Aika-ajo -systeemit?

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
F1-aika-ajon päätös sähäköityy
05.01.2008 20:40
Kuva: Roland Weichrauch / EPA

Formula ykkösten aika-ajojärjestelmää hienosäädetään ensi kaudeksi. Näkyvin muutos on aika-ajon päätösosion lyheneminen kymmenen minuutin mittaiseksi.

Viime kaudella aika-ajon päätösosio kesti 15 minuuttia, jolloin sen alussa ajettiin mielenkiinnottomia polttoaineenkulutuskierroksia. Ne jäävät nyt pois, sillä autoja ei saa enää tankata aika-ajon päätösosion jälkeen, vaan kisaan lähdetään sillä bensamäärällä, joka tankkiin jää. Ratkaisevat aika-ajokierrokset ajetaan siis raskaalla bensalastilla.

Aika-ajon ensimmäinen osio pidentyy 15 minuutista 20 minuuttiin. Sen jälkeen jatkosta putoavat vanhaan malliin kuusi hitainta. Aika-ajon toinen osio pysyy vartin mittaisena ja sen jälkeen jatkosta putoavat jälleen kuusi hitainta. Näin päätösosiolla ajavat kymmenen nopeinta.

(MTV3)


Nyt aika-ajo menetelmä on mielestäni täydellinen. Taitaa olla käytevissä 2 nopeaa per kuljettaja :thumbup:

Nyt jos menee eka yritys putkeen niin voi säästää loput bensat kisaan. Toisaalta voi hivenen kevyemmällä yrittää uudestaan.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Ei lähelläkään täydellistä. Paalupaikka pitäisi ratkaista keveillä autoilla, eikä tuollaisella pelleilyllä. :(
 

Parone

Member
Liittynyt
1.7.2007
Viestit
16
Itselleni "täydellinen" aika-ajo systeemi olisi seuraava:
Ensimmäinen osio 15 min. 6 hitainta tipahtaa, saavat tankata aika-ajon jälkeen. Toinen osio 15 min. ja taas 6 hitainta pois, saavat tankata. Viimeinen osio 15 min, ainoastaan paalupaikan haltija saa tankata autonsa ennen kilpailua. Muilla 10 sakkiin pääsijöillä ei tätä etuoikeutta tietenkään ole, joten paalupaikasta ja sen tuomasta edusta käytäisiin(toivon mukaan) jänniä taisteluja ykkössijasta. Esim. Massa, Kubica ja Hamilton päättävät hakea paalua höyryillä, Massa paalulta ja Kubin sekä Hamin kisa pilalla aikaisen varikkokäynnin johdosta.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Parone sanoi:
Itselleni "täydellinen" aika-ajo systeemi olisi seuraava:
Ensimmäinen osio 15 min. 6 hitainta tipahtaa, saavat tankata aika-ajon jälkeen. Toinen osio 15 min. ja taas 6 hitainta pois, saavat tankata. Viimeinen osio 15 min, ainoastaan paalupaikan haltija saa tankata autonsa ennen kilpailua. Muilla 10 sakkiin pääsijöillä ei tätä etuoikeutta tietenkään ole, joten paalupaikasta ja sen tuomasta edusta käytäisiin(toivon mukaan) jänniä taisteluja ykkössijasta. Esim. Massa, Kubica ja Hamilton päättävät hakea paalua höyryillä, Massa paalulta ja Kubin sekä Hamin kisa pilalla aikaisen varikkokäynnin johdosta.
Laita hymiö niin tiedän itkeäkkö vaiko nauraa. :)
 

Gessle

Well-known member
Liittynyt
26.4.2006
Viestit
197
Parone sanoi:
Itselleni "täydellinen" aika-ajo systeemi olisi seuraava:
Ensimmäinen osio 15 min. 6 hitainta tipahtaa, saavat tankata aika-ajon jälkeen. Toinen osio 15 min. ja taas 6 hitainta pois, saavat tankata. Viimeinen osio 15 min, ainoastaan paalupaikan haltija saa tankata autonsa ennen kilpailua. Muilla 10 sakkiin pääsijöillä ei tätä etuoikeutta tietenkään ole, joten paalupaikasta ja sen tuomasta edusta käytäisiin(toivon mukaan) jänniä taisteluja ykkössijasta. Esim. Massa, Kubica ja Hamilton päättävät hakea paalua höyryillä, Massa paalulta ja Kubin sekä Hamin kisa pilalla aikaisen varikkokäynnin johdosta.
Jatketaan vähän:
Paalu 50kg löpöä
2. ruutu 30kg
3. ruutu 20kg

On näitä huonompiakin ehdotuksia nähty :thumbup:
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Coni sanoi:
F1-aika-ajon päätös sähäköityy
05.01.2008 20:40
Kuva: Roland Weichrauch / EPA

Formula ykkösten aika-ajojärjestelmää hienosäädetään ensi kaudeksi. Näkyvin muutos on aika-ajon päätösosion lyheneminen kymmenen minuutin mittaiseksi.

Viime kaudella aika-ajon päätösosio kesti 15 minuuttia, jolloin sen alussa ajettiin mielenkiinnottomia polttoaineenkulutuskierroksia. Ne jäävät nyt pois, sillä autoja ei saa enää tankata aika-ajon päätösosion jälkeen, vaan kisaan lähdetään sillä bensamäärällä, joka tankkiin jää. Ratkaisevat aika-ajokierrokset ajetaan siis raskaalla bensalastilla.

Aika-ajon ensimmäinen osio pidentyy 15 minuutista 20 minuuttiin. Sen jälkeen jatkosta putoavat vanhaan malliin kuusi hitainta. Aika-ajon toinen osio pysyy vartin mittaisena ja sen jälkeen jatkosta putoavat jälleen kuusi hitainta. Näin päätösosiolla ajavat kymmenen nopeinta.

(MTV3)


Nyt aika-ajo menetelmä on mielestäni täydellinen. Taitaa olla käytevissä 2 nopeaa per kuljettaja :thumbup:

Nyt jos menee eka yritys putkeen niin voi säästää loput bensat kisaan. Toisaalta voi hivenen kevyemmällä yrittää uudestaan.
Tämä oli hyvä uutinen :)
Tulee olemaan varmasti jännitäviä 10 minuuttisia kaudella 2008. Vielä reilut 2 kuukautta :(
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Muuten hyvä aika-ajosysteemi mutta taas tuota kisabensapelleilyä OSALLE ruudukon autoista niin vituttaa.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Pade_ sanoi:
Tämä oli hyvä uutinen :)
Tulee olemaan varmasti jännitäviä 10 minuuttisia kaudella 2008. Vielä reilut 2 kuukautta :(
Minusta tuntuu että myös tuosta 20 minuutin osiosta tulee mielenkiintoisempi, sillä nyt hitaimmilla talleilla on mahdollisuus ajaa yksi tai kaksikin nopeaa kierrosta lisää päästäkseen 16 parhaimman joukkoon. Viime kaudella 16. sijasta aika-ajossa kävivät taistoa ajoittain sellaiset kuljettajat kuten Kovalainen, Coulthard ja tietysti Hondan miehitys jatkuvasti, välillä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Nyt hitaimmat saavat varmasti tehtyä maksimaalisen suorituksen, eikä jää jossiteltavaa.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Cmoney sanoi:
Muuten hyvä aika-ajosysteemi mutta taas tuota kisabensapelleilyä OSALLE ruudukon autoista niin vituttaa.
Aika tervetullut lisämomentti tuo kisabensa Q3:ssa on. Autolla hieman tasoitusta antava voi erilaisella taktiikalla haastaa myös huipputeamit. Ruudukossa ollaan siis aina nopeusjärjestyksessä. Lisäksi jos onnistuu ensimmäisellä nopealla, voi säästää bensaa kilpailuun, jossa pari extra kierrosta voi olla melko ratkaisevia!

Edit: Lisäksi tuo viimeisen session lyhentäminen ja ensimmäisen pidentäminen on aika järki veto. Kun radalla on enemmän autoja on ihan hyvä antaa pikkasen enemmän aikaa. 10 autoa saa kyllä ratkaistua paremmuutensa 10minuutissa. Aika rajoittaa yritysten määrää ja kuskin merkitys korostuu.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ok. Itse kuulun vaan niihin jotka haikailevat sitä aika-ajoa jossa auto on nopeimmillaan, eli myös kevyt.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Mielestäni tämä systeemi on hyvä juuri siksi, että tarjoaa sekä höyryillä ajamisen (ensimmäisessä ja toisessa sessiossa), sekä takaa sen, ettei kilpailuun lähdetä nopeusjärjestyksessä.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Cmoney sanoi:
Ok. Itse kuulun vaan niihin jotka haikailevat sitä aika-ajoa jossa auto on nopeimmillaan, eli myös kevyt.
Mä myös haikailen niitä aika-ajoja. En oo koskaan päässyt oikein sisään tähän kisabensasysteemiin. Mun mielestä se tunnin sessio kevyellä autolla oli paras. Monet kritisoi sitä, että tyhjää rataa joutuu katsomaan suurimman osan ajasta. Mutta toisaalta se tunnin loppupuoli olikin sitten huikee, kun kaikki kovimmat tiimit/kuskit oli yhtä aikaa radalla. :thumbup: Se oli oikeeta taistelua paalupaikasta. Siinäkin piti olla taktisesti hyvä ja oikee ajotus.

Nytkin taktikoidaan, kisabensoilla, mutta sitä auton todellista nopeutta kevyellä bensamäärällä ei valitettavsti pääse näkemään.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
En tiedä, onko tätä ehdotettu täällä aiemmin, kun en jaksanut kahlata toikkia läpi:

ensimmäiset 20min --> 10 huonointa putoaa pois.
seuraavat 15min --> seuraavat 5 putoavat pois

seuraavat 15min --> 5 parasta ajaa tyhjillä tankeilla aika-ajokierrokset, ajat lisätään seuraavan session aikoihin.

viimeiset 15min --> 5 parasta ajaa kisabensoilla a-ajokierrokset, ei tankkausta ennen kisaa.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Näistä aika-ajo menetelmistä nyt lienee yhtä monta mielipidettä kuin mielipiteen antajaakin. Pitäiskö äänestää?

1. Nykyinen(myös nykyisen pienet variaatiot)
2. Nykyinen ilman kisabensoja
3. 60min/12L/kuljettaja
4. Vuorotellen yksi yritys/kuljettaja eli se muutaman vuoden takainen


Muita?
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
Joo, toi on hyvä idea. Silloin paalupaikan merkitys korostuisi.

Toisaalta talli ei voi antaa kummallekki kuskille täysin identtistä bensalastia, eli toisella kuskilla joka tapauksessa pikkasen helpotusta.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
jtm79 sanoi:
Joo, toi on hyvä idea. Silloin paalupaikan merkitys korostuisi.

Toisaalta talli ei voi antaa kummallekki kuskille täysin identtistä bensalastia, eli toisella kuskilla joka tapauksessa pikkasen helpotusta.
Se jolla olisi tuo pikkainen helpotus yrittää paalusta pistettä, kärsisi sitten kevyemmästä autosta kisan eka stintillä. Plus aina olisi se riski että kevyemmästä autosta huolimatta ei saisi paalupaikkaa ja pistettä.

BTW, tuolla ajetaan kisabensat tankissa -systeemillä oli kai tarkoitus saada aika-ajoon äksöniä lisää kun tuli bensanpoltto-kierroksia. Nyt kun tuo bensanpoltto-häslinki on poistunut niin mitä tarkoitusta tankkauskielto Q3:n jälkeen enää palvelee?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
petrolhead sanoi:
BTW, tuolla ajetaan kisabensat tankissa -systeemillä oli kai tarkoitus saada aika-ajoon äksöniä lisää kun tuli bensanpoltto-kierroksia. Nyt kun tuo bensanpoltto-häslinki on poistunut niin mitä tarkoitusta tankkauskielto Q3:n jälkeen enää palvelee?
Ei, kisabensat tankissa ajettiin jo ennen kolmivaiheista aika-ajoa. Bensanpolttosääntö tuli vasta sen myötä, koska muutoin Q3 olisi ollut odottelua.

Kisabensojen tavoite oli sekoittaa lähtöjärjestystä. Muutoin on suuri vaara, että aika-ajotulokset ovat lähes identtiset kisatulosten kanssa, eikä kisassa tapahdu sitäkään mitä nykyään.

Mosley: "They were intended, among other things, to make the grid less predictable"
http://www.formula1.com/news/headlines/2003/3/147.html

Täytyy muistaa, että (muun muassa) aika-ajosääntöjä ryhdyttiin muuttamaan tilanteessa, jossa Ferrari dominoi ykkösiä täysin ja katsojaluvut romahtivat. 2002 Ferrari oli vienyt 15 kisaa. Kaudesta 2003 tulikin sitten paljon tasaisempi.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
jtm79 sanoi:
Toisaalta talli ei voi antaa kummallekki kuskille täysin identtistä bensalastia, eli toisella kuskilla joka tapauksessa pikkasen helpotusta.
Itseasiassa mikään ei estä antamasta kuskeille tasan identtistä bensamäärää. Varikolle pitäisi tietty sitten tulla esim. johtavan kuljettajan mukaan. Tietenkin sen johtavan kuljettajan pitäisi tulla sen verran aikaisemmin sisälle, ettei toisella pääse löpö loppumaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
WebSlave sanoi:
Täytyy muistaa, että (muun muassa) aika-ajosääntöjä ryhdyttiin muuttamaan tilanteessa, jossa Ferrari dominoi ykkösiä täysin ja katsojaluvut romahtivat. 2002 Ferrari oli vienyt 15 kisaa. Kaudesta 2003 tulikin sitten paljon tasaisempi.
Tuossa oli mun mielestä se naurettava pointti, että 2003 tasaisuudella ei ollut oikeastaan mitään tekemistä noiden sääntömuutoksien suhteen. Jos oikein väen vängällä etsii, niin löytää tietty yhtymäkohtia mutta taatusti olisi ihan ilma muutoksiakin tullut tasaisempi kausi. Se tasaisuus johtui lähinnä Ferrarin kompuroinnista alussa ja sekä Kimin, että McLarenin hyvistä suorituksista vanhalla mutta luotettavalla kärryllä. Eli ei mitään tekemistä aika-ajo sääntöjen muuttamisella.
 
Ylös