Aika-ajo -systeemit?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
No tuo nyt vasta typerää olisikin. Aika-ajojärjestelmä ei nykyiselläänkään ole varsinaisesti rakettitiedettä, mutta silti se riitti tullessaan sekoittamaan sekä selostajan että vihkiytymättömämmän katsojan ilmeisen tehokkaasti.
En minä sellaista väitäkään, että erilaisiin aika-ajosysteemeihin siirtyminen olisi millään tavalla hyvä asia yleisesti. Totesin vain, että minulle henkilökohtaisesti se sopisi kyllä, koska seuraan lajia kuitenkin niin tarkasti, että olisin kustakin systeemistä jotakuinkin perillä. Vihkiytymättömät katsojat eivät yleensä ole kiinnostuneitakaan säännöistä kovin tarkasti.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Niin kauan kuin paalupaikasta taistellaan kisabensoilla, on systeemi paska. Paalupaikalla ei ole mitään arvoa. Ennen se sentään oli saavutus, nyt se on vain erilaisten taktisten kuvioiden sivutuote.

IMHO
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Ylen Sankia Priha sanoi:
Niin kauan kuin paalupaikasta taistellaan kisabensoilla, on systeemi paska. Paalupaikalla ei ole mitään arvoa. Ennen se sentään oli saavutus, nyt se on vain erilaisten taktisten kuvioiden sivutuote.

IMHO
Eipä ne bensamäärät nyt kovin paljoa toisistaan eroa - paitsi että Kimi ajaa jatkuvasti muita isommalla kuormalla. Ei se tee siitä paalupaikasta arvottomampaa jos joku ei siitä halua taistella tosissaan.

Vai milläs selität sen että viime kaudella paalut jakautuivat niin selkeästi kahden tallin kesken? Miksi esim. Williams tai BMW ei hakenut ns. näytöspaalua kuten eräät Toyotat ja Hondat ovat tehneet takavuosina? Aivan - siksi koska eivät olisi pienelläkään lastilla päässeet edes eturiviin. Eli voidaankin todeta että paalupaikat jakautuivat melko reilusti kaudella 2007.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Eddie Rickenbacker sanoi:
Eipä ne bensamäärät nyt kovin paljoa toisistaan eroa - paitsi että Kimi ajaa jatkuvasti muita isommalla kuormalla. Ei se tee siitä paalupaikasta arvottomampaa jos joku ei siitä halua taistella tosissaan.

Vai milläs selität sen että viime kaudella paalut jakautuivat niin selkeästi kahden tallin kesken? Miksi esim. Williams tai BMW ei hakenut ns. näytöspaalua kuten eräät Toyotat ja Hondat ovat tehneet takavuosina? Aivan - siksi koska eivät olisi pienelläkään lastilla päässeet edes eturiviin. Eli voidaankin todeta että paalupaikat jakautuivat melko reilusti kaudella 2007.
Paalut jakautuivat erittäin reilusti menneellä kaudella, mutta siltikään paalupaikalla ei ole enää entisen kaltaista arvostusta.

Ja se johtuu juuri siitä, että aina on tuo mahdollisuus jollakin ottaa se näytöspaalu.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Jep, paalutilastoja pitäisi kaunistella olemalla nopein auto/kuljettaja-yhdistelmä.

Ja BMW Sauber olisi halutessaan kevyillä autoilla ottanut eniten paalupaikkoja tänä vuonna, niin usein ne olivat Q2ssa nopeampia, kuin mikä oli lopullinen Q3sen paaluaika kisabensoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Jspeed

Well-known member
Liittynyt
11.10.2007
Viestit
66
Sijainti
Helsinki
Cmoney sanoi:
Jep, paalutilastoja pitäisi kaunistella olemalla nopein auto/kuljettaja-yhdistelmä.

Ja BMW Sauber olisi halutessaan kevyillä autoilla ottanut eniten paalupaikkoja tänä vuonna, niin usein ne olivat Q2ssa nopeampia, kuin mikä oli lopullinen Q3sen paaluaika kisabensoilla.
Tai sit ne vaan veti Q2 pienemmällä bensa määrällä kuin mäcci ja ferrari. Siittähän oli joskus juttua et parhaat tallit harjoittelee isommalla kuormalla alusta asti.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Joo mutta tarpeeksi lähellä Bemari suorituskyvyssä mielestäni kyllä oli että parin kierroksen bensoilla tankissa olisi menty kovempaa kuin Ferkut ja Macit 15-20 kierroksen bensoilla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Parasta tuossa kisabensoilla ajettavassa aika-ajossa on se, että aika-ajon jälkeen voi ajatella että omalla suosikilla (jos se ei pärjänny) on parempi taktiikka. Eli nopein auto ei välttämättä ollut paalulla, ja se oli minusta kaikkein parasta näissä bensajutuissa.

Rehellisesti jos sanotaan, niin Kimi jos olisi ottanut paalun niin hän olisi voittanut kisan (paitsi nyrre), mutta jos hän jäi toiseksi tai kolmanneksi, sai jännittää, että ottaako hän voittoa vai ei.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Ylen Sankia Priha sanoi:
Niin kauan kuin paalupaikasta taistellaan kisabensoilla, on systeemi paska. Paalupaikalla ei ole mitään arvoa. Ennen se sentään oli saavutus, nyt se on vain erilaisten taktisten kuvioiden sivutuote.

IMHO
Juuri näin. Aika-ajoista pitäisi paalumies palkita yhdellä mm-pisteellä, ja tankkaus sallia ennen kisaa. Silloin aika-ajoilla olisi ihan uudenlainen merkitys ja kiinnostavuus nousisi huippuunsa.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Rälle sanoi:
Juuri näin. Aika-ajoista pitäisi paalumies palkita yhdellä mm-pisteellä, ja tankkaus sallia ennen kisaa. Silloin aika-ajoilla olisi ihan uudenlainen merkitys ja kiinnostavuus nousisi huippuunsa.
Aika ajoilla ratkaistaan lähtöjärjestys kilpailuun, jossa sitten ratkotaan paremmuus. Itse en kannata extra pojoa paalusta. Sen sijaan parannuksena aika-ajoon olisi autojen tankkaus vain ennen Q3. Tällöin bensaa ei tarvitseisi kuluttaa turhaan. Yritysten myötä auto kevenisi ja paranisi ja kun mielestään on onnistunut voisi loput löpöt säästää kilpailuun. Tässä olisi ainakin omasta mielestä urheilullinen pointti. Loppuhetkillä voisi lähteä vielä haastamaan kilpakumppania edellistä yritystä kevyemmällä autolla.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Nykyinen aika-ajo systeemi on ihan ok ja jos renkaiden lämmittimet poistetaan niin kuskeilla on kiire olla radalla koko aika.

Semmoinen radikaali versio olisi muuttaa koko kisaviikonloppu 1 päiväiseksi. Aika-ajot poistetaan ja lähtöjärjestys on mm-tilanteeseen nähden käänteinen. Sama se on kaikille. Hyvät lähtee takaa.

-Lauantaina väsätään motorhomet ja vehkeet paikoilleen
-Perjantain harkat sunnuntai aamuna 08.00-10.00
-Torstain pressit sunnuntaina 10-11.
-vanha kunnon warmup su 12.00-12.30
-Kisa 15.00-17.00, jonka aikana aloitetaan kamojen pakkaus.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
formulaX sanoi:
Semmoinen radikaali versio olisi muuttaa koko kisaviikonloppu 1 päiväiseksi. Aika-ajot poistetaan ja lähtöjärjestys on mm-tilanteeseen nähden käänteinen. Sama se on kaikille. Hyvät lähtee takaa.
Trullin voittaisi useamman kisan, jos ohituksia parantavia sääntömuutoksia ei tulisi voimaan. :thumbup:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
CamoN sanoi:
Trullin voittaisi useamman kisan, jos ohituksia parantavia sääntömuutoksia ei tulisi voimaan. :thumbup:
Joo mutta vaikea olisi edestä päästä lähtemään jos voittelisi ja lähtisi hänniltä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Nyt saatiin kaivattu ja foorumilla aiemmin ehdotettu aika-ajo muutos Q3:seen ja bensan polttaminen jää tyystin pois. Uusilla säännöillä Q3 sesssioon lähdetään niillä bensoilla millä aiotaan myös ajaa kisan ensimmäinen stintti ja tankkausta aika-ajojen jälkeen ei enää tehdä. Mä veikkaan että ainakin Toyota tullaan näkemään paalulla yhdessä kisassa ihan pr-mielessä.
 

ajuu

Member
Liittynyt
9.8.2001
Viestit
187
markot sanoi:
Nyt saatiin kaivattu ja foorumilla aiemmin ehdotettu aika-ajo muutos Q3:seen ja bensan polttaminen jää tyystin pois. Uusilla säännöillä Q3 sesssioon lähdetään niillä bensoilla millä aiotaan myös ajaa kisan ensimmäinen stintti ja tankkausta aika-ajojen jälkeen ei enää tehdä. Mä veikkaan että ainakin Toyota tullaan näkemään paalulla yhdessä kisassa ihan pr-mielessä.
Mitense toyota pääsee sitten kymmenen parhaan joukkoon ? :confused:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ylen Sankia Priha sanoi:
Niin kauan kuin paalupaikasta taistellaan kisabensoilla, on systeemi paska. Paalupaikalla ei ole mitään arvoa. Ennen se sentään oli saavutus, nyt se on vain erilaisten taktisten kuvioiden sivutuote.

IMHO
Pakko peesata. Toki,tuohan se vaihtelua hommaan kun usein nähdään keskiluokan,jopa c-luokan kuskeja korkeilla lähtöpaikoilla itse kisaan, mutta valitettavasti ne ovat oikeastaan poikkeuksetta sitten liikkeellä sellaisella taktiikalla että kisassa joudutaan varikolle ekojen joukossa. Ja päinvastoin jos Kimi on vitosena lähtöruudukossa,niin tietäähän sen nykyään jo Kyllönenkin, että Kimillä on muita enemmän bensaa taas.

Jotenkin "mielenkiintoisempaa" olisi se, että jokaisella kuskilla olisi periaatteessa samanlaiset mahdollisuudet taistella paalupaikasta (bensamäärät ja renkaat samanlaiset=pakottaisi myös kisataktiikoita hieman vakiompaan suuntaan= kuskin rooli korostuisi kisan lopputuloksen kannalta taktiikkakuvioita enemmän=hyvä juttu): näin selviäisi se todellinen kuskien välinen nopeus. Mun mielestä aika-ajossa on kyse juuri siitä, että pitää puristaa ja kyetä olla mahdollisimman nopea ja tästä pitää myös palkita kuljettajia.

Lisäksi näin saavutettaisiin sellainen tilanne, jossa jokaisen kisan aika-ajojen tulostaulukko "realistuisi" osoittamaan oikeasti aika-ajoissa nopeimmat kaverit eikä ne, joiden tiimit on valinneet kevyen bensan taktiikan kisaan..
 
Ylös