Aika-ajo -systeemit?

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Zaikom sanoi:
Miksei vain järjestetä kuskeja lähtöruudukkoon harjoitusaikojen perusteella? Jokainen voisi ajaa nopean kierroksensa silloin kun näkee parhaaksi. Voisi tulla huikeitakin kamppailuja lähtöruuduista. Ja luppoaika harjoiteltaisiin kisaa varten.
Tämähän juuri oli vanhan aika-ajo systeemin idea.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Miksi ei toimittaisi käytännöllisemmin: ei kisabensoja aika-ajoihin, mutta pakollinen ilmoitus startin bensamäärästä FIA:lle ennen aika-ajoa?
Niin no, se kuitenkin veisi osan uhkapelin viehätyksestä. Joku totesi aikaisemmin minusta viisaasti, että ei aika-ajojen tarkoitus ole selvittää kuka on nopein. Aika-ajojen tarkoitus on selvittää lähtöjärjestys. Ja nykyisessä järjestelmässä hyvän taktiikan valinnut kilpailukykyinen talli on vahvoilla. Eli ei nykyinen aika-ajo mitään lottoarvonta siinä mielessä ole. Jos aika-ajoissa on ehdottomana päämääränä saada autot ja kuljettajat absoluuttiseen nopeusjärjestykseen, niin voihan sekin jonkun mielestä olla hyvä systeemi.

Mutta ei tähän oikeaa vastausta ole. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä :alppu:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Äääääh FIA yrittää kikkailla jotain ihan liian monimutkaista. Näin jälkikäteen ajateltuna Se vanha 12 kiekan aika-ajo oli ihan hyvä. Itseasiassa kun muistelen se oli vklopun yksi mielenkiintoisimmista tapahtumista, jota jännitti melkeinpä kaikkein eniten.

Minulla tulee mieleen vuoden 94- Monzan kisa. Silloin Katayama Tyrrelillä lähti jostain letkan puolesta välistä. Kisassa Mies oli jonkun viiden kierroksen jälkeen sijalla 5 ja oli hätyyttelemässä Ferrareita. Kisassa mies ohitti mm. 2 kertaa Häkkisen ja lopulta spinnasi ulos radalta:alppu:. Tämä siis aika-ajo järjestelmässä, missä autot olivat absoluuttisessa nopeusjärjestyksessä ja missä ohituksia ei pitäisi tapahtua koska autot karkaavat toinen toisiltaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
mn97 sanoi:
Tämä siis aika-ajo järjestelmässä, missä autot olivat absoluuttisessa nopeusjärjestyksessä ja missä ohituksia ei pitäisi tapahtua koska autot karkaavat toinen toisiltaan.
Silloin taisi olla aika-ajo motit erikseen, eli rahakkaat teamit sai etua jonkun verran. Nykyisin sitä ei olisi eikä sen takia mitään kärkeen nousua keskikastin äijältä/tallilta.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Oberfeldwebel sanoi:
Kyllä tää nykysysteemi vaan on paras.

koska:

Q1: ensimmäisessä osiossa tulee seurattua häntäpään kuskeja (koska sillä vain on merkitystä), jota ei normaalisti tee.

tauolla voi käydä tupakalla

Q2: toisessa osiossa onkin hieman enemmän jännitettävää, meneekö kaikki normaalisti kärkimiehillä, miten käy keskikastin. (eli tulos liuskaa seurataan ikään kuin huonoimmasta parhaimpaan)

tupakalla

Q3: sitte kaiken huipentuma, aika-ajon kymmenen parasta lähtee lämmitteleen autoo jonossa (on ohituksiakin nähty, schumi ja alonso ranskassa). Sitte se kiihkeä loppuhässäkkä ja a vot.

Jos lopputulos ei miellytä, voi ajatella että omalla suosikilla on enemmän bensaa ja näin ollen on vahvoilla kisassa!

Eikö oo LOISTAVA tää nykysysteemi!!! Itse pidän ihan oikiasti tästä.
Itse en näe nykyisessä mitään muuta vikaa kuin että MIKÄ on se syy miksi autot pitää tankata vielä Q3 jälkeen?

Jos ei tankata Q3 jälkeen.
Kuljettaja ottaa tietyn määrän bensaa aika-ajon alussa-->Jokainen yritys keventää autoa ja samalla huonontaa kilpailutaktiikkaa-->Kun kuljettaja on ajanut mielestään onnistuneen ja nopean kierroksen hän voi säästää loput bensat kilpailuun. Mikäli kuitenkin vituttaa katsoa tulostaululta olevansa 0.001sek hitaampi kuin kilpakumppani voi lähteä vielä yhelle nopealle vaikka ajatusmallilla "autoni on nyt 0.027sek nopeampi jos ajan yhtä hyvän kierroksen, joten on mahdollisuus paaluun ja ajaa sit kilpailussa karkuun kilpakumppaneilta."

On toki henkilöitä jotka ajattelevat että aika-ajossa tulisi vetää höyryillä jotta nopein kuljettaja selviäisi.. ei huono, mutta nykyinen on mielestäni järkevämpi ja luo la-su päivistä kilpailullisen kokonaisuuden.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Coni sanoi:
Itse en näe nykyisessä mitään muuta vikaa kuin että MIKÄ on se syy miksi autot pitää tankata vielä Q3 jälkeen?

Jos ei tankata Q3 jälkeen.
Kuljettaja ottaa tietyn määrän bensaa aika-ajon alussa-->Jokainen yritys keventää autoa ja samalla huonontaa kilpailutaktiikkaa-->Kun kuljettaja on ajanut mielestään onnistuneen ja nopean kierroksen hän voi säästää loput bensat kilpailuun. Mikäli kuitenkin vituttaa katsoa tulostaululta olevansa 0.001sek hitaampi kuin kilpakumppani voi lähteä vielä yhelle nopealle vaikka ajatusmallilla "autoni on nyt 0.027sek nopeampi jos ajan yhtä hyvän kierroksen, joten on mahdollisuus paaluun ja ajaa sit kilpailussa karkuun kilpakumppaneilta."

On toki henkilöitä jotka ajattelevat että aika-ajossa tulisi vetää höyryillä jotta nopein kuljettaja selviäisi.. ei huono, mutta nykyinen on mielestäni järkevämpi ja luo la-su päivistä kilpailullisen kokonaisuuden.
No joo, tätä en oikeastaan ole ajatellut. Ihan hyvä ajatus. :ahem:
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
F1-live
More detail about the tweaks to F1's knockout qualifying format for 2008 have emerged.

It was revealed in September that the F1 'Sporting Working Group' had agreed to rid the sport of the controversial fuel-burning phenomenon, chiefly by reducing the time for the 'Q3' format from 15 minutes.

La Gazzetta dello Sport now quotes Ferrari team boss Stefano Domenicali as revealing more about the new format, which is believed to have been recently ratified by the World Motor Sport Council.

He said Q1 will now last for "20 minutes instead of 15", while Q2 remains at 15 minutes.

"Q3 becomes 10 minutes, instead of 15," Domenicali added, explaining that competitors will no longer be allowed to add fuel to their cars before the Grand Prix.
Eli ainoina muutoksina kaudelle 2008 näyttäisi olevan Q1:n +5min, Q3:n -5min, ja aika-ajojen jälkeisen täydennystankkauksen poistuminen. Eli Conin toive taitaa totetua.

Toki tuo uudistus on askel parempaan, mutta itse toivoisin edelleen, että myös Q3 ajettaisin pelkillä höyryillä ja sitten kaikki saavat tankata juuri sen verran löpöä kuin lystäävät! Tulisi paalupaikasta taas kunnon mittari! Turha argumentoida kisojen tylsenemisellä, mielestäni tämä nykysysteemi ei ole pahemmin tuonut lisää jännittämistä kisoihin. Pikemminkin päinvastoin: kuskit köröttelevät menemään ja odotellen ja toivoen että heillä on vastustajaansa paremmat varikkotatkiikat kisassa. :jaska: :jaska:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tarkoittaako tuo
competitors will no longer be allowed to add fuel to their cars before the Grand Prix.
nyt sit sitä, että kukaan ei saa tankata autoaan aika-ajojen jälkeen vai että top10 autot ei saa enää tankata kuluttamiaan bensoja aika-ajojen jälkeen?

No joka tapauksessa jos Q3 vedetään vieläkin kisabensoilla, niin tuohan on vaan huonompi kuin edeltäjänsä!!!! :jaska:
Nyt ei ainakaan nähdä kuin puolet potentiaalisista paalupaikka miehistä/autoista taistelemassa paalusta...

Oisko se niin vaikee laittaa vaikka joku super-pole systeemi formuloihin? Tai sit vaan ajaa Q3 tyhjillä tankeilla??
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Ghost_Glove sanoi:
Tarkoittaako tuo nyt sit sitä, että kukaan ei saa tankata autoaan aika-ajojen jälkeen vai että top10 autot ei saa enää tankata kuluttamiaan bensoja aika-ajojen jälkeen?

No joka tapauksessa jos Q3 vedetään vieläkin kisabensoilla, niin tuohan on vaan huonompi kuin edeltäjänsä!!!! :jaska:
Nyt ei ainakaan nähdä kuin puolet potentiaalisista paalupaikka miehistä/autoista taistelemassa paalusta...

Oisko se niin vaikee laittaa vaikka joku super-pole systeemi formuloihin? Tai sit vaan ajaa Q3 tyhjillä tankeilla??
Top10-autoihin varmastikin viittaa.

Tällainen olisi bueno:
Q1: 10min vapaata ajelua, heikoimmat tippuvat
Q2: 10min vapaata ajelua, heikoimmat tippuvat
Q3: 10min vapaata ajelua, heikoimmat tippuvat
Q4: top5-kuskit ajavat yksittäiset kierrokset, jonka jälkeen
......top3-kuskit ajavat yksittäiset kierrokset, jonka jälkeen
......top2-kuskit ajavat yksittäiset kierrokset


Kaikki jaksot vapaalla polttoainekuormalla. Kaikki autot saadaan tankata kisaan ihan kuinka vaan.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Trone sanoi:
Top10-autoihin varmastikin viittaa.

Tällainen olisi bueno:
Q1: 10min vapaata ajelua, heikoimmat tippuvat
Q2: 10min vapaata ajelua, heikoimmat tippuvat
Q3: 10min vapaata ajelua, heikoimmat tippuvat
Q4: top5-kuskit ajavat yksittäiset kierrokset, jonka jälkeen
......top3-kuskit ajavat yksittäiset kierrokset, jonka jälkeen
......top2-kuskit ajavat yksittäiset kierrokset


Kaikki jaksot vapaalla polttoainekuormalla. Kaikki autot saadaan tankata kisaan ihan kuinka vaan.
Never.

EDIT: (mun mielestä)
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Mikä helvetti siinä nyt on niin saatanan vaikeeta?! Ihan vittuillakseenko pitää väntää mahdollisimman vittumainen tuosta aika-ajosta?! Ihan täyttä pelleilyä koko "aika-ajo". Saatana ihan hyvä oli nykyinen systeemi, ainoastaan viimeiseen osioon vapaasti valittava bensamäärä niin asia olisi ollut kunnossa mutta ei, nämä vitun älykääpiöt alkaa säätämään jotain ihan ihmeellistä hevonpaskaa. Vittu. Vituttaa tämmönen.
 
Viimeksi muokattu:

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Kyllähän tuo Tronen ajatuksen ydin on ihan kohdillaan, mutta knok outtia on viety hieman liian pitkälle.

Kyllä tuo 3.kierrosta on maksimi. Viimeinen osio voitaisiin tosiaan ajaa 1 auto 1 aika-ajokierros siten, että kakkos osion nopein pääsisi lähtemään viimeisenä radalle.

Toivottavasti FIA:n päättävät elimet lukevat tätä foorumia :cool: .
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mediaprofeetta sanoi:
Mikä helvetti siinä nyt on niin saatanan vaikeeta?! Ihan vittuillakseenko pitää väntää mahdollisimman vittumainen tuosta aika-ajosta?! Ihan täyttä pelleilyä koko "aika-ajo". Saatana ihan hyvä oli nykyinen systeemi, ainoastaan viimeiseen osioon vapaasti valittava bensamäärä niin asia olisi ollut kunnossa mutta ei, nämä vitun älykääpiöt alkaa säätämään jotain ihan ihmeellistä hevonpaskaa. Vittu. Vituttaa tämmönen.
Tähän voi yhtyä täysin, vittu vituttaa, ei siis mitään järkee :jaska:

Tällaisilla kikkailuilla ei saavuteta mitään järkevää. Jos eivät kerta mitään järkevää saa aikaiseksi, niin pitäisivät edes samana. Tuossa muutoksessa ei just ole järjen hiventä :mad:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Älkäähän nyt. Ensi vuonna kaikki änkeää tankin täyteen bensaa ennen aika-ajoja, jolloin sunnuntaiksi saadaan autot nopeusjärjestykseen - niin kuin ennen vanhaan. ;) :rolleyes:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
60 minuuttia, 12 kierrosta.

Todistetusti toimiva. Tämä jatkuva vaihtelu tekee vain lajista naurettavan.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Niinpä, tuo vanha on se alkuperäinen ja paras systeemi. Ikuisiksi ajoiksi jää mieliin oisko ollu -98 kesällä kun Häkä veti huikean mielettömän kolmannen sektorin ja ryösti paalun Schumilta. Kyltsikin oli jo maansa myynyt 2. sektorin jälkeen. Mikähän kisa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
DaSilva sanoi:
Niinpä, tuo vanha on se alkuperäinen ja paras systeemi. Ikuisiksi ajoiksi jää mieliin oisko ollu -98 kesällä kun Häkä veti huikean mielettömän kolmannen sektorin ja ryösti paalun Schumilta. Kyltsikin oli jo maansa myynyt 2. sektorin jälkeen. Mikähän kisa?
Imola 2000. Schumi otti tosin omansa sitten seuraavana päivänä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mediaprofeetta sanoi:
Ihan vittuillakseenko pitää väntää mahdollisimman vittumainen tuosta aika-ajosta?!
Mitäs tämä on? Periaattellista muutosvastarintaa? Onhan ensi vuoden systeemi parannettu ja yksinkertaistettu versio tämänvuotisesta.
Ferrari 4ever sanoi:
60 minuuttia, 12 kierrosta.

Todistetusti toimiva. Tämä jatkuva vaihtelu tekee vain lajista naurettavan.
Siksihän siitä luovuttiin, kun se nimenomaan EI ollut toimiva. Jatkuva vaihtelu kertoo siitä, että puutteet tiedostetaan ja systeemiä parannetaan. Omasta mielestäni se on vain mielenkiintoista, ettei aina ole samanlaista. Minun puolestani saisi vaikka olla eri kisoissa erilaiset aika-ajot/tavat määritellä lähtöjärjestys.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Omasta mielestäni se on vain mielenkiintoista, ettei aina ole samanlaista. Minun puolestani saisi vaikka olla eri kisoissa erilaiset aika-ajot/tavat määritellä lähtöjärjestys.
No tuo nyt vasta typerää olisikin. Aika-ajojärjestelmä ei nykyiselläänkään ole varsinaisesti rakettitiedettä, mutta silti se riitti tullessaan sekoittamaan sekä selostajan että vihkiytymättömämmän katsojan ilmeisen tehokkaasti. Olkoon aika-ajosysteeminä nyt sitten vaikka kivireen kanssa hurjastelu, tulee sen perusidean olla helposti sisäistettävissä, eikä sitä missään nimessä pidä olla joka pirun käänteessä entraamassa.
 
Ylös