri sitä kieltä, jonka lapsi oppii ensimmäisenä ja useimmiten juuri äidiltään, koska kyllähän äiti useimmiten lapsi varhaislapsuudessaan on useimmiten kiintynyt enemmän äitiin kuin isään.

Nyt kun moottoriurheilupalstalla ollaan, niin ihan pakko kysyä: Eivätkös Marcus Grönholm ja Sebastian Lindholm ole äidinkieleltään ruotsinkielisiä? Toisaalta molemmat osaavat myös suomea sujuvasti ja käyttävät sitä paljon, joten voisiko oikeastaan laskea kaksikielisiksi?
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Nyt kun moottoriurheilupalstalla ollaan, pitää kysyä kuka on Sebasitan Lindholm? Nimen perusteella Novan tai iskelmän ykkösjätkä.
Tässä on jotain mystistä nyt taustalla kun 11 viestiä 5 vuoden aikana postannut kaveri päättää kaivaa 4 vuotta vanhan toikin ylös. KOIRA ON HAUDATTU! Sanokaa minun sanoneen.
 

mäklaaren

Member
Liittynyt
24.10.2005
Viestit
16
Nyt kun moottoriurheilupalstalla ollaan, pitää kysyä kuka on Sebasitan Lindholm? Nimen perusteella Novan tai iskelmän ykkösjätkä.
Tässä on jotain mystistä nyt taustalla kun 11 viestiä 5 vuoden aikana postannut kaveri päättää kaivaa 4 vuotta vanhan toikin ylös. KOIRA ON HAUDATTU! Sanokaa minun sanoneen.
Jos et tosiaan rallia seuranneena tiedä kuka on Sebastian Lindholm, niin johan on ihme. Ja huomasin vain tämän kiinnostavalta vaikuttavan topicin ja päätin vastata siihen, onko siinä muka jotain väärää?! On se niin väärin, ei mitään saa tehdä...

Ja olen oikeasti rekisteröitynyt vasta hiljattain, profiilissa on jotain häikkää.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Nyt kun moottoriurheilupalstalla ollaan, pitää kysyä kuka on Sebasitan Lindholm? Nimen perusteella Novan tai iskelmän ykkösjätkä.
Tässä on jotain mystistä nyt taustalla kun 11 viestiä 5 vuoden aikana postannut kaveri päättää kaivaa 4 vuotta vanhan toikin ylös. KOIRA ON HAUDATTU! Sanokaa minun sanoneen.
:D:D:D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt kun moottoriurheilupalstalla ollaan, pitää kysyä kuka on Sebasitan Lindholm?
Grönholmin serkku ja rallin kahdeksankertainen suomenmestari.

Itse aiheeseen liittyen: Siskoni on yhdysvaltalaisen miehen kanssa naimisissa ja asuu perheineen Coloradossa. Perheen tyttärelle puhuttiin aluksi molempia kieliä, äiti suomea, isä englantia. Näin ollen suomi on hänen äidinkielensä.

Tarhassa ja muualla kodin ulkopuolella tyttö ei kuitenkaan kuullut muuta kuin englantia, joten siitä tuli hänen ykköskielensä ja suomi aika nopeasti unohtui kokonaan. Paitsi että tarhassa muutkin omaksuivat sanan "kakka" "poopin" sijaan. ;)

Nyttemmin teini-ikäisenä hän on alkanut taas opiskella suomea ja edelleen ymmärtää sitä jonkin verran, mikä tuli havaittua hänen opiskeltuaan kuukauden Helsingin yliopistossa toissa kesänä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mietin josko käyttäisin wikipediaa, mutta arvelin Webslaven pelastavan minut tästäkin pinteestä.
Näinhän siinä kävi. Kiitoksia tästä.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
En usko että kukaan joka hallitsee jonkun kielen riittävän hyvin pitää sitä hyödyttömänä. Oli sille käyttöä ja siitä jotain mitattavaa hyötyä eli ei.

Huonosti osatun kielen kohdalla voi taitoa hyödyttömäksi toki erehtyä luulemaan. Kuten montaa muutakin näennäisesti hyödytöntä, opetettua tai itseopittua, taitoa elämän varrelta.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mietin josko käyttäisin wikipediaa, mutta arvelin Webslaven pelastavan minut tästäkin pinteestä.
Näinhän siinä kävi. Kiitoksia tästä.
Mun mielestä sun pitäis perustaa ketju: Wikipedia. Sinne sitten kirjoittaa, että en ole käyttänyt enkä ole suunnitellut käyttäväni, koska Webslave pelastaa.

Kiitos jo etukäteen. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En usko että kukaan joka hallitsee jonkun kielen riittävän hyvin pitää sitä hyödyttömänä. Oli sille käyttöä ja siitä jotain mitattavaa hyötyä eli ei.

Huonosti osatun kielen kohdalla voi taitoa hyödyttömäksi toki erehtyä luulemaan. Kuten montaa muutakin näennäisesti hyödytöntä, opetettua tai itseopittua, taitoa elämän varrelta.
Hyödyttömyydestä ei täällä kukaan ollut vielä ennen sinua puhunutkaan, joten vähän vaikea hahmottaa mihin tämä liittyi.

Ellet sitten kuvitellut olevasi Pakkokielet-ketjussa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mun mielestä sun pitäis perustaa ketju: Wikipedia. Sinne sitten kirjoittaa, että en ole käyttänyt enkä ole suunnitellut käyttäväni, koska Webslave pelastaa.

Kiitos jo etukäteen. :thumbup:
Ei juma! Nyt lyödään jo päin lättyä ja ihan nurkan takaa. Vieläpä jokaisen nurkan. Kohta on haettava kättä pidempää tähän hätään!
 
Ylös