Aika-ajoihin pikamuutos

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Jaahas, Berniellä alkaa puntti tutista, kun katsomot ovat tyhjiä. Mä kannattaisin vanhaa aika-ajo systeemiä. Perjantaina ja lauantaina kaikille yhteiset tunnin aika-ajot. Sen jälkeen ajat yhteen, molempina päivinä kaikki irti autosta.

Aika-ajosysteemiin
luvassa äkkimuutos

Turun Sanomat, Imola

HEIKKI KULTA

Tyhjyyttään kaikuvat katsomot huolestuttavat yhä enemmän formula 1 -päättäjiä.

Perjantaina yhdeksän F1-tallipäällikköä luovutti kilpapäällikkö Bernie Ecclestonelle kirjallisen ehdotuksen nykyisen aika-ajosysteemin rukkaamisesta pikaisesti.

Ferrarin Jean Todt ei ollut rintamassa mukana, mutta ehdotuslista toimitetaan myös hänelle.

Lauantaiaamuna Ecclestonen pitäisi tavata tallipäälliköt ja ratkaisuihin pyritään nopeasti.

Tallipäälliköt pyrkivät palauttamaan hieman muokattuna entisen käytännön, jolloin kaikki autot kiersivät rataa aika-ajotunnilla. Tavoite on, että uusi systeemi astuisi voimaan kuluvan kauden kuudennessa tai seitsemännessä kilpailussa.

Julkaistu 22.4.2005

Bombay

Well-known member
:ahem:

Tätä kyllä on kaivattu!

Vanhat kunnon aika-ajot olivat jopa mielenkiintoisempia kuin itse kisat:thumbup:

vmjs

Well-known member
Pitihän sen viime kaudellakin muuttua, muttei muuttunu. Tuskin muuttuu tälläkään kertaa.

vmjs

Well-known member
312T4 sanoi:
Muuttuu - varma tieto! Katsomot ovat tyhjinä:nope:
Eiköhän sieltä aina yksi tallipäällikkö löydy, joka ei halua muutoksia. Ja sehän riittää.

Felix

Well-known member
312T4 sanoi:
Bernie puhuu sen rahalla ympäriampäri:p
Välttämättä ei tarvita edes rahaa. Todt saattaa olla samaa mieltä asiasta, nythän nämä 9 tallipäällikköä ovat tehneet ehdotuksen ilman, että olisivat kysynee Todtin mielipidettä.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Ihan hyvä ja tarpeellinen muutos aika-ajoihin. Taas on kuukautiset aika-ajosysteemiä vastaan ja sitä ei muut ole ihmettelemässä vaan toteavat samaa Ferrarin nussintaa aika-ajoista. Toivon kyllä muutosta ihan televisioinnin takia.

vermula

Well-known member
Hienoa!! Mikä tahanmsa olis parempi.

1 aika ajo vain olisi hyvä, ja niin että useampia autoja yhtäaikaa radalla. 1 kerrallaan liruttelu on minun mielestä tylsää.

Jeeves

Well-known member
vermula sanoi:
Hienoa!! Mikä tahanmsa olis parempi.

1 aika ajo vain olisi hyvä, ja niin että useampia autoja yhtäaikaa radalla. 1 kerrallaan liruttelu on minun mielestä tylsää.
Totta puhut. Silloin pari vuotta sitten, kun uusi aika-ajojärjestelmä tuli voimaan, se tuntui raikkaalta ja erilaiselta, mutta nyt siihen alkaa pikkuhiljaa kyllästyä. Tiedä sitten, miten jokinlainen superpaalusysteemi toimisi ykkösissä? Jäädään odottelemaan, mitä äijät saavat aikaan.

Observer

Well-known member
Ja nämä uusitut aika-ajot jatkossa suorana +-paketilla ja MTV3 kanavalta "parhaaseen katseluaikaan".....sitten joskus.

WebSlave

Trackman
vermula sanoi:
1 kerrallaan liruttelu on minun mielestä tylsää.
Minä en (edelleenkään) kaipaa 45 minuutin odottelua (=vanha systeemi). Yksi kerrallaan systeemi on katsojaystävällisempi, koska koko ajan tapahtuu jotain. Ongelmana on ollut tasapuolisuus vaihtelevissa olosuhteissa.

En usko, että mitään olennaista parannusta loppujen lopuksi saadaan aikaiseksi, joku kärsii aina. Jos ei muuten, niin erilaisten mielipiteiden takia.

Pari ajatusta: Mitä jos ratkaiseva aika-ajo ajettaisiin aina MM-pisteiden mukaisessa järjestyksessä käänteisesti? Tai 1. osion voittaja saisi valita lähteekö ensimmäisenä vai viimeisenä? Tai sitten voitaisiin vetää vuoro arvalla, kuten alppihiihdossa, vaikka 2x10 ryhmissä MM-tilanteen tai 1. osion mukaan?

Nääh, ei noista mikään olennaisesti paranna aika-ajoa. Jokin systeemi on valittava, eikä se millään voi sopia aina ja kaikille. Hölmöä tätä nyt on jatkuvasti muuttaakin.

Driver #8

Well-known member
Sijainti
Curva Variante Alta
ml sanoi:
Jaahas, Berniellä alkaa puntti tutista, kun katsomot ovat tyhjiä. Mä kannattaisin vanhaa aika-ajo systeemiä. Perjantaina ja lauantaina kaikille yhteiset tunnin aika-ajot. Sen jälkeen ajat yhteen, molempina päivinä kaikki irti autosta.
Mä kannattaisin sitä että otettaisiin sellaisenaan käyttöön sama systeemi kuin 1995. Aikojen yhteenlaskeminen on jotenkin väkisin väännettyä touhua, miksi porukka pitäisi pakottaa ajamaan lauantaina jos ei huvita. Tietenkin jos sattuisi niin että perjantaina on kuivaa ja lauantaina sataa, niin lauantaina radalla ei käy yhtään autoa, mutta lipun ostajia varoitettaisiin tällaisesta etukäteen. Ja kuitenkin on aika harvoin sellainen tilanne.

Katsojalukujen lasku taitaa johtua suoraan siitä, että touhusta on sääntömuutoksilla pyritty tekemään "katsojaystävällisempää" pakottamalla kuskit radalle jonain tiettynä ajankohtana, mutta touhu on alkanut sen takia muistuttaa käsikirjoitettua teatteria eikä kilpa-ajoa.

WebSlave

Trackman
Perjantain poistamiseen oli kyllä ihan mielekäs syykin: ihmiset olivat töissä aika-ajojen aikaan, joten eihän niitä kuitenkaan juuri kukaan nähnyt. Jos lauantaina satoi, ei juuri kukaan siis nähnyt mitään ratkaisevaa. Mielestäni sunnuntai-aamun ratkaiseva aika-ajo ei kuitenkaan ole hyvä korvike. Mielummin yksi sessio lauantaina, ja that's it.

thInk

Palava peikko
Sijainti
Maranello
Kaikki pitäis olla niiku ennen: aika-ajot, pistesysteemi, , kuskit ja radat.. :)

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Minusta olisi paras, kunhan vain nähtäisiin AIKA-AJOnopeus AIKA-AJOISSA tyhjillä tankeilla, eikä sen sijaan spekulointia bensamääristä.