Ahveniston rata-sm 25.-26.8 paljon autoja

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei toimi suorat linkit kitiin... Ei noista GT-kuskeista SM-sarjaan ole ilmoittautunut kuin pari, mutta SM-sarjaan ilmoittautumattomat ulkomaalaiset puuttuvat, jos sitä tarkoitit :wink:

Schroderus ei muuten ole ilmoittatunut kuin GT:hen... Seinäjoella sain sellaisen käsityksen, että olisi ajamassa Ferrari Challengenkin. Sininen Ferrari taas uupuu kummastakin luokasta...
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Joo sitä juuri tarkoitin :jaska: ... Kyllä mulla vaan toimii linkki suoraan sinne.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Lähinnä kait sadekuuroista on ollut puhetta... Ainakin toivottavasti! Vai käykö tässä taas niinkuin yleensä eli vettä tulee kun esterings arse.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Tänään perjantaina kolisi jo. Kaksi super touring golfia veti renkaisiin varikonmäessä. Henkisillä kolhuilla selvittiin.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
No, tulipa käytyä.

Klo 1310 saavuttiin paikalle, aikataulu näytti heti olevan vaiheessa ja päivän kuluessa myöhästyi lisää.

Minit veti normaalia tylsemmän kisan. Eipä ollu lippumiehillä töitä eikä kyllä ohituksiakaan.

Varsin vähän oli ohituksia Ferrari Challengessakaan. Jonossa ajeltiin herrasmieshengessä, pari spinnausta sentään. Kalliit autot pitää näemmä maalata punaisiksi tai valkoisiksi, johtuuko verovapausparatiisi Monacon lipun väreistä...Yks sentään Coronan väreissä.

Formula 3 sentään tarjos kilvanajoakin, vaikka kärkinelikko selkis varsin pian. Krohnin vauhti tuntuu tosi lupaavalta, lisää potkua uraan vaan!!! Koiviston ja Limmosen lähtökaarteen spinnauksen jälkeisen nousun vaikeus näytti että ihan lujaa jälkipäässäkin ajetaan.

Legendsit runsaslukuisuudessaan tarjos tapahtumia, taistelua ja ohituksia. Vähän rytistelyjäkin. Pirteää nähtävää.

GT:ssä oli hienoja autoja ja virolaisduo kolisteli, tuottaen safety carin radalla joten muutenkin lyhyessä lähdössä jäi kilvanajo ennakoituakin vähäisemmäksi. Näyttäviä autoja jonossa, vain yks ohitus.

Super Touringissa ohitukset säästeltiin suolenkille. Jonoajelua; tiivis kärkikvartetti ja kolme taisteluparia.

Aikataulu oli niin pahoin vaiheessa (onneks ei satanu) että sovitun paluumatkavisiitin takia BMW Extremeä katsottiin vain kolme kierrosta, ei oikein saanut otetta.

Kuuluttaja oli varsin pahoin pihalla, kuten typsy palkintopallin ääressä.

Tulospalvelu on jämähtänyt Legendsien kuudennelle kierrokselle.
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Hienot kisat oli!
Ferrarimiehillä oli varikkokalusto viimeisen päälle komiaa.
Muutenkin täytyy sanoa että nyt alkoi olla hommassa sitä näyttävyyttä. :thumbup:
Nurmiset näytti kaapin paikan "rollercoaster"-radalla. Ne ekan mutkan kolarit oli ihan älyvapaita. Kauheella vouhotuksella mutkaan sisään, näki jo heti että romua tulee.
GT oli kanssa komeen näköistä ja kuuloista. Ohituksiakin tuli stadionilla muutama. Behrssonin kolari silti ihmetyttää. Ja mistäs Lien sai aikasakon?! Ei kai vain siitä jäähdyttelyringistä, johon osallistui muitakin? GT2-käärmeet oli kyllä mahtavia kulkemaan. Indrek pisti myös hyvin GT3:sella kampoihin Lienin C5 GT2:sta vastaan. Paikkas hanskalla sen mitä kulussa hävis. Jotenkin en ollut pätkääkään yllättynyt ettei Kämäräisen ja Virtasen autoja näkynyt radalla. Sääli, mutta eikö ne yleensä tuppaa poikimaan ennen sunnuntaita? Mikäs Axelhultin Camaroon iski ja Viitalakin puuttui ruudusta vaikka 993 oli varikolla.
F3: Krohn vei ja muut vikisi. That´s it!
Touringissa tais rampautua yks jos toinenkin. Mölderin Octavian meno tuntui taas nihkeältä. Ja Laivola tönii virolaisia minkä kerkeää. :D
Räikkösen Masa oli kyllä silti päivän showmies. Pisti armotonta luisua varikkolenkin alamäessä lähes joka kierroksella. :cool:
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Piggyback sanoi:
Mikäs Axelhultin Camaroon iski?
Itse itselleni vastaten: "Axehult kom först på en sjundeplats i en inlånad BMW eftersom hans motor gått sönder i gårdagens race."
Lähde: nordicsupercar.com
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Otto Hokkanen sanoi:
Nordic Supercarista on askarreltu mainosvideo:
http://video.google.com/videoplay?docid=-2752178328316233817

Pätkä on edustaa jokseenkin surkeaa laatua niin kuvaksen, leikkauksen, kuvanlaaduin kuin muunkin teknisen toteutuksen suhteen, mutta on ne vaan hienoja autoja... ja hyvä biisi taustalla :)
Kieltämättä taustabiisi oli parasta antia tuossa videossa. Kuvaus oli suorastaan ala-arvoista. Harmi vain ettei Apparalla ollut tämän NEZ GT:n sijaan nämä Nordic Supercarsit... Olis ollut vielä enemmän nähtävää ja kuultavaa. GT3 Cup Porsaat kun eivät nopeudestaan huolimatta jaksa hirveästi säväyttää.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Piggyback sanoi:
Hienot kisat oli!
Nurmiset näytti kaapin paikan "rollercoaster"-radalla. Ne ekan mutkan kolarit oli ihan älyvapaita. Kauheella vouhotuksella mutkaan sisään, näki jo heti että romua tulee.
Kuulemma varsin tyypillinen ilmiö niin SFC:n kuin SCC:nkin "merkkiluokissa". Kaikki haluaa olla ekassa mutkassa ensimmäisenä, koska jälkeenpäin ohitukset on suht. saman tasoisilla autoilla helkkarin vaikeeta. Ferrareissa sentään on kolmen kerroksen väkeä: F430, F360 ja jo poistumassa olevat F355:t kun on noin 100 kW:n tehoeroilla portaittain. Porsaat on kaikki samanlaisia 977 GT3:a joten siellä paikataan vain ja ainoastaan hanskalla ja röyhkeällä ajoasenteella.

GT oli kanssa komeen näköistä ja kuuloista. Ohituksiakin tuli stadionilla muutama. Behrssonin kolari silti ihmetyttää. Ja mistäs Lien sai aikasakon?! Ei kai vain siitä jäähdyttelyringistä, johon osallistui muitakin? GT2-käärmeet oli kyllä mahtavia kulkemaan. Indrek pisti myös hyvin GT3:sella kampoihin Lienin C5 GT2:sta vastaan. Paikkas hanskalla sen mitä kulussa hävis. Jotenkin en ollut pätkääkään yllättynyt ettei Kämäräisen ja Virtasen autoja näkynyt radalla.
Lien kolisteli sunnuntaina Soomerin kanssa suolenkille noustessa. Soomer tuli takaa selkeästi nopeampana, ja painoi ylämäessä väkisin ohi. Tilanteessa autot osuivat sen verran että Soomerilta katos oikeasta takakyljestä puolet lokasuojankaaresta... Tiedä sitten olisiko tuosta pitänyt mitään aikasakkoja jaella, mutta Suomessa tää touhu on tämmöistä.. Yhtään ei saa kolistella taik tulee heti penalttia. Muutama vuosi sitten Alastarolla Tuisku spinnas suoraan Hietamäen eteen. Osuman seurauksena Hietamäki diskattiin vaikka ei ollut tilanteessa mitenkään aktiivinen osapuoli ja oli kyse kilpailutilanteesta eikä suinkaan mistään päälleajosta.
Virtasen auto (yllättäen) poiki jo perjantain lämppäreissä, tukivarsi kaput eikä varaosia ollut matkassa/tehtynä. Kämäräisen auton äänien kanssa taisteltiin lauantaina ihan viime metreille ja kun ne vihdoin saatiin läpi, niin virolainen kisajärjestäjän edustaja vaati maksamaan NEZ-sarjaan osallistumismaksun ennen hyväksyntää. Varikolta muiden perään startannut Kämäräinen ehti juuri saamaan häntäpään valvojan kiinni ja pääsemään varikon mäessä ohi, kun kytkinakseli katkesi. Se siitä kisaviikonlopusta sitten. Jos tekniikka olis pysynyt kasassa, niin Kämäräinen olisi ehkä taistellut ainakin sunnuntain kisassa jopa neljännestä sijasta. Auto on todistettavasti ollut helkkarin nopea eritoten Ahveniston radalla.

Sääli, mutta eikö ne yleensä tuppaa poikimaan ennen sunnuntaita? Mikäs Axelhultin Camaroon iski ja Viitalakin puuttui ruudusta vaikka 993 oli varikolla.
Axehultin Camaron viasta ei ole tietoa, mutta kummasti meno hyytyi lauantain skaban viimeisellä kolmanneksella. Viitalan Porsaan moottorista kuulemma kuului joku outo sivuääni eikä viitsinyt lähteä rikkomaan koko konetta ennenkuin vika saadaan paikallistettua ja korjattua. Kenttäolosuhteissa se ei kuitenkaan ollut mahdollista.
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Kun nyt kerran Don Vito tunnut olevan noista vehkeistä perillä, niin valotas meille muille muutama juttu: Kuismasen ja Behrensin kärmekset on kai Orecalaisia molemmat? Entäs toi Lienin Vette? Onko sekin aito LeMans-peli?
Ja tuo Kämäräisen "Lancia". Näin sen eka kertaa eilen livenä. Kepin vieressä ohjaamossa on Tolemanin valmistuslaatta. Onko siinä siis vanha ykkösen monokokki johon on Suomessa leivottu koppa päälle? Jostain muistan lukeneeni että kone ainakin ois ykkösestä. Näköjään muutakin..
Hitto kun näistä Oikeista kilpa-autoista jaksaisi joku värkätä kunnon ajantasaisen databasen tai päivittää http://www.geocities.com/supersaloon2000/ -sivuston...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Piggyback sanoi:
Kun nyt kerran Don Vito tunnut olevan noista vehkeistä perillä, niin valotas meille muille muutama juttu: Kuismasen ja Behrensin kärmekset on kai Orecalaisia molemmat? Entäs toi Lienin Vette? Onko sekin aito LeMans-peli?
Ja tuo Kämäräisen "Lancia". Näin sen eka kertaa eilen livenä. Kepin vieressä ohjaamossa on Tolemanin valmistuslaatta. Onko siinä siis vanha ykkösen monokokki johon on Suomessa leivottu koppa päälle? Jostain muistan lukeneeni että kone ainakin ois ykkösestä. Näköjään muutakin..
Lienin vieteri on kuskin omien sanojen mukaan "semi-works"... mitähän sitten mahtaakin tarkoittaa. Kun en ole aitoa C5-R kilpa-pulkkaa päässyt livenä näkemään, niin täytyy lähinnä tyytyä arvailuihin. Ainakaan tuo Lienin pulkka ei ole ns. doorslammer, vaan kuski pujottautuu sisään NASCAR tyyliin ikkuna-aukosta kuten myös Axehultin Camarossakin. Molempien Vipereiden pitäisi olla ex-Oreca teamin autoja. Behrensin auton tyyppikivestä pääteltynä se on runko/kori numero 16. Severin autoa en päässyt kurkistelemaan.
Kämäräisen Lancia on ex-Juusela. Monokokki on 80-luvun alun Tolemanin F2:sta. Juuselan aikaan koneena oli Fordin BDA mutta Kämäräisen kyydittäjänä on aina ollut Mazda RX-7:n wankel-kone. Osin juuri tuon konevalinnan vuoksi etenkin Ahvenistolla desibeli-mittareiden kanssa on ollut ihan liikaa säätämisen tarvetta. Nytkin vasta kolmas mittaus tuotti "hyväksytyt" arvot (ei ne ihan kohdillaan silloinkaan olleet, mutta kun aika alkoi oleen todella vähissä, niin lukemia "pyöristettiin" sopivasti...).
 
Liittynyt
26.12.2000
Viestit
16
Sijainti
Kiuruvesi
Kämäräisen autosta sen verran, että runko on vuoden 80 Toleman formula 2 ja sen Lancian korin sen päälle on alunperin laittaneet Englannissa vuonna 82 tai 83. Sen jälkeen auto tullut Ruotsin kautta Suomeen.
Nyt Ahvenistolla aluksi luultiin, että siitä hajosi kytkinakseli, mutta se olissii ollu liian helppoa, kun kerta semmonen löytyy, mutta sattu vain iso vetopyörä halkeamaan, että semmosta.
Taitaa olla nyt semmonen tilanne, että taija ennee tarvita sillä autolla Suomessa ajella, kun meinas olla pikkusen vaikeeta nytten ajamaan pääsy. Elleivät sitten Suomen kilpailunjärjestäjät hyväksy mukaan vanhoja Super Saloon autoja, joka olisikin ainoa järkevä ratkaisu.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No joo tässä hieman rapoa, pohdittavaa ja nieleskeltävää:

Tuli sitten sunnuntaina elämäni ensimmäisen kerran raahauduttua Ahvenistolle. Monesti on pitänyt lähteä, mutta aina on jotain estettä tullut tai motivaatio loppunut ennen h-hetkeä. Nyt ajattelin kuitenkin juhlistaa radan 40-vuotisjuhlaa saapumalla paikalle. -Miksi muuten vain Ahveniston pyöreitä vuosia juhlistetaan, onhan tässä jo moni muukin rata päässyt kymmenille?

Auto jätettiin jonkin matkan päähän samaan paikkaan missä tiimien trailerit olivat. Parempi puolisko ihmetteli ja motkotti, että mikäs juttu tämä nyt on kun ei pääse radan viereen. Meikä nyt oli hyväksynyt tosiasian jo lähtiessä ja sikäli ymmärrettävää, ettei P-paikat voi olla radan ympäristössä, jos kaupunki on alkanut kuristaa rata-aluetta. Ehkäpä tarkoituksella jätin seikan kertomatta lähtöä tehdessä... :D

Pikkasen aikataulusta myöhässä oltiin rinteellä kun Minit kiersivät viimeisiä kierroksiaan. Noh ennättihän siinäkin nähdä jo jotakin säpinää kun kaksi tonnista veti viimeisessä kaarteessa renkaisiin. Hieman oli erillainen kuva rinteestä. Oletin, että katsoma-alusta olisi ollut hiukan toisenlainen. Ensimmäisen kurvin parhaat paikat oli miehitetty asfaltilla. Tuoleja ei ollut mukana (en tiedä miksi) ja seisominen ei kiinnostanut, joten jatkoimme eteenpäin. Täytyy myöntää, että hiukan tuli petyttyä kun huomasin ettei nurmialustasta ollut puhettakaan, vaan hiekkamonttu olikin soramonttu rinteen osalta ja katselusektorilla kasvoi koivuja yms. Noh on sitä kasvillisuutta muillakin radoilla, mutta olisi joku raivaussahaa voinut kesän aikana käytellä... Muuten alue näytti kyllä erittäin mallikkaalta. Kaiteet oli tuoreessa maalissa ja tiettyä stadionitunnelmaa oli aistittavissa? Varikko oli kyllä uskomattoman pieni ja itse rata kapea. Hiukan pisti surkuhupaisaksi kun autoilla oli todellisia vaikeuksia ryhmittäytyä oikealle paikalleen lämppäriä varten, jos ei ollut älynnyt olla ajoissa varikon portilla. Schroderus parka vekslasi Ferrarinsa hiekan kautta... Ei hyvää päivää... :jaska:

Mitä kisajärjestyihin tulee, niin kaukana oli kyllä 40-vuotisjuhlasta. Informaatiokatkoja näytti olevan useampaan otteeseen toimitsijoiden keskuudessa. Minulla ei ole mitään autonäytöksiä vastaan ja R8:a ihan mielelläni katselen -muitakin autoja olisi voinut ulkoiluttaa. Mutta ainakin kahdesti rataa putsannut ratatuomari tuli enemmän tai vähemmän yllätetyksi R8:n toimesta (Kemoralla saman homman hoiti Super Kart). Kuten useaan otteeseen jo todettu, selostaja oli ulkona kuin Kyllönen konsanaan. Heloahoakin on parjattu, mutta eihän tuo enää ollut niin pahaa toimittamista. Kemorassa vielä oli lähes yhtä pihalla kuin Ahveniston pääkuuluttaja. Lippupisteissä oltiin taas hieman ulkona ratatoiminnasta, mutta helppoahan se ei ole, jos rata on outo ja informaatiota ei saa tarpeeksi... Tiedä sitten oliko toiminta kaikkinensa sitä paljon puhuttua "amatöörien puuhastelua". Hiukan kyseenalaista oli kyllä ajaa kolme tuntia Lapualta viiden kisalähdön takia. Näin huonoa vastinetta rahoille on saanut viimeksi 90-luvun lamavuosina kun N-ryhmän lähtöjä joutui katsomaan.

Kisaa tuli katsottua sekä rinteessä, että suolenkillä. Ekassa mutkassa tapahtui ja viimeisessä kaarteessa -mutta lähinnä kolistelua. Ohitukset taisivat tapahtua suolenkin kaarteissa, montaa en itse onnistunut todistamaan. Tässä onkin Affeniston ongelma. Mikäli yleisölle haluttaisiin enemmän nähtävää, pitäisi järjestää kunnon olosuhteet sinne missä ohituksia tapahtuu. Ratahan on hieno vuoristorata, siitä ei pääse mihinkään, mutta ellei hae kolisteluja, niin vähissä on sokeri. En tiedä miten tarkasti viherpiipertäjät aluetta hallinnoi, mutta olispa pikkasen helppo saada kunnolliset katsomot edes "stadionin" rinteelle ja suolenkin pikkurinteelle. Se nyt olisi vähintä, mitä voisi katselualueille voisi tehdä. 70-luvulle on jämähdetty, jokkiskisojakin katsotaan nykyisin paremmilta fasiliteeteiltä.

Parempaa puoliskoa tuskin enää mukaani saan Ahvenistolle ja helposti on laita myös monen muun ei niin lajifanaatikon. Valokuvauksellisesti rata on hyvä ja jotain vielä tällä viikolla laitan, mutta niin paljon oli parempaa kalustoa katsomossa, että päätähuimaavaa en pysty esittämään. -Kisa myös loppui liian aikasin, juuri kun oli löytänyt kunnon kuvakulmat...

Pitänee ensi kesänä katsastaa Botniaring ja joskus tulevaisuudessa Motopark, jos siellä vielä jotain autokisaa vielä järjestetään... Alastarolle tuskin vaivaudun. Niin tylsän näköinen rata jo päällekin päin, että tuskin tarjoaa mitään nähtävää. :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Zep sanoi:
Alastarolle tuskin vaivaudun. Niin tylsän näköinen rata jo päällekin päin, että tuskin tarjoaa mitään nähtävää. :D
Alastarossa vuodesta 2001 ratatuomarina olleena olen hiukan toista mieltä. Alastarossa on yleensä ajettu hyviä kisoja ja tilanteet muodostuvat usein näyttäviksi. Varsinkin 4- ja 6-mutkat ovat usein olleet luomassa ohjelmaa Las Palmasin ohella (5-mutka). Myös pääsuoran päässä on näyttävä keskinopea 1-mutka jonka jälkeen tiukempi 2-mutka heti perään. Katsojana en ole ollut, eikä siellä yleensä paljoa katsojia olekaan. Mutta lippupisteeltä nähtyä tässä kommentoinkin..

Rata on toki melko litteä, vain loppuosalla on hieman korkeuseroja. Se on miinusta.
 
Ylös