Aika-ajo -systeemit?

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Misa1 sanoi:
Tuossa oli mun mielestä se naurettava pointti, että 2003 tasaisuudella ei ollut oikeastaan mitään tekemistä noiden sääntömuutoksien suhteen. Jos oikein väen vängällä etsii, niin löytää tietty yhtymäkohtia mutta taatusti olisi ihan ilma muutoksiakin tullut tasaisempi kausi. Se tasaisuus johtui lähinnä Ferrarin kompuroinnista alussa ja sekä Kimin, että McLarenin hyvistä suorituksista vanhalla mutta luotettavalla kärryllä. Eli ei mitään tekemistä aika-ajo sääntöjen muuttamisella.
Jep. Ja kaikki muistavat varmaan millainen kausi tuli 2004...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Misa1 sanoi:
Tuossa oli mun mielestä se naurettava pointti, että 2003 tasaisuudella ei ollut oikeastaan mitään tekemistä noiden sääntömuutoksien suhteen.
En minä sellaista väitäkään. Mikäli jokin talli olisi ollut ylivoimainen, eri sääntömuutokset olisivat jonkin verran hillinneet ylivoimaa. Eivät ne sitä silti estämään kykene. Aika-ajotuloksiin saatiin vähän enemmän variaatiota, mikä tiesi mielenkiintoisempia kisoja.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
WebSlave sanoi:
En minä sellaista väitäkään. Mikäli jokin talli olisi ollut ylivoimainen, eri sääntömuutokset olisivat jonkin verran hillinneet ylivoimaa. Eivät ne sitä silti estämään kykene. Aika-ajotuloksiin saatiin vähän enemmän variaatiota, mikä tiesi mielenkiintoisempia kisoja.
Jep, en väittänytkään sinun väittäneen. Kommentoin vain säännön tuloa ja sen mukamas korjaamaa asiaa, jonka toit esille. Sinänsä kommentini ei siis kohdistunut millään tavalla sinuun.
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
1998 alkaen jokainen sääntömuutos on vienyt lajia huonompaan suuntaan :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
poko sanoi:
1998 alkaen jokainen sääntömuutos on vienyt lajia huonompaan suuntaan :nope:
Luistoneston poistokin? Tai salliminen? Miten molemmat voi viedä huonompaan suuntaan? ;)

Omasta mielestäni aika-ajot ovat menneet parempaan suuntaan, mutta täydellinen ei ole tämäkään. Itse asiassa oma toiveeni olisi yksi kerrallaan keveällä lastilla. Ajojärjestystä voi sitten vielä miettiä.
 

JiiPee

Well-known member
Liittynyt
27.9.1999
Viestit
290
Sijainti
Napapiiri
WebSlave sanoi:
...
Omasta mielestäni aika-ajot ovat menneet parempaan suuntaan, mutta täydellinen ei ole tämäkään. Itse asiassa oma toiveeni olisi yksi kerrallaan keveällä lastilla. Ajojärjestystä voi sitten vielä miettiä.
Minäkin tykkään nykyisestä aika-ajosta, mutta vielä parempi voisi olla, jos sallittaisiin auton tankkaaminen Q3:n jälkeen. Saataisiin se oikeasti nopein kuski selville eikä tarvisi arvailla mitään bensakorjauksia ja spekuloida kellä on paljon ja kellä vähän, vaikka tokihan sekin tuo oman mielenkiintonsa kun keskikastin talleilla on saumat paalupaikkaan kevyellä lastilla.

Yksi kerrallaan on sikäli vähän hankala, että olosuhteet eivät ole kaikille samat. No miksei tietenkin nykyisen Q3:n tilalle yksi kerrallaan -paalukisa top10:lle tai vaikka top6:lle... :cool:

Joka tapauksessa, nykyinen aika-ajo on paaaaljon parempi, kuin vanha perjantain ja lauantain tunnin mittaiset sessiot. Jos vaikka sää muuttui huonompaan lauantaiksi, niin toisessa sessiossa ei välttämättä radalla käynyt juuri kukaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JiiPee sanoi:
Yksi kerrallaan on sikäli vähän hankala, että olosuhteet eivät ole kaikille samat.
Niin, se on sen systeemin ongelma, jos haetaan tasapuolista aika-ajoa. Minulle sillä ei ole väliä, aika-ajossa vain määritetään jonkinlainen lähtöjärjestys. Ketä olosuhteet suosii on sattumankauppaa (yleensä toki joko alku- tai loppupäätä). Järjestys pitäisikin olla sellainen, että normaaliolosuhteissa se suosisi heikompia, mutta se on hankala viihdearvon kannalta, sillä silloin MM-tittelistä kisaajat tulisivat heti alkuun.

Syy miksi kannatan yksi kerrallaan systeemiä on se, että yht'aikaa ajettaessa katsoja menettää suuren osan kuskien lähtöpaikan määräävistä kierroksista joko kokonaan tai osittain. Ei ole lainkaan sama nähdä jokin epäonnistuminen vasta jälkihidastuksena tai pahimmillaan lukea siitä aika-ajon jälkeisistä kuskien kommenteista.
 
Viimeksi muokattu:

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Tuo nykynen formaatti vois toimia myös niin, että Q3:sta kisabensat pois ja sitten kelloa ei nollattaisi aika-ajosessioiden välillä. Eli jo ekasta sessiosta lähtien taisteltaisiin myös paalupaikasta eikä pelkästään jatkoon pääsystä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jone sanoi:
Tuo nykynen formaatti vois toimia myös niin, että Q3:sta kisabensat pois ja sitten kelloa ei nollattaisi aika-ajosessioiden välillä. Eli jo ekasta sessiosta lähtien taisteltaisiin myös paalupaikasta eikä pelkästään jatkoon pääsystä.
Ongelma: Q2:ssa ei nähtäisi huippukuskeja, jotka ovat jo varmistaneet paikkansa Q3:een ensimmäisessä sessiossa. Tai sitten heidän olisi sääntöjen mukaan tehtävä aika joka sessiossa, mutta sitten vertailtaisiin eri aikoja, koska Q1:n aika voi olla nopeampi kuin Q2:n, mutta sitä ei saisi käyttää vertailuun pääsystä Q3:een..
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
WebSlave sanoi:
Ongelma: Q2:ssa ei nähtäisi huippukuskeja, jotka ovat jo varmistaneet paikkansa Q3:een ensimmäisessä sessiossa.
Mikäs ongelma se on? Turha siellä on huippukuskeja joka sessiossa käyttää ajamassa varmanpäällekierroksia. Q2:ssa on kyllä taistelua ihan riittämiin ilman huippukukskejakin.

Ja en edelleenkään ymmärrä miksi Q3 pitää ajaa kisabensoilla. Se pilaa aika-ajotulokset, ja estää tehokkaasti kisoista muodostumasta titaanien taistoja. Jos aika-ajot meni pieleen, kisassa on enää vaikea yrittää parantaa. Voi vaan odottaa ja katsoa miten käy, koska kädet ovat sidotut taktiikan suhteen. Ei voi yrittää mitään erityisen hyökkäävää tai puolustavaa taktiikkaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zaikom sanoi:
Mikäs ongelma se on? Turha siellä on huippukuskeja joka sessiossa käyttää ajamassa varmanpäällekierroksia. Q2:ssa on kyllä taistelua ihan riittämiin ilman huippukukskejakin.
No joo. Pidin tuota kolmiosaisen aika-ajon yhtenä peruspilarina, että radalla nähdään huippukuskejakin useasti. Mutta jos se vaatimus unohdetaan, niin mikäs siinä.
 

Mise

Well-known member
Liittynyt
7.3.2008
Viestit
90
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
Ongelma: Q2:ssa ei nähtäisi huippukuskeja, jotka ovat jo varmistaneet paikkansa Q3:een ensimmäisessä sessiossa. Tai sitten heidän olisi sääntöjen mukaan tehtävä aika joka sessiossa, mutta sitten vertailtaisiin eri aikoja, koska Q1:n aika voi olla nopeampi kuin Q2:n, mutta sitä ei saisi käyttää vertailuun pääsystä Q3:een..
Sais siihenki vilinää ku laskettas kaikkien sessioitten ajat yhteen. Ja 3 kisabensoilla tai ilman. Itse kyllä tykkäisin siittä että lauantaina olisi n.25 kierroksen sprinttikisa ilman varikko stoppia. Kisassa noeimman kierrosajan ajanut paalulle toiseksi nopein 2. ruutuun jne. Pisteitäkin tarttis tietysti antaa muutama jotta sijoituksellakin olisi jotain merkitystä. Mutta ei liikaa jottei sprintti kisan merkitys kasvaisi liian isoksi. Sprintti kisaan voitais lähtee vaikka käännetyssä MM-piste järjestyksessä. Heh monaco ja trullijuna. Sutil palkintopallilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mise sanoi:
Sprintti kisaan voitais lähtee vaikka käännetyssä MM-piste järjestyksessä. Heh monaco ja trullijuna. Sutil palkintopallilla.
Sprinttikisassa tuo tosiaan tarkoittaisi sitä, että ne MM-pisteet menisivät muualle kuin pistekärjelle. Pitkässä kisassa sentään olisi jotain mahdollisuuksia nousta korkeallekin. Kyllä tuota käänteistä voisi minun puolestani vaikka kokeillakin, esim. Bahrainissa, jossa ohittaminen on suht helppoa.
 

Mise

Well-known member
Liittynyt
7.3.2008
Viestit
90
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
Sprinttikisassa tuo tosiaan tarkoittaisi sitä, että ne MM-pisteet menisivät muualle kuin pistekärjelle. Pitkässä kisassa sentään olisi jotain mahdollisuuksia nousta korkeallekin. Kyllä tuota käänteistä voisi minun puolestani vaikka kokeillakin, esim. Bahrainissa, jossa ohittaminen on suht helppoa.
Juuri tätä haluaisinkin, että häntäpään tallit saisivat pisteitä ja sekoittaisivat pakkaa aika mukavasti. Toisaalta tää kyllä vaatisi sitä, että koko pistelasku uuditettaisiin. Kilpailusta pitäis saada pari kertaa enemmän pisteitä, kuin sprintti kisasta. Ja pisteitä pitäis antaa useammalle kuljettajalle, muuten keskikastin tiimit jäisivät kummassakin kilpailussa jämä pisteille, jos saisivat yhtään mitään.
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
WebSlave sanoi:
Ongelma: Q2:ssa ei nähtäisi huippukuskeja, jotka ovat jo varmistaneet paikkansa Q3:een ensimmäisessä sessiossa. Tai sitten heidän olisi sääntöjen mukaan tehtävä aika joka sessiossa, mutta sitten vertailtaisiin eri aikoja, koska Q1:n aika voi olla nopeampi kuin Q2:n, mutta sitä ei saisi käyttää vertailuun pääsystä Q3:een..
Niin tai sitten sellainen systeemi, että Q1 ja Q2 ajat ovat voimassa Q3:een päässeille, mutta Q1 ajalla ei suoraan pääse kuin Q2 osioon. Eli kaikki sessiot pitää ajaa läpi, mutta lopussa minkä tahansa session nopein aika kirjataan. Tällä systeemillä aika-ajon jokaisessa osiossa kaikki kuskit yrittäisivät parhaansa. Mitäs ootte mieltä? :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Minustakin tuo yksi kerrallaan, kevyt lasti, oli ja on paras tapa.
Yksi kierros, yksi yritys. Yksittäisissä kisoissa sattaa tulla mokia hyville kuskeille,
mutta pitkässä juoksussa nähdään kyllä kuka on kuka.

Ylimääräinen variaatio lähtöruuduissakaan ei ole pahaksi.

Mitä taas muihin sääntömuutoksiin tulee. Niin minusta nyt on onnistuttu hyvin. Formulat ei ole ollut näin tasainen (kierrosajat), ehkä koskaan.
Vielä kun saataisiin joku imuefekti, tms, jonka ansioista perässä tuleva auto kulkisi lujempaa :)
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
WebSlave sanoi:
Luistoneston poistokin? Tai salliminen? Miten molemmat voi viedä huonompaan suuntaan? ;)
Nyt ollaan palattu vanhaan tilanteeseen, joten en tuota laske. Sliksitkin ilmeisesti tuodaan takaisin, joten ainakin kahdelta osin ollaan palattu vanhaan.
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
Sliksit, aerodynamiikan rajoittaminen tulevat ensi kaudella ja vielä kun tuo aika-ajo saataisin arvoisekseen. Kyllä sen niin pitää olla, että lauantaina mitataan nopein kuski yhdellä kierroksella ja sunnuntaina sitten nopein kuski kisamatkalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jtm79 sanoi:
Kyllä sen niin pitää olla, että lauantaina mitataan nopein kuski yhdellä kierroksella
Tai siis kuka onnistuu parhaiten välttämään virheet ja ruuhkan. Tunnin aika-ajon aikoihinhan joku aina valitti sitä, kuinka joku pilasi hänen nopeimman kierroksensa. Ja sitten saadaan rangaistuksia tilanteista, jotka ovat valitettava rakenteellinen osa tuota vanhaa systeemiä. Ei hyvä.

No, nykyinen kolmen session systeemi toki helpottaisi tuohon, kun koko 20 auton poppoo ei yritä sitä nopeaa viimeisen viiden minuutin sisään.
Niin tai sitten sellainen systeemi, että Q1 ja Q2 ajat ovat voimassa Q3:een päässeille, mutta Q1 ajalla ei suoraan pääse kuin Q2 osioon. Eli kaikki sessiot pitää ajaa läpi, mutta lopussa minkä tahansa session nopein aika kirjataan. Tällä systeemillä aika-ajon jokaisessa osiossa kaikki kuskit yrittäisivät parhaansa. Mitäs ootte mieltä?
Tuota juuri tarkoitin, että sitten vertailtaisiin kaksia aikoja: niitä jotka ratkaisevat lähtöjärjestyksen ja niitä, jotka ratkaisevat pääsyn seuraavaan sessioon. Tällainen tuomittaisiin yleisesti liian sekavana, kun kerran kahden session yhteenlaskettu aikakin tuomittiin (2005, hylättiin kuuden kisan jälkeen). Parhaassa tapauksessa Q2:een jäänyt kuski voi viedä paalun.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös