No joo tässä hieman rapoa, pohdittavaa ja nieleskeltävää:
Tuli sitten sunnuntaina elämäni ensimmäisen kerran raahauduttua Ahvenistolle. Monesti on pitänyt lähteä, mutta aina on jotain estettä tullut tai motivaatio loppunut ennen h-hetkeä. Nyt ajattelin kuitenkin juhlistaa radan 40-vuotisjuhlaa saapumalla paikalle. -Miksi muuten vain Ahveniston pyöreitä vuosia juhlistetaan, onhan tässä jo moni muukin rata päässyt kymmenille?
Auto jätettiin jonkin matkan päähän samaan paikkaan missä tiimien trailerit olivat. Parempi puolisko ihmetteli ja motkotti, että mikäs juttu tämä nyt on kun ei pääse radan viereen. Meikä nyt oli hyväksynyt tosiasian jo lähtiessä ja sikäli ymmärrettävää, ettei P-paikat voi olla radan ympäristössä, jos kaupunki on alkanut kuristaa rata-aluetta. Ehkäpä tarkoituksella jätin seikan kertomatta lähtöä tehdessä...
Pikkasen aikataulusta myöhässä oltiin rinteellä kun Minit kiersivät viimeisiä kierroksiaan. Noh ennättihän siinäkin nähdä jo jotakin säpinää kun kaksi tonnista veti viimeisessä kaarteessa renkaisiin. Hieman oli erillainen kuva rinteestä. Oletin, että katsoma-alusta olisi ollut hiukan toisenlainen. Ensimmäisen kurvin parhaat paikat oli miehitetty asfaltilla. Tuoleja ei ollut mukana (en tiedä miksi) ja seisominen ei kiinnostanut, joten jatkoimme eteenpäin. Täytyy myöntää, että hiukan tuli petyttyä kun huomasin ettei nurmialustasta ollut puhettakaan, vaan hiekkamonttu olikin soramonttu rinteen osalta ja katselusektorilla kasvoi koivuja yms. Noh on sitä kasvillisuutta muillakin radoilla, mutta olisi joku raivaussahaa voinut kesän aikana käytellä... Muuten alue näytti kyllä erittäin mallikkaalta. Kaiteet oli tuoreessa maalissa ja tiettyä stadionitunnelmaa oli aistittavissa? Varikko oli kyllä uskomattoman pieni ja itse rata kapea. Hiukan pisti surkuhupaisaksi kun autoilla oli todellisia vaikeuksia ryhmittäytyä oikealle paikalleen lämppäriä varten, jos ei ollut älynnyt olla ajoissa varikon portilla. Schroderus parka vekslasi Ferrarinsa hiekan kautta... Ei hyvää päivää... :jaska:
Mitä kisajärjestyihin tulee, niin kaukana oli kyllä 40-vuotisjuhlasta. Informaatiokatkoja näytti olevan useampaan otteeseen toimitsijoiden keskuudessa. Minulla ei ole mitään autonäytöksiä vastaan ja R8:a ihan mielelläni katselen -muitakin autoja olisi voinut ulkoiluttaa. Mutta ainakin kahdesti rataa putsannut ratatuomari tuli enemmän tai vähemmän yllätetyksi R8:n toimesta (Kemoralla saman homman hoiti Super Kart). Kuten useaan otteeseen jo todettu, selostaja oli ulkona kuin Kyllönen konsanaan. Heloahoakin on parjattu, mutta eihän tuo enää ollut niin pahaa toimittamista. Kemorassa vielä oli lähes yhtä pihalla kuin Ahveniston pääkuuluttaja. Lippupisteissä oltiin taas hieman ulkona ratatoiminnasta, mutta helppoahan se ei ole, jos rata on outo ja informaatiota ei saa tarpeeksi... Tiedä sitten oliko toiminta kaikkinensa sitä paljon puhuttua "amatöörien puuhastelua". Hiukan kyseenalaista oli kyllä ajaa kolme tuntia Lapualta viiden kisalähdön takia. Näin huonoa vastinetta rahoille on saanut viimeksi 90-luvun lamavuosina kun N-ryhmän lähtöjä joutui katsomaan.
Kisaa tuli katsottua sekä rinteessä, että suolenkillä. Ekassa mutkassa tapahtui ja viimeisessä kaarteessa -mutta lähinnä kolistelua. Ohitukset taisivat tapahtua suolenkin kaarteissa, montaa en itse onnistunut todistamaan. Tässä onkin Affeniston ongelma. Mikäli yleisölle haluttaisiin enemmän nähtävää, pitäisi järjestää kunnon olosuhteet sinne missä ohituksia tapahtuu. Ratahan on hieno vuoristorata, siitä ei pääse mihinkään, mutta ellei hae kolisteluja, niin vähissä on sokeri. En tiedä miten tarkasti viherpiipertäjät aluetta hallinnoi, mutta olispa pikkasen helppo saada kunnolliset katsomot edes "stadionin" rinteelle ja suolenkin pikkurinteelle. Se nyt olisi vähintä, mitä voisi katselualueille voisi tehdä. 70-luvulle on jämähdetty, jokkiskisojakin katsotaan nykyisin paremmilta fasiliteeteiltä.
Parempaa puoliskoa tuskin enää mukaani saan Ahvenistolle ja helposti on laita myös monen muun ei niin lajifanaatikon. Valokuvauksellisesti rata on hyvä ja jotain vielä tällä viikolla laitan, mutta niin paljon oli parempaa kalustoa katsomossa, että päätähuimaavaa en pysty esittämään. -Kisa myös loppui liian aikasin, juuri kun oli löytänyt kunnon kuvakulmat...
Pitänee ensi kesänä katsastaa Botniaring ja joskus tulevaisuudessa Motopark, jos siellä vielä jotain autokisaa vielä järjestetään... Alastarolle tuskin vaivaudun. Niin tylsän näköinen rata jo päällekin päin, että tuskin tarjoaa mitään nähtävää.