kouvotsvoni
Banjottu
Nykyisin aika-ajot vaihtuvat tiuhaankin, mutta minkälaisia aika-ajo -systeemejä on ollut (vai onko) ennen vanhaa ja tuttua 12kierrosta/sessio (kahtena päivänä)?
Bernie halusi vissiin yleisölle viihdettä koko tunniksi. Yleensähän kärkikymmenikkö vartosi puolituntia että Minardit käyvät putsaamassa radan. Sitten vasta menivät itse radalle.SuperKimi sanoi:Minkä takia ne alunperin luopui tuosta 12 kierrosta/kuski/aika-ajo.
Se on ehdottomasti paras systeemi ollut kautta aikain.
Nyt ei ole mitään järkeä katella 15 kierrosta, kun kuskit köröttelevät peräkanaa...
Kyllä kai suurin syy tosiaan oli se, että todellisia tapahtumia nähtiin radalla vain viimeisen kymmenen minuutin aikana. Toinen syy - josta toki voidaan kinata loputtomiin - lienee se, että tuossa systeemissä autot olivat lähtöruudukossa 95 % todennäköisyydellä nopeusjärjestyksessä. Ehkäpä jonkun mielestä asian kuuluu näin myös olla. Kuitenkin myöhemmät aika-ajo järjestelmät ovat olleet yllätyksellisempiä. Formulat on tosiaan siinä mielessä omituinen laji, että yllätyksellisyyttä pitää luoda keinotekoisesti.SuperKimi sanoi:Minkä takia ne alunperin luopui tuosta 12 kierrosta/kuski/aika-ajo.
Se on ehdottomasti paras systeemi ollut kautta aikain.
Nyt ei ole mitään järkeä katella 15 kierrosta, kun kuskit köröttelevät peräkanaa...
Pakko, kun radat ovat tuollaisia Imoloita ja Hungaroringejä :dunno:Törni sanoi:Kyllä kai suurin syy tosiaan oli se, että todellisia tapahtumia nähtiin radalla vain viimeisen kymmenen minuutin aikana. Toinen syy - josta toki voidaan kinata loputtomiin - lienee se, että tuossa systeemissä autot olivat lähtöruudukossa 95 % todennäköisyydellä nopeusjärjestyksessä. Ehkäpä jonkun mielestä asian kuuluu näin myös olla. Kuitenkin myöhemmät aika-ajo järjestelmät ovat olleet yllätyksellisempiä. Formulat on tosiaan siinä mielessä omituinen laji, että yllätyksellisyyttä pitää luoda keinotekoisesti.
Askel siihen suuntaan jota hain :thumbup:lfb sanoi:Ennen 12 kierroksen systeemiä joskus kauan sitten taidettiin ajaa ainakin niin, että ennen kisaa oli kahden (?) tunnin harjoitussessio, jonka nopeusjärjestyksessä lähdettiin kisaan. Harjoitukset olivat siis samalla aika-ajot.
Lähtöhän voisi näillä radoilla tapahtua niin kuin ennen vanhaan hiihtokilapiluissa, vaikka minuutin porrastuksella. Loppuaika sitten ratkaisisi voittajankouvotsvoni sanoi:Pakko, kun radat ovat tuollaisia Imoloita ja Hungaroringejä :dunno:
Tai vanhaan Le Mans-tyyliin :thumbup:Törni sanoi:Lähtöhän voisi näillä radoilla tapahtua niin kuin ennen vanhaan hiihtokilapiluissa, vaikka minuutin porrastuksella. Loppuaika sitten ratkaisisi voittajan
Ei kuulosta ollenkaan hölmöltä systeemiltä. Ei tietysti toimisi nykyaikana, jolloin sääntöjen laatija pitää Formula 1:ä ensisijaisesti TV-Showna eikä urheiluna. :jaska: :jaska:lfb sanoi:Ennen 12 kierroksen systeemiä joskus kauan sitten taidettiin ajaa ainakin niin, että ennen kisaa oli kahden (?) tunnin harjoitussessio, jonka nopeusjärjestyksessä lähdettiin kisaan. Harjoitukset olivat siis samalla aika-ajot.
Niin ,nykyäänhän todellisia tapahtumia nähdään viimeisen viiden minuutin aikana.Törni sanoi:Kyllä kai suurin syy tosiaan oli se, että todellisia tapahtumia nähtiin radalla vain viimeisen kymmenen minuutin aikana. Toinen syy - josta toki voidaan kinata loputtomiin - lienee se, että tuossa systeemissä autot olivat lähtöruudukossa 95 % todennäköisyydellä nopeusjärjestyksessä. Ehkäpä jonkun mielestä asian kuuluu näin myös olla. Kuitenkin myöhemmät aika-ajo järjestelmät ovat olleet yllätyksellisempiä. Formulat on tosiaan siinä mielessä omituinen laji, että yllätyksellisyyttä pitää luoda keinotekoisesti.
Tämä kymmenen minuutin illuusion luotiin Bernien toimesta. Kyllä kuljettajat kävivät radalla useampaan kertaa yrittämässä aikaa eikä se viimeinen ollut aina se nopein. Toki rengassäännöt vähensi yritysten määrän loppuaikoina käytännössä kahteen mutta aikaisemmin radalla käytiin jopa 4 kertaa yrittämässä.Törni sanoi:Kyllä kai suurin syy tosiaan oli se, että todellisia tapahtumia nähtiin radalla vain viimeisen kymmenen minuutin aikana. Toinen syy - josta toki voidaan kinata loputtomiin - lienee se, että tuossa systeemissä autot olivat lähtöruudukossa 95 % todennäköisyydellä nopeusjärjestyksessä. Ehkäpä jonkun mielestä asian kuuluu näin myös olla. Kuitenkin myöhemmät aika-ajo järjestelmät ovat olleet yllätyksellisempiä. Formulat on tosiaan siinä mielessä omituinen laji, että yllätyksellisyyttä pitää luoda keinotekoisesti.
Eipä Imolassa nähty kolmen stopin taktiikoita ja pysähdyksiä ensimmäisen 10kiekan aikana, vaikka selostajat tuolla kannalla olivatkin kovastiTollo_peloton sanoi:Ku noita aika-ajoja tälle vuodelle uudistettiin ja luovuttiin yhden kierroksen systemistä,niin olisi pitänyt unohtaa bensoilla taktikointi,se kuului vanhaan aika-ajo systeemiin ,eikä se toiminut.Sehän pilaa nykyisenkin aika-ajon,joka muuten on suht toimiva.
Sitäpaitsi kun 12:sta kierroksen aika-ajoissa taktiikka luotiin vasta ennen kisaa,se oli yleensä yllätyksellisempi kuin nykyään.Nyt noista ajetuista ajoista voi päätellä aika paljon,jos kuljettaja on ajanut onnistuneen kierroksen.Nykyään taktiikat ei kärkitalleista kovin paljoa eroa toisistaan.
Jep,tuo kolmen stopin taktiikkahan on tullut formuloihin bensataktikoinnin vuoksi,vanhassa systeemisssä se oli yleensä yks tai kaks stoppia.Kolme stoppia käytettiin yleensä vain Unkarissa(ihan menestyksellä) ja Ranskassa,jossa se oli teoriassa nopein tapa,käytännössä ei yleensä toiminut.kouvotsvoni sanoi:Eipä Imolassa nähty kolmen stopin taktiikoita ja pysähdyksiä ensimmäisen 10kiekan aikana, vaikka selostajat tuolla kannalla olivatkin kovasti