Aika-ajoihin pikamuutos

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
kouvotsvoni sanoi:
Minusta olisi paras, kunhan vain nähtäisiin AIKA-AJOnopeus AIKA-AJOISSA tyhjillä tankeilla, eikä sen sijaan spekulointia bensamääristä.
Samaa mieltä. Paalupaikan saasvuttaminen ei ole nykyään enää sellainen arvotettava saavutus, jota itse odotan. Paalu kuuluu "nopeimmalle"!

Itse kyllä epäilen, että "politiikka" taas sotkee nämäkin uudistukset kun ovat tässä nokitelleet jo aikalailla näiden uusien sääntökokousten läsnäolojen ja sopimuksen uusimisen kanssa :frown:
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Minusta paras olisi, jos lauantaina ajettaisiin kaksiosainen aika-ajo: ensin tunnin verran wanhaa kunnon 12-kierroksen vapaa yritystä nopeimpaan mahdolliseen aikaan, sen jälkeen kisabensat tankkiin ja yksi kierros. Ensimmäisen osion paras aika laskettaisiin yhteen kisabensan kanssa ajetun kierroksen kanssa. Jokaiselle vähän jotain: yleisö saisi kaksi tuntia ohjelmaa, Minardi TV-aikaa keskellä lähetystä...
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Minusta olisi parasta, että tunti jaettaisiin neljään osaain eli vartin jaksoihin ja jokaisena jaksona jokaisen kuljettajan pitäisi käydä ajamassa nopea kierros.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hurmurisija sanoi:
Minusta olisi parasta, että tunti jaettaisiin neljään osaain eli vartin jaksoihin ja jokaisena jaksona jokaisen kuljettajan pitäisi käydä ajamassa nopea kierros.
Ja jos ajaa pihalle tai autossa on tekninen vika, eikä pysty jossain vartissa ajamaan ollenkaan, niin tulee sanktioita? Joku taas valittaisi kuinka epäreilu systeemi.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
WebSlave sanoi:
Ja jos ajaa pihalle tai autossa on tekninen vika, eikä pysty jossain vartissa ajamaan ollenkaan, niin tulee sanktioita? Joku taas valittaisi kuinka epäreilu systeemi.
Ulosajosta ei tietenkään tulisi sanktiota eikä myöskään teknisestä viasta, jos se pystytään osoittamaan. Sitäpaitsi en ymmärrä, miksi kuljettajen kannattaisi jättää kierroksia ajamatta. Voihan se nopein aika syntyä ensimmäiselläkin yrityksellä, vaikka radan pito loppua kohti paraneekin.

Huonoin puoli yhden aika-ajon systeemissä on mielestäni se, että nopeinta kierrosta ei saateta nähdä ollenkaan. Siihen on mahdollisuus Rellulla, Toyotalla, McLarenilla, Ferrarilla ja ehkä BARIlla ja Williamsillakin (tulevaisuudessa). Ohjaajalla pitää käydä hyvä tuuri, jotta hän osaa poimia kuvaan juuri oikean auton.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
WebSlave sanoi:
Minä en (edelleenkään) kaipaa 45 minuutin odottelua (=vanha systeemi).
On tunnettu tosiasia, että odottaminen - vaikka aiheuttaakin narinaa - lisää jännitystä :wink:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Hurmurisija sanoi:
Minusta olisi parasta, että tunti jaettaisiin neljään osaain eli vartin jaksoihin ja jokaisena jaksona jokaisen kuljettajan pitäisi käydä ajamassa nopea kierros.
Ensimmäisen vartin jälkeen radalle kipattaisiin avainpaikkoihin kuorma-autollinen hiekkaa. Toisen varin jälkeen öljyö. Kolmanne vartin jälkeen lisättäisii muutama betoniporsas. Eiköhän ihmiset menis ulos jo ensimmäisen vartin aikana, ilma että tarvitsisi erikseen käskeä :wink:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Tarkennan vielä ehdotustani sen verran, että kierroksia saisi ajaa jakson aikana enemmänkin kuin yhden ja niitä voisi säästää loppuun viimeiselle jaksolle. Sitä en osaa sanoa, mikä olisi hyvä kokonaiskierrosmäärä.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Vanha systeemi oli paras. Siinä pystyi kokeilemaan, millä säädöillä pääsee paremmin. Loppuhuipennus jossa kaikki yrittivät saada aikaiseksi parhaan kierroksen oli hyvä huipennus. Joskus onnistui ja joskus ei, mutta fiilis oli hyvä. Siitä on hyviä sekä katkeria muistoja.

Joka tapauksessa systeemi pitää muuttaa sellaiseksi, että voi riskillä kokeilla rajoja. Nyt on yksi kierros ja jos sen munaat niin kisasta tulee hankala.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
holvius sanoi:
Vanha systeemi oli paras. Siinä pystyi kokeilemaan, millä säädöillä pääsee paremmin.
Olen muuten samaa mieltä, mutta vanhaan systeemin en haluaisi palata, koska tahdon nähdä autoja radalla koko ajan.

14 kierrosta, joista on käytettävä vähintään kaksi jokaisen vartin aikana.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Sekään ei olisi huono, että aika-ajo olisi lauantain parituntisen harjoitussession yhteydessä. Harjoituksia on minun mielestä todella "jännä" seurata ja jos laitettaisiin siihen aika-ajo samaan pakettiin, että saisi säätää ja tehdä hotlappeja älillä, niin kyllähän tallit testaisivat vaikka kisasäätöjä alussa, ts. kun se olisi testisessio ilman rajoituksia, niin eivät vain odottelisi.
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Kyllä nuo vuorotellen ajamiset, aikojen yhteenlaskemiset ja muut kikkareet saisi unohtaa kokonaan.

Lauantai-iltapäivä,
60 minuuttia aikaa,
20 kuskia,
nopeimman ajan kellottanut lähtee paalulta sunnuntain kisaan.piste.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mihin sitä aika-ajoa edes tarvitaan? Poistetaan koko sessio ja kellotetaan 4 vapaata (kuten joka tapauksessa nykyäänkin tehdään) ja nopein lähtee paalulta. Lauantain kaksi sessiota tunnin mittaisiksi ja a-a sessio pois. Sunnuntai-aamuun siis warm-up takaisin, koska aikoja ei ajettaisi kisabensoilla eikä -säädöillä (ja sää saattaa muuttua).
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Vanhassa systeemissä oli muistaakseni se vika, että samat kuskit lähtivät aina kärjestä ja radalla ei nähty ohituksia. Ekasta rivistä lähtenyt kuski vei koko potin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
ml sanoi:
Vanhassa systeemissä oli muistaakseni se vika, että samat kuskit lähtivät aina kärjestä ja radalla ei nähty ohituksia. Ekasta rivistä lähtenyt kuski vei koko potin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
Nimenomaan. Nyt aika-ajoissa on mahdollisuus mokata sentään. Vanhassa systeemissä jos pitää autonsa radalla, ja jos se on yhtä dominoiva kuin Renault Alonson käsissä nykypäivänä, seurauksena on, että se vie loppukauden paalut.

Mielenkiintoista? Ei.

Ehkei kumminkaan kannattaisi jatkuvasti vaihdella aika-ajosääntöjä. Mielestäni tämä asia tulisi miettiä ensi kautta silmällä pitäen, eikä seuraavia kilpailuja.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Eihän niiden autojen nopeusjärjestys nyt tyhjänä ole sama kuin raskaana. Hyvä esimerkki oli kausi -02, jolloin Ferrari oli tylsän ylivoimainen kisoissa, mutta JP voitti silti paalukuninkuuden.
Ett silleen!!!!!4
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Perjantai-Lauantaihin EI kannata palata. Se nähtiin että aikkiksista tuli heti kovemmat kun siirryttiin kauteen 1996.
Ehkäpä sellainen että neljä parasta tallia ei saa ajaa mutta 5-7 tallit ajavat yhden yöimääräisen aika-ajo kiekan ja sitten vaikka 45 minuutin aika-ajot johon kaikki saavat osallistua ja aika-ajojen jälkeen pisteissä sijoilla 8-10 tallit saavat yrittää vielä yhtä nopeaa vetoa. Tai tallejen tilalle kuljettajat outside MM top10.
Saisivat ainakin sitä näkyvyyttä sitten.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Hurmurisija sanoi:
Minusta olisi parasta, että tunti jaettaisiin neljään osaain eli vartin jaksoihin ja jokaisena jaksona jokaisen kuljettajan pitäisi käydä ajamassa nopea kierros.
Kyllä autoja nähtiin radalla jo ensimmäisillä minuuteilla vaikka säännöt eivät tällaista määränneet. Ja siihen aikaan se oli itsestäänselvyys että alussa on rauhallisempaa ja vasta lopussa autoja on radalla tiheään. Olisi tuntunut hullulta ajatella että autot pakotettaisiin käymään radalla jokaisella vartilla, aivan kuin tiimit ja kuskit eivät itse osaisi päättää milloin mennään radalle. Liiallinen katsojien palvonta säännöntekijöiden taholta on aiheuttanut sen että katsojat eivät ole enää tyytyväisiä mihinkään.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Yks ehdotus, jota eilisessä tapaamisessa pohdittiin oli sen kaltainen, että aluksi kaikki ajaa 15 minuuttia, jonka jälkeen 5 hitainta pudotetaan pelistä, sitten on 5 minuutin tauko. Sen jälkeen jäljellä olevat 15 kuljettajaa ajaa seuraavat 15 minuuttia ja jälleen viisi huonointa putoaa. Tauon jälkeen 10 nopeinta ajaa 20 minuutin pituisen taistelun paalusta.

Mun mielestä se olis kyllä ihan mielenkiintoinen, ainakin näin paperilla, mutta totuus on kuitenkin se ettei näistä koskaan tiedä ennen kun nähdään käytännössä. Mm. kaikki autot nähtäisiin ainakin koko ajan radalla, kun paalu lopulta ratkaistaan ei ruuhka ole enää yhtä paha kuin silloin menneisyydessä... Onhan siinä huonot puolensakin, mutta niin on kaikessa. Tärkeintä olisi nyt mun mielestä kuitenkin saada sellanen systeemi, joka sitten pidetään, eikä tätä juupas-eipäs leikkiä enää... Kunnolla mietitään ja tutkitaan ja sitten päätetään, oli mikä tahansa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Driver #8 sanoi:
Kyllä autoja nähtiin radalla jo ensimmäisillä minuuteilla vaikka säännöt eivät tällaista määränneet.


Niin nähtiin, Minardit. Jos sen sijaan kärkitallitkin olisivat velvoitettuja tulemaan radalle alusta saakka, saattaisi syntyä jännittäviä asetelmia.

Kimi ajaa ensimmäisellä yrityksellä hyvän ajan. kukaan ei pysty lyömään sitä ensimmäisellä tai toisella yrityksellä. Alkaa näyttää siltä, että Kimi ottaa paalun. Kolmannella yrityksellä Räikkönen vielä parantaa aikaansa ja tilanne näyttää jo selvältä, koska muut ovat selvästi hitaampia. Alonson autoon tehdään kuitenkin pieniä muutoksia ja yhtäkkiä hän pääseekin viimeisellä yrityksellä muutaman sadasosan Kimin edelle, joka kuitenkin pystyy viimeisellä nopealla kierroksella ohittamaan Alonson.

Näin koko aika-ajo olisi pieniä huipennuksia eikä tarvitsisi odottaa 45 minuuttia, että jotain alkaisi tapahtua. Vaikka nopein aika syntyy yleensä lopussa, niin voi se syntyä ensimmäisellä yritykselläkin.
 
Ylös