Aika-ajo -systeemit?

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tollo_peloton sanoi:
Mun mielestä,jos kisa voitetaan neljällä stopilla(shumi) on systeemissä jotain pielessä.Toi tosin juuri Ranskassa.
Muuten, tota yhtä stoppia ei käytä nykyään juuri muut kuin Villeneuve,liekö jämähtänyt vanhoihin kaavoihin ,niin kuin minäkin.
Mitä vikaa siinä on jos kisa voitetaan neljällä stopilla??
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tollo_peloton sanoi:
Muuten, tota yhtä stoppia ei käytä nykyään juuri muut kuin Villeneuve,liekö jämähtänyt vanhoihin kaavoihin ,niin kuin minäkin.
Onhan sitä käytetty ihan hyvälläkin menestyksellä Kimin kohdalla Bahrainissa ja Massan kanssa Sepangissa. Villeneuvekin on käyttänyt taktiikkaa vain Australiassa samanlaisessa tilanteessa kuin edellämainitut kaksi, eli oli pudonnut lähtöruudukon loppupäähän.
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Bobakki sanoi:
Onhan sitä käytetty ihan hyvälläkin menestyksellä Kimin kohdalla Bahrainissa ja Massan kanssa Sepangissa. Villeneuvekin on käyttänyt taktiikkaa vain Australiassa samanlaisessa tilanteessa kuin edellämainitut kaksi, eli oli pudonnut lähtöruudukon loppupäähän.
Viileneuve ajoi viime vuonna Spassa neljänneksi ja innostui käyttämään tuota taktiikka hyvinkin useassa kisassa,tänä vuonna en ole niin seurannut Villeneuvin ajoja.
Tarkoitinkin lähinnnä normaaleja lähtöruutuja enkä viimeisen ruudun lähtöjä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tollo_peloton sanoi:
Viileneuve ajoi viime vuonna Spassa neljänneksi ja innostui käyttämään tuota taktiikka hyvinkin useassa kisassa,tänä vuonna en ole niin seurannut Villeneuvin ajoja.
Tarkoitinkin lähinnnä normaaleja lähtöruutuja enkä viimeisen ruudun lähtöjä.
Aiempina vuosina se on tuntunut olevan enemmänkin Sauberin kuin Villeneuven käyttämä taktiikka. Fisico käytti sitä hyvällä menestyksellä useampaan otteeseen '03 kun Bridgestonejen ominaisuudet kannustivat siihen, viime vuonna päätyivät yllättävän usein samaan kun ilmeisesti renkaiden kuluminen ei ollut ongelma.

Edit: krhm, siis Fisico ajoi Sauberilla 2004 :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Bobakki sanoi:
Aiempina vuosina se on tuntunut olevan enemmänkin Sauberin kuin Villeneuven käyttämä taktiikka. Fisico käytti sitä hyvällä menestyksellä useampaan otteeseen '03 kun Bridgestonejen ominaisuudet kannustivat siihen, viime vuonna päätyivät yllättävän usein samaan kun ilmeisesti renkaiden kuluminen ei ollut ongelma.
Joo, keskikastin tallit suosivat enempi yhden kuin kahden stopin taktiikkaa,muutkin kuin Sauber.
Viime vuonna vaan seurasin Sauber kuskien ajoja ja Massalla oli yleensä kahden ja Villeneuvella yhden stopin taktiikka(loppu kaudesta).Massalla vielä lyhyt eka stintti,ilmankos päihitti Villeneuven aika-ajoissa usein.Massa voitti Villen kyllä lähes aina kisoissakin,mutta ero ei ollut iso.
 

Teme91

Formula 1
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
44
Sijainti
Suomi
Mielestäni nykyinen järjestelmä on hyvä, lukuun ottamatta viimeistä sessiota.
Jos kaikki saisivat päättää taktiikan ennen kisaa eikä aika-ajoja. Silloin ei tarvitsisi kuluttaa bensaa koko 3. session alkua :jaska: eikä tarvitsisi arvailla taktiikoita. Tämä olisi hyvä :thumbup:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Teme91 sanoi:
Jos kaikki saisivat päättää taktiikan ennen kisaa eikä aika-ajoja. Silloin ei tarvitsisi kuluttaa bensaa koko 3. session alkua :jaska: eikä tarvitsisi arvailla taktiikoita. Tämä olisi hyvä :thumbup:
Se, tarviiko polttoainemäärä päättää ennen aika-ajoa vai vasta ennen kisaa, on todella merkittävä seikka. Se on itse asiassa merkittävämpi kuin koko aika-ajojärjestelmän formaatti. Kuitenkin juuri tämä on ollut ohjenuorana sen jälkeen, kun on luovuttu vanhasta (tunnin sessio / tyhjät tankit/ 12 kierrosta ) formaatista. Sillä on haluttu tasoittaa eroja ja aiheuttaa yllätyksellisyyttä lajiin.

Taktiikoiden arvailusta voidaan tietenkin olla montaa mieltä. Monesti esitetään mielipiteitä siitä, että lajia pitäisi kehittää siihen suuntaan, että kuljettajien taidot olisivat ratkaisevassa osassa. Maailma on kuitenkin täynnä kilpa-autosarjoja, joissa kuljettajan taidot ovat ratkaisevassa osassa. Miksi sarja, jossa näin ei ole, on noussut kaikkein suositummaksi?

Juuri siksi, että se antaa loistavan mahdollisuuden spekulaatioille, arvailuille ja erilaisille väittelyille.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Kevyillä autoilla olis aina Hondat sijoilla 1-2 ja sit kisoissa tippuvat. :D
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Törni sanoi:
Se, tarviiko polttoainemäärä päättää ennen aika-ajoa vai vasta ennen kisaa, on todella merkittävä seikka. Se on itse asiassa merkittävämpi kuin koko aika-ajojärjestelmän formaatti. Kuitenkin juuri tämä on ollut ohjenuorana sen jälkeen, kun on luovuttu vanhasta (tunnin sessio / tyhjät tankit/ 12 kierrosta ) formaatista. Sillä on haluttu tasoittaa eroja ja aiheuttaa yllätyksellisyyttä lajiin.

Taktiikoiden arvailusta voidaan tietenkin olla montaa mieltä. Monesti esitetään mielipiteitä siitä, että lajia pitäisi kehittää siihen suuntaan, että kuljettajien taidot olisivat ratkaisevassa osassa. Maailma on kuitenkin täynnä kilpa-autosarjoja, joissa kuljettajan taidot ovat ratkaisevassa osassa. Miksi sarja, jossa näin ei ole, on noussut kaikkein suositummaksi?

Juuri siksi, että se antaa loistavan mahdollisuuden spekulaatioille, arvailuille ja erilaisille väittelyille.

Formula ykkösissä oli spekulaatioille tilaa ennen bensamäärillä kikkailuakin.
Sunnuntain warm-upin jälkeen käytiin varikkotaktiikka arvailuja,niin kuin nytkin.Silloin ne taktiikat kisassa oli yllätyksellisempiä,nyt kärkikuljettajilla on suht samanlaiset taktiikat.
Nyky systeemillä kärki ja häntäpään tallien erot ovat kaventuneet,mutta eriasia on kuinka kiinnostavaa sitten on esim ,että Toro rosso on vain alle kierroksen vottajalle hävinnyt.
Viimeisen session pääsevät kuljettajat valitaan kevyillä autoilla ajetuissa osioissa,ja samat Mclaren,Ferrari,Renault ja muutama muu siellä aina on.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Tollo_peloton sanoi:
Formula ykkösissä oli spekulaatioille tilaa ennen bensamäärillä kikkailuakin.
Sunnuntain warm-upin jälkeen käytiin varikkotaktiikka arvailuja,niin kuin nytkin.Silloin ne taktiikat kisassa oli yllätyksellisempiä,nyt kärkikuljettajilla on suht samanlaiset taktiikat.
Nyky systeemillä kärki ja häntäpään tallien erot ovat kaventuneet,mutta eriasia on kuinka kiinnostavaa sitten on esim ,että Toro rosso on vain alle kierroksen vottajalle hävinnyt.
Viimeisen session pääsevät kuljettajat valitaan kevyillä autoilla ajetuissa osioissa,ja samat Mclaren,Ferrari,Renault ja muutama muu siellä aina on.
Totaalisesti samaa mieltä :ahem:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tollo_peloton sanoi:
Oiskos siinä jotain vikaa,jos voittais viidellä stopilla tai kymmenellä...
Ei nyt tarvi mennä älyttömyyksiin, mutta ei se minua häiritsisi vaikka kisa voitettaasiin useammalla pysähdyksellä... Silloin luultavasti nähtäisiin väkisinkin ohituksia radalla. :wink:
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Ghost_Glove sanoi:
Ei nyt tarvi mennä älyttömyyksiin, mutta ei se minua häiritsisi vaikka kisa voitettaasiin useammalla pysähdyksellä... Silloin luultavasti nähtäisiin väkisinkin ohituksia radalla. :wink:
Lähinnä tarkoitin sitä,että 4 stoppia ei voi olla nopein tapa ajaa kisa lähdöstä maaliin,mutta tietysti kisatilanne vaikuttaa noihin taktiikoihin,että tuollainenkin on onnistunut.Sitäpaitsi mitä useampia pysähdyksiä kuljettajat tekee,niitä ohituksia ei nähdä radalla ,vaan jätetään helpommin varikolle.

Edit: Mun mielestä neljä stoppia menee jo älyttömyyksiin, kaikki on suhteellista.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tollo_peloton sanoi:
Mun mielestä neljä stoppia menee jo älyttömyyksiin, kaikki on suhteellista.
2004 Magny Cours: Michael Schumacher voitti neljällä stopilla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tollo_peloton sanoi:
Lähinnä tarkoitin sitä,että 4 stoppia ei voi olla nopein tapa ajaa kisa lähdöstä maaliin,mutta tietysti kisatilanne vaikuttaa noihin taktiikoihin,että tuollainenkin on onnistunut.Sitäpaitsi mitä useampia pysähdyksiä kuljettajat tekee,niitä ohituksia ei nähdä radalla ,vaan jätetään helpommin varikolle.
Lähinnä pyörittelin juurikin niin, että jos joku tekis vaikka sen viis stoppia niin silloin olis lähes tulkoon pakko tehdä ohituksia radallakin, koska mahdollisesti menettäis jokusen sijan varikolla... :cool:
Mutta tää nyt alkaa oleen ihan turhaa spekulointia jo.... :)
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Ghost_Glove sanoi:
Lähinnä pyörittelin juurikin niin, että jos joku tekis vaikka sen viis stoppia niin silloin olis lähes tulkoon pakko tehdä ohituksia radallakin, koska mahdollisesti menettäis jokusen sijan varikolla... :cool:
Mutta tää nyt alkaa oleen ihan turhaa spekulointia jo.... :)
Joo..o :wink:
Mitenhän nykyisen aika-ajon viimeisen osan luonne muttuisi ,jos se ajettais kevyillä autoilla? Mä luulen ,että kuljettajat tekis sen aikana ainakin pari nopean yritystä,välillä haettas uudet renkaat ja etittäs nopeampia säätöjä ja uus yritys.
Turha kiertely ainakin jäis pois.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tollo_peloton sanoi:
Mitenhän nykyisen aika-ajon viimeisen osan luonne muttuisi ,jos se ajettais kevyillä autoilla? Mä luulen ,että kuljettajat tekis sen aikana ainakin pari nopean yritystä,välillä haettas uudet renkaat ja etittäs nopeampia säätöjä ja uus yritys.
Turha kiertely ainakin jäis pois.
Totta... rata olis ainakin jo putsattu kahdella ekalla sessiolla..
Vielä kun paalusta sais pisteen tai kaks niin sit olis vähän tavotettakin.
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Ghost_Glove sanoi:
Totta... rata olis ainakin jo putsattu kahdella ekalla sessiolla..
Vielä kun paalusta sais pisteen tai kaks niin sit olis vähän tavotettakin.
Tuon pitäisi kyllä taata ,että yritys olisi vähintään 100 prosenttista.
 

Niksi

Niksittäjä
Liittynyt
4.3.2005
Viestit
457
Sijainti
Vaasa
Aika-ajon viimeinen sessio muuttunee lähiaikoina elikkäs viimeinen sessio ajettaisiin viimeinkin kevyellä bensakuormalla.

MTV3 sanoi:
Formula ykkösten kuljettajien yhdistyksen edustajat on englantilaisen Autosport-lehden mukaan kutsuttu gp-sarjan tallipäälliköiden kanssa neuvonpitoon viikon kuluttua ajettavan Barcelonan gp:n yhteydessä. Aiheena ovat aika-ajojen viimeinen jakso, jota kuljettajat ja ainakin osa tallipomoista haluaisivat muuttaa.

Aika-ajo ajetaan kolmiosaisena pudotuskilpailuna, jossa viimeisen 20 minuutin aikana ratkaistaan kymmenen parhaan lähtöruudun kohtalo. Aika-ajon päätösjakso aloitetaan autoilla, joissa on se määrä bensaa tankissa, jolla kuljettajat lähtevät kisaan.

Ongelmana on se, että kun viimeisen aika-ajojakson aikana kulunut bensamäärä voidaan tankata autoihin takaisin aika-ajon jälkeen, aika-ajon päätösjakson alku kuuluu kuljettajien ajaessa tankkia tyhjemmäksi. Nopeaa kierrosta yritetään vasta jakson lopulla, kun auto on keventynyt.

Tiettävästi kuljettajat haluaisivat, että aika-ajon viimeinen jakso ajettaisiin vapaalla, eli käytännössä pienellä polttoainekuormalla, kuten kaksi aiempaa osiota. Brittilehden tietojen mukaan samalla kannalla ovat monet tallit. Aika-ajosysteemin muuttaminen kesken kauden vaatii kaikkien tallien hyväksynnän.
Hienoa, jos muuttuu. Samalla paalupaikan arvo nousee kummasti.
 
Ylös