Aika-ajoihin pikamuutos

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
ml sanoi:
Vanhassa systeemissä oli muistaakseni se vika, että samat kuskit lähtivät aina kärjestä ja radalla ei nähty ohituksia. Ekasta rivistä lähtenyt kuski vei koko potin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
Onko tää nykyinen systeemi sitten hyvä kun laitetaan kisabensat tankkiin jolloin autot on valmiiksi nopeusjärjestyksessä?
Kaksi kierrosta joista parempi jää voimaan mahdollistaisi sentään sen että voisi ekan kierroksen seiftailtuaan yrittää 107 lasissa toisella kierroksella.
 

NotShee

?aotuo ätiM
Liittynyt
2.9.2001
Viestit
3313
Sijainti
Lund, Skåne
Driver #8 sanoi:
Olisi tuntunut hullulta ajatella että autot pakotettaisiin käymään radalla jokaisella vartilla, aivan kuin tiimit ja kuskit eivät itse osaisi päättää milloin mennään radalle. Liiallinen katsojien palvonta säännöntekijöiden taholta on aiheuttanut sen että katsojat eivät ole enää tyytyväisiä mihinkään.
Kyllä muistaakseni jo tuolloin valitettin - ja paljon valitettiinkin. Ehdotuksia tuli monia, kuten ajan lyhentäminen esim. 30 minuuttiin tai edellä mainittu neljään osaan jako. Voin tietysti kuulua vain pieneen marginaaliryhmään.

--

Tässä nyt on tullut monenlaisia ehdotuksia, joissa kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Kuitenkin näyttää ilmeiseltä, että eri ehdotusten taustalla on erilaiset mielipiteet aika-ajojen tarkoituksesta. Halutaanko aika-ajoissa:
a) saada katsojat mieltymään
b) selvittää nopein yhden kierroksen kuljettaja
c) saada Paras Kuljettaja lähtemään ensimmäisenä
d) selvittää kuljettaja, joka pystyy ajamaan nopean kierroksen koska vaan (ei uusintayrityksiä)
ö) kaikkea näitä tai niitä sopivassa suhteessa.

Itse haluaisin nähdä kokeiltavan kahta lyhyttä (30 min tjsp.) aika-ajoa, jossa saisi ajaa koska haluaa, ja näiden ajat laskettaisiin yhteen:
- yhden kierroksen onnistuminen ei vielä takaa paalua
- yhden kierroksen epäonnistuminen ei vielä estä paalua
- koko ajan tapahtuisi jotain
 

NotShee

?aotuo ätiM
Liittynyt
2.9.2001
Viestit
3313
Sijainti
Lund, Skåne
WebSlave sanoi:
Tai sitten voitaisiin vetää vuoro arvalla, kuten alppihiihdossa, vaikka 2x10 ryhmissä MM-tilanteen tai 1. osion mukaan?

Nääh, ei noista mikään olennaisesti paranna aika-ajoa. Jokin systeemi on valittava, eikä se millään voi sopia aina ja kaikille. Hölmöä tätä nyt on jatkuvasti muuttaakin.
Valitaan 10 systeemiä, ja joka kisaa ennen Ecclestone-setä nostaa hatusta lapun, jossa kerrotaan tässä kisassa käytettävä aika-ajosysteemi... :D Siltä tämä touhu vähän alkaa jo kuulostaa... :tongue:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Egglestoneaika-ajot: Ajetaan normaali aikaajot, lisäbonuksia saa kaatamalla radasta satunnaisesti pongahtavista bernie-paperinukeista ;-)

Kieltämättä vanha systeemi nopein 12:sta olis hyvä, kunhan vaan saadaan koko tunti actionia. Yksi sessio. Ei mitään yhteenlaskettuja pelleilyjä, jossa täytyy ottaa taskulaskin, jotta järjestys saadaan selville.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ehdottomasti vanha systeemi, 12 kierrosta/1 tunti takaisin.

Aika-ajojen tarkoitus on olla raaka 1 huippukierroksen nopeuskilpailu, eikä mikään bensataktiikka/sääarvonta/yhteenlasku...ym sirkus.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Nykysysteemi ei välttämättä löydä nopeinta kulettaja-auto yhdistelmää, joten paalupaikan merkityskin vähenee. Kyllä mä loppujen lopuksi kaipaan vanhaa systeemiä. Oli hienoa herätä sunnuntainakin warm uppiin.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Jokaiseen kisaan lähdettäis edellisen kisatuloksen käänteisessä järjestyksessä, aika-ajojen tilalle pistettäis tekniikkarata, kiihdytyskisat, voittaja saa pisteen tai kaksi :D

Olisi mielenkiintoista seurata esim miten jengi suoriutuu tekniikkaradasta jne, tulis kuskeille enemmän persoonallisuutta ja viihdyttävämpää katsoa.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Ei muutu ei. Turun Sanomat:
Tällä kaudella muutosta on turha odottaa. Tallipäälliköt eivät löytäneet yhteisymmärrystä nopeisiin siirtymiin.
McLarenin johtaja Ron Dennis valitteli, että nopeat muutokset ovat lähes mahdottomia, kun autot on suunniteltu nykyiseen aika-ajosysteemiin.
Ehdotus oli mielestäni mielenkiintoinen:

Ensimmäiset 15 minuuttia kaikki 20 autoa mukana, sitten viisi hitainta pois. Seuraavan 15 minuutin jälkeen olisi jatkanut enää kymmenen autoa ja viimeisen vartin viisi nopeinta olisi taistellut superpaalusta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mikäli Kullan tutkiva journalismi pitää paikkansa... :jaska: :jaska: :thumbfh: :nope:


Mitä Dennis mahtaa tarkoittaa lauseella:

".....kun autot on suunniteltu nykyiseen aika-ajosysteemiin."

:doubtful: :idea:
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Ensimmäiset 15 minuuttia kaikki 20 autoa mukana, sitten viisi hitainta pois. Seuraavan 15 minuutin jälkeen olisi jatkanut enää kymmenen autoa ja viimeisen vartin viisi nopeinta olisi taistellut superpaalusta.
Voi että! Tuo olisi todella hyvä. Miksei kukaan aiemmin tuollaista ole keksinyt? Tuossa olisi koko tunniksi jännitettävää, ja koko ajan enemmän. Aluksi kisailtaisiin siitä, pääseekö seuraavalle "tasolle". Lopuksi viisi nopeinta hampaat irvessä taistelisivat paalusta ja paahtaisivat, minkä pystyvät. Viiden auton kanssa ei radalle tulisi edes ruuhkaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ensimmäiset 15 minuuttia kaikki 20 autoa mukana, sitten viisi hitainta pois. Seuraavan 15 minuutin jälkeen olisi jatkanut enää kymmenen autoa ja viimeisen vartin viisi nopeinta olisi taistellut superpaalusta.
Ei hassumpaa. Kärkitallit sitten joutuvat rääkkäämään enemmän moottoria. Mitenhän rengassääntö menisi? Kaikki osiot samalla renkaalla varmaankin.

Stoddartilla voi olla sanomista pikkutallien näkyvyydestä. ;-)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mustakaari sanoi:
Ei mitään yhteenlaskettuja pelleilyjä, jossa täytyy ottaa taskulaskin, jotta järjestys saadaan selville.
Siinähän tuo yhteenlaskettu aika juoksee ruudussa. Mihin sinä laskinta tarvitset? Onko sinulla hankaluuksia seurata alppihiihtoakin?
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Vähän ihmetyttää kun Minardilta ollaan perusteltu yhden kiekan aika-ajon kannattamista sen takia, että saavat TV-aikaa.

Kyllä perinteisesti vanhassakin aika-ajossa Minardit saivat aika paljon näkyvyyttä, kun kuitenkin ekana radalla yleensä pyörivät.

Myös Kyllönen taisi kerran noteerata ko. jutun!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jone sanoi:
Vähän ihmetyttää kun Minardilta ollaan perusteltu yhden kiekan aika-ajon kannattamista sen takia, että saavat TV-aikaa.

Kyllä perinteisesti vanhassakin aika-ajossa Minardit saivat aika paljon näkyvyyttä, kun kuitenkin ekana radalla yleensä pyörivät.
No minkäs takia luulet heidän siellä radalla ensimmäisinä pyörineen? Juuri saadakseen TV-aikaa. Tuskin likaisen radan puhdistamisella mitään suurta teknistä hyötyä saa, kun olosuhteet ovat aika-ajoissa ja kisassa ihan toiset. Nykyisessä systeemissä he voivat keskittyä itse kisasuoritukseen, kuten muutkin tallit.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Myös siitä kymmenennestä tallista kuuluu soraääniä =)

"Ferrarin pääjohtaja Luca di Montezemolo antaa rankkaa kritiikkiä formula ykkösten nykyiselle aika-ajojärjestelmälle, jossa lähtöruudut ratkeavat vasta sunnuntaina aamupäivällä."

"- Luen sunnuntaiaamun lehteä ilman, että tiedän, kuka on paalupaikalla. Se on naurettavaa. Säännöt ovat huonommat kuin ne olivat ennen."

"Di Montezemolon mielestä sään vaikutus on liian suuri nykyisessä 'yksi auto kerrallaan radalla' -järjestelmässä.

- Meidän täytyy palata aika-ajojärjestelmään, jossa kaikki autot ovat samaan aikaan radalla, ettei tarvitse toivoa, että yksi auto ajaa sateessa ja toinen ilman sadetta."
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
"Renault'n tallipäällikkö Flavio Briatore sekä McLarenin päällikkö Ron Dennis ovat viikonlopun aikana kuitenkin muistuttaneet, että aika-ajojärjestelmän muuttaminen kesken kauden on vaikeaa, sillä uusi järjestelmä saattaisi suosia jotain tallia."

Eihän ne saa asiaa ikinä päätettyä. Eikös nää herrat juuri aiemmin peräti yhdeksän tallin voimin vaatineet pikaista muutosta?
 

jenan

Kääkkä
Liittynyt
8.7.2002
Viestit
5402
WebSlave sanoi:
No minkäs takia luulet heidän siellä radalla ensimmäisinä pyörineen? Juuri saadakseen TV-aikaa. Tuskin likaisen radan puhdistamisella mitään suurta teknistä hyötyä saa, kun olosuhteet ovat aika-ajoissa ja kisassa ihan toiset. Nykyisessä systeemissä he voivat keskittyä itse kisasuoritukseen, kuten muutkin tallit.
Vaikuttaako se sitten mitenkään lopputulokseen :doubtful:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jere1983 sanoi:
Onko tää nykyinen systeemi sitten hyvä kun laitetaan kisabensat tankkiin jolloin autot on valmiiksi nopeusjärjestyksessä?
Sitä on kovin vaikea sanoa. Mielipiteitä on yhtä paljon kun niiden esittäjiä.

Erona vanhaan on kuitenkin suurempi yllätyksellisyys. Tuskin Schumikaan olisi Imolassa pudonnut ruutuun 13, jos olisi 12 kierroksen ajan päässyt yrittämään hyvää aikaa.
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Tämä nykyinen systeemi on tosiaan lähinnä farssi :thumbdown

DTM:n käyttämä systeemi sopis ihan hyvin formuloihinkin, eli ensin kaikki puoli tuntia yhdessä radalla, sitten 10 parasta yksitellen.

Pikkutiimit tietenkin saa nykymallilla enemmän tv-aikaa. Tosin vaan fanaattisimmat katsojat (siis mm me jotka jaksamme lukea keskustelua aiheesta) jaksavat katsoa nykymallin aikaajoja. Luulis että sponsoritkin tykkää siitä kun mielenkiintoisemmilla aikaajoilla niitä seuraisi enemmän katsojia:doubtful:
 
Ylös