Älykkyydestä

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Olen itse pitänyt itseäni aina älykkäänä.. tosin viime aikoina olen tullut siihen tulokseen, että vaikka osaankin pyöritellä kolmiulotteisia kappaleita mielessäni, niin typerämpää ihmistä saa oikeasti hakea.

No, tuli vaan mieleen kun luin tällasen kolumnin.

Älykkään lapsen kasvattamisesta
Kari Uusikylä | 5.7.2005

Lewis M. Terman aloitti 1920 -luvun alussa jättimäisen 1528 kalifornialaisen "lapsineron" seurantatutkimuksen, joka kesti vuosikymmeniä. Lapset kuuluivat testien mukaan populaation kaikkein älykkäimpään prosenttiin, heidän älykkyysosamääriensä alaraja oli 135 ja keskiarvo 151.

Vastoin ennakko-olettamusta tutkituista lapsista ei tullutkaan kuuluisia neroja. Keski-ikäistyneet entiset "poikanerot" suorittivat tosin akateemisia tutkintoja ja elivät melko hyvätuloisina kansalaisia. Älykkäistä tytöistä taas kasvoi usein katkeroituneita aviovaimoja, jotka olivat eläneet miehiään tukien, omat urahaaveensa unohtaen. Naimattomina pysyneet naiset olivat keski-ikäisinä yleensä huomattavasti aviovaimoja tyytyväisempiä elämäänsä.

Yhdysvaltalainen "lahjakkuustutkimuksen äiti" Leta S. Hollingworth kiinnitti jo 1920-luvulla huomiota huippuälykkäisiin lapsiin. Tuohon aikaan jo uskottiin, että nämä olivat kaikin puolin terveitä ja tasapainoisia. Termanin tutkimus oli näet kumonnut aikaisemmat luulot neroille tyypillisistä mielen sairauksista. Termanin tutkimusjoukko ei ollut kuitenkaan edustava, vaan se oli koottu keskiluokkaisista ja varakkaista kodeista, mikä vinoutti tutkimustuloksia myönteiseen suuntaan. Oli luonnollista, että koulutettujen, varakkaiden vanhempien lapset kasvoivat psyykkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti koko populaatiota edustanutta vertailuryhmäänsä terveemmiksi.

Ikävä kyllä tuloksia tulkittiin pitkään siten, että älykkäät lapset selviävät elämästä älynsä turvin ilman ongelmia, mikä on harhaluulo. Älykkäillä on samat turvallisuuden, yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tarpeet kuin muillakin ihmisillä. Älykkyys voi aiheuttaa lapselle lisäksi erityisongelmia.

Hollingworthin tutkimusten mukaan hyvin älykkäät lapset oppivat koulussa usein laiskoiksi. Lapset ovat ikävystyneitä ja haluavat kyselemällä ottaa asioista selvää. Tätä pidetään helposti nenäkkyytenä.

Pahinta on, jos älykkäimmät eivät opi koulussa ponnistelemaan, vaan kuvittelevat, että elämästä selviytyy pelkillä älynlahjoilla. Älykkäimmille koulunkäynti voi olla suorastaan sietämätöntä.

Moni älykäs lapsi eristäytyy omaan mielikuvitusmaailmaansa kestääkseen samojen asioiden tankkaamista. Monelle kehittyy sopeutumisongelmia, jos eivät löydä kaltaisiaan ikätovereita. Lapset eristäytyvät yhä enemmän, pahimmassa tapauksessa kehittävät eriskummallisia käyttäytymispiirteitä tai alkavat vastustaa rajusti epäoikeudenmukaisiksi ja epärehelliseksi havaitsemiaan auktoriteettihahmoja. Näin luodaan pohjaa kyyniselle elämänasenteelle. Aikuisena tunnevammainen älykkö voi omistautua muiden halveksimiseen ja näiden typeryyden osoittamiseen. Joku voi pitää itseään melkeinpä yli-ihmisenä, jolla on älyllisen ylivertaisuutensa antama oikeus alistaa ja käyttää muita hyväkseen.

Pitäisi ymmärtää, että huippuälykäskään lapsi ei ole pelkkä älykkyysosamäärä tai vanhempiensa kunniaksi temppuja tekevä luonnonoikku, vaan ihmislapsi, jolla on samat rakkauden, hyväksymisen ja yhteenkuuluvuuden tarpeet kuin kaikilla muillakin. Tasapainoinen ja onnellinen elämä vaatii paljon muutakin kuin älykkyystestien mittaamaa loogisuutta, varsinkin sosiaalisia taitoja ja kypsää eheää persoonallisuutta, jossa itsensä toteuttaminen ja yhteisöllinen vastuu liittyvät toisiinsa.

Ulkomaiset esimerkit sikiöiden ja vauvojen tehokoulutuksesta kertovat miten helposti oppineetkin vanhemmat lankeavat vaaralliseen lastensa valmentamiseen kuvitellessaan, että siten varmistetaan lapsen kasvu huippuälykkääksi kilpailuyhteiskunnan voittajaksi. Vauvojen ja pikkulasten faktoja pikku päihin pänttäävä tehokoulutus ei ole tuottanut tiettävästi vielä yhtään neroa, paljon murrosikäisiä mielenterveyspotilaita kylläkin.
Suomessakin olisi hyvä keskustella siitä, miten älykkäät ja erityislahjakkaat saisivat itselleen sopivinta kouluopetusta. Tässä ollaan kuitenkin ruutitynnyrin äärellä. On pelättävissä, että kiihkomieliset vanhemmat ja elinkeinoelämä alkavat vaatia yksipuolista lasten tehokoulutusta joka tuottaa enemmän ahdistuneita alisuorittaja ja mielenterveyspotilaita kuin lahjoistaan nauttivia, tehokkaita aikuisia.

Kouluopetus tulee jättää ammattilaisten vastuulle. Opettajat tarvitsevat kuitenkin täydennyskoulutusta lahjakkaiden kasvatuksesta.

Kari Uusikylä / Ykkösaamu 5.7.2005 / YLE Radio 1
Ei se älykkyys lopulta juuri mitään merkitse, vaan se että tekee työtä tai mitä ikinä haluaakin viisastelun sijaan.

Aika hyviä pointteja tuossa kolumnissa, mitkä osui omalle kohdalleni.. sen enempää tarkentamatta.

Ei mulla muuta.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
vermula sanoi:
Olen itse pitänyt itseäni aina älykkäänä.. tosin viime aikoina olen tullut siihen tulokseen, että vaikka osaankin pyöritellä kolmiulotteisia kappaleita mielessäni, niin typerämpää ihmistä saa oikeasti hakea.
Toinen kissa täällä
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Tunnistin myös kolumnista itseeni sopivia kohtia, tosin missään vaiheessa lapsuuttani minulle ei mitään tehoopetusta ole kyllä annettu ja koulussakaan eivät numerot koskaan olleet loistavia. Ainoa varhaislapsuudesta mieleen jäänyt "opiskelu" oli se kun rakentelin ensimmäisiä legopalikoitani ja yksi insiinörismies laskeskeli mun kanssa niitä nappuloita niistä palikoista :D

Älykkyydestä saa myös kärsiä, monesti saa maineen henkilönä, joka on aina eri mieltä ja aina mukamas oikeassa, itsensä mielestä tietenkin aina.

Lisäksi: Älykkyydestä keskustelu on arka aihe ja toiselle varsin katkeraa kalkkia. Vähän kun mulle joku alkais keskustelemaan, että kuinka helppoa on vetää leukoja 20 kpl. (en pääse yhtään leukaa)
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Minäkään en ole älykäs vaan pelkkä keskivertotapaus. Koulumenestykseni on ollut hyvää, mutta se ei ole tullut ilmaiseksi, joskaan ei hirveän pinnistelynkään kautta. Joskus huomaan oppivani jotain nopeammin ja helpommin kuin muut, toisinaan taas toisinpäin. Luovaksi minua on usein sanottu ja nyt olen rohkaistunut itsellenikin myöntämään, että taidan olla luova, vaikka suhtaudunkin luovuuteen nuivasti, koska siihen liittyy minusta usein ällöttävää tekotaiteellisuutta ja itsensä korostamista.

Olen tyytyväinen siihen, että olen edes tällainen keskiverto, koska keskivertoutta voi paikata työllä ja yrityksellä. Aloitin esimerkiksi jonkin aikaa sitten uuden kielen opiskelun ja oppiminen on nopeaa ja tehokasta, koska olen motivoitunut ja innostunut kielestä. Motivaatio on tärkeää.

Luopuisin mieluusti muutamasta älykkyyspisteestä, jos saisin vastineeksi enemmän perusturvallisuutta ja omanarvontuntoa. Älykkyys kun ei ole kovinkaan suorassa yhteydessä henkiseen hyvinvointiin ja mielekkääseen elämänkokemukseen.
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
Mitä on älykkyys? On olemassa monenlaista älykkyyttä, sosiaalista älykkyyttä, matemaattista älykkyyttä jne...
Onko joku joka on fysiikassa varsin nero, mutta äidinkielessä surkea (niinkuin eräs Einstein) älykkyydessä "parempi". Kuin henkilö joka on sosiaalisesti hyvin taitava, karismaattinen ja joka saa massat taakseen mutta joka on varsin epärealistinen (niin kuin eräs Hitlerin Aatu)?

Molemmat ovat omalla tavallaan älykkäitä, kumpi on parempaa älykkyyttä?
Mun mielestä älykkyys on niin subjektiivinen asia jota ei voi mitata.

P.S Hitler oli perseestä revitty jätkä ja natsit häpeätahra "suurissa mahtavissa valkoisissa". Hitler sattui nyt vaan olemaan erinomainen esimerkki, karismasta.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Warwick sanoi:
Mitä on älykkyys? On olemassa monenlaista älykkyyttä, sosiaalista älykkyyttä, matemaattista älykkyyttä jne...
Onko joku joka on fysiikassa varsin nero, mutta äidinkielessä surkea (niinkuin eräs Einstein) älykkyydessä "parempi". Kuin henkilö joka on sosiaalisesti hyvin taitava, karismaattinen ja joka saa massat taakseen mutta joka on varsin epärealistinen (niin kuin eräs Hitlerin Aatu)?

Molemmat ovat omalla tavallaan älykkäitä, kumpi on parempaa älykkyyttä?
Mun mielestä älykkyys on niin subjektiivinen asia jota ei voi mitata.

P.S Hitler oli perseestä revitty jätkä ja natsit häpeätahra "suurissa mahtavissa valkoisissa". Hitler sattui nyt vaan olemaan erinomainen esimerkki, karismasta.
Näinhän se on. Pelkkä ÄÖ ei kerro vielä hevon helvettiä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Sammypiru sanoi:
Kumpaa arvostat enemmän, tenniksen maailmanlistalla sijaa 150 vai mensan jäsenyyttä. Perustele.
Tenniksen sijoitusta.:ahem:

Se on työllä ja tuskalla ansaittu ja siitä tienaa rahaa paremmin.

Eikä se urheilu muutenkaan ole pahasta!:thumbup:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Turhanpäiväinen älykkyyys syö ihmistä rotan lailla... :thumbup: Jo Dave sen tiesi. :D
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Äly on heikompi kuin tunneäly, joka on voimakkaampi ja kykenee tuottamaan enemmän tuloksia kuin äly ikinä.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Vähäinen äly yhdistettynä suureen kunnianhimoon ei ole myöskään hyväksi. Viisas mieli ja hyvä sydän 'hakkaa' milloin vain korkean älykkyyden.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Testit siellä sun täällä kertoneet, jotta olen todella lahjakas ja fiksu kaveri, minkä olen kyllä itsekin tiennyt, mutta mitäpä noilla tekee opiskelussa tai työssä, kun muisti on yhtä reikäjuustoa..
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Warwick sanoi:
Mitä on älykkyys? On olemassa monenlaista älykkyyttä, sosiaalista älykkyyttä, matemaattista älykkyyttä jne...
Onko joku joka on fysiikassa varsin nero, mutta äidinkielessä surkea (niinkuin eräs Einstein) älykkyydessä "parempi". Kuin henkilö joka on sosiaalisesti hyvin taitava, karismaattinen ja joka saa massat taakseen mutta joka on varsin epärealistinen (niin kuin eräs Hitlerin Aatu)?

Molemmat ovat omalla tavallaan älykkäitä, kumpi on parempaa älykkyyttä?
Mun mielestä älykkyys on niin subjektiivinen asia jota ei voi mitata.

P.S Hitler oli perseestä revitty jätkä ja natsit häpeätahra "suurissa mahtavissa valkoisissa". Hitler sattui nyt vaan olemaan erinomainen esimerkki, karismasta.

höpö, höpö. On olemassa vain yhtä älykkyyttä. Nämä sosiaalisuus ja tunneäly paskat on ihan täyttä huuhaata. Jotkut simpanssitkin ovat sosiaalisia.

Hitler ei ollut älykäs. Aika harva ihminen oikeasti on, sitäkin enemmän kuvittelee olevansa älykäs. Platon toi esille, että n. 70% kansasta on tyhmiä, jotka eivät tajua edes omaa parastaan.

ÄO testi ei kerro mistään älykkyydestä. Se kertoo lähinnä vain loogisesta päättelykyvystä. Älykäs ihminen kykenee näkemään seuraus-syy suhteita, havainnoimaan ja päättelemään maailmaa, nähdä korrelaatioita, luoda mielikuvitusta, yhdistelemään eri asioita ja soveltamaan niitä oikeisiin asioihin.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
mn97 sanoi:
höpö, höpö. On olemassa vain yhtä älykkyyttä. Nämä sosiaalisuus ja tunneäly paskat on ihan täyttä huuhaata.
Onko tämä tälleen, kun sinä sanot sen.. vai meinaatko jotenkin perustella?
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Willer sanoi:
Onko tämä tälleen, kun sinä sanot sen.. vai meinaatko jotenkin perustella?
Jotkut simpanssitkin ovat sosiaalisia. Ei sillä, että tämä ei olisi tärkeätä, mutta millään älykkyydellä sillä ei ole mitään tekemistä.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
mn97 sanoi:
Jotkut simpanssitkin ovat sosiaalisia. Ei sillä, että tämä ei olisi tärkeätä, mutta millään älykkyydellä sillä ei ole mitään tekemistä.
Hyvin perusteltu. Jotkut simpanssit ovat muuten älykkäitäkin, ei ehkä kovin suuresti, mutta kuitenkin.
 
Ylös