Aika-ajo -systeemit?

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
Ei tuossa mitään epäselvää ole, pelistä vaan putoaa hitaat pois ja nopeimmat kuskit pääsevät lopussa ajamaan tyhjemmällä radalla. Joka sessiolla olisi jännitettävää. Nopeat yrittäisivät paalupaikkaa jo silloin ja hitaat väkisin jatkoon ja lopulta 10 parhaalla olisi vielä mahdollisuus yrittää sitä parannusta aikaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pahin skenaario: sade alkaa kesken aika-ajon. Q1:n ajat ratkaisevat, jolloin Q2 ja Q3 ovat silkkaa pakkopullaa. Bernie repisi hiuksensa.
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
WebSlave sanoi:
Pahin skenaario: sade alkaa kesken aika-ajon. Q1:n ajat ratkaisevat, jolloin Q2 ja Q3 ovat silkkaa pakkopullaa. Bernie repisi hiuksensa.
No toi on totta, mutta eipä tollaista tilannetta kovin usein tullut vanhalla systeemilläkään.

Tietenkin tohon voisi tehdä vielä lisäpykylän, että mikäli olosuhteet muuttuvat radikaalisti, niin vain Q3 ajat olisivat niitä kelpoja. Eikä menisin liian monimutkaiseksi. Paljon vittumaisempaa se on nyt järkeillä että kuka teki pr-paalun ja kumpi oli kevyemmällä jne.
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Tuli mieleen systeemi, jossa kaikkien kolmen session ajat laskettaisiin yhteen. Eikä mitään kisabensa pelleilyä :alppu:
 

JiiPee

Well-known member
Liittynyt
27.9.1999
Viestit
290
Sijainti
Napapiiri
WebSlave sanoi:
...
Syy miksi kannatan yksi kerrallaan systeemiä on se, että yht'aikaa ajettaessa katsoja menettää suuren osan kuskien lähtöpaikan määräävistä kierroksista joko kokonaan tai osittain. Ei ole lainkaan sama nähdä jokin epäonnistuminen vasta jälkihidastuksena tai pahimmillaan lukea siitä aika-ajon jälkeisistä kuskien kommenteista.
Tuossa on kyllä pirusti pointtia, olisihan se kiva nähdä niitä kokonaisia nopeita kierroksia eikä vain ohjaajan valitsemia tunnelmapaloja.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
poko sanoi:
Tuli mieleen systeemi, jossa kaikkien kolmen session ajat laskettaisiin yhteen. Eikä mitään kisabensa pelleilyä :alppu:
Ei pöllömpi idea. Samanlaisella karsinnalla hitaimpia pois, ja nähtäisiin kärkikuskien osalta muutakin kuin köröttelyä 2 ensimmäistä sessiota.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
petrolhead sanoi:
Jos yhdessä sessiossa joutuisi ruuhkan uhriksi niin se tuhoaisi kärkikuskin mahdollisuudet taistella paalupaikasta.
Kaikissa systeemeissä, jossa ajetaan muiden seassa tuo riski on olemassa. Siksi kannatan yksi kerrallaan ajoa. Toki siinäkin olosuhteet voivat viedä mahdollisuuden, mutta se on "reilumpaa", eikä poikkea esim. mäkihypystä. Se, että toinen kuski tahtomattaankin tuhoaa toisen kierroksen on katkerampaa sekä faneille että kuskeille itselleen.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Vaihtoehtoja on monia ja täällä on esitetty ihan hyviä. Tärkeintä olis se, että selviää kuskien nopeus yhdellä kierroksella. Tää nykyinen taktikointi Q3:ssa kisabensoilla ei ole munkaan mieleen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Mise sanoi:
Juuri tätä haluaisinkin, että häntäpään tallit saisivat pisteitä ja sekoittaisivat pakkaa aika mukavasti. Toisaalta tää kyllä vaatisi sitä, että koko pistelasku uuditettaisiin.
:idea:
Toihan hoituisi vaikka niin, että joissain kisoissa pisteet jaettaisiin käänteisesti eli viimeiselle 10 pistettä, toiseksi viimeiselle 8 ja niin edelleen. Keskeyttäneitä ei otettaisi huomioon ja nopalla voitaisiin arpoa annetaanko pisteet normaalisti vai käänteisesti. Parittomilla silmäluvuilla jaettaisiin normaalit pisteet ja parillisilla käänteisessä järjestyksessä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
WebSlave sanoi:
Kaikissa systeemeissä, jossa ajetaan muiden seassa tuo riski on olemassa. Siksi kannatan yksi kerrallaan ajoa. Toki siinäkin olosuhteet voivat viedä mahdollisuuden, mutta se on "reilumpaa", eikä poikkea esim. mäkihypystä. Se, että toinen kuski tahtomattaankin tuhoaa toisen kierroksen on katkerampaa sekä faneille että kuskeille itselleen.
Oon toisella kannalla, kun yksi auto kerrallaan radalla aika-ajo oli käytössä, niin tulin jättäneeksi niiden katsomisen väliin tylsyyden vuoksi. Minusta ruuhkat (tai niiden välttäminen) on aika-ajon suola.
Seuraava aika-ajomalli voisi olla jees:
Palatan vanhaan systeemiin jossa oli 1h aika-ajo perjantaina ja toinen 1h aika-ajo lauantaina, kaikki autot kerrallaan radalla, mutta muutoksena olisi, että tunti olisi jaettu kolmeen 20min jaksoon (tauottomaan) joista jokaisella jaksolla olisi kuskin käytävä radalla. Jotta kuskit ei kävisi vaan cruisailemassa varikon portilta portille, on kuskin aika oltava ko.päivän omasta parhaasta (legendaarisen) 107% ajan sisällä. Jos kuski ajaakin hitaammin hänen paras aikansa pudotetaan pois ja 2.paras aika lasketaan.
Molempien päivien parhaimmat (hyväksyttävät) ajat lasketaan yhteen ja näin saadaan paaluaika. Samalla paalupaikasta annetaan kuskille 1 MM piste
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
petrolhead sanoi:
Menee vähän aiheesta ohi, mutta jos edelleen ajettaisiin 1998 säännöillä, uskon että nopeudet olisivat niin jäätävän suuria että kuolonkolreita tulisi.
Tai 1997, vielä parempi :D no joo

Aika-ajosysteemi voisi olla semmoinen, että laitetaan edellisen kisan paras vetämään ensin ja huonoin viimeiseksi. Siten tulisi vähän tasoitusta. Ja kevyellä autolla tietenkin.

Tai sitten voisi olla niin, että on nämä kolme vapaata 1½h harjoittelusessiota ja niistä kaikista paras aika laskisi lähtöruudun.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
-Teme- sanoi:
Oon toisella kannalla, kun yksi auto kerrallaan radalla aika-ajo oli käytössä, niin tulin jättäneeksi niiden katsomisen väliin tylsyyden vuoksi.
En väitäkään yksi kerrallaan-systeemiä universaalisti parhaimmaksi, vaan omaksi suosikikseni. Minua kiinnostaa jokaisen kuskin aika-ajosuoritus ja muilla systeemeillä niiden näkeminen ei onnistu. Tylsyys on katsojan silmässä, minusta yksi kerrallaan-systeemissä oli tasaisesti tapahtumaa koko tunniksi.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Loetkoe sanoi:
Tai sitten voisi olla niin, että on nämä kolme vapaata 1½h harjoittelusessiota ja niistä kaikista paras aika laskisi lähtöruudun.
Se olis sitä paluuta vanhaan aikaan ja voitaisiin myös säästää kuluja.

Toinen perjantain sessioista voisi siirtää vaikka warmupiksi sunnuntaille.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Kaikissa systeemeissä, jossa ajetaan muiden seassa tuo riski on olemassa. Siksi kannatan yksi kerrallaan ajoa. Toki siinäkin olosuhteet voivat viedä mahdollisuuden, mutta se on "reilumpaa", eikä poikkea esim. mäkihypystä. Se, että toinen kuski tahtomattaankin tuhoaa toisen kierroksen on katkerampaa sekä faneille että kuskeille itselleen.
Yksi kerrallaan ajelu tuli ja myös meni nopeasti, siitä ei yksinkertaisesti pidetty.

Jonkun dominoidessa tuli tämä kisabensakikkailu mukaan ainakin osittain jotta kisoihin saataisiin hieman jännitettävää. Nyt kun kisat on muutenkin tasaisempia, voisi tietysti palata tuohon oikeasti nopeutta mittaavaan aika-ajoon. Tosin jos joku talli saa hyvän etumatkan tulee taas tylsiä kisoja kun muut tallit eivät voi edes paalua taktikoida.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Yksi kerrallaan ajelu tuli ja myös meni nopeasti, siitä ei yksinkertaisesti pidetty.
Varsinkaan ratakatsomoissa. Ei ollut hyvää viihdettä, että yksi auto hurahtaa ohi ja sitten seuraavaa odotellaan useampi minuutti. Televisioon systeemi sopi kyllä paremmin, mutta formaattia ei saatu missään vaiheessa kaikkia tyydyttäväksi ja "korjaukset" veivät vain huonompaan suuntaan. Kisabensat tietysti olivat jo tuolloin mukana, jolloin se todellinen "shoot-out" paalusta jäi näkemättä.

Jos sarjan tasaisuus säilyy, saattaa pientä toivoa ollakin, että kisabensoista joskus luovutaan.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Varsinkaan ratakatsomoissa. Ei ollut hyvää viihdettä, että yksi auto hurahtaa ohi ja sitten seuraavaa odotellaan useampi minuutti. Televisioon systeemi sopi kyllä paremmin, mutta formaattia ei saatu missään vaiheessa kaikkia tyydyttäväksi ja "korjaukset" veivät vain huonompaan suuntaan. Kisabensat tietysti olivat jo tuolloin mukana, jolloin se todellinen "shoot-out" paalusta jäi näkemättä.
Kaipa yksi suurin ongelma on tuossa se etteivät kisailijat saaneet tasaisia olosuhteita koko aika-ajon ajaksi. Ei ole oikein reilua jos toiset ajelee sateella ja toiset kuivalla.

Jos sarjan tasaisuus säilyy, saattaa pientä toivoa ollakin, että kisabensoista joskus luovutaan.
Näin. Mielestäni nykyisen pudotussysteemin kanssa voitaisiin saada todella tiukkoja paalukilpailuja kun ruuhkaa ei enää samalla tapaa olisi radalla kuin silloin aikoinaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Kaipa yksi suurin ongelma on tuossa se etteivät kisailijat saaneet tasaisia olosuhteita koko aika-ajon ajaksi. Ei ole oikein reilua jos toiset ajelee sateella ja toiset kuivalla.
Tämä on ongelma, jos sen näkee ongelmana (useimmat kieltämättä näkee). Toki siihenkin olisi lääkkeet löydettävissä, esim. ajamalla perinteinen tunnin aika-ajo (tai kolmen session knock-out), jos olosuhteista odotetaan vaihtelevia. Minun puolestani aika-ajon ei tarvitsekaan aina olla olosuhteiden puolesta reilu. Jonkinlainen lähtöjärjestys siitä kuitenkin saadaan ja mitä yllättävämpi, sen parempi.

Jännityksen kannalta ongelma on ajojärjestys. Loogista olisi, että huiput ajaisivat viimeisenä ja kisa paalusta sijoittuisi loppuhetkiin. Tämä kuitenkin tarkoittaa normaalioloissa sitä, että muutoinkin nopeimmilla on vielä parhaat rataolosuhteet. Vähäisetkin yllätysmahdollisuudet häviävät (virheitä lukuunottamatta, tietenkin).
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Mitenkäs sellainen systeemi (jos bensamäärien kanssa pitää leikkiä), että aika-ajot ajetaan kevyillä autoilla, ja jokainen starttaa kisan tankissa polttoainetta tasan 80 litraa. Varikolle sitten kun haluaa.
 
Ylös