Ehdotus uudeksi aika-ajosysteemiksi:
FIA tilaa ulkopuoliselta taholta, esimerkiksi F1-talleihin riippumattomalta GP2-tallilta, kahdeksan Virallista Aika-ajoautoa. Autot ovat F1-auton kaltaisia, mutta keskenään täysin identtisiä. Aika-ajoautoja olisi helppoa ja nopeaa säätää kullekin kuskille miellyttäväksi.
Ensiksi kahdeksan MM-tilanteessa huonointa kuljettajaa saisi yrittää samaan aikaan radalla tehdä mahdollisimman nopean kierrosajan. Aikaa olisi kymmenen minuuttia. Sen jälkeen tulisi mainoskatko, jonka aikana autot säädettäisiin kahdeksaa MM-tilanteessa seuraavana olevaa kuljettajaa varten. Nämä saisivat myös ajaa kymmenen minuutin aikana mahdollisimman monta kierrosta. Sitten jälleen mainoskatko ja sen jälkeen kahdeksan MM-sarjaa johtavaa kuljettajaa radalle.
Kymmenen minuutin aikana kuljettajat saisivat tulla varikolle tankkaamaan ja tekemään hienosäätöjä. Onnettomuuksien takia Virallisia Aika-ajoautoja olisi muutama kappale varalla. Kokovalkoisiin autoihin tallit saisivat liimata sponsoritarroja mainoskatkon aikana. Tarrat saisi irrotettua nopeasti ja tahraamatta.
Kolmen kymmenen minuutin erän jälkeen selvitettäisiin senhetkinen neljän kärki. Nämä saisivat vetäistä vielä yhden vihaisen viiden minuutin repäisyn ja yrittää sen aikana nokittaa kilpakumppanien aikoja. Todennäköisesti nämä neljä olisivat olleet mukana kolmannessa erässä, joten autoja ei tarvitsisi säätää uudelleen.
Tulos: Lähtöruudukko muodostuu kuljettajien nopeuden mukaan. Kisan lopputulos on kuljettajien ja autojen nopeuden yhteisvaikutusta. Paalupaikasta voidaan oikeutetusti antaa kuljettajalle yksi MM-piste.