Aika-ajo -systeemit?

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Nykyisin aika-ajot vaihtuvat tiuhaankin, mutta minkälaisia aika-ajo -systeemejä on ollut (vai onko) ennen vanhaa ja tuttua 12kierrosta/sessio (kahtena päivänä)?
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
'94 oli ainakin tuo 12 kierrosta/per aika-ajo ja 2 aika-ajoa. Toinen perjantaina, toinen lauantaina. Muistan tuon GP2 pelistä. :thumbup:

Sitten ne ottivat perjantain aika-ajot hiiteen, en muista vuotta. Tämän jälkeen onkin sitten vaihtunut tiuhaan.
 

SuperKimi

Well-known member
Liittynyt
17.1.2006
Viestit
175
Minkä takia ne alunperin luopui tuosta 12 kierrosta/kuski/aika-ajo.

Se on ehdottomasti paras systeemi ollut kautta aikain.

Nyt ei ole mitään järkeä katella 15 kierrosta, kun kuskit köröttelevät peräkanaa...
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
SuperKimi sanoi:
Minkä takia ne alunperin luopui tuosta 12 kierrosta/kuski/aika-ajo.

Se on ehdottomasti paras systeemi ollut kautta aikain.

Nyt ei ole mitään järkeä katella 15 kierrosta, kun kuskit köröttelevät peräkanaa...
Bernie halusi vissiin yleisölle viihdettä koko tunniksi. Yleensähän kärkikymmenikkö vartosi puolituntia että Minardit käyvät putsaamassa radan. Sitten vasta menivät itse radalle.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Mutta lähinnä hain tietoutta aika-ajoista ENNEN tuota 12kierrosta/sessio aikaa.. Syyhän tuon kaksipäiväisyyden hylkäämiseen oli, kun välillä tuli sadepäiviä ym jolloin kukaan ei käynyt radalla pyörimässä, kun aikaa ei olisi kuitenkaan saanut parannettua..Sittenhän tuosta systeemistä luovuttiin, kun haluttiin jonkin sortin arpomista noihin, jotteivat Ferrarit ajaisi ainakaan eturivistä ruutulipulle sijoilla 1&2, eipä tuokaan paljoa 2004 auttanut.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
SuperKimi sanoi:
Minkä takia ne alunperin luopui tuosta 12 kierrosta/kuski/aika-ajo.

Se on ehdottomasti paras systeemi ollut kautta aikain.

Nyt ei ole mitään järkeä katella 15 kierrosta, kun kuskit köröttelevät peräkanaa...
Kyllä kai suurin syy tosiaan oli se, että todellisia tapahtumia nähtiin radalla vain viimeisen kymmenen minuutin aikana. Toinen syy - josta toki voidaan kinata loputtomiin - lienee se, että tuossa systeemissä autot olivat lähtöruudukossa 95 % todennäköisyydellä nopeusjärjestyksessä. Ehkäpä jonkun mielestä asian kuuluu näin myös olla. Kuitenkin myöhemmät aika-ajo järjestelmät ovat olleet yllätyksellisempiä. Formulat on tosiaan siinä mielessä omituinen laji, että yllätyksellisyyttä pitää luoda keinotekoisesti.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Törni sanoi:
Kyllä kai suurin syy tosiaan oli se, että todellisia tapahtumia nähtiin radalla vain viimeisen kymmenen minuutin aikana. Toinen syy - josta toki voidaan kinata loputtomiin - lienee se, että tuossa systeemissä autot olivat lähtöruudukossa 95 % todennäköisyydellä nopeusjärjestyksessä. Ehkäpä jonkun mielestä asian kuuluu näin myös olla. Kuitenkin myöhemmät aika-ajo järjestelmät ovat olleet yllätyksellisempiä. Formulat on tosiaan siinä mielessä omituinen laji, että yllätyksellisyyttä pitää luoda keinotekoisesti.
Pakko, kun radat ovat tuollaisia Imoloita ja Hungaroringejä :dunno:

MUTTA! Onko kellään tietoa ajasta ENNEN tuota 12kierroksen systeemiä, kun sitä olen tällä toikilla koettanut hakea :p
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ennen 12 kierroksen systeemiä joskus kauan sitten taidettiin ajaa ainakin niin, että ennen kisaa oli kahden (?) tunnin harjoitussessio, jonka nopeusjärjestyksessä lähdettiin kisaan. Harjoitukset olivat siis samalla aika-ajot.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
lfb sanoi:
Ennen 12 kierroksen systeemiä joskus kauan sitten taidettiin ajaa ainakin niin, että ennen kisaa oli kahden (?) tunnin harjoitussessio, jonka nopeusjärjestyksessä lähdettiin kisaan. Harjoitukset olivat siis samalla aika-ajot.
Askel siihen suuntaan jota hain :thumbup:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
kouvotsvoni sanoi:
Pakko, kun radat ovat tuollaisia Imoloita ja Hungaroringejä :dunno:
Lähtöhän voisi näillä radoilla tapahtua niin kuin ennen vanhaan hiihtokilapiluissa, vaikka minuutin porrastuksella. Loppuaika sitten ratkaisisi voittajan :D
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Törni sanoi:
Lähtöhän voisi näillä radoilla tapahtua niin kuin ennen vanhaan hiihtokilapiluissa, vaikka minuutin porrastuksella. Loppuaika sitten ratkaisisi voittajan :D
Tai vanhaan Le Mans-tyyliin :thumbup:

Minkähänlainen olisikaan tuollainen sprintti-kisa? Voisi olla mielenkiintoinen lisä kisaviikonloppuihin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun minä aloin seurata ykkösiä oli tunnin aika-ajo perjantaina ja lauantaina ilman kierrosmäärärajoitusta.

Ensimmäisenä vuonna (siis 1950) kaksi ensimmäistä riviä määräytyi 1. päivän harjoitusten perusteella. Paitsi ilmeisesti Indyssä.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
lfb sanoi:
Ennen 12 kierroksen systeemiä joskus kauan sitten taidettiin ajaa ainakin niin, että ennen kisaa oli kahden (?) tunnin harjoitussessio, jonka nopeusjärjestyksessä lähdettiin kisaan. Harjoitukset olivat siis samalla aika-ajot.
Ei kuulosta ollenkaan hölmöltä systeemiltä. Ei tietysti toimisi nykyaikana, jolloin sääntöjen laatija pitää Formula 1:ä ensisijaisesti TV-Showna eikä urheiluna. :jaska: :jaska:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Minulle kelpaa kaikki aika-ajojärjestelmät. Mutta vielä tuosta perinteisestä systeemistä (tunnin aika-ajo, 12 kierrosta käytössä, nopein aika paalulle). Yksi merkittävin muutos tuon järjestelmän jälkeisissä lukuisissa kokeiluissa on juuri se, että se polttoainekuorma jolla kisaan lähdetään, pitää päättää ennen aika-ajoa.

Uudet järjestelmät ovat pääasassa hyödyttäneet keskisuuria ja pieniä talleja. Ennen suuret tallit rakensivat aika-ajoa varten jopa omat moottorit. Se talli, kenellä todella oli paljon resursseja ja nopein auto, dominoi melko yksitoikkoisesti kauden aika-ajoja. Toki myös muut muutokset, kuin aika-ajoa koskevat, ovat noita eroja tasoittaneet.

Hyviä arvauksia toki voidaan tietysti tänäänkin esittää seuraavan kisan paalupaikan haltijatallista, mutta potentiaalisia ehdokkaita paalutalleiksi on kuitenkin neljä.

Se, että nopeampi auto voi nykyjärjestelmällä jäädä hitaamman taakse, on tietenkin ongelmallista monilla radoilla. Toisaalta jos halutaan saada vain selville absoluuttinen nopein talli, voitaisiin autot laittaa radalle todellakin eri aikaan ja kellottaa lopputulos (ajatus on tietenkin hypoteettinen, eikä käytännössä toteutettavissa).

Ja ainahan taktiikka on ollut F1-kisojen suola; hyvä talli osaa ottaa etukäteen huomioon sen, että tietyllä taktiikalla voi jäädä ruuhkaan. Ja että tuo ruuhkaan juuttuminen on joillain radoilla todennäköisempää kuin toisilla.
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Törni sanoi:
Kyllä kai suurin syy tosiaan oli se, että todellisia tapahtumia nähtiin radalla vain viimeisen kymmenen minuutin aikana. Toinen syy - josta toki voidaan kinata loputtomiin - lienee se, että tuossa systeemissä autot olivat lähtöruudukossa 95 % todennäköisyydellä nopeusjärjestyksessä. Ehkäpä jonkun mielestä asian kuuluu näin myös olla. Kuitenkin myöhemmät aika-ajo järjestelmät ovat olleet yllätyksellisempiä. Formulat on tosiaan siinä mielessä omituinen laji, että yllätyksellisyyttä pitää luoda keinotekoisesti.
Niin ,nykyäänhän todellisia tapahtumia nähdään viimeisen viiden minuutin aikana.
12:sta kierroksen systeemi on ollut paras,ei se niin ollut,kuin jotkut haluavat väittää ,että tapahtumia oli vasta viimeisen vartin aikana.Siinä pystyi seuraanmaan eri kuljettajien suorituksia,vaikka koko kierrosta ei välttämättä nähnytkään.Nyky systeemissä etenkin alussa kaikki yhtäaikaa rinkiä kiertämässä,yritä siinä seurata kolmen suosikkikuskin ajamista :jaska:
Yhden kierroksen systeemi oli täysin toivoton,itse en halua nähdä miljoonien eurojen palkka nauttivan kuskin köröttelevän varmanpäälle ilman riskejä.
12:sta kierroksen systeemissä oli todellista taistelua,jopa ulosajoja nähtiin paljon koska yritys oli 110 prosenttista.MIlloin muistat että yhden kierroksen ajoissa joku olisi ajanut ulos? Se joka ajoi paalulle oli sen ansainnut.Kaikki muut kuskitkin tiesivät sen,nykyään vaan selitetään jotain bensamääristä.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Törni sanoi:
Kyllä kai suurin syy tosiaan oli se, että todellisia tapahtumia nähtiin radalla vain viimeisen kymmenen minuutin aikana. Toinen syy - josta toki voidaan kinata loputtomiin - lienee se, että tuossa systeemissä autot olivat lähtöruudukossa 95 % todennäköisyydellä nopeusjärjestyksessä. Ehkäpä jonkun mielestä asian kuuluu näin myös olla. Kuitenkin myöhemmät aika-ajo järjestelmät ovat olleet yllätyksellisempiä. Formulat on tosiaan siinä mielessä omituinen laji, että yllätyksellisyyttä pitää luoda keinotekoisesti.
Tämä kymmenen minuutin illuusion luotiin Bernien toimesta. Kyllä kuljettajat kävivät radalla useampaan kertaa yrittämässä aikaa eikä se viimeinen ollut aina se nopein. Toki rengassäännöt vähensi yritysten määrän loppuaikoina käytännössä kahteen mutta aikaisemmin radalla käytiin jopa 4 kertaa yrittämässä.

Nykyiset aika-ajot eivät ole saman varsinaisessa merkityksessä enää aika-ajot vaan kilpailutaktiikan ensimmäinen näytös(siis 10 ensimmäisen osalta). Itse en kuitenkaan suuremmin haikaile vanhoja aika-ajoja takaisin, JOS hieman keinotekoisesti saadaan siitä tärkeimmästä eli sunnuntain kilpailusta mielenkiintoisempi.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Nykysysteemihän olisi mielestäni katsojan kannalta ihan rules, jos ei vaan tarvisi olla niitä kisabensoja tankissa. Loppuhan olisi hyvin lähellä vanhaa 12 kierroksen systeemiä - ehkä jopa parempi, koska ne hitaimmat eivät ole siellä niin pahasti blokkailemassa.

Kisabensojen käyttämisestä ja setuppi-muutosten kielloista tuskin kuitenkaan luovutaan :frown: . Ja taustalla on varmasit juurikin kustannuskysymykset.
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Ku noita aika-ajoja tälle vuodelle uudistettiin ja luovuttiin yhden kierroksen systemistä,niin olisi pitänyt unohtaa bensoilla taktikointi,se kuului vanhaan aika-ajo systeemiin ,eikä se toiminut.Sehän pilaa nykyisenkin aika-ajon,joka muuten on suht toimiva.
Sitäpaitsi kun 12:sta kierroksen aika-ajoissa taktiikka luotiin vasta ennen kisaa,se oli yleensä yllätyksellisempi kuin nykyään.Nyt noista ajetuista ajoista voi päätellä aika paljon,jos kuljettaja on ajanut onnistuneen kierroksen.Nykyään taktiikat ei kärkitalleista kovin paljoa eroa toisistaan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tollo_peloton sanoi:
Ku noita aika-ajoja tälle vuodelle uudistettiin ja luovuttiin yhden kierroksen systemistä,niin olisi pitänyt unohtaa bensoilla taktikointi,se kuului vanhaan aika-ajo systeemiin ,eikä se toiminut.Sehän pilaa nykyisenkin aika-ajon,joka muuten on suht toimiva.
Sitäpaitsi kun 12:sta kierroksen aika-ajoissa taktiikka luotiin vasta ennen kisaa,se oli yleensä yllätyksellisempi kuin nykyään.Nyt noista ajetuista ajoista voi päätellä aika paljon,jos kuljettaja on ajanut onnistuneen kierroksen.Nykyään taktiikat ei kärkitalleista kovin paljoa eroa toisistaan.
Eipä Imolassa nähty kolmen stopin taktiikoita ja pysähdyksiä ensimmäisen 10kiekan aikana, vaikka selostajat tuolla kannalla olivatkin kovasti ;)
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
kouvotsvoni sanoi:
Eipä Imolassa nähty kolmen stopin taktiikoita ja pysähdyksiä ensimmäisen 10kiekan aikana, vaikka selostajat tuolla kannalla olivatkin kovasti ;)
Jep,tuo kolmen stopin taktiikkahan on tullut formuloihin bensataktikoinnin vuoksi,vanhassa systeemisssä se oli yleensä yks tai kaks stoppia.Kolme stoppia käytettiin yleensä vain Unkarissa(ihan menestyksellä) ja Ranskassa,jossa se oli teoriassa nopein tapa,käytännössä ei yleensä toiminut.
Monesti ranskalaiset kuskit valitsivat kolme stoppia ,kun halusivat ajaa kotikisassa jossain vaiheessa lähellä kärkeä(näytti hyvältä).
Ekana vuonna ,kun tuo bensoilla taktikointi tuli,eka stintti oli jotain 7 kierrosta ja kaikki kärki tallit tekivät stopin samalla kierroksella,onneks tuohon on tullut muutosta.
Mun mielestä,jos kisa voitetaan neljällä stopilla(shumi) on systeemissä jotain pielessä.Toi tosin juuri Ranskassa.
Muuten, tota yhtä stoppia ei käytä nykyään juuri muut kuin Villeneuve,liekö jämähtänyt vanhoihin kaavoihin ,niin kuin minäkin.
 
Ylös