Aika-ajo -systeemit?

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Edelleen sitkeästi kaipaillen vanhaa systeemiä: 12 kierr/60 min - vapaa bensamäärä. Päähuomio ja kiinnostus on jokatapauksessa aina viimeisillä minuuteilla, oli systeemi sitten mikä tahansa.

Yhden kierroksen sooloilu ja arvonta ei todellakaan ollut oikea systeemi.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Kyllä tuon kisabensa pelleilyn voisi jättää pois Q3:sta. Muutenhan 3 osainen systeemin on loistava.

Toinen mikä itseäni ärsyttää on juuri tuo keinotekoinen rengas-sääntö. Toisaalta kierroslukujen rajoittaminen on vieläkin ärsyttävempää. Ennen oli niin mukava katosa F1:stä töllöstä kun tuijotti sitä lähetyksen omaa kierrosluku näyttöä ja katsoi eroja tallien välillä. Oi niitä aikoja :thumbup: .
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Black Leopard sanoi:
Edelleen sitkeästi kaipaillen vanhaa systeemiä: 12 kierr/60 min - vapaa bensamäärä. Päähuomio ja kiinnostus on jokatapauksessa aina viimeisillä minuuteilla, oli systeemi sitten mikä tahansa.

Yhden kierroksen sooloilu ja arvonta ei todellakaan ollut oikea systeemi.
Täytyy pikkasen peesata.. mutta toisella jalalla astua eri suuntaan.

Kaipaan paalupaikalle sen ennen wanhaan nauttimaa arvostusta. Näiden soolokierros- ja bensapelleilyjuttujen ansiosta paalu on menettänyt honoriaan rankasti. Vanha kunnon 12laps/60min palauttaisi tietty paalun arvon, mutta nähdäkseni nykyisen systeemin Q3 höyryillä tekisi sen myös. Radalla olisi tilaa ajaa hyviä kierroksia kun siellä on vain 10 autoa. 12laps/60min -systeemissä oli joskus negatiivisena puolena se että radalla oli viimeisinä minuutteina jumalaton ruuhka kun kaikki olivat ulkona parantamassa aikaa.. väkisinkin siinä joku juuttuu ruuhkaan. 10 autoa mahtuu radalle varsin hyvin siten etteivät häiritse toistensa kierroksia.. ainakin teoriassa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Aikalailla samaa mieltä tuosta vanhasta systeemistä. Siinä kun pystyi mm kikkailemaan sillä, että jos ei saanut renkaita toimimaan vielä yhdellä kierroksella, niin tankkiin parin extrakierroksen bensat ja sitten se tiukka kierros siihen päätteksi.

Ne oli sentään oikeasti nopeimpia jotka silloin aikoinaan voittivat aika-ajot.

Tuota muutosta nyt on turha odottaa mutta tekisivät edes sen muutoksen että se viimeinen erä ajettais niillä tyhjillä tankeilla.

Tämä nykymeno on silkkaa kuraa :yuck:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Misa1 sanoi:
Ne oli sentään oikeasti nopeimpia jotka silloin aikoinaan voittivat aika-ajot.
Niin tai ei ainakaan hitaamalla autolla ikinä pystynyt kepittämään sitä jolla oli nopeampi auto perseen alla ;)
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Törni sanoi:
Niin tai ei ainakaan hitaamalla autolla ikinä pystynyt kepittämään sitä jolla oli nopeampi auto perseen alla ;)
Nykysysteemissähän ei olisi juuri mitään huonoa, jos itse kisassa nähtäisiin enemmän ohituksia ilman kaikenmaailman taifuuneja yms.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Ehdotus uudeksi aika-ajosysteemiksi:

FIA tilaa ulkopuoliselta taholta, esimerkiksi F1-talleihin riippumattomalta GP2-tallilta, kahdeksan Virallista Aika-ajoautoa. Autot ovat F1-auton kaltaisia, mutta keskenään täysin identtisiä. Aika-ajoautoja olisi helppoa ja nopeaa säätää kullekin kuskille miellyttäväksi.

Ensiksi kahdeksan MM-tilanteessa huonointa kuljettajaa saisi yrittää samaan aikaan radalla tehdä mahdollisimman nopean kierrosajan. Aikaa olisi kymmenen minuuttia. Sen jälkeen tulisi mainoskatko, jonka aikana autot säädettäisiin kahdeksaa MM-tilanteessa seuraavana olevaa kuljettajaa varten. Nämä saisivat myös ajaa kymmenen minuutin aikana mahdollisimman monta kierrosta. Sitten jälleen mainoskatko ja sen jälkeen kahdeksan MM-sarjaa johtavaa kuljettajaa radalle.

Kymmenen minuutin aikana kuljettajat saisivat tulla varikolle tankkaamaan ja tekemään hienosäätöjä. Onnettomuuksien takia Virallisia Aika-ajoautoja olisi muutama kappale varalla. Kokovalkoisiin autoihin tallit saisivat liimata sponsoritarroja mainoskatkon aikana. Tarrat saisi irrotettua nopeasti ja tahraamatta.

Kolmen kymmenen minuutin erän jälkeen selvitettäisiin senhetkinen neljän kärki. Nämä saisivat vetäistä vielä yhden vihaisen viiden minuutin repäisyn ja yrittää sen aikana nokittaa kilpakumppanien aikoja. Todennäköisesti nämä neljä olisivat olleet mukana kolmannessa erässä, joten autoja ei tarvitsisi säätää uudelleen.

Tulos: Lähtöruudukko muodostuu kuljettajien nopeuden mukaan. Kisan lopputulos on kuljettajien ja autojen nopeuden yhteisvaikutusta. Paalupaikasta voidaan oikeutetusti antaa kuljettajalle yksi MM-piste.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mmjj sanoi:
Ehdotus uudeksi aika-ajosysteemiksi:

FIA tilaa ulkopuoliselta taholta, esimerkiksi F1-talleihin riippumattomalta GP2-tallilta, kahdeksan Virallista Aika-ajoautoa. Autot ovat F1-auton kaltaisia, mutta keskenään täysin identtisiä. Aika-ajoautoja olisi helppoa ja nopeaa säätää kullekin kuskille miellyttäväksi.

Ensiksi kahdeksan MM-tilanteessa huonointa kuljettajaa saisi yrittää samaan aikaan radalla tehdä mahdollisimman nopean kierrosajan. Aikaa olisi kymmenen minuuttia. Sen jälkeen tulisi mainoskatko, jonka aikana autot säädettäisiin kahdeksaa MM-tilanteessa seuraavana olevaa kuljettajaa varten. Nämä saisivat myös ajaa kymmenen minuutin aikana mahdollisimman monta kierrosta. Sitten jälleen mainoskatko ja sen jälkeen kahdeksan MM-sarjaa johtavaa kuljettajaa radalle.

Kymmenen minuutin aikana kuljettajat saisivat tulla varikolle tankkaamaan ja tekemään hienosäätöjä. Onnettomuuksien takia Virallisia Aika-ajoautoja olisi muutama kappale varalla. Kokovalkoisiin autoihin tallit saisivat liimata sponsoritarroja mainoskatkon aikana. Tarrat saisi irrotettua nopeasti ja tahraamatta.

Kolmen kymmenen minuutin erän jälkeen selvitettäisiin senhetkinen neljän kärki. Nämä saisivat vetäistä vielä yhden vihaisen viiden minuutin repäisyn ja yrittää sen aikana nokittaa kilpakumppanien aikoja. Todennäköisesti nämä neljä olisivat olleet mukana kolmannessa erässä, joten autoja ei tarvitsisi säätää uudelleen.

Tulos: Lähtöruudukko muodostuu kuljettajien nopeuden mukaan. Kisan lopputulos on kuljettajien ja autojen nopeuden yhteisvaikutusta. Paalupaikasta voidaan oikeutetusti antaa kuljettajalle yksi MM-piste.
Joo, hyvä ehdotus. Sitä en osaa sanoa onko se toteuttamiskelpoinen. Tai osaan jos hetken mietin; eli ei. Oli hauska seurata kuinka oletit tiedostamattasi, että F1:ssa kuljettajien "nopeusjärjestys" määräytyy MM -tilanteen mukaan. Tuossa esittämässäsi aika-ajo skenaariossa neljän kärki olisi takuuvarmasti joka kerta jotain muuta kuin kaksi kuljettajaa ferrarilta ja kaksi mäkiltä. Eli ei noita ajoeriä minusta tuossa skenaariossa tarvitse mitenkään sitoa mm-pisteisiin. Ajetaan jollain järjestelmällä, joka ei välttämättä liity mm-tilanteeseen mitenkään, ja näin saadaan lähtöjärjestys selville.
 

JP

New member
Liittynyt
5.10.2007
Viestit
2
Kyllä jättäisin tuon aika-ajo sydeemin suosiolla sinne suunnittelu pöydälle...
:thumbdown
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ylen Sankia Priha sanoi:
Täytyy pikkasen peesata.. mutta toisella jalalla astua eri suuntaan.

Kaipaan paalupaikalle sen ennen wanhaan nauttimaa arvostusta. Näiden soolokierros- ja bensapelleilyjuttujen ansiosta paalu on menettänyt honoriaan rankasti. Vanha kunnon 12laps/60min palauttaisi tietty paalun arvon, mutta nähdäkseni nykyisen systeemin Q3 höyryillä tekisi sen myös. Radalla olisi tilaa ajaa hyviä kierroksia kun siellä on vain 10 autoa. 12laps/60min -systeemissä oli joskus negatiivisena puolena se että radalla oli viimeisinä minuutteina jumalaton ruuhka kun kaikki olivat ulkona parantamassa aikaa.. väkisinkin siinä joku juuttuu ruuhkaan. 10 autoa mahtuu radalle varsin hyvin siten etteivät häiritse toistensa kierroksia.. ainakin teoriassa.
Passaisihan tuo hyvin allekirjoittaneellekin :thumbup: Pääasia että turha kikkailu ja pelaaminen tiputettaisiin pelistä pois.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Edelleen sitkeästi kaipaillen vanhaa systeemiä: 12 kierr/60 min - vapaa bensamäärä. Päähuomio ja kiinnostus on jokatapauksessa aina viimeisillä minuuteilla, oli systeemi sitten mikä tahansa.
En ole koskaan ymmärtänyt tuon vanhan systeemin suosiota. Ainut perustelu kun tuntuu olevan se, että se on ollut käytössä silloin, kun kyseinen henkilö on alkanut seurata ykkösiä. Muutoinhan se viihdearvoltaan on ollut selkeästi sitä seuranneita systeemejä huonompi.

Nykysysteemissä tai yksi kerrallaan systeemissä päähuomio ja kiinnostus ei ole pelkästään loppuminuuteilla, koska sijoituksia ratkaistiin/ratkaistaan pitkin aika-ajotuntia. Se on sitten katsojan ongelma, jos ainoastaan paalun kohtalo kiinnostaa. Itseäni kiinnostaa muutkin sijoitukset. Vanhalla tunnin aika-ajolla ehti nukahtaa ennen kuin varsinainen action edes alkoi.
Yhden kierroksen sooloilu ja arvonta ei todellakaan ollut oikea systeemi.
Oli se viihdearvoltaan. Koko tunti merkityksellisiä ajosuorituksia, eikä muita sotkemassa nopeita kierroksia.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Jostain muualta löysin suurinpiirtein tällaisen ehdotuksen:

- 2 ekaa osaa kuten nyt
- 5 minuutin sessio jossa top 10:llä käytössä yksi nopea kierros
- kuski saa päättää onko tyytyväinen kierrosaikaana. Jos on, niin se kierrosaika jää voimaan. Jos ei, niin seuraavaan sessioon
- Uusi 5 minuutin sessio niiden kesken, jotka eivät olleet tyytyväisiä. Näiden kesken vain tämän session ajoilla on merkitystä (eli jos aika on huonompi kuin edellisellä kierroksella, niin voi voi)
- Ja kevyillä autoilla tuo viimeinenkin
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
WebSlave sanoi:
Nykysysteemissä tai yksi kerrallaan systeemissä päähuomio ja kiinnostus ei ole pelkästään loppuminuuteilla, koska sijoituksia ratkaistiin/ratkaistaan pitkin aika-ajotuntia. Se on sitten katsojan ongelma, jos ainoastaan paalun kohtalo kiinnostaa. Itseäni kiinnostaa muutkin sijoitukset. Vanhalla tunnin aika-ajolla ehti nukahtaa ennen kuin varsinainen action edes alkoi.
Totuus on kuitenkin se, että paalun (tai esim. top-3) kohtalossa on ja tulee ollakin ihan selkeä päähuomio: siitä kisataan. Ihan kuten vaikka jalkapallossa maalit ovat pääasiallinen kiinnostuksen kohde, kulmapotkut sitten selvästi vähemmän.

Ongelma on siinä, ettei kärkiryhmän Q1:n ja Q2:n tuloksilla ole käytännössä mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Jos käytössä olisi jonkinlainen malli, joka huomioisi myös nämä ajat (tyyliin Q1+Q2+Q3), alkaisi taistelu paalusta HETI, eikä vasta viimeisen 5 minuutin aikana. Toki sellaisenaankin nykyaika-ajosysteemi on parempi kuin vanha tunnin sessio.
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Bleu sanoi:
Jostain muualta löysin suurinpiirtein tällaisen ehdotuksen:

- 2 ekaa osaa kuten nyt
- 5 minuutin sessio jossa top 10:llä käytössä yksi nopea kierros
- kuski saa päättää onko tyytyväinen kierrosaikaana. Jos on, niin se kierrosaika jää voimaan. Jos ei, niin seuraavaan sessioon
- Uusi 5 minuutin sessio niiden kesken, jotka eivät olleet tyytyväisiä. Näiden kesken vain tämän session ajoilla on merkitystä (eli jos aika on huonompi kuin edellisellä kierroksella, niin voi voi)
- Ja kevyillä autoilla tuo viimeinenkin
Mielestäni tälläinen ehdotus on paljon huonompi kuin mitä tällähetkellä käytetään, eihän kukaan olisi tyytyväinen siihen ensimmäisessä viiden minuutin aika-ajosessioonsa :nope:
 

yhdysvallat

Well-known member
Liittynyt
8.3.2007
Viestit
117
Mikkonen sanoi:
Totuus on kuitenkin se, että paalun (tai esim. top-3) kohtalossa on ja tulee ollakin ihan selkeä päähuomio: siitä kisataan. Ihan kuten vaikka jalkapallossa maalit ovat pääasiallinen kiinnostuksen kohde, kulmapotkut sitten selvästi vähemmän.

Ongelma on siinä, ettei kärkiryhmän Q1:n ja Q2:n tuloksilla ole käytännössä mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Jos käytössä olisi jonkinlainen malli, joka huomioisi myös nämä ajat (tyyliin Q1+Q2+Q3), alkaisi taistelu paalusta HETI, eikä vasta viimeisen 5 minuutin aikana. Toki sellaisenaankin nykyaika-ajosysteemi on parempi kuin vanha tunnin sessio.

No kymmeneltä parhaalta lasketaan kaikki ajat yhteen ja sen perusteella päätetään heidän keskinäinen lähtöjärjestys? Tällöinhän tulisi 2 höyry kiekkaa ja 1 kiekka kisabensoilla? Mielestäni tämä olisi tosi hyvä systeemi mutta voi olla joillekkin liian monimutkainen?
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
Mikkonen sanoi:
Totuus on kuitenkin se, että paalun (tai esim. top-3) kohtalossa on ja tulee ollakin ihan selkeä päähuomio: siitä kisataan. Ihan kuten vaikka jalkapallossa maalit ovat pääasiallinen kiinnostuksen kohde, kulmapotkut sitten selvästi vähemmän.

Ongelma on siinä, ettei kärkiryhmän Q1:n ja Q2:n tuloksilla ole käytännössä mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Jos käytössä olisi jonkinlainen malli, joka huomioisi myös nämä ajat (tyyliin Q1+Q2+Q3), alkaisi taistelu paalusta HETI, eikä vasta viimeisen 5 minuutin aikana. Toki sellaisenaankin nykyaika-ajosysteemi on parempi kuin vanha tunnin sessio.
Ja tässä skenariossa Q3 pitäisi vetää kisabensoilla ilman jälkitankkauksia. Taitaa FIA vaan pelätä että menee liian matemaattiseksi koko touhu.:confused:
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
1. Renkaiden lämmittimet banniin ja renkaat suunnitellaan, että ajat paranee mitä pidempää vetoa vedetään aina 15min asti suurinpiirtein.
2. Q3 bensanpoltto pois.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikkonen sanoi:
Totuus on kuitenkin se, että paalun (tai esim. top-3) kohtalossa on ja tulee ollakin ihan selkeä päähuomio: siitä kisataan. Ihan kuten vaikka jalkapallossa maalit ovat pääasiallinen kiinnostuksen kohde, kulmapotkut sitten selvästi vähemmän.
Toki kärkipään sijoitukset ovat tärkeämpiä, mutta ei sen tarvitse tarkoittaa sitä, että koko aika-ajosysteemi uhrataan vain niiden jännittämiselle (kuten tunnin aika-ajossa käytännössä tapahtui).

Jalkapalloanalogiasi oli huono, pikemmin F1:n nykyinen aika-ajo vastaa vaikkapa olympialaisten 100 metrin juoksun karsintasysteemiä. Kulmapotkujen määrä on lopputuloksen kannalta merkityksetön, toisin kuin karsintaerien.
Ongelma on siinä, ettei kärkiryhmän Q1:n ja Q2:n tuloksilla ole käytännössä mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Jos käytössä olisi jonkinlainen malli, joka huomioisi myös nämä ajat (tyyliin Q1+Q2+Q3), alkaisi taistelu paalusta HETI, eikä vasta viimeisen 5 minuutin aikana. Toki sellaisenaankin nykyaika-ajosysteemi on parempi kuin vanha tunnin sessio.
Itse en laita niin suurta painoa pelkkien kärkisijojen määräytymiselle. Onhan sitä tälläkin kaudella jännitetty esim. Heikin ja Nicon selviytymistä jatko-osioille. Sitä paitsi radan pidon paranemisen takia todelliset ratkaisut tapahtuisivat joka tapauksessa aika-ajon loppupuolella. Se sen sijaan olisi täysin toteuttamiskelpoinen idea, ettei MM-kärjen tarvitsisi osallistua ensimmäisiin karsintoihin lainkaan. Toisin sanoen kaikilla sessioon osallistuvilla olisi vielä enemmän tosi kyseessä.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Eikös tuossa Q1+Q2+Q3 systeemissä kuitenkin selviä kuskien nopeemmuusjärjestys täydellisesti? Erittäin hienoa että viimeisellä osiolla ei ole kuin 10 nopeinta enää ratkomassa sijoituksiaan-->vähemmän ruuhkaa radalla. Lisäksi tuo karsinta tuo viihde-arvoa huomattavasti. Tunnin aika-ajossa voi hyvin nukkua vaikka päikkärit..

Q3 bensa pelleilyssä sen sijaan ei ole mitään järkeä. Joko tyhjillä tankeilla tai sitten kisabensat-->aika-ajoon-->mitä enemmän yrityksiä, sitä vähemmän jää bensaa kilpailuun-->taktiikka huononee, mutta auton kevetessä mahdollisuus parempaan sijoitukseen nousee-->ollaan ruudukossa sen hetkisessä nopeusjärjestyksessä, toisilla vain erilainen kisataktiikka.

Liian matemaattikseksi aika-ajoa on mielestäni turha tehdä ja en itse ainakaan näe nykyisessä järjestelmässä mitään muuta huonoa kuin tuon bensan tankkaamisen aika-ajon jälkeen top 10 sakille.
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Hemmetti... EI mitään aika-ajoja ollenkaan, kuskit sais pelata lauantaina koko päivän pokeria (panoksena paalupaikka) illan päätteeksi laskettaisiin voittorahat, se jolla voittoja on eniten, saa paalun ja kenellä toiseksi eniten, lähtisi toiselta paikalta, jne...
Ja tietenkin se pokeriturnaus lähetettäisiin suorana :ahem:
Voisi jopa Spyker:n kuljettajat lähteä paalulta hieman useammin ja Hamilton päinvastoin viimeisenä :rolleyes:
 
Ylös