Aika-ajo -systeemit?

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Aika-ajo uusiksi?

Autosport.com tietää kertoa, että kuskien on määrä keskustella ensi viikolla tallipäälliköiden kanssa aika-ajon viimeisen osion muuttamisesta:

.....

"The low-fuel concept is also understood to be favoured by a number of teams, who have suggested that they lodge their intended fuel loads for the race prior to the final qualifying shoot-out session in a bid to ensure that strategy continues to play a major part.

.....

Formula One supremo Bernie Ecclestone told Gazzetta dello Sport: "We can have these ten drivers get on track one at a time for a single flying lap like last year. If all the teams agree, it can be done from the next GP already.""

Tuo bensamäärien ilmoittaminen tuntuu äkikseltään aika hyvältä kompromissilta? Minkäslaista kikkailua se nyt sitten sallisi?! :idea:

Voi kun toteutuisikin tuo Bernien ehdotus, sitten en ainakaan itse enää keksisi lisää purnattavaa, kun vielä strategisetkin ratkaisut saataisi pidettyä pelissä mukana.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Clarke sanoi:
"The low-fuel concept is also understood to be favoured by a number of teams, who have suggested that they lodge their intended fuel loads for the race prior to the final qualifying shoot-out session in a bid to ensure that strategy continues to play a major part.

Tuo bensamäärien ilmoittaminen tuntuu äkikseltään aika hyvältä kompromissilta? Minkäslaista kikkailua se nyt sitten sallisi?! :idea:
Eli viimeiseen osioon lähdettäessä pitää ilmoittaa millä kuormalla kisaan lähtee, mutta bensoja ei vielä siinä vaihessa tankata autoon vaan auton saavat tehdä nopean/nopeita kierroksia tyhjillä tankeilla?

Jos näin niin aivan hiton hyvä homma! :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minulla ei riitä ymmärrys, että miksi tuossa mallissa pitää ilmoittaa kilpailubensat edellisenä päivänä... Noh, kai siinä joku älli sitten jonkun mielestä on. Hyödyttää vaan eniten niitä, jotka aika-ajossa onnistuu ja käsittääkseni tuon pelleilyn tarkoitus on kuitenkin ollut sekoittaa pakkaa, eikä parantaa kärjen asemaa.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
(MTV3)

F1-kuljettajat haluaisivat muuttaa aika-ajoa
05.05.2006 14:37

Formula ykkösten kuljettajien yhdistyksen edustajat on englantilaisen Autosport-lehden mukaan kutsuttu gp-sarjan tallipäälliköiden kanssa neuvonpitoon viikon kuluttua ajettavan Barcelonan gp:n yhteydessä. Aiheena ovat aika-ajojen viimeinen jakso, jota kuljettajat ja ainakin osa tallipomoista haluaisivat muuttaa.

Aika-ajo ajetaan kolmiosaisena pudotuskilpailuna, jossa viimeisen 20 minuutin aikana ratkaistaan kymmenen parhaan lähtöruudun kohtalo. Aika-ajon päätösjakso aloitetaan autoilla, joissa on se määrä bensaa tankissa, jolla kuljettajat lähtevät kisaan.

Ongelmana on se, että kun viimeisen aika-ajojakson aikana kulunut bensamäärä voidaan tankata autoihin takaisin aika-ajon jälkeen, aika-ajon päätösjakson alku kuuluu kuljettajien ajaessa tankkia tyhjemmäksi. Nopeaa kierrosta yritetään vasta jakson lopulla, kun auto on keventynyt.

Tiettävästi kuljettajat haluaisivat, että aika-ajon viimeinen jakso ajettaisiin vapaalla, eli käytännössä pienellä polttoainekuormalla ja yksi auto kerrallaan radalla. Brittilehden tietojen mukaan samalla kannalla ovat monet tallit. Aika-ajosysteemin muuttaminen kesken kauden vaatii kaikkien tallien hyväksynnän.
Tämä olisi minun mieleeni :thumbup:

näin olisi koko aika-ajon ajan tapahtumaa ja näkisi vielä 10 nopeimman kierrokset. nyt paalukierros jää enemmän tai vähemmän näkemättä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Bobakki sanoi:
Minulla ei riitä ymmärrys, että miksi tuossa mallissa pitää ilmoittaa kilpailubensat edellisenä päivänä...
Tietty näin on mahdollisuus saavuttaa paalu ja lähteä silti kisaan raskaalla autolla, jos näin joku katsoo parhaaksi. Jos aika-ajon viimeinen osio jostakin syystä epäonnistuu, ei asiaa voi enää paikkoa bensoilla kun ne on etukäteen ilmoitettu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
äxä sanoi:
Tietty näin on mahdollisuus saavuttaa paalu ja lähteä silti kisaan raskaalla autolla, jos näin joku katsoo parhaaksi. Jos aika-ajon viimeinen osio jostakin syystä epäonnistuu, ei asiaa voi enää paikkoa bensoilla kun ne on etukäteen ilmoitettu.
Niin ei voikaan, ja siksi minä sitä vähän ihmettelen. Tuossa vanhassa mallissa bensasähläilyn tarkoitus oli kuitenkin pitkälti taktikoinnin mahdollistaminen, nyt sama veisi sen mahdollisuuden hyvinkin pitkälti pois. Jos nyt jostain syystä näkevät sen kovin tarpeelliseksi, niin jokseenkin samantekeväähän se on, kunhan nyt ajavat aika-ajon tyhjin tankein.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Samaa ihmettelen miksi bensat pitäisi ilmoittaa ennen aika-ajoja. Se vähentää taktikointeja ja mielenkiintoisia kisoja, kun joutuvat pelaamaan vähän varmanpäälle erilaisten tilanteiden varalle. Toisaalta voisi se olla hyväkin juttu, jos ratkaisut jäisi oikean aika-ajon ja ratatapahtumien varaan.

:ahem:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
äxä sanoi:
Tietty näin on mahdollisuus saavuttaa paalu ja lähteä silti kisaan raskaalla autolla, jos näin joku katsoo parhaaksi. Jos aika-ajon viimeinen osio jostakin syystä epäonnistuu, ei asiaa voi enää paikkoa bensoilla kun ne on etukäteen ilmoitettu.
Nöin äkkiseltään voisi ajatella, että systeemi suosii enemmän raskaan bensalastin taktiikoita, nääs kun paalun voi ottaa kevyellä autolla ja pidätellä muita raskaamalla autolla.
 

Overhouse

Well-known member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
280
Aihe on noussut taas ajankohtaiseksi, joten nostellaanpa tämä ylös.

Itse pidän nykyisestä systeemistä. Ainoa asia minkä muuttaisin on polttoaineen lisäys aika-ajojen jälkeen, tämä poistaisi turhan polttelun, koska löpöä ei saisi lisää.
 

Marckontscz

Member
Liittynyt
17.12.2006
Viestit
5
Sijainti
Joensuu
Minä antaisin ajaa kevyellä autolla myös viimeisen session. Näin auto joka ei välttämättä toimi kisabensoilla niin hyvin kun joku toinen auto saattaa päästä edelle joten se auto joka toimiikin paremmin täytenä kuin tyhjänä voisi jopa tehdä kisassa ohituksen. Viimeisen session jälkeen sit sen verran bensaa kun kisaan halutaan.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Marckontscz sanoi:
Minä antaisin ajaa kevyellä autolla myös viimeisen session. Näin auto joka ei välttämättä toimi kisabensoilla niin hyvin kun joku toinen auto saattaa päästä edelle joten se auto joka toimiikin paremmin täytenä kuin tyhjänä voisi jopa tehdä kisassa ohituksen. Viimeisen session jälkeen sit sen verran bensaa kun kisaan halutaan.
Samaa mieltä. Tämä toisi myös vaihtelua taktiikoihin siellä kärkipäässä ja sitä kautta myös ohituksia radalla. Nykyään kaikki kärkiautot pysähtyvät mahdollisimman samaan aikaan. Se että aika-ajo ajettaisiin tyhjillä tankeilla ja taktiikan saisi valita aika-ajon jälkeen toisi talleille lisää liikkumavaraa.

esim. Kimi oli Monzassa yhden pysähdyksen taktiikalla ja nykyisen aika-ajon takia jäi raskaalla autolla aika-ajoissa ruutuun 5. Jos aika-ajo olisi ajettu tyhjillä tankeilla Kimillä olisi ollut mahdollisuus päästä parempaan lähtöruutuun ja kisassa oltaisiin nähty alussakin taistelua kun kevyemmät autot olisivat yrittäneet päästä Kimistä ohitse. Nyt sitä taistelua ei nähty koska Kimi oli jo valmiiksi sillä sijalla mihin Ferrarin vauhti riitti kyseisellä bensamäärällä.
 
Viimeksi muokattu:

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Kopion viestini toisesta topickista:

Mielestäni kuljettajia karsivat Q1 ja Q2 ovat tuoneet aika-ajoon todella paljon lisää. Muistattekos kun kuvattiin ekat kolme varttia kun minardit kiersivät rataa tv näkyvyyden vuoksi? Tällöin huiput odottelit radan parantumista viimeiselle neljännekselle.

Q1 ja Q2 tarjoaa hienoa kamppailua selviytymisestä, samalla ajetaan ns mahd nopeilla ja kevyillä autoilla.

Q3 on typerää toi bensalla leikkiminen. Mielestäni joko suoraan kisabensat tankkiin ja sit lähdetään sillä mitä jää aika-ajosta tai sitten vedettäs Q3 myös a-a bensoilla. Kannattaisin itse eniten tuota että autot tankattaisiin viimeisen kerran ennen Q3, jonka jälkeen kuskit voisivat vetää 1-3 nopeaa-->huom auto kevenee mitä enemmän yrityksiä, joten tuhannesosapeliin tää vaikuttas ja rohkea kuljettaja voisi päästä paalulle vaikka kolmannella nopealla, tosin samalla huonontaen kilpailutaktiikkaansa.

Mielestäni aika-ajon tarkoitus ei kuitenkaan ole ratkaista ehdottomasti nopeimpaa kuljettajaa, vaan saada aikaiseksi lähtöjärjestys kilpailuun. Jos aika-ajon jälkeiset bensat jää tankkiin niin ruudukossa ollaan periaatteessa sen hetkisessä nopeusjärjestyksessä, toiset vain tulee ennemmin ensimmäiseen varikkopysähdykseen.

Näin maalaisjärjellä ajateltuna en löydä mitään älykästä perustetta sille miksi autot nykyisellään tankataan vielä Q3 jälkeen...olis helppo ratkaisu.
 

Istaria

Well-known member
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
292
Sijainti
QuakeNet
Coni puhuu asiaa. Siltikin ehkä mieluummin näkisin taistelua höyryillä, mutta ei tuo ehdotus huono ole.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Jason Voorhees sanoi:
Samaa mieltä: tyhjillä tankeilla aika-ajot!
Tämähän oli ehdotuslistalla jo tälläkaudella, mutta osa talleista (Ferrari?) oli sitä vastaan aikaisemmin. Syynä on tietysti se, että tämän kauden autot oli suunniteltu aika-ajoon raskaalla autolla. Luulisin että Ferrari oli tuota vastaan, kun heillä kulku on ollut parempaa kisabensat tankissa.

Ensikaudelle suunnitelmia voisi vielä hiukkasen tuunata, mutta vaatiikos se sääntöjen puolelta tiimien hyväksynnän kun aikaa ensikauteen on enää aika vähän?

Aika-ajon pudotusajot ovat ihan hyvää katsottavaa, mutta itsekin toivoisin muutoksia viimeiseen osioon. Yhtenä vaihtoehtona on tehdä vielä yksi lisä pätkäisy, eli Q4 johon pääsisi 5 nopeinta. Toinen tapa olisi vapaa bensa ja rengassarjarajoitukset ajan mukaan. Toisin sanoen Q3:sessa olisi käytettävänä rengassarjoja siten että niitä ei voi säästää ihan loppuun. Silloin tiimien kannattaisi käydä ajamassa vetoja jo Q3:sen alussa.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Täysin samaa mieltä jotta höyryillä pitäs mennä toi viiminen sessio. Voisi olla enemmän hulinaakin jos renkaita riittää. Bensa ja rengas sekoilu pois ja yksi rengaskovuus jolla mennään koko kausi. Muita hyviä sääntöjä jo ensikaudelle tuleekin. Sitten vielä odotellaan aero sääntöä ja alkaakin olla kunnon kisa ainekset. Näitä odotellessa:alppu:
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Minun mielestä kuitenkin paras aika-ajo systeemi oli tämä kaikki ajaa yhden kierroksen.Etuna oli aina se jos oma suosikki ei pärjännyt ei tarvinnut kököttää ruudun äärellä väkisin koko tuntia.Toisena etuna oli mm. tämä,en nyt muista tarkkaa vuotta ja kisaa,missä kaikki yrittivät edellisenä päivänä ajaa mahdollisimman hitaasti (jopa Schumi :D) koska varsinaiseen aika-ajoon oli luvattu sadetta loppuvaiheeksi.Edellisen päivän tuloksethan ratkaisivat missä järjestyksessä kuskit lähtivät aika-ajoon ja kaikki halusivat ajaa kierroksensa heti alkupäässä.Muistan hyvin Bernien pultit ja kipinät tosta hidastelusta.
 

Jspeed

Well-known member
Liittynyt
11.10.2007
Viestit
66
Sijainti
Helsinki
Ross Brawn ja joku toinen suunnitteli nykyiset aika-ajot sillä erotuksella et kaikki vaiheet ajetaan höyryillä. Ron Dennis käytti veto-oikeuttaan ja nyt aika-ajo on mikä on.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Jspeed sanoi:
Ross Brawn ja joku toinen suunnitteli nykyiset aika-ajot sillä erotuksella et kaikki vaiheet ajetaan höyryillä. Ron Dennis käytti veto-oikeuttaan ja nyt aika-ajo on mikä on.
Eipä tainnut Roni olla ainut kuka vastusti tuota kevyillä tankeilla ajamista silloin. Pointtinahan tuossa oli se, että autot oli suunniteltu aika-ajoa varten, jossa ajetaan kisabensoilla ja sitten yhtäkkiä aika-ajoa oltiinkin muuttamassa höryillä ajettavaksi.

According to Ron, McLaren team manager Dave Ryan was largely responsible for helping the FIA to refine the current qualifying concept.
 
Ylös