WebSlave sanoi:
En ole koskaan ymmärtänyt tuon vanhan systeemin suosiota. Ainut perustelu kun tuntuu olevan se, että se on ollut käytössä silloin, kun kyseinen henkilö on alkanut seurata ykkösiä. Muutoinhan se viihdearvoltaan on ollut selkeästi sitä seuranneita systeemejä huonompi.
Mikäli nyt oikein muistan, niin kaudella 1993 - kun itse aloin aktiivisesti seurata ykkösiä - ajettiin tunnin aika-ajo kahtena eri päivänä; perjantaina ja lauantaina. MTV3 ja YLE eivät tietenkään huomioineet televisioinneissaan tuolla kaudella muuta kuin itse kisan, ja harvinaisena herkkuna maikkari muutamaan otteeseen lauantain aika-ajot. Kaudelle 1994 tullessa, MTV3 sai tunnetusti kuninkuusluokan lähetysoikeuksiin monopolin, jolloin jopa perjantailta alettiin saamaan koostelähetys ja mikä parasta - lauantain aika-ajo suorina vastaanottimiin. Tuolloin kaikki oli katsottava tarkkaan. Elettiin aikaa jolloin perjantaillakin oli oikeasti panosta.
Herkkua ei kuitenkaan tuon systeemin suhteen kestänyt pitkään. En nyt tiedä voiko sääntömuutosten tarkkoja syitä niin vahvasti yksilöidä kuin nyt teen, mutta vuoden 1995 Britannian GP:n lauantainen, todella hiljainen sadetunti oli mielestäni ylivoimaisesti ratkaisevimpia syitä perjantain tiputtamiseksi pois pelistä seuraavalle kaudelle.
Mielestäni tuo oli virhe, vaikka esitetyt syyt muutokseen toki osittain hyväksyn ja ymmärrän. Mutta: jos mietitään kuinka monta perjantain tai launtain yksittäistä aika-ajotuntia sade - tai muu täysin yllättävä tekijä - lopulta aivan täydellisesti sotki, niin enimmillään määrä oli kaudessa kaksi tai kolme. Kaukana katastrofista.
Mutta erittäin tyytyväinen olin vielä tunninkin mittaiseen, aitoon ja oikeaan taistoon vanhalla hyvällä tavalla. Ja päinvastoin kuin väitetään, yllätyksiä riitti tuolloinkin; usein jopa enemmän kuin nykyään. Tuo systeemi oli ylivoimainen sekoitus aika-ajon perusteita: aidon nopeuden arvostusta, vapautta taktikoinnissa, yllätyksellisyyttä ja jännitystä loppuminuuteille asti. Jos tunnin alussa olikin jonkin aikaa hiljaista, se ei kauaa kestänyt - olihan jokaisella kuitenkin tuhlattavana kiitettävä määrä yrityksiä joita ei mitenkään voinut mahduttaa kokoaan viimeisille hetkille.
Myös olosuhteiden pienetkin vaihtelut sotkivat pakkaa tunnin aikana suuntaan ja toiseen.
Nykysysteemissä tai yksi kerrallaan systeemissä päähuomio ja kiinnostus ei ole pelkästään loppuminuuteilla, koska sijoituksia ratkaistiin/ratkaistaan pitkin aika-ajotuntia. Se on sitten katsojan ongelma, jos ainoastaan paalun kohtalo kiinnostaa. Itseäni kiinnostaa muutkin sijoitukset. Vanhalla tunnin aika-ajolla ehti nukahtaa ennen kuin varsinainen action edes alkoi.
Itseasiassa sellaista systeemiä ei ole vielä keksittykään, mikä tiputtaisi ylivoimaisen päähuomion pois viimeiseltä vartilta. Ja miksi pitäisikään? Eihän harjoituksissakaan ole minkäänlaista todellista panosta ja silti ne järjestetään kisaviikonlopun aikana kahtena päivänä. Livekatsojilla, televisiolla ja muilla tiedotusvälineillä ympäröitynä ja vaikka kiinnostus ei todistetusti ja perin ymmärrettävästi olekaan ehdotonta huippuluokkaa, niin silti ne järjestetään samaan vanhaan tapaan vuodesta toiseen, eikä monikaan ole vaatinut vakavasti niiden radikaalia vähentämistä. Ja entäs sitten itse kisa? tapahtuuko sen jokaisella minuutilla tai edes vartilla jotakin oikeasti ratkaisevaa ja merkittävää?
Sellaista "ajotapahtumaa" ei F1-viikonloppuna ole yksinkertaisesti vähääkään realistista vaatia, joka tarjoaisi maksimijännitystä, panosta tai osallistujia jokaiselle minuutille eikä missään kohdin olisi rauhallisia kohtia.
Vanhalla systeemillä sijoituksia muuten nimenomaan ratkaistiin lähes koko tunnin ajan. Jos nyt jokunen minuutti alussa oli täysin hiljaista, niin kauaa tuo ei kestänyt kun radalle jo syntyi liikettä. Ja finaali se korvasi ruhtinaallisesti alun lyhyen suvantokauden.
Oli se viihdearvoltaan. Koko tunti merkityksellisiä ajosuorituksia, eikä muita sotkemassa nopeita kierroksia.
Periaatteessahan systeemi: 60 minuuttia - yksi kierros kaikille - vapaa bensamäärä - upporikas/rutiköyhä, on aika-ajoihin mitä loistavin. Tuosta kuitenkin puuttuu - sateen tai tai muun vastaavan syyn sattuessa - tasa-arvo ja ratkaisujen/improvisoinnin vapaus kokonaan. Samoin tässäkin kärjen suoritukset veivät suurimman huomion. Ja kun yllätyksistä puhutaan, tuossahan niiden ainoa mahdollisuus suuressa mittakaavassa olivat todella harvoin sattuneet suuremmat ajovirheet/ulosajot.
Eikä tuotakaan bensakikkailuista ja pelaamisesta vapaana pidetty.